برد پوشالي يا ارزشمند؛ چرا گيمرها تقلب مي‌كنند

يك‌شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 22 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا تا‌به‌حال در بازي تقلب كرده‌ايد؟ در اين مقاله به مطالعه انواع تقلب و دلايل مختلف تقلب در بازي مي‌پردازيم و مطالعه مي‌كنيم آيا تقلب، صرف هزينه و خطر محروم شدن از بازي براي دستيابي به بردي كه واقعي نيست، ارزش دارد يا خير.
تبليغات

سال ۸۲ مدت‌ها سرگرم بازي سايلنت هيل بودم. از فضاي به‌شدت دلهره‌آور بازي و ناهماهنگي درجه‌ي سني آن كه بگذريم، به مرحله‌اي در بازي رسيده بودم كه انگار هيچ راهي براي پيشروي وجود نداشت. شايد هفته‌ها بود كنسول پلي ‌استيشن را روشن مي‌كردم، بازي را درون دستگاه مي‌گذاشتم و ساعت‌ها دور خود مي‌چرخيدم. كاراكتر بازي درون اتاقي گير افتاده بود كه هيچ راهي به بيرون نداشت و تنها مسيري كه مي‌شد از اتاق خارج شد، سوراخي در ديوار بود كه حالا به‌طور كامل مسدود شده بود. بسيار مشتاق بودم پايان بازي را ببينم، اما انگار درون اتاق تا ابد گير افتاده بودم. احساس مي‌كردم بازي داشت مرا به خاطر ناتواني در پيدا كردن راه‌حل مجازات مي‌كرد. 

به قول دارا اُبرايان، استندآپ كمدين ايرلندي، براي فيلم ديدن، جزوه رايگان خواندن يا گوش دادن به موسيقي مهارت خاصي لازم نيست و همه مي‌توانند از اين مدل سرگرمي‌ها و فعاليت‌هاي هنري لذت ببرند؛ اما براي انجام بازي‌هاي ويدئويي بايد مهارت داشت و اگر كسي نتواند خوب بازي كند، بازي او را تنبيه كرده و به او اجازه‌ي دسترسي به باقي مراحل بازي را نمي‌‌دهد. 

تصور كنيد هنگام خواندن جزوه رايگان، به فصل سه كه رسيديد جزوه رايگان از شما بپرسد درون‌مايه‌ي اصلي داستان تا به اينجا چه بوده است؟ و اگر شما نتوانيد به سؤال، پاسخ درست بدهيد، جزوه رايگان ناگهان بسته مي‌شود و به شما اجازه نمي‌‌دهد باقي داستان را بخوانيد. يا مثلا در حال گوش دادن به آلبوم موسيقي هستيد و وقتي به آهنگ بعدي رسيديد، ناگهان آلبوم از شما بخواهد مهارت خود را در خوانندگي به او ثابت كنيد و اگر موفق نشديد، دسترسي شما به باقي آهنگ‌ها قطع مي‌شود. 

بازي، گيمر را به خاطر نداشتن مهارت كافي تنبيه مي‌كند

تصور چنين موقعيت‌هايي براي تماشاي فيلم يا خواندن جزوه رايگان بسيار دور از ذهن است، اما اين دقيقا همان اتفاقي است كه در دنياي بازي‌هاي ويدئويي مي‌افتد. اگر گيمر نتواند از پس معمايي برآيد يا مهارت كافي براي شكست دشمنان بازي را نداشته باشد، از ادامه‌ي بازي بازمي‌ماند؛ اينجا است كه يا بايد به‌طور كامل از ادامه‌ي بازي منصرف شد يا درخواست كمك كرد. 

البته من آن روزها نه حاضر شدم بازي را كنار بگذارم و نه دسترسي به اينترنت داشتم تا از آن كمك بگيرم. راه‌حل را هم به‌طور كاملا تصادفي پيدا كردم و سرانجام موفق شدم پايان بازي را ببينم. اما حالا كه ۱۷ سال از آن روز گذشته است، فكر مي‌كنم اگر آن موقع مي‌توانستم تقلب كنم، بازي را زودتر تمام كرده بودم و وقت داشتم بازي‌هاي بيشتري را تجربه كنم. اما اگر جواب را با تقلب به دست آورده بودم، آيا همان حس شادي و رضايتي كه آن روز تجربه كردم و هنوز يادم هست، به من دست مي‌داد؟

به انديشه متخصصين مي‌رسد تقلب در بازي پديده‌اي بسيار پيچيده‌تر از آني باشد كه تصور مي‌شود. بااين‌حال افراد زيادي هستند كه بدون درانديشه متخصصينگرفتن تمام جوانب و بدون هيچ كشمكش دروني، در بازي، به‌خصوص بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك، تقلب مي‌كنند. چرا؟ چه عاملي گيمرها را به سمت تقلب مي‌كشد؟ و آيا تقلب كردن در بازي ارزشش را دارد؟

انواع تقلب در بازي

مرجع متخصصين ايران گيمر برنده بازي - پي سي گيمينگ

پيش از آنكه به مطالعه دلايل تقلب كردن در بازي بپردازيم، خوب است ابتدا انواع تقلب را مشخص كنيم. تقلب در بازي را در يك دسته‌بندي كلي مي‌توان به تقلب‌هاي قانون‌شكن و تقلب‌هاي بازي‌شكن تقسيم كرد.

تقلب‌هاي قانون‌شكن تنها قوانين بازي را به نفع گيمر دست‌كاري مي‌كنند و اغلب براي پيشروي در بازي به كار مي‌روند. اما تقلب‌هاي بازي‌شكن كاري به پيشروي در بازي ندارند و اتفاقا براي خراب كردن بازي استفاده مي‌شوند. دليل اين كار هم يا براي اذيت كردن گيمرهاي ديگر و خراب كردن تجربه‌ي بازي آن‌ها است (كه در دنياي گيمينگ به چنين فردي «گريفر» مي‌گويند) يا براي آزمودن خود در برابر سازندگان بازي است. در اين بستر آنارشي و خرابكاري، تقلب در واقع خود بازي است و گيمر خود را با خراب كردن بازي سرگرم مي‌كند و به چالش مي‌كشد.

تقلب‌ به دو دسته‌ي قانون‌شكن و بازي‌شكن تقسيم مي‌شود

 جف موريس در سخنراني رويداد GDC (كنفرانس توسعه‌دهندگان بازي) درباره‌ي تقلب در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك، افرادي را كه دست به تقلب‌هاي بازي‌شكن مي‌زنند به كاراكتر قلدر جيمبو جونز در كارتون سيمپسون‌ها تشبيه مي‌كند و مي‌گويد: «اين افراد قلدر هستند. آن‌ها مي‌خواهند بازي را خراب كنند و رقيب‌شان هم توسعه‌دهندگان هستند كه مي‌خواهند توجه آن‌ها را به سوي خود جلب كنند.»

در دسته‌بندي ديگري از انواع تقلب در بازي، مي‌توان به كدهاي تقلبي اشاره كرد كه خود توسعه‌دهندگان آن‌ها را در بازي طراحي كرده و مجوز استفاده از آن‌ها را به گيمرها مي‌دهند. كدهاي تقلب هم براي تست بازي طراحي مي‌شوند و هم براي ساده‌تر كردن و لذت‌بخش‌تر كردن تجربه‌ي گيمينگ به كار مي‌روند.

براي مثال در بازي GTA San Andreas، فشار دادن دكمه‌هاي دسته‌ي بازي در توالي‌هاي مشخص قابليت مهمات بي‌نهايت، پول بي‌نهايت يا جت‌پك را فعال مي‌كرد. چنين تقلب‌هايي كه از طريق فشار دادن دكمه در بازي فعال مي‌شوند، «كد تقلب» (cheat code) نام دارند و تنها به اين دليل كار مي‌كنند كه خود توسعه‌دهنده آن را اينگونه طراحي كرده است. 

نوع ديگري از تقلب در بازي، كمك گرفتن از راهنماهاي قدم‌به‌قدم (walkthrough) است كه توسط گيمرهاي ديگر و با هدف يادگيري مراحل بازي، حل معماها يا نحوه‌ي شكست دادن باس‌ها نوشته شده است. راهنماهاي قدم‌به‌قدم در دسته‌ي تقلب‌هاي مثبت قرار مي‌گيرند، چون نه‌تنها بازي ديگران را خراب نمي‌كنند، بلكه كمك مي‌كنند گيمر كلافه‌اي كه از پيشروي در بازي بازبماند و هر لحظه ممكن است آن را به‌طور كامل كنار بگذارد، دوباره تشويق شود بازي را ادامه بدهد (اگرچه ممكن است براي برخي گيمرها، پيشروي با تقلب به اندازه‌ي پيشروي بدون تقلب رضايت‌بخش نباشد). 

تماشاي راهنماي قدم‌به‌قدم در يوتيوب «نتفليكس بازي‌هاي ويدئويي» است

راهنماهاي قدم‌به‌قدم بازي از ديرباز در فرمت‌هاي مختلف (مجلات، سيستم تابلوي اعلانات، وب‌سايت‌ها و ويدئوها) وجود داشته‌اند تا تجربه‌ي گيمينگ براي افرادي كه احساس مي‌كنند بازي دارد آن‌ها را مجازات مي‌كند، لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر شود. طبق گفته‌ي وب‌سايت گيمز ريدار، تماشاي راهنماي قدم‌به‌قدم بازي‌ها در يوتيوب شبيه «نتفليكس بازي‌هاي ويدئويي» است.

نوع ديگر تقلب، استفاده از امولاتورها براي اجراي بازي در پلتفرمي ناسازگار است. برخي از اين امولاتورها با هدف زنده كردن حس نوستالژي ساخته مي‌شوند؛ مثلا براي اجراي بازي‌هاي قديمي كنسول سگا يا پلي استيشن روي پي‌سي، چون دسترسي به كنسول‌هاي اصلي اين بازي‌ها براي همه مقدور نيست.

مرجع متخصصين ايران بازي هاي كلاسيك

برخي امولاتورها براي دسترسي گيمرها به بازي‌هاي كلاسيك ساخته مي‌شوند اما برخي ديگر ابزار تقلب به حساب مي‌آيند

اما برخي امولاتورها براي اجراي بازي‌هاي مخصوص موبايل روي پي‌سي طراحي شده‌اند. اگر اين بازي‌ها از نوع تك‌نفره باشند، در دسته‌بندي تقلب‌هاي بي‌آزار قرار مي‌گيرند. اما افرادي كه بازي‌هاي موبايل چند‌نفره‌ي الكترونيك را به كمك امولاتورها روي پي‌سي اجرا مي‌كنند‌ كنترل بهتري روي بازي دارند و نسبت به ساير گيمرها‌ عملكرد بهتري خواهند داشت. بسياري از گيمرها ديد مثبتي به اين نوع تقلب ندارند و معتقدند افرادي كه بازي‌هاي چندنفره‌ي مخصوص موبايل را با پي‌سي اجرا مي‌كنند‌، تجربه‌ي بازي ديگران را خراب مي‌كنند. 

