نگاهي جامع به فناوريهاي بهبود دهنده وضوح تصاوير انويديا و AMD
مدتي پيش انويديا بهروزرساني عمدهي درايور گرافيكي نسخهي 436.02 را با نام Gamescom Game Ready Driver براي كارتهاي جيفورس منتشر كرد كه همانگونه كه از نام درايور پيدا است، اولينبار در نمايشگاه Gamescom ارائه شده بود. معمولا بهروزرسانيهاي درايور، تنها حاوي بهينهسازيهايي براي بازيهاي جديد هستند و چندان هيجانانگيز نيستند. بهعلاوه، تنها قابليتهايي كه ارائه ميدهند، رفع باگهاي موجود و بهروزرساني سطح عملكرد پردازندهي گرافيكي است.
بااينحال، آخرين نسخه از درايور جيفورس ازآنجاكه ويژگيهاي جديد و جالبي درون خود جاي داده، يكي از بزرگترين بهروزرسانيهايي است كه انويديا در چند ماه اخير در درايورهاي خود اعمال كرده است. پيشتر نيز مطلبي در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي نسخهي جديد درايور انويديا نگاشته شده بود؛ اما لازم است يكي از اصليترين ويژگيها در اين درايور بيشتر واكاوي شود.
در درايور جديد جيفورس، پيشرفتهايي كه در عملكرد بازيهايي همچون Apex Legends و Forza Horizon 4 بهوجود آمده، نويدبخش افزايش ۲۳ درصدي كارايي در مقايسه با نسخهي 431.60 هنگام استفاده از كارتهاي گرافيك RTX است. ويژگي جديد ديگر در اين درايور، پيمايش پردازندهي گرافيكي براساس اعداد صحيح (Integer Scaling) است كه قابليتي ممتاز براي جبران بدون افت كيفيتِ كاهش تعداد پيكسلهاي بازيهاي قديمي در صفحات نمايش جديد است. همچنين، همراهي از عمق رنگ ۳۰ بيتي كه در درايورهاي سري Studio انويديا نيز بهتازگي ميسر شده بود و همراهي از سه نمايشگر سازگار با فناوري همگامسازي G-Sync، از ويژگيهاي جديد معرفيشده در اين نسخه از درايور است.
دو قابليت جديد ديگر نيز در اين درايورها خودنمايي ميكند كه آخرين ويژگيها در كارتهاي گرافيك AMD را به چالش ميكشد. اولينِ آنها گزينهي Ultra-Low Latency Options بهمفهوم تأخير بسيار كم براي پاسخ سريعتر وروديها است. اين ويژگي مستقيما پاسخي براي فناوري ضدلگ رادئون (Radeon Anti-Lag) است كه AMD همراه پردازندههاي گرافيكي جديدش با معماري Navi شامل رادئون RX 5700 و رادئون RX 5700 XT معرفي كرد. انويديا خلاصهاي از عملكرد اين ويژگي را بهخوبي شرح داده كه درادامه مشاهده ميكنيد:
ما با ايور Gamescom Game Ready Driver حالت جديد Ultra-Low Latency را نيز معرفي ميكنيم كه امكان زمانبندي درست و بهموقع فريمها را ايجاد ميكند و قبل از اينكه پردازندهي گرافيكي به آنها نيازي داشته باشد، براي عمليات رندرينگ ارسال ميكند. ويژگي مذكور تأخير در نمايش فريم متناسب را ۳۳ درصد كاهش ميدهد. تأثيرگذاري حالتهاي Low Latency در حالتي بيشتر است كه بازيِ در حال اجرا متمركز بر GPU و نرخ فريم بين ۶۰ تا ۱۰۰ فريمبرثانيه است و اين امكان را براي شما فراهم ميكند كه بدون نياز به كاهش جزئيات گرافيكي، پاسخگويي بهتري در نرخ فريمهاي بالا در گيمينگ بهدست آوريد.
اين ويژگي اساسا شبيه به فناوري ضدلگ رادئون است. هر دو اين فناوريها از جمعآوري وروديها و پردازش فريمها در پردازندهي مركزي درست تا پيش از آمادهشدن پردازندهي گرافيكي جلوگيري ميكنند و سبب كاهش لگ و تأخير در سناريوهايي ميشوند كه بازيِ در حال اجرا متمركز بر GPU است. اين روند ميتواند تأخير وروديها را تا يك فريم كامل در بهترين حالت كاهش دهد.
نتايج آزمايشهايي كه روي ويژگي Ultra low latency انجام شده، نشاندهندهي اين حقيقت است كه اين قابليت از اساس عملكردي مشابه با ويژگي ضدلگ رادئون دارد. جدا از تأثير كمتر ويژگي Ultra low latency در عناويني كه براي مثال با اجرا در نرخفريم بسيار بالا براي گيمينگ با تأخير پايين بهينهسازي شدهاند، ويژگي مذكور در كل عملكرد مطلوب و شستهرفتهاي از خود نشان ميدهد.
ويژگي بزرگتر در درايور جديد انويديا فيلتر شفافساز جديد از سري Freestyle است. قابليتهاي Freestyle از حدود دو سال پيش در درايورهاي سري جيفورس ظاهر شدند و اين امكان را به متخصصان ميدادند تا با اعمال فيلترهايي، تجربهي گيمينگ در عناوين مختلف را شخصيسازي كنند. آزمايشها نشان داده است فيلتر شفافكنندهي انويديا در نسخههاي قبليِ درايورهاي انويديا، در قياس با فناوري Radeon Image Sharpening كه AMD همراهبا كارتهاي گرافيك سري Navi منتشر كرده بود، خروجي بصري مطلوبي ندارد و عملكرد درخورقبولي از خود نشان نميدهد.
باوجوداين، انويديا قابليت شفافكنندهي تصوير خود را با ارائهي نسخهي جديدي از فيلتر شفافساز در Freestyle اصلاح كرده است. اين فيلتر بهصورت گزينهاي مستقل جدا از فيلتر Detail (جزئيات) قرار دارد و نام Sharpen (شفافساز) بهخود گرفته است و در تمامي عناويني كه از Freestyle همراهي كنند، قابليت اجراشدن دارد. به اين معني كه بيش از ۶۰۰ بازي برپايهي دايركتايكس ۹، ۱۱، ۱۲ و رابط گرافيكي Vulkan كه در نرمافزار جانبي GeForce Experience فهرست شدهاند، از فيلتر جديد Sharpen همراهي ميكنند.
پيشازاين در مقالهاي ويژگي شفافساز تصوير رادئون (RIS) را با فناوري DLSS انويديا مقايسه كرديم. در اين مطلب، آزمايشهاي مربوط به فيلتر جديد شفافساز Sharpen انويديا تحليل و مطالعه و فيلتر مذكور با قابليتهايي همچون DLSS و RIS مقايسه خواهد شد. ممكن است سؤالاتي در ذهن مخاطبان ايجاد شود كه به آنها نيز پاسخ داده خواهد شد؛ ازجمله اينكه تكنيك جديد انويديا بهاندازهي ويژگي RIS در كارتهاي گرافيك AMD خوب عمل ميكند يا اينكه از آن بهتر است؟ در حالتي كه فيلتر شفافساز انويديا اجرا ميشود، چقدر از عملكرد يا نرخ فريم كاسته خواهد شد؟ آيا اين ويژگي قابليت DLSS را كاملا منسوخ خواهد كرد؟ پاسخ بسيار جالبي براي سؤال آخر در دلِ آزمايشهاي متخصص كارشناسان سايت فناوري تِكاسپات نهفته است.
در اين آزمايشها، از پردازندهي Core i9-9900K اينتل و ۱۶ گيگابايت رم DDR4 با فركانس ۳۰۰۰ مگاهرتز استفاده شده است. همچنين، از مدل Founders Edition كارت گرافيك جيفورس RTX 2070 استفاده شده است. پردازندهي گرافيكي يادشده در كلاس عملكردي كارت گرافيك رادئون RX 5700 شركت AMD قرار دارد و البته همانگونه كه پيشتر گفتهشد، از آخرين درايور گرافيكي نسخهي 436.02 استفاده ميشود كه بهصورت عمومي منتشر شده است.
چگونگي استفاده از فيلتر شفافساز Freestyle
استفاده از فيلتر شفافساز بسيار ساده است. در عناويني كه از اين قابليت همراهي ميكنند، با فشاردادن كليدهاي تركيبي Alt+F3 ميتوان بخش مربوط به تنظيمات Freestyle را باز كرد. از نواري كه در قسمت چپ تصوير ظاهر شده، ميتوان فيلتر Sharpen را انتخاب كرد. دو نوع كنترل براي اين فيلتر وجود دارد: يكي تنظيم ميزان شفافيت تصوير و ديگري Grain Rejection بهمعني نپذيرفتن دانهبندي در تصاوير. اساسا نحوهي ذخيرهي اين تنظيمات بهصورت جداگانه براي هر بازي است.
در همين ابتدا، فيلتر انويديا مزيتي مهمي در مقايسه با ويژگي RIS دارد. ويژگي RIS، تنها با گزينهي Global بهمفهوم كلي در تمامي بازيها قابليت اجرا دارد و نميتوان با استفاده از بخش نمايهي بازي در تنظيمات رادئون ويژگي مدانديشه متخصصين را تنها براي تعداد محدودي از بازيها فعال كرد. برخلاف فيلتر انويديا، ويژگي شفافساز رادئون هيچ نواري براي تنظيمات فيلتر ندارد و نميتوان تنظيمات آن را براساس هر بازي بهينه كرد. نبود اين امكانات يكي از بزرگترين نقصها براي شفافساز تصوير رادئون محسوب ميشود؛ زيرا در برخي از عناوين لازم است شفافيت بيشتري در مقايسه با بازيهاي ديگر اعمال شود. در همين حال نيز، بسياري از عناوين اصلا نيازي به شفافساز ندارند.
مقايسهي كيفيت تصوير
براي مقايسهي كيفيت تصوير در اين آزمايشها از بازي Metro Exodus استفاده ميكنيم كه گزينهاي مناسب براي آزمايش فيلترهايي نظير Sharpen است. در تصاويري كه در ادامهي مطلب ميآيد، صحنههايي از بازي با رزولوشن 4K طبيعي (Native) با همان صحنه ضمن اعمال فيلتر جديد Freestyle نشان داده ميشود كه تنظيمات پيشفرض را داشت. در تنظيمات پيشفرض، ميزان شفافيت روي ۵۰ درصد تنظيم شده است. همانگونه كه مشاهده ميكنيد، وضوح در تصاوير خلقشده با فيلتر انويديا بهصورت چشمگيري افزايش يافته است؛ بهويژه هنگام بزرگنمايي تغييرات درخورملاحظهتر هستند. (براي مشاهدهي تصاوير در ابعاد اصلي روي آنها كليك كنيد.)
درحاليكه اعتقاد بر اين است بازي Metro Exodus از تكنيك Anti-Aliasing موقت يا بهاختصار TAA استفاده ميكند و كنترل دقيقي روي تنظيمات ندارد، تصاوير در اين بازي بهصورت پيشفرض مقداري تار و صاف هستند. تكنيك Anti-Aliasing موقت ترفندي براي گولزدن چشم است تا لبههاي دندانهدار را بهصورت صاف و منحني جلوه دهد كه گاهي به تارشدن تصاوير منجر ميشود. در تصوير بالا، فيلتر شفافكنندهي جديد Freestyle تمامي موارد يادشده را بهويژه در منطقهي مربوط به نقشه در بازي با خطوط دقيقي كه خلق كرده، بدون ايجاد هيچ هالهاي در نواحي اطراف نوشتهها بهبود بخشيده است. اين فيلتر بهخوبي از عهدهي تصاوير در صفحهنمايش CRT در صحنهي منو مربوط به بازي برآمده و آن را نيز شفافتر كرده است.
فيلتري كه در نسخههاي پيشين درايور انويديا براي شفافساختن تصاوير بهكار برده ميشد، همانگونه كه پيشتر اشاره شد، Detail نام داشت. در تصوير بالا، تفاوت وضوح چشمگيري بين فيلتر جديد و فيلتر پيشين ديده ميشد كه تنظيمات آن نيز روي ۵۰ درصد انتخاب شده بود. هر دو اين فيلترها هنوز روي درايور جديد انويديا دردسترس هستند؛ اما واضح است ترفند پيشين در شفافسازي تصاوير كارايي خوبي ندارد. در برخي مناطق، بافتها هنگام استفاده از فيلتر قديمي اندكي واضحتر هستند؛ اما بهاي اين شفافيت، ايجاد هالههاي بدتر و دستكاري جزئيات بهصورت نامناسب همانند آن چيزي است كه در نقشهي گوشهي چپِ تصوير ديده ميشود. هر دو حالت نوار تنظيمات دارند و اين قابليت وجود دارد كه شدت فيلتر اعمالشده يا شفافيت را تنظيم كرد؛ اما نقصهاي گفتهشده در هر درجهاي از اين تنظيمات در فيلتر قبلي وجود دارد.
با مقايسهي تصاوير ايجادشده با فيلتر جديد Freestyle و آنهايي كه با فناوري شفافساز رادئون (RIS) خلق شدهاند، نهتنها در اين بازي، بلكه در تمامي عناوين وقتي فيلتر انويديا در تنظيمات پيشفرض خود قرار دارد، تفاوت در جلوههاي بصري در اين دو ويژگي عملا تشخيصدادني نيست.
فيلتر جديد انويديا نتايجي يكسان با فناوري شفافساز رادئون ايجاد كرده و عملكرد مشابهي دارد
در منو بازي Metro Exodus، تغييراتي كه اين دو فناوري در متنها، نقشه، صفحهنمايش CRT و ساير بافتها ايجاد كردند، اگر كاملا مشابه نباشد، حداقل بسيار شبيه بههم است. چنين شباهتي اين تفكر را ايجاد ميكند كه انويديا از تكنيك سايهزني تطبيقي كنتراست مشابه با آنچه AMD استفاده ميكند يا حتي دقيقا همان الگوريتم وضوح تطبيقي كنتراستي (CAS) برخوردار باشد كه AMD بهصورت متنباز منتشر كرده است.
در بازي Division 2، با مقايسهي فيلتر جديد Freestyle با فناوري RIS شاهد نتايج مشابهي در تصاوير بهدستآمده هستيم. با تنظيمات پيشفرض، فيلتر انويديا نتايجي يكسان با فناوري شفافساز رادئون ايجاد كرده و اين نيز بهنوبهي خود براي كساني گزينهي ايدهآلي خواهد بود كه قصد دارند براي بهبود عملكرد رزولوشن خود را كاهش دهند يا بهاصطلاح داونسمپلينگ كنند. در تصاوير زير، درحاليكه بازي در حال اجرا روي مقياس رزولوشن ۷۵ درصدي بوده و از فناوري شفافساز RIS و فيلتر انويديا استفاده شده است، وضوح چشمگيري ايجاد شده كه از بسياري جهات شبيه به رزولوشن طبيعي 4K است.
اگرچه بهانديشه متخصصين ميرسد جلوههاي بصري در اين بازي بهصورت پيشفرض تا حدي شفاف و واضح هستند، فيلتر انويديا به متخصص اين امكان را ميدهد تا شدت فيلتر را حداقل روي ۲۰ درصد تنظيم كند. چنين قابليتي در اين عنوان عملكرد خوبي دارد و تصاوير با اعمال حداقلي فيلتر آثاري از شفافيت بيشازحد در خود ندارند و همزمان بهحد كافي واضح هستند. امكان تنظيم شدت شفافيت در ويژگي شفافساز AMD وجود ندارد.
نتايج بهدستآمده پس از داونسمپلينگ هنگامِ اعمال فيلتر شفافساز يا فناوري RIS براي كساني گزينهي ايدهآلي خواهد بود كه بهدنبال عملكرد بهتر با كمترين كاهش در كيفيت بصري تصاوير هستند. با تنظيم بازي روي مقياس ۷۵ درصد از رزولوشن يا درحدود 1800p و فعالكردن فيلتري با كيفيت شفافسازي درخورتوجه همانند فيلتر جديد Freestyle با فناوري RIS، تجربهي گيمينگ مشابه رزولوشن طبيعي 4K با عملكردي چشمگير مهيا خواهد شد.
البته انويديا راه ديگري براي دستيابي به نتايجي مشابه دارد كه ازطريق DLSS امكانپذير است. DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling بهمعناي نمونهبرداري تصاوير با كمك يادگيري عميق و تكنيكي براي بازسازي تصاوير با رزولوشن زياد از تصاويري با رزولوشن پايهي كم با استفاده از هستههاي Tensor در كارتهاي گرافيك سري RTX است. شايان ذكر است داونسمپلينگ در DLSS سبب خواهد شد تصاوير پس از فعالكردن اين ويژگي، در مقياس ۶۰ تا ۷۵ درصد، يعني 1800p، بهنمايش درآيند.
در تصاوير زير كه از بازي Battlefield V تهيه شده، جلوههاي بهدستآمده با رزولوشن طبيعي 4K با اعمال DLSS در رزولوشن طبيعي 4K و در رزولوشن ۷۸ درصدي از 4K طبيعي با اعمال فيلترهاي انويديا و AMD، دركنارهم مقايسه شدهاند. گفتني است پيش از اعمال فيلتر جديد Freestyle و ويژگي RIS، رزولوشن ۷۸ درصدي از 4K طبيعي عملكردي تقريبا مشابه با DLSS دارد.
تصاوير بهدستآمده در اين بازي از فناوري DLSS با فاصلهاي زياد از 4K طبيعي بسيار تار و صاف هستند. اين در حالي است كه تصاوير در مقياس ۷۸ درصد از رزولوشن اصلي وقتي از فناوري شفافساز جديد رادئون استفاده ميشود، با اينكه مقدار كمي از جزئيات را از دست ميدهند، بسيار نزديك به 4K طبيعي هستند. در اين بازي، دليلي براي استفاده از فناوري DLSS وجود ندارد.
پيادهسازي DLSS در بازيهايي چون Metro Exodus نتيجهي بهتري از وضوح در تصاوير را ايجاد ميكند؛ اما بازهم هنگام داونسمپلينگ به مقياس ۷۰ درصد از رزولوشن اصلي، تصاوير خلقشده با فناوري شفافساز رادئون جزئيات بيشتري حفظ ميكند و نيز جلوهي نقاشي رنگ روغن (Oil Painting) كه در DLSS آزاردهنده بود، در فناوري يادشده وجود ندارد. در تصاوير زير، همانگونه كه مشاهده ميكنيد، تصاوير بهدستآمده با فناوري شفافساز در آپاسكيل ۷۰ درصد بسيار نزديك به 4K طبيعي هستند. اين در حالي است كه جلوههاي خلقشده با DLSS كه تكنيكي براي بازسازي تصاوير با يادگيري عميق است، تا حدي غيرطبيعي ديده ميشوند.
با بزرگنماييِ قسمتهايي مانند چمن و سنگها كه جزئيات زيادي در خود دارند، تفاوت بين اين فناوريها برجستهتر ميشود. درحاليكه DLSS در موارد بزرگ همچون عناصر نزديكتر كار خود را بهخوبي انجام ميدهد، در عناصري با دقت زياد اين شفافساز رادئون بود كه جزئيات را واقعيتر نشان ميداد.
عملكرد
در گام بعدي لازم است عملكرد يا بهعبارتي ميزان تأثير در نرخ فريم هريك از فناوريهاي يادشده مورد شود. در مطالعه ويژگي Radeon Image Sharpening كه پيشتر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيز