بهترين بازي هاي فكري اندرويد + (آيفون) براي تقويت ذهن

جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 13 دقيقه
مرجع متخصصين ايران سلامت ذهن
بازي‌هاي فكري، يكي از محبوب‌ترين دسته‌هاي بازي هستند كه به تقويت ذهن و حافظه‌ي شما كمك مي‌كنند. با ما همراه باشيد تا با بهترين بازي‌هاي فكري آشنا شويد.
تبليغات

بازي‌هاي ويديويي براي دستگاه‌هاي مختلفي توسعه داده مي‌شوند، از پلي‌استيشن و ايكس باكس گرفته تا موبايل‌هاي هوشمند. به دليل اين كه اكثر ما در طول روز مشغله‌هاي بسياري داريم، زمان زيادي براي انجام تمرين‌هايي كه به تقويت ذهن ما كمك مي‌كنند نداريم. از آنجايي كه هميشه موبايل خود را به همراه داريم، بهتر است در اوقات فراغت، به جاي اين كه بخش زيادي از زمان خود را به چك كردن فضاي مجازي اختصاص دهيم، براي تقويت ذهن خود از آن استفاده كنيم. يكي از بهترين راه‌هاي تقويت ذهن و حافظه، بازي‌هاي فكري هستند. در ادامه تعدادي از بهترين بازي‌هاي فكري كه براي سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و iOS توسعه داده‌ شده‌اند را به شما معرفي خواهيم كرد.

۱) Hocus

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۴
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: ۰٫۹۹ دلار
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان
مرجع متخصصين ايران Hocus
مرجع متخصصين ايران Hocus
مرجع متخصصين ايران Hocus

Hocus يك بازي فكري است كه در آن براساس زاويه ديد خود بايد مكعب را به نقطه‌ي پاياني برسانيد. ممكن است آسان به انديشه متخصصين برسد ولي باور كنيد، اصلا اينطور نيست! يكي از ويژگي‌هاي جذاب اين بازي اين است كه علاوه بر بيش‌تر از ۱۰۰ پازل موجود، شما امكان بازي كردن پازل‌هاي ديگري را كه متخصصان طراحي كرده‌اند نيز داريد. Hocus در گوگل پلي، مدتي جز سه بازي برتر فكري در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت و با بيش از ۱۰ ميليون بار دانلود و امتياز ۴٫۴ از ۵، مي‌توانيد از جذاب بودن آن اطمينان داشته باشيد. اين بازي را مي‌توانيد از گوگل پلي به صورت رايگان دانلود كنيد ولي متاسفانه براي دانلود آن از اپ استور بايد ۰٫۹۹ دلار پرداخت كنيد.

۲) Monuments Valley

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۹
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: ۳٫۹۹ دلار
  • ارزش در گوگل پلي: ۳٫۹۹ دلار
مرجع متخصصين ايران Monument valley
مرجع متخصصين ايران Monument valley
مرجع متخصصين ايران Monument valley

در Monuments Valley كه يكي از گران‌ترين بازي‌هاي فكري آيفون در اين ليست است، شما بايد به شخصيت اين بازي كمك كنيد تا مسير رسيدن به مقصد خود را پيدا كند. اين بازي به دليل گرافيك ساده و جذابي كه دارد يكي از معروف‌ترين بازي‌هاي فكري در اين ژانر مي‌باشد و طرفداران بسيار زيادي دارد. اين موضوع را ميتوان با امتياز ۴٫۹ از ۵ در گوگل پلي و بيشتر از ۱ ميليون بار دانلود به راحتي فهميد. تنها نقطه ضعف اين بازي را مي‌توان رايگان نبودن آن در انديشه متخصصين گرفت. مهم نيست كه سيستم عامل شما اندرويد است يا iOS در هر حال براي دانلود آن از گوگل پلي يا اپ استور بايد ۳٫۹۹ دلار پرداخت كنيد؛ ولي اگر با پرداخت اين مبلغ اشكالي نداريد مي‌توانيد از جذاب بودن Monuments Valley كاملا اطمينان داشته باشيد و از بازي كردن با آن لذت ببريد.