اما در كنار تقلب‌هاي مثبت كه آزاري به كسي نمي‌رسانند و تنها تجربه‌ي گيمينگ فرد را در بازي‌هاي تك‌نفره بهبود مي‌‎بخشند و امولاتورهايي كه مي‌توانند هم بي‌آزار و هم آزاردهنده باشند، تقلب‌ها و هك‌هايي هستند كه براي استفاده در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك طراحي شده‌اند. اين هك‌ها عملكرد گيمر را به‌طور بسيار ناعادلانه‌‎اي افزايش مي‌دهند و در مقابل باعث مي‌شوند عملكرد ديگر گيمرها در مقايسه با او به‌شدت افت كند. بديهي است چرا استفاده از اين هك‌ها در انجمن‌هاي گيمينگ مورد شماتت قرار مي‌گيرد و گيمرهايي كه از اين نوع تقلب استفاده مي‌كنند معمولا درباره‌ي آن در فروم‌هاي بازي صحبت نمي‌كنند. 

در ضمن، براي دسترسي به اين نوع هك‌ها معمولا بايد آن‌ها را خريداري كرد كه فروش آن‌ها به‌صورت غير قانوني در چين، افرادي كه هك بازي‌هاي چندنفره مانند PUBG يا Dota 2 را مي‌فروشند و از اين راه پول زيادي نيز به جيب مي‌زنند، در صورت شناسايي دستگير و به چند سال حبس محكوم مي‌شوند؛ البته نه‌تنها به اين خاطر كه فروش هك و دست‌كاري كد بازي غير قانوني است، بلكه به اين خاطر كه درآمدي كه از اين راه به دست مي‌آيد مشمول ماليات نمي‌شود. 

چرا تقلب مي‌كنيم

مرجع متخصصين ايران گيمر عصباني

مقررات اخلاقي تجربه‌ي بازي ويدئويي، پيچيده و مبهم است. همه‌ي ما با كدهاي تقلب و اكسپلويت‌هايي بزرگ شديم كه توسط خود طراح بازي ايجاد شده و بخش مورد پذيرش بازي بود. حتي خود ساختار دنياي بازي‌ها، با ميانبرها و معماهاي مخفي، به گيمر مي‌گويد جاهايي در بازي وجود دارد كه قانون، اخلاقيات و حتي جغرافياي بازي مي‌تواند به اراده‌ي قهرمان داستان تغيير كند. از طرفي، در دنياي بازي، بردن از همه چيز مهم‌تر است (در بسياري از مراحل، اگر پيروز نشويد، از ادامه‌ي بازي بازمي‌مانيد). با اين شرايط آيا تقلب كردن گيمرها پديده‌ي عجيبي است؟

شايد نه؛ اما از انديشه متخصصين بسياري از گيمرها، تقلب در بازي‌هاي چندنفره، تجربه‌ي بازي ديگران  را به‌طور كامل خراب مي‌كند. حتي اگر اين تقلب، بازي فرد را به‌طور مستقيم تحت تأثير قرار ندهد، بااين‌حال به انديشه متخصصين مي‌رسد نوعي قرارداد اجتماعي را نقض كرده باشد. 

هولي گرامازيو، طراح بازي، در اين خصوص معتقد است:

وقتي افراد با همديگر به‌صورت رقابتي بازي مي‌كنند، در واقع به دنياي آن بازي با توافقي متقابل موجوديت مي‌بخشند و اين توافق متقابل، هدف و محدوديت‌هاي رسيدن به هدف را مشخص مي‌كند. وقتي متوجه مي‌شويم كسي دارد تقلب مي‌كند، اين مي‌تواند توافق متقابل را به هم بزند و اعتبار كل تجربه‌ي بازي را زير سؤال ببرد.

مايا كنسالوو اما در جزوه رايگان «تقلب كردن: برتري‌يابي در بازي‌هاي ويديويي» (۲۰۱۷) رويكرد متفاوتي به اين پديده دارد. او در اين جزوه رايگان، نقض قوانين بازي را از انديشه متخصصينات‌هاي مختلفي مطالعه مي‌كند و در انتهاي اين مطالعه از افرادي كه تقلب مي‌كنند نه به‌عنوان «آدم بد» داستان يا كسي كه قصد بر هم زدن تجربه‌ي بازي ديگران را دارد،‌ كه به‌عنوان گيمرهايي با شخصيت‌هاي مختلف ياد مي‌كند كه درگير مذاكره‌ي پيچيده‌اي براي تبادلات شخصي، فرهنگي و صنعتي هستند. 

كنسالوو در جزوه رايگان تقلب كردن، به توضيح مفهوم «سرمايه‌ي بازي» مي‌پردازد كه از انديشه متخصصينيه‌ي «سرمايه فرهنگي» جامعه‌شناس فرانسوي پير بورديو گرفته شده است و موقعيت و جايگاه گيمر را در گروه همنوعانش تعريف مي‌كند. به عقيده‌ي او، بازي كردن، خرده فرهنگي است كه قوانين، سلسله مراتب و جايگاه فردي خاص خودش را دارد و دستيابي به موفقيت يا جايگاهي بالاتر در اين خرده فرهنگ از انديشه متخصصين بسياري،‌ دليل كافي براي تقلب كردن است. 

در بازي‌هاي چندنفره مانند كال آف ديوتي، فورتنايت و Apex Legends، آيتم‌هايي مانند لباس و تزئينات اسلحه تنها براي آن دسته از بازيكناني در دسترس است كه به رتبه‌ي خاصي در بازي رسيده باشند و داشتن اين آيتم‌ها، جايگاه فرد را در دنياي بازي نشان مي‌‌دهد. به دست آوردن اين نمادها و آيتم‌ها مي‌تواند براي برخي گيمرها انگيزه‌ي لازم براي تقلب كردن باشد؛ مثل خريد لباس‌هاي برند جعلي. به عبارت ديگر، برخي افراد به اين دليل در بازي، به‌خصوص بازي‌هاي رقابتي، تقلب مي‌كنند تا به جايگاه بالاتري بين همنوعان خود برسند و احترام و تحسين آن‌ها را به دست آورند. 

براي برخي گيمرها شايد پاي نوعي حس استحقاق نيز در ميان باشد. ممكن است فرد چنان خود را مستحق بردن بداند و از چنان سرمايه‌ي بازي بالايي برخوردار باشد كه فكر كند حق دارد براي برد تقلب كند. شايد احساس كند زماني ‌كه براي پيدا كردن راهي براي تقلب صرف كرده، به خود عمل تقلب اعتبار مي‌بخشد؛ يا شايد احساس كند آنقدر درگير بازي شده و خود را وقف آن كرده كه در هر صورت، حتي اگر تقلب كند، سزاوار بردن است. 

از طرفي، روانشناس سايبري برني گود، اينطور استدلال مي‌كند كه خود ماهيت بازي‌هاي ويديويي به‌طور ضمني اجازه‌ي تقلب كردن را به فرد مي‌‌دهد. به ‌گفته‌ي او، «بازيكنان مي‌توانند تقلب كنند و در عين حال مجبور به رويارويي فيزيكي با يكديگر نباشند. در دنياي مجازي، هنجارهاي اجتماعي متفاوت است.»

وقتي بازي تقلب مي‌كند‌، تقلب گيمر نيز مجاز است

به اعتقاد او، گيمرها از همان ابتدا براي پيشروي در بازي از تقلب، نكات و راهنماهاي قدم‌به‌قدم استفاده مي‌كرده‌اند و اين بخشي از فرهنگ بازي بوده است. «آنچه حالا با گذشته متفاوت است، اين است كه افراد بيشتري به بازي‌هاي چندنفره روي آورده‌اند.»

از انديشه متخصصين گود، وقتي خود بازي هم تقلب مي‌كند، مثلا وقتي كاراكتر مي‌ميرد و به بازي برمي‌گردد؛ چون مردن در بازي مفهوم واقعي مردن نيست، آيا نمي‌شود گفت تقلب كردن هم در بازي مفهوم واقعي تقلب نيست؟ 

مرجع متخصصين ايران گيم اور game over

چون مردن در بازي مفهوم واقعي مردن نيست، آيا نمي‌شود گفت تقلب كردن هم در بازي مفهوم واقعي تقلب نيست؟

يكي ديگر از دلايلي كه افراد را به تقلب در بازي سوق مي‌‌دهد، جابه‌جايي روابط و نقش‌هاي خانوادگي است. براي مثال، اگر برادر بزرگ شما هميشه حرف آخر را مي‌زند و جايگاه او در خانواده از شما بالاتر باشد، شكست دادن او در بازي مي‌تواند بيش از هر موقعيت ديگري رضايت‌بخش باشد. در اين حالت، بردن به هدفي براي ارتقا جايگاه فرد در روابط خانوادگي تبديل مي‌شود و گاهي براي دستيابي به آن، تقلب كردن تنها راه پيش رو است. 

به ‌گفته‌ي دكتر آلوك تريودي، مربي عملكرد روان‌شناختي و بنيان‌گذار مؤسسه‌ي Aligned Performance (كه به كارآفرينان در پرورش ذهن براي موفقيت در كسب‌و‌كار كمك مي‌كند)،‌ «بازي‌هايي وجود دارد كه در آن يك جراح قلب ۴۵ ساله به اندازه‌ي فرزند كلاس اولي خود، شانس برابري براي بردن دارد؛ پس اگر پدر معمولا همه‌چيزدان خانواده است، شكست دادن او در اين بازي مي‌تواند فرصتي براي پايين كشيدن او از اين جايگاه باشد.» 

به عبارت ديگر، اين فرصت بسيار نادر براي وارونه كردن نقش‌ها و به دست آوردن جايگاه برتر كه پيش از اين در تصاحب عضو ديگري از خانواده بود، مي‌تواند انگيزه‌اي براي تقلب كردن افراد براي بردن باشد. 

مغز انسان مكانيزمي براي تشخيص بازي از واقعيت ندارد

نكته‌ي ديگري كه اينجا مطرح مي‌شود، ميزان تعهدي است كه گيمرها به بازي و بردن دارند. برخي از گيمرها آنقدر بازي را جدي مي‌گيرند كه ممكن است به خاطر آن عصباني شوند، با ديگران دعوا كنند يا براي دستيابي به پيروزي حاضر باشند تقلب كنند. اما چرا آن‌ها بازي را اينقدر جدي مي‌گيرند؟ مگر بازي تنها نوعي تفريح نيست؟

طبق گفته‌ي دكتر دان وان، دانشجوي مقطع فوق دكترا در دانشگاه UCLA، وقتي فرد درگير بازي مي‌شود، ذهن او قابليت تشخيص اينكه اين بازي است و واقعي نيست را ندارد. 

مغز انسان هنوز مكانيزمي براي تشخيص بازي از واقعيت براي خود ايجاد نكرده است. اگر شيري در دشت دنبال يكي از اجداد ما افتاده بود، اين تهديد هر بار واقعي بود. آن موقع هيچ فيلم، نمايش يا شبيه‌سازي وجود نداشت. علم اعصاب مدرن نشان داده تنها با فكر كردن به موقعيت‌هاي خيالي، درست همان بخشي از ذهن فعال مي‌شود كه هنگام تجربه‌ي واقعي آن موقعيت به كار مي‌افتد.

 مثلا اگر كاراكتر شما در بازي براي خريد چيزي هزينه كند، مغز شما واقعا دارد ناراحتي از دست رفتن پول را تجربه مي‌كند با اينكه اين پول پرداخت شده، واقعي نيست. 

به ‌گفته‌ي وان، اين حس از دست دادن، نتيجه‌ي يك واكنش شيميايي در مغز است؛ «اگر مي‌شد همان لحظه به مغز خود نگاه كنيم، مي‌ديديم از ميزان تحرك نورون‌هاي دوپامين (عامل ايجاد حس سرخوشي و پاداش در فرد) كم شده است و اين نشانه‌ي واضح يك پيامد منفي واقعي است.» 

برعكس اين حالت هم صدق مي‌كند. زماني ‌كه گيمر در بازي پيروز مي‌شود، مغز او اين پيروزي را واقعي قلمداد كرده و در اثر واكنش شيميايي در مغز و آزادسازي دوپامين، حس سرخوشي و پاداش به او دست مي‌‌دهد. شايد به همين خاطر است كه برد و باخت در بازي تا حدي براي برخي از افراد مهم و «واقعي» است كه حاضرند براي رسيدن به نتيجه‌ي دلخواه، تقلب كنند حتي اگر تقلب براي عده‌اي ديگر، تجربه‌ي لذت‌بخش بازي را از بين ببرد. 

مغز انسان ماشيني براي حل مسئله است و ساختار آن به صورتي تكامل يافته تا ميانبرها را كشف كند و براي بقا نسبت به شكارچيان و رقيبان برتري يابد؛ شايد دليل تقلب كردن به همين سادگي باشد كه ما فكر مي‌كنيم، پس تقلب مي‌كنيم. 

نتيجه‌ي انديشه متخصصينسنجي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تقلب در بازي 

مرجع متخصصين ايران پلي استيشن 5 بازي اسپايدرمن مايلز مورالس

در انديشه متخصصينسنجي اعضاي تحريريه‌ي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و اخبار تخصصيجي درباره‌ي تقلب در بازي، ۵۱٫۶ درصد شركت‌كنندگان براي اين سؤال كه «آيا تا‌به‌حال در حين انجام بازي تقلب كرده‌ايد؟» گزينه‌ي «به‌ندرت» را انتخاب كردند. در بين شركت‌كنندگان، ۹٫۷ درصد «خيلي زياد» و ۳۲٫۳ درصد «گاهي اوقات» در بازي تقلب كرده بودند. اين در حالي است كه افرادي كه «به‌هيچ‌وجه» تقلب نكرده بودند تنها ۶٫۵ درصد جامعه‌ي آماري را تشكيل مي‌دادند.

مرجع متخصصين ايران انديشه متخصصينسنجي تقلب در بازي

از بين افرادي كه تجربه‌ي تقلب داشتند، ۱۶٫۷ درصد در پلتفرم الكترونيك، ۷۰ درصد در پلتفرم آفلاين و ۳۳٫۳ درصد هم در بازي‌هاي روميزي تقلب كرده بودند.

در زمينه‌ي انواع تقلب، ۷۱٫۴ درصد از راهنماهاي قدم‌به‌قدم، ۶۷٫۹ درصد از كدهاي تقلب و ۳۲٫۱ درصد از امولاتورها استفاده كرده بودند. جالب است در بين شركت‌كنندگان هيچ‌كس از هك‌هاي مخصوص بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك استفاده نكرده بود.

در مباحثه دلايل تقلب، اكثر شركت‌كنندگان (۵۳٫۶ درصد) گفته بودند براي پيشروي در بازي زماني ‌كه در مرحله‌اي گير كرده‌اند، از تقلب استفاده مي‌كنند. ۳۵٫۷ درصد هم گفته بودند تقلب بازي را جذاب‌تر مي‌كند. در مورد ۱۰٫۷ درصد شركت‌كنندگان، تقلب ديگران آن‌ها را به تقلب كردن وادار كرده بود و ۷٫۱ درصد گفته بودند براي اذيت كردن گيمرهاي ديگر تقلب كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران انديشه متخصصينسنجي تقلب در بازي 2

آيا تا‌به‌حال در بازي‌هاي الكترونيك تقلب ديگر گيمرها بازي شما را خراب كرده است؟

۹۰٪ معتقدند بازي‌هاي چندنفره‌ الكترونيك بايد در برابر تقلب مقاوم‌تر شوند

درحالي‌كه اكثر افراد با تقلب كردن در بازي‌هاي تك نفره براي پيشروي در بازي و جذاب‌تر شدن يا آسان شدن مراحل بازي موافق‌اند، اما اكثر شركت‌كنندگان در اين انديشه متخصصينسنجي (۴۱٫۹ درصد) معتقد بودند تقلب در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك درست نيست چون بازي ديگران را خراب مي‌كند. از بين اين افراد، ۱۶٫۱ درصد گفته بودند افرادي را كه تقلب مي‌كنند، ريپورت مي‌كنند و ۹٫۷ درصد گفته بودند براي شكست اين افراد، آن‌ها نيز دست به تقلب مي‌زنند.

مرجع متخصصين ايران انديشه متخصصينسنجي تقلب در بازي 3

آيا بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك بايد در برابر تقلب گيمرها مقاوم‌تر شوند؟

اكثر افراد (۴۲٫۹ درصد) حس بدي به تقلب در بازي‌هاي چندنفره داشتند و ۱۹ درصد از عواقب تقلب كردن و حذف شدن از بازي مي‌ترسيدند. در اين بين، ۱۹ درصد گفته بودند تقلب كردن يا نكردن براي آن‌ها فرقي ندارد، درحالي‌كه تنها ۴٫۸ درصد گفته بودند هنگام تقلب حس خوبي دارند و دوباره اين كار را خواهند كرد.

در اين انديشه متخصصينسنجي، ۷۲٫۴ درصد شركت‌كنندگان اذعان داشتند در بازي‌هاي الكترونيك تقلب ديگر گيمرها بازي آن‌ها را خراب كرده است. ۹۳٫۱ درصد هم معتقد بودند بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك بايد در برابر تقلب گيمرها مقاوم‌تر شوند.

مرجع متخصصين ايران انديشه متخصصينسنجي تقلب در بازي 4

آيا با فروش بسته‌هاي ارتقا در بازي موافق هستيد؟

در اين بين اما واكنش‌ها به فروش بسته‌هاي ارتقا توسط كمپاني‌هاي بازي متفاوت بود. درحالي‌كه ۷۱ درصد معتقد بودند اين بسته‌ها نوعي تقلب محسوب مي‌شود و ۷۴٫۲ درصد با فروش آن مخالف بودند، ۲۹ درصد اين بسته‌ها را تقلب نمي‌دانستند و ۲۵٫۸ درصد با فروش آن‌ها موافق بودند.

با تقلب آزاردهنده در بازي‌هاي الكترونيك چه كنيم

مرجع متخصصين ايران تقلب در بازي

در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك تقلب به سردردي مزمن تبديل شده است. سرور بازي‌هاي شوتر اول شخص مانند كال آو ديوتي، پابجي و كانتر استرايك پر از افرادي است كه با دانلود نرم‌افزارهاي خاصي، بازي را به نفع خود دست‌كاري مي‌كنند؛ مثلا از بات نشانه‌گيري (aimbot) استفاده مي‌كنند كه هدف گرفتن بازيكنان ديگر را برايشان به‌شدت آسان مي‌كند؛ يا از هك ديوار (wallhack) استفاده مي‌كنند كه اجازه مي‌‌دهد بازيكنان ديگر را از پشت ديوار ببينند و به آن‌ها شليك كنند؛ يا از هك سرعت (speedhack) كمك مي‌گيرند كه باعث مي‌شود كاراكتر آن‌ها سريع‌تر از ديگران حركت كند. 

اين هك‌ها عمدتا به بازي‌هاي كامپيوتري محدود مي‌شود، چون تنها در اين پلتفرم، گيمر مي‌تواند كد نرم‌افزار نصب شده روي سيستم را تغيير بدهد. البته بازي‌هاي كنسولي هم به‌طور كامل در برابر اكسپلويت‌ها مصون نيستند و افراد از خطاهاي موجود در طراحي بازي به نفع خود استفاده مي‌كنند يا با مختل كردن شبكه‌ي اينترنت خود، سرعت بازي را پايين مي‌آورند تا در بازي‌هاي شوتر عملكرد بهتري نسبت به بازيكنان ديگر داشته باشند. 

غيرفعال كردن قابليت كراس‌پلي با تقلب گيمرهاي پي‌سي مقابله مي‌كند

تقلب در بازي‌هاي تك‌نفره به كسي آزار نمي‌رساند و حتي در مواردي بهتر است تقلب كرد و از راهنماها كمك گرفت تا اينكه مجبور شد بازي را به‌طور كامل كنار گذاشت؛ اما تقلب در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك كه برد يك نفر به ‌معني باخت نفر ديگر است، مي‌تواند بسيار آزاردهنده باشد و حتي انجمن گيمرهايي را كه براي آن بازي دور هم جمع شده‌اند، پس از مدتي پراكنده كند. 

مرجع متخصصين ايران تقلب در بازي كال آو ديوتي

اما براي مقابله با اين معضل چه مي‌شود كرد؟ 

از آنجايي كه بيشتر اين هك‌ها براي بازي‌هاي پي‌سي طراحي شده است و معمولا اكثر افرادي كه در بازي‌هاي چندنفره تقلب مي‌كنند از اين پلتفرم استفاده مي‌كنند، يكي از راه‌هاي مقابله با اين معضل غيرفعال كردن قابليت كراس‌پلي است كه حداقل به دارندگان كنسول‌هاي پلي استيشن و ايكس باكس اين امكان را مي‌‌دهد تا هنگام بازي با تقلب كمتري روبه‌رو شوند. اما افرادي كه با پي‌سي بازي مي‌كنند و اهل تقلب نيستند، چه؟

مطالعه‌اي كه Iredeto‌ (شركت خدمات امنيت سايبري فعال در صنعت رسانه و سرگرمي) در سال ۲۰۱۸ روي ۹٬۴۳۶ گيمر بازي‌هاي الكترونيك در چين،‌ آلمان، ژاپن، كره‌ي جنوبي، بريتانيا و آمريكا انجام داد، نشان داد تنها ۱۲ درصد آن‌ها تا‌به‌حال هنگام بازي چندنفره‌ي الكترونيك از تقلب بازيكنان ديگر تجربه‌ي ناخوشايندي نداشته‌اند. به عبارت ديگر، نه نفر از هر ده بازيكن به خاطر افرادي كه تقلب مي‌كنند، تجربه‌ي ناخوشايندي هنگام بازي داشته‌اند. 

به ‌گفته‌ي مديرعامل اين شركت، «تقلب كردن در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك اشكالي است كه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر مي‌شود.» از انديشه متخصصين او،‌ تقلب در اين بازي‌ها نه‌تنها به گيمرهاي ديگر در سراسر دنيا آزار مي‌رساند، بلكه چالش بزرگي را سر راه توسعه‌دهندگان بازي قرار مي‌‌دهد. 

اگر افرادي كه تقلب مي‌كنند اجازه داشته باشند بدون هيچ اشكالي به كار خود ادامه دهند، تأثيري كه روي بازيكنان ديگر گذاشته مي‌شود، مي‌تواند منجر به كاهش ترافيك كمتر در سرور بازي‌ها و كاهش درآمدزايي كمپاني‌هاي بازي‌سازي شود.

يعني، گيمرهايي كه از تقلب ديگران كلافه شده‌اند به سمت بازي‌هايي مي‌روند كه تقلب در آن‌ها كمتر است؛ از طرف ديگر، افرادي كه تقلب مي‌كنند، پول خود را به‌جاي خريد محصولات مجاز، صرف خريد ابزارهاي تقلب مي‌كنند. 

براي مقابله‌ي اساسي با معضل تقلب در بازي‌هاي چندنفره در تمام پلتفرم‌ها بايد آن را از دو مانديشه متخصصين مطالعه كرد: عرضه و تقاضا.

مقابله با تقلب در بخش تقاضا، يعني يادگيري دادن گيمرها درباره‌ي عواقب نامطلوب تقلب، كار دشواري است، چون نتيجه‌اي كه گيمر از تقلب مشاهده مي‌كند به دست آوردن شانس بهتري براي برد است و اين از انديشه متخصصين او نتيجه‌ي نامطلوبي نيست. گيمر چون نمي‌تواند نتيجه‌ي تقلب خود را در آن سوي سرور و بر بازيكنان ديگر مشاهده كند، معمولا قادر به درك احساسات آن‌ها نيست و از انجام اين كار دچار حس عذاب وجدان نمي‌شود.

در ضمن، از انديشه متخصصين او اين فقط بازي است و قرار نيست كسي با بردن در آن پاداش واقعي دريافت كند (البته مواردي نيز بوده كه در ليگ‌هاي بازي‌هاي الكترونيك كه پاي جوايز نقدي در ميان است، افرادي دست به تقلب زده‌اند)، پس تقلب هيچ ايرادي ندارد و اگر باعث شود عملكرد او در بازي بهتر شود، استفاده از آن مزيت هم دارد. 

به همين خاطر به انديشه متخصصين مي‌رسد براي مقابله‌اي تأثيرگذار با تقلب در بازي‌هاي چندنفره تنها مي‌شود سراغ بخش عرضه رفت؛ به اين معني كه سازندگان بازي مي‌توانند از لحاظ متخصص بازي‌ها را به‌گونه‌اي طراحي كنند كه نتوان از ابزار تقلب در آن‌ها استفاده كرد. آن‌ها همچنين مي‌توانند با وب‌سايت‌هايي كه ابزار هك طراحي مي‌كنند، برخورد كنند.

در كدام بازي‌ها بيشتر تقلب مي‌شود؟

گيمرها در يوتيوب براي بازي فورتنايت بيشتر از هر بازي ديگري ويديوهاي هك aimbot و wallhack تماشا كرد‌ه‌اند

سيستم‌هاي حفاظتي ضد تقلب مانند BattlEye كه كمپاني يوبيسافت در بازي‌هاي خود از آن استفاده مي‌كند، به محض تشخيص ابزارهاي تقلب روي سيستم، اكانت گيمر را مسدود مي‌كند. ماه گذشته كمپاني اكتيويژن، اكانت ۶۰ هزار بازيكن Call of Duty Warzone را كه از نرم‌افزارهاي تقلب استفاده كرده بودند، مسدود كرد. اين بازي كه مارس ۲۰۲۰ عرضه شد تا امروز بيش از ۸۵ ميليون بازيكن دارد و به ‌گفته‌ي اكتيويژن، بيش از ۳۰۰ هزار اكانت به خاطر تقلب در اين بازي مسدود شده‌اند. بازي بتل رويال پابجي هم نزديك ۳۰ هزار اكانت را به خاطر استفاده از هك رادار (كه موقعيت تمام بازيكنان را روي نقشه مشخص مي‌كند) مسدود كرده كه در بين آن‌ها بازيكنان حرفه‌اي هم به چشم مي‌خورند. 

اما اشكال اينجا است كه مسدود كردن يك نرم‌افزار تقلب به توسعه‌ي نرم‌افزار ديگري منجر مي‌شود و مسدودسازي اكانت گيمرها تاكنون نتوانسته آن‌ها را از استفاده از تقلب منصرف كند. از طرفي، استراتژي‌هاي امنيتي عليه‌ هكرها بايد به اندازه‌ي كافي پيچيده باشد تا بتواند بر آن‌ها پيروز شود. 

كارل مگنوس ترودسون، مديرعامل استوديوي سوئدي دايس كه توسعه‌ي بازي چندنفره‌ي الكترونيك بتلفيلد را در كارنامه‌ي خود دارد، مي‌گويد براي مقابله با معضل تقلب در اين بازي، تيم جداگانه‌اي در اين استوديو وظيفه دارد بازيكنان متقلب را شناسايي و اكانت آن‌ها را مسدود كند. 

از انديشه متخصصين او، بهترين راه مبارزه با تقلب مطالعه پروفايل عملكرد بازيكنان است. از آنجايي كه نمي‌توان نرم‌افزارهاي تقلب را از سيستم گيمرها پاك كرد، تيم مبارزه با تقلب استوديوي دايس به اعداد و ارقام مربوط به عملكرد بازيكنان نگاه مي‌كند و مثلا اگر نسبت كشتن و مرگشان در بازي بيشتر از عدد خاصي باشد كه الگوريتم مشخص كرده است، آن فرد احتمالا از نرم‌افزارهاي تقلب استفاده كرده است. 

«ما مرتب در حال مسدودسازي انبوه اكانت‌هاي متقلب هستيم.» او مبارزه عليه تقلب در بازي را به نوعي «مسابقه‌ي تسليحاتي» تشبيه مي‌كند كه هيچ پاياني براي آن قابل تصور نيست. 

برخي كمپاني‌هاي بازي سعي دارند در عرضه‌ي تقلب از هكرها پيشي بگيرند

در مسابقه‌ي تسليحاتي، دو طرف درگير براي پيشي گرفتن از يكديگر تلاش مي‌كنند و به انديشه متخصصين مي‌رسد برخي كمپاني‌هاي بازي نيز سعي دارند در عرضه‌ي تقلب از هكرها پيشي بگيرند. آن‌ها براي اين كار بسته‌هاي ارتقا طراحي مي‌كنند و آن را به گيمرهايي مي‌فروشند كه مايل‌اند بدون صرف ساعت‌ها وقت، كاراكتر خود را در بازي بلافاصله ارتقا دهند.  

مثلا كمپاني دايس در راستاي مقابله با تقلب و جلوگيري از جذب گيمرها به ابزارهاي غير قانوني هك، اقدام به ارائه‌ي بسته‌هايي به نام «ميانبر» كرده كه بازيكن با پرداخت پول مي‌تواند به‌جاي ساعت‌ها بازي كردن، به ارتقاي مورد انديشه متخصصين برسد. مثلا خريد باندل ميانبري در بازي بتلفيلد بلافاصله تمام آيتم‌هاي مربوط به تمام خودروهاي بازي را در دسترس بازيكن قرار مي‌‌دهد. اين‌طور به انديشه متخصصين مي‌رسد كمپاني‌هاي بازي با اين كار تقلب را قانوني مي‌كنند. اما اگر تقلب «قانوني» شود، از انديشه متخصصين اخلاقي قابل توجيه است؟

آيا از انديشه متخصصين اخلاقي (و منطقي) بهتر است پولي كه براي خريد تقلب از هكرها مي‌شود، صرف خريد تقلب از خود كمپاني بازي شود؟

جواب دادن به اين سؤال آسان نيست، چون هر انتخاب مزايا و معايب خودش را دارد. از انديشه متخصصين برخي گيمرها، فروش بسته‌هاي ارتقا براي بازي‌هايي كه براي خريد آن‌ها پول پرداخت شده، كار درستي نيست. در واقع كمپاني بازي دارد به نوعي با اين كار سودجويي مي‌كند. فروش باندل آيتم‌هاي صرفا تزييني دست‌كم تجربه‌ي بازي افرادي را كه نمي‌خواهند پول اضافه‌اي براي بازي خرج كنند، خراب نمي‌كند؛ اما باندل‌هايي كه عملكرد بازيكن را بهبود مي‌بخشند، مي‌توانند به اندازه‌ي هك‌هاي غير قانوني، براي افرادي كه آن را نمي‌خرند، آزاردهنده باشد.

البته برخي اينگونه استدلال مي‌كنند كه خريد اين باندل‌ها فرد را به گيمر بهتري تبديل نمي‌كند و فقط ابزار قوي‌تري در اختيار او قرار مي‌‌دهد كه ماهر شدن در استفاده از آن‌ها همچنان به ساعت‌ها بازي نياز دارد؛ اما شايد اين استدلال از انديشه متخصصين عده‌اي ديگر شبيه اين باشد كه اسلحه آدم را نمي‌كشد، بلكه آدم، آدم را مي‌كشد.

مرجع متخصصين ايران لوت باكس كانتر استرايك

لوت باكس‌ها در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك حكم خريد تقلب‌ «مجاز» را دارند

از طرفي، لوت باكس‌ها در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك نيز شبيه خريد تقلب «مجاز» هستند و به مكانيزمي براي درآمدزايي شركت سازنده‌ي بازي تبديل شده‌اند. بسياري از افراد حاضر به پرداخت پول براي باز كردن اين جعبه‌ها نيستند و كاراكتر آن‌ها در بازي‌هاي چندنفره در مقابل كاراكتر افرادي كه براي اين جعبه‌ها و آيتم‌هاي درون آن‌ها پول خرج كرده‌اند، عملكرد ضعيف‌تري دارند. كشوري مانند بلژيك با قوانين بسيار سختگيرانه‌اش عليه قمار، خريد و فروش هرگونه لوت باكس را در بازي‌ها ممنوع اعلام كرده است. به انديشه متخصصين مي‌رسد گيمرها نيز از پرداخت پول بابت چيزي كه اطلاعي از محتويات آن ندارند، ناراضي هستند. 

خريد نرم‌افزارهاي تقلب از هكرها بدون شك ارتقاي بسيار بيشتري از باندل‌هاي بازي در اختيار گيمر قرار مي‌‌دهد، اما او را با خطر مسدودسازي اكانت روبه‌رو مي‌كند. از طرفي، هك‌هايي كه براي نشانه‌گيري خودكار يا نامرئي كردن ديوار به كار مي‌روند، بازيكنان ديگر را در موقعيت بسيار ضعيف‌تري قرار مي‌دهند و تجربه‌ي بازي آن‌ها را خراب مي‌كنند.

فردي كه تصميم مي‌گيرد به هر دليلي در بازي تقلب كند، بايد اين سؤال را از خودش بپرسد كه آيا تقلب ارزش صرف هزينه، خطر مسدود شدن اكانت و آزار بازيكنان ديگر را دارد؟ چون به انديشه متخصصين مي‌رسد تنها عاملي كه واقعا مي‌تواند فرد را از تقلب كردن در بازي‌هاي چندنفره‌ي الكترونيك بازدارد، خود او است. 

انديشه متخصصين شما متخصص اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي تقلب در بازي، چه بازي تك‌نفره چه چندنفره‌ي الكترونيك چيست؟‌ آيا تا‌به‌حال تجربه‌ي تقلب در بازي را داشته‌ايد؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات