انويديا از معماري Turing با توانايي رهگيري پرتو بهصورت Real-Time رونمايي كرد
شركت انويديا ساعاتي پيش اعلام كرد كه قصد دارد با معماري جديد تورينگ براي واحد پردازش گرافيكي، گرافيكهاي كامپيوتري را بازتوليد كند. معماري تورينگ در خانوادهي جديدي از كارتهاي آيندهي انويديا كه قرار است روي مواردي مثل رهگيري پرتو (Ray Tracing) بهصورت Real-Time تمركز داشته باشند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
جنسن هانگ، مديرعامل Nvidia، در رويداد Siggraph كه مخصوص گرافيكهاي كامپيوتري است و در ونكوور كانادا برگزار ميشود، ادعا كرد كه معماري Turing از زمان معرفي گرافيكهاي كودا در سال ۲۰۰۶، بزرگترين جهشي است كه اين شركت به خود ديده است. گفتني است كه در معماري تورينگ، كارت هاي گرافيك ميتوانند كارها را تا ۶ برابر سريعتر از نسل قبل، پردازش كنند.
در تورينگ براي سرعت بخشيدن به عمل رهگيري پرتو، از هستههاي جديدي بهنام RT Core و همچنين براي كارهاي مرتبط به هوش مصنوعي از هستههاي Tensor Core استفاده شده است. انويديا ادعا كرده است كه اين دو هسته در كنار هم، امكان رهگيري پرتو بهصورت Real-Time را براي اولينبار، امكانپذير كردهاند.
در معماري تورينگ، كارت گرافيكها ميتوانند كارها را تا ۶ برابر سريعتر از نسل قبل، پردازش كنند
اين دو هسته در كنار داشتن قدرت محاسبات بالا براي كارهاي شبيهسازي، از Hybrid Rendering هم همراهي ميكنند كه اين قابليت، تجربههاي تعاملي با كيفيت سينمايي و افكتهاي جديد نشاتگرفته از شبكههاي عصبي را در دسترس قرار ميدهد.
مديرعامل انويديا گفته است كه تراشههاي Quadro RTX 8000 ،Quadro RTX 6000 و Quadro RTX 5000 اولين تراشههايي هستند كه قرار است از معماري تورينگ استفاده كنند. جنسن هانگ صحبتهايش را اينگونه ادامه داد:
تورينگ، مهمترين اختراع انويديا در زمينهي گرافيكهاي كامپيوتري در بيش از يك دهه است. Hybrid Rendering صنعت فعلي را تغيير خواهد داد؛ بهلطف اين قابليت، امكانات فوقالعادهاي در دسترس قرار خواهند گرفت كه با طراحيهايي زيباتر از گذشته، سرگرميهاي غنيتر و تجربههاي تعامليتر، زندگي ما را بهبود خواهند داد. رهگيري پرتو بهصورت Real-Time ميتواند به نقطهي عطفي در صنعت ما تبديل شود.
تورينگ در حقيقت هشتمين نسل معماري GPUهاي انويديا بهشمار ميرود و اولينِ آنها است كه از رهگيري پرتو Real-Time استفاده ميكند و نتيجهي تلاش سالانهي بيش از ۱۰ هزار مهندس است. با بهرهگيري از تواناييهاي تورينگ در عمل هيبريد رندرينگ، اپليكيشنها ميتوانند با سرعتي تا ۶ برابر بيشتر از معماري پاسكال (نسل پيشين)، دنياي فيزيكي را شبيهسازي كنند.
جان پدي، مديرعامل شركت تحليلي JPR، در اطلاعيهاي صحبتهاي جالبي را در مورد معماري تورينگ انويديا مطرح كرده است:
انويديا، رهگيري پرتو Real-Time را پنج سال پيش از آنكه ما حتي فكرش را بكنيم امكانپذير است و به ما ارائه ميدهد.
همانطور كه پيشتر اشاره شد، معماري تورينگ براي رهگيري پرتو از پردازندههايي اختصاصي بهنام RT Core استفاده ميكند؛ اين هستهها ميتوانند محاسبات چگونگي انتقال نور و صدا را در دنياي سهبعدي تا سقف ۱۰ گيگاريبرثانيه سرعت ببخشند. تورينگ، پردازشهاي مربوط به رهگيري پرتو بهصورت Real-Time را ۲۵ برابر سريعتر از پاسكال انجام ميدهد.
مايكل شولت، مديرعامل اجرايي شركت Cinesite، گفته است:
شركت ما مفتخر بود تا با شركتهاي اتودسك و انويديا براي آوردن Arnold (نوعي رندر مخصوص براي جلوههاي بصري در فيلمها) به دنياي GPUها همكاري داشته باشد؛ ما اصلا انتظار نداشتيم كه نتايج، تا اين حد شگفتانگيز شوند. بهلطف اين ويژگي، ميتوان به تنظيمات باكيفيتتري دسترسي داشت. اين ابزار، نحوهي كار هنرمندان ما را بهطور كلي دستخوش تغيير خواهد كرد.
معماري تورينگ در كنار هستههاي يادشده، از هستههاي ديگري نيز استفاده ميكند؛ اين هستهها كه Tensor Core ناميده شدهاند، بيشتر روي هوش مصنوعي تمركز دارند و با قدرت پردازشي بسيار بالا، توانايي ساخت اپليكيشنهاي جديد مبتني بر هوش مصنوعي را با دقت و سرعت بالا ارائه ميدهند. گفتني است كه اين هستهها از DLAA هم همراهي ميكنند.
تراشههاي Quadro كه مبتني بر معماري تورينگ هستند، قرار است در سهماههي پاياني سال جاري ميلادي به بازار عرضه شوند.
هم انديشي ها