۳) Empty

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۷
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان
مرجع متخصصين ايران Empty
مرجع متخصصين ايران Empty
مرجع متخصصين ايران Empty

Empty يكي ديگر بازي‌هاي فكري اين ليست است كه حداقل از لحاظ سبك گرافيكي بسيار شيبه به Monuments Valley است. اين بازي، در سبك يك پازل آرامش بخش طراحي شده است به اين معني كه درهنگام بازي كردن با آن نه تنها احساس استرس نخواهيد كرد، بلكه به دليل استفاده از رنگ‌ها و موسيقي آرامش بخش، كاملا احساس آرامش و راحتي خواهيد داشت. در اين بازي شما بايد با چرخاندن و ديدن اتاق از زواياي مختلف، اتاق را از وسايل موجود در آن تخليه كنيد. شايد در نگاه اول مسخره به انديشه متخصصين برسد ولي اگر از بازي‌هايي با سبك ساده و مينيمال لذت مي‌بريد از دانلود اين بازي اصلا پشيمان نخواهيد شد، امتياز ۴/۷ اين بازي در گوگل پلي به شما اين اطمينان را خواهد داد.

۴) Mekorama

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۲
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان
مرجع متخصصين ايران mekorama
مرجع متخصصين ايران mekorama
مرجع متخصصين ايران mekorama

Mekorama يك پازل سه‌بعدي مانند Monuments Valley، ولي با گرافيكي متفاوت است. در اين بازي شما كنترل يك ربات كوچك را برعهده داريد و بايد براي رسيدن به مقصد، آن را از پازل‌هاي مختلفي كه با قطعات مكانيكي مختلف ساخته شده‌اند عبور دهيد. با وجود موانع مختلفي كه براي اين بازي درانديشه متخصصين گرفته شده ‌است، Mekorama براي مدتي طولاني براي شما تازه خواهد بود. هر زماني كه شما موفق به حل كردن پازلي ‌بشويد، ۵ مرحله‌ي ديگر براي شما باز خواهند شد، به همين دليل شما هيچوقت احساس نخواهيد كرد در مرحله‌اي دشوار گرفتار شده‌ايد و نمي‌توانيد بازي را ادامه دهيد. Mekorama با وجود بيشتر از ۱۰ ميليون بار دانلود و امتياز ۴٫۲ از ۵ در گوگل پلي، براي متخصصاني كه به دنبال بازي‌اي فكري و چالشي مانند Monuments Valley هستند ولي علاقه‌اي به پرداخت ۳٫۹۹ دلار براي آن را ندارند، بسيار مناسب است.

۵) Two Dots

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۶
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان / خريد درون برنامه‌اي
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان / خريد درون برنامه‌اي
مرجع متخصصين ايران Two dots
مرجع متخصصين ايران Two dots
مرجع متخصصين ايران Two dots

در Two Dots شما بايد حداقل دو نقطه‌ي همرنگ را به صورت افقي يا عمودي به هم متصل كنيد. در زمان اجراي اين بازي براي اولين بار، صفحه‌اي يادگيريي براي روش‌هاي مختلفي كه به شما اجازه داده مي‌شود تا نقطه‌ها را به هم متصل كنيد نمايش داده مي‌شود. بعد از مرحله‌ي يادگيريي، اولين مرحله شروع و به مرور در مراحل بعدي صفحه با نقاط رنگي بيشتري پر مي‌شود. در اين بازي همچنين امكان خريد و استفاده از نيرو‌هاي كمكي نيز وجود دارد كه براي دريافت آن‌ها مي‌توانيد تبليغ تماشا كنيد يا بسته‌هاي كمكي بخريد. نكته‌اي كه بايد در اين بازي به آن توجه كنيد اين است كه تعداد حركات شما در هر مرحله محدود است و همچنين براي هر مرحله ماموريتي نيز بر عهده‌ي شما قرار دارد. لازم به ذكر است مراحل اوليه‌ي اين بازي آنقدر راحت هستند كه شما فكر مي‌كنيد نابغه هستيد، ولي اگر صبر كنيد به مراحلي خواهيد رسيد كه مدت‌ها شما را مشغول خواهند نگه داشت. علاوه بر مراحلي كه بايد نقاط را به هم متصل كنيد، بخشي نيز در اين بازي فكري وجود دارد كه در آن بايد اشياء مخفي را پيدا كنيد كه مي‌تواند براي بسياري سرگرم كننده و جذاب باشد. اين برنامه با بيش از ۵۰ ميليون بار دانلود و امتياز ۴٫۶ از ۵ در گوگل پلي، يكي از بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد در اين ليست است.

۶) Move The Block

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۳
  • نياز به اينترنت: دارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان / خريد درون برنامه‌اي
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان / خريد درون برنامه‌اي
مرجع متخصصين ايران Move the block
مرجع متخصصين ايران Move the block
مرجع متخصصين ايران Move the block

وظيفه‌ي شما در Move The Block اين است كه مستطيل‌هاي چوبي را جابه‌جا كنيد تا بتوانيد مستطيل قرمزي كه ميان آن‌ها گرفتار شده است را از صفحه خارج كنيد. در اين بازي مراحل در سه گروه ساده، پولي و قديمي قرار گرفته‌اند كه هر كدام شامل يكسري زير مرحله ديگر مي‌شوند. زماني كه براي اولين بار بازي را شروع مي‌كنيد، به شما نحوه‌ي استفاده از تمام گزينه‌هاي موجود در بازي يادگيري داده مي‌شود. هرچه به مراحل بالاتر سعود مي‌كنيد، پازل‌ها سخت‌تر مي‌شوند ولي امكان استفاده از گزينه‌هاي كمكي يا ديدن بخشي از راه حل به شما داده مي‌شود كه تنها بدي آن اين است كه مجبور به تماشاي تبليغ مي‌شويد. اين بازي به دليل مراحل مختلف و طراحي جذابي كه دارد متخصصان زيادي را شيفته‌ي خود كرده است، اين موضوع را بيشتر از ۱۰ ميليون بار دانلود و امتياز ۴٫۳ در گوگل پلي تاييد مي‌كند.

۷) Skills

  • امتياز در گوگل پلي: ۴٫۷
  • نياز به اينترنت: دارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان
  • ارزش در گوگل پلي: رايگان
مرجع متخصصين ايران Skills
مرجع متخصصين ايران Skills
مرجع متخصصين ايران Skills

بازي Skills بر اساس دقت و سرعت عمل طراحي شده است. در اين بازي به شما صفحه‌اي از اعداد، حروف يا اشكال نمايش داده مي‌شود و شما بايد درميان آن‌ها، به دنبال عدد، حرف يا شكلي خاص بگرديد. در اين بازي تيزبيني و سرعت عمل شما حرف اول را مي‌زنند. در Skills  راه ميانبري وجود ندارد و تا زماني كه مرحله‌اي را به پايان نرسانيد، اجازه‌ي بازي كردن مرحله‌ي بعد به شما داده نخواهد شد. در اين بازي علاوه بر حالت تك‌نفره، امكان بازي به صورت دو يا چند نفره نيز وجود دارد؛ بنابراين حتي مي‌توانيد دوستان خود را نيز به چالش كشيده و با هم به رقابت بپردازيد. تنها نكته‌اي كه مي‌تواند لذت اين بازي را كاهش دهد حجم زياد تبليغاتي است كه در هرگوشه از اين بازي به متخصص نمايش داده مي‌شود، ولي به غير از اين امتياز ۴٫۷ در گوگل پلي اين بازي را تبديل به يكي از بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد مي‌كند.

۸) Chess light

  • امتياز در اپ استور: ۴٫۶
  • نياز به اينترنت: ندارد
  • ارزش در اپ استور: رايگان
مرجع متخصصين ايران Chess light
مرجع متخصصين ايران Chess light
مرجع متخصصين ايران Chess light

اگر علاقه به شطرنج داريد نبايد يكي از بهترين بازي‌هاي فكري آيفون، يعني Chess light را از دست بدهيد. اين بازي شما را در بيش از ۱۵۰ موقعيت متفاوت از سناريو‌هاي شطرنج قرار مي‌دهد و شما بايد راهي پيدا كنيد تا بازي را با مهره‌هايي كه در اختيار داريد ببريد. اين بازي كاملا رايگان است و دركمال تعجب بدون حتي يك تبليغ قابل دانلود و بازي كردن است كه براي اين دسته از بازي‌ها كاملا تعجب برانگيز است. يكي از نكات جالب اين بازي امكان تنظيم سختي بازي در شش حالت مختلف از آسان تا خيلي سخت است، بنابراين اگر فكر مي‌كنيد كه مرحله‌اي براي شما بيش از حد آسان است مي‌توانيد درجه‌ي سختي آن را بالا ببريد. با وجود امكان تنظيم سختي هر مرحله، باز هم اگر احساس كرديد كه مرحله‌اي را نمي‌توانيد حل كنيد، امكان استفاده از راهنمايي كه در انديشه متخصصين گرفته شده براي هر مرحله نيز وجود دارد. شايد تنها نكته‌ي منفي Chess light اين باشد كه فقط در اپ استور و براي متخصصان iOS در دسترس است، به جز اين مورد اگر از دوستداران شطرنج هستيد فرصت را از دست ندهيد و اين بازي را هرچه زودتر دانلود كنيد!

معرفي سايت‌هاي الكترونيك براي بازي فكري

آيا بازي‌هاي فكري براي تقويت ذهن خوب هستند؟

مرجع متخصصين ايران ذهن خلاق

در يك كلمه، بله. بازي‌هاي فكري براي ذهن همانند ورزش براي عضلات، مفيد هستند و توانايي حل مسئله را در شما تقويت مي‌كنند. حتي شايد جالب باشد كه بدانيد براساس تحقيقات، اكثر بازي‌هاي ويديويي حتي بازي‌هاي اكشن و خشن، در كودكان مي‌توانند توانايي حل مسئله و ميزان خلاقيت را افزايش دهند؛ پس بهتر است به جاي بازي‌هايي كه كودكان را در معرض خشونت قرار مي‌دهند، از بازي‌هايي كه فاقد خشونت هستند و محيطي آرام و لذت بخش را براي كودكان فراهم مي‌كنند استفاده كنيد تا توانايي حل مسئله و خلاقيت كودكان را بهبود بخشيد.

با توجه به اين كه هنوز تا پايان سال ۲۰۲۳ زمان نسبتا زيادي باقي مانده است اين ليست نيز ممكن است تغيير كند و عناوين جديدي به آن اضافه شود، ولي تا به اين لحظه مي‌توانيد از بهترين بازي‌هاي فكري‌اي كه براي اندرويد و آيفون معرفي كرده‌ايم لذت ببريد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد ۲۰۲۳ كدامند؟

    همانطور كه گفته شد، به دليلي اين كه هنوز تا پايان سال ۲۰۲۳ زمان نسبتا زيادي باقي‌مانده است طبيعتا امكان اين كه به طور قطعي بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد براي سال ۲۰۲۳ را نام ببريم وجود ندارد؛ ولي تا به اينجاي سال مي‌توان از Hocus و Mekorama در كنار Empty به عنوان بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد ياد كرد.

  • بهترين بازي‌هاي فكري آيفون كدامند؟

    دقيقا به همان دليلي كه براي نمي‌توان با اطمينان كامل بهترين بازي‌هاي فكري اندرويد را نام برد، نام بردن بهترين بازي فكري آيفون نيز امكان پذير نيست؛ ولي صد درصد Hocus و Monuments Valley به همراه Chess light درليست بهترين بازي‌هاي فكري آيفون كه در سال ۲۰۲۳ منتشر شده‌اند قرار خواهند داشت.

شما چه بازي‌هاي فكري ديگري مي‌شناسيد و از آن‌ها لذت مي‌بريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات