فري-‌سينك اي‌ام‌دي، رقيب جي‌سينك انويديا با استاندارد جديد ديسپلي‌پورت، اجراي روان بازي‌ها را ممكن مي‌كند

يك‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در مطالعه G-Sync انويديا به اين نتيجه رسيديم كه اين فناوري اشكال وقفه و بريدگي در بازي‌ها را تا حد بسيار خوبي حل كرده است. اما هزينه‌ي آن كمي زياد است. AMD هم راهكار ارزاني براي كارت گرافيك‌هاي خود معرفي كرده كه FreeSync نام دارد و تا امروز كه استاندارد جديد ديسپلي‌پورت توسط انجمن VESA مطرح نشده بود، بازي‌خورها فقط به آن اميدوار بودند.
تبليغات

انويديا در معرفي جي‌-سينك روي دو نكته تأكيد داشت، اول برطرف كردن اشكال وقفه در اجراي بازي‌ها كه با فعال كردن همگام‌سازي عمودي يا V-Sync در بخش تنظيمات بازي‌ها ديده مي‌شود. البته بيشتر در مورد بازي‌هايي كه كند اجرا مي‌شوند و به تكرار فريم نياز داريم.

دومين نكته جلوگيري از نوسازي هنگام نمايش يك فريم بود كه موجب مي‌شد بخشي از صفحه نمايش فريم فعلي و بخش ديگر فريم بعدي را نشان بدهد. مرز بين دو فريم به صورت يك بريدگي در تصوير ديده مي‌شود كه يك پديده‌ي منفي است.

توضيح بيشتر در مورد Tearing و Stuttering

متأسفانه در كنسول‌هاي پيشرفته‌ي نسل جديد هم با وجود اينكه سازنده‌ي بازي تنظيمات گرافيكي را تا حد ممكن كاهش داده و اجراي روان بازي را تضمين كرده، پديده‌ي بريدگي باز هم جلب توجه مي‌كند! مثلاً در بازي معروف Titanfall در برخي صحنه‌هاي شلوغ، بريدگي واضح در تصوير ديده شود كه اصلاً براي بازي‌خورها جالب نيست.

مرجع متخصصين ايران

با V-Syncيك فريم در هنگام نمايش نيمه‌كاره‌ي فريم قبلي ظاهر نمي‌شود و از بريدگي خبري نيست.

بازي‌خورها با هر دو اشكال دست و پنجه نرم ‌مي‌كنند. از يك طرف اگر بخواهيم بريدگي يا Tearing را حل كنيم، بايد به نمايشگر و كارت گرافيك بگوييم كه با هم هماهنگ شوند. به اين صورت كه V-Sync را فعال مي‌كنيم. با فعال كردن همگام‌سازي عمودي اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه فريم‌هاي تكراري نمايش داده مي‌شوند تا جايي كه فريم جديد كاملاً رندر و آماده‌ي نمايش شود و سپس در نوسازي بعدي نمايشگر، فريم بعدي به طور كامل نمايش داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران

با V-Sync برخي فريم‌ها تكرار مي‌شوند و به انديشه متخصصين مي‌رسد اجراي بازي با گير و وقفه همراه است

اما اشكال جديد، تكرار يك فريم يا Stuttering كه به آن وقفه مي‌گوييم. چيزي مثل تصوير زير اتفاق مي‌افتد و يك فريم به مدت طولاني‌تر از حد معمول نمايش داده مي‌شود و به انديشه متخصصين مي‌رسد كه تصوير گير دارد! بهتر است به مقاله‌ي مطالعه دقيق G-Sync سري بزنيد تا تفاوت‌ها را بهتر درك كنيد.

G-Sync چطور اشكالات را حل كرد؟

G-Sync انويديا با افزايش بازه‌ي زماني موسوم به VBLANK به منظور هماهنگي نمايشگر و كارت گرافيك در فرآيند رندر و نمايش فريم اشكال را به كلي حل كرده است. در آزمون‌هاي اوليه طبعاً هيچ بنچ‌ماركي كه كارايي جي‌-سينك را با اعداد و ارقام روشن سازد، وجود نداشته وليكن آزمايش عملي و به عبارتي حسي توسط بازي‌هاي مختلف، تفاوت شديدي را نشان مي‌داد. مخصوصاً اگر سرعت اجرا بين 40 تا 60 فريم بر ثانيه باشد. حتي تست‌هايي با در كنار هم قرار دادن سيستم‌هاي مشابه انجام شده است. در اين آزمون‌ها جي‌-سينك، هم اشكال بريدگي را تا حد بسيار زيادي حل كرده و هم وقفه و گير در حد زيادي كاهش يافته است.

مرجع متخصصين ايران

جي‌-سينك راهكاري سخت‌افزاري و كارآمد است كه احتمالاً بازي‌خورها به خوبي از آن استقبال مي‌كنند. تنها اشكال هزينه‌ي بالاي كيت سخت‌افزاري جي‌-سينك است. البته نمايشگرهاي مجهز به آن در حال حاضر عرضه شده‌اند وليكن هزينه‌ي 100 دلار بيشتر براي بازي‌خورها مطلوب نيست چرا كه با اين رقم، خريد يك كارت گرافيك قوي‌تر جذابيت بيشتري دارد. در مورد نمايشگر‌هاي گران‌ارزش تفاوت 100 دلاري چيزي نيست كه بازي‌خور را منصرف كند؛ به همين علت است كه جي-سينك تدريجاً محبوب و معروف مي‌شود.

AMD يا تنها رقيب بزرگ انويديا در صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي چه برنامه‌ي داشته؟

AMD به راهكارهاي ارزان براي بازي‌خورها فكر مي‌كند

اي‌ام‌دي هميشه به دنبال عرضه‌ي محصولات رقابتي بوده است. كارت گرافيك‌هايي با كارايي بالا و ارزشي پايين كه هواداران خاص خودش را دارد. در مورد جي‌-سينك هم در همان روزهاي اول موضوع جديدي به نام FreeSync را مطرح كرد. واژه‌ي Free به اضافه‌ي Sync، معناي آن روشن است، همگام‌سازي به صورت رايگان. راهكار اي‌ام‌دي اختصاصي نبود درست مثل بسياري از راهكارهاي نرم‌افزاري ديگر و از جمله Mantle براي توسعه‌ي بازي‌ها كه براي همه‌ي كمپاني‌ها قابل استفاده است.

اما آيا در عمل هم فري‌سينك همان جي‌سينك رايگان است يا متفاوت خواهد بود و ارزشي ندارد؟ اول بهتر است از نمايشگرهايي كه فريم‌ريت يا سرعت نوسازي متغير دارند صحبت كنيم.

نمايشگرهايي با نرخ فريم‌ متغير براي كاهش توان مصرفي در موبايل‌ها و تبلت‌ها

در مقاله‌اي كه دوست خوبم مسعود آموزگار در رابطه با داستان طراحي LG G3 تأليف كرده، به موضوع نرخ نوسازي اشاره شده است. اما تنها LG نيست كه روي اين راهكار سرمايه‌گذاري كرده، موضوع بهينه‌سازي توان مصرفي مطرح است و از مدت‌ها قبل در موبايل‌ها و تبلت‌ها براي كاهش توان مصرفي، راهكارهاي اينچنيني استفاده مي‌شد. G3 در زماني كه تصوير نوسازي نمي‌شود و ثابت است، به صورت كاملاً پويا سرعت نوسازي نمايشگر را به رقم 30 فريم بر ثانيه كاهش مي‌دهد تا مصرف انرژي بهينه شود.

اي‌ام‌دي معتقد است كه وقتي نيازي به نوسازي تصوير نيست، بهتر است تصوير تكرار شود و انرژي براي انتقال اطلاعات يك فريم جديد و البته تكراري، هدر نرود

همين راهكار مورد توجه انجمن استانداردهاي ويديو الكترونيك يا VESA بوده است. اين انجمن براي كاهش توان مصرفي به دنبال استانداردسازي نمايشگرهاي مجهز به DisplayPort است تا با استفاده از همگام‌سازي بهينه‌ي كارت گرافيك و نمايشگر، امكان استفاده از سرعت نوسازي متغير در تمام نمايشگرها استاندارد شده و توان مصرفي كاهش يابد.

بنابراين اي‌ام‌دي در قدم اول يك حامي قدرتمند دارد. انجمني كه اعضاي بسيار زياد و البته بزرگي دارد كه در توسعه‌ي يك فناوري مفيد بسيار موثر واقع مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران

جالب است بدانيد اتصال تلويزيون‌هاي بزرگ LED امروزي به ديوار هم بايد بر اساس استانداردهاي مشخص شده توسط VESA طراحي شود. لذا همه‌ي سازندگان بايد از يك نوع و يك اندازه‌ي پيچ استفاده كنند.

ملاخبار تخصصياتي براي تجربه‌ي نرخ نوسازي متغير

مقاله‌هاي مرتبط:

    جي-سينك از بازه‌هاي موسوم به VBLANK استفاده مي‌كرد تا زمان نوسازي كارت گرافيك و نمايشگر را همگام كند. هم نمايشگر و هم موتور نمايش كارت گرافيك بايد از VBLANK متغير همراهي كنند.

    چندين نسل از كارت گرافيك‌هاي اي‌ام‌دي تا به امروز از VBLANK متغير همراهي مي‌كنند، لذا اشكالي در اين بخش وجود ندارد. حتي APUهاي اين سازنده هم اشكالي با آن ندارند.

    مباحثه درايور كارت گرافيك هم مهم است كه در مورد آخرين نسخه‌هاي Catalyst اي‌ام‌دي همراهي از اين ويژگي لحاظ شده است.

    بخش آخر هم به سخت‌افزار پنل برمي‌گردد كه اگر VESA استاندارد جديد را براي همراهي از VBLANK متغير نهايي كند، همه چيز آماده خواهد شد.

    خبر مهم، Adaptive-Sync بالاخره جزئي از استاندارد DisplayPort شد

    HDMI سال‌هاست كه در اتصال نمايشگرها و كارت گرافيك‌ها به كار مي‌رود وليكن پهناي باند بالاتر و خصوصيات ويژه‌ي ديسپلي‌پورت به اين معني است كه آينده احتمالاً پذيراي پورت جديد است.

    اما خبر مهم در استانداردسازي ديسپلي‌پورت، امكان كنترل كردن نرخ نوسازي مانيتور به صورت آني را به كنترلرها مي‌دهد. بنابراين اي‌ام‌دي با پروژه‌ي FreeSync خود مي‌توان سرعت نوسازي مانيتور را دقيقاً همگام با سرعت رندر شدن فريم‌ها توسط كارت گرافيك انتخاب كند. بدين ترتيب اشكال وقفه و بريدگي تا حد زيادي مرتفع مي‌شود. البته اگر محتاطانه قضاوت نكنيم ممكن است مثل جي-سينك انويديا در برخي موارد اشكالات به طور كامل برطرف شوند.

    Adaptive-Sync در استاندارد جديد DisplayPort 1.2a چه تأثيري روي آينده‌ي صنعت بازي دارد؟

    بازي‌خورهايي كه كنسول بازي Xbox One يا PS4 دارند، به كلي از جي-سينك انويديا محروم هستند و بايد با اشكال وقفه و بريدگي در بازي‌ها دست و پنجه نرم كنند گرچه معمولاً سازنده بازي را تا حدي بهينه مي‌كند كه اشكالي وجود نداشته باشد. اشكال اين است كه جي-‌سينك فقط به كارت گرافيك‌هاي انويديا اختصاص دارد و در كنسول‌ها از APUهاي اي‌ام‌دي استفاده شده است. لذا نمي‌توان يك نمايشگر مجهز به جي-سينك را به كنسول‌ها متصل كرد و از كيفيت بهتر اجراي بازي لذت برد. اما اي‌ام‌دي با معرفي فري‌سينك آن هم در فاصله‌ي زماني كوتاه پس از معرفي جي-سينك، همه را اميدوار كرد.

    اگر كنسول بازي Xbox One يا PS4 هم داشته باشيد، مي‌توانيد از FreeSync اي‌ام‌دي براي اجراي روان‌تر بازي‌ها استفاده كنيد

    امروز بالاخره VESA هم ديسپلي‌پورت را براي تجربه‌ي همگام‌سازي تطبيقي يا Adaptive-Sync استاندارد كرده و به زودي توليدكنندگان مختلف نمايشگر، با پيروي از مشخصات ذكر شده در مورد نسخه‌ي 1.2a، اين امكان را فراهم مي‌كنند. بنابراين همه مي‌توانند با يك كارت گرافيك اي‌ام‌دي، نصب درايور جديد و تنظيمات لازم، تجربه‌اي از نرخ نوسازي متغير و بازي بدون وقفه و بريدگي داشته باشند.

    حتي افرادي كه كنسول بازي را به پي‌سي ترجيح داده‌اند به خاطر معرفي استاندارد جديد ديسپلي‌پورت خوشحال هستند.

    راهكار اي‌ام‌دي هزينه‌ي كمتري دارد، خريد نمايشگرهاي جديد لازمه‌ي بهره‌مندي از تكنولوژي فري-سينك است كه در مقايسه با نمايشگرهاي قديمي‌تر از انديشه متخصصين ارزشي تفاوت چنداني ندارند. در پايان به انديشه متخصصين مي‌رسد كه جي-سينك انويديا در تنگناي جدي قرار گرفته است& البته اگر فري-سينك در عمل هم عملكرد خوبي داشته باشد كه در پيش‌نمايش آن در لپ‌تاپ سفارشي توشيبا همين‌گونه به انديشه متخصصين مي‌رسيد!

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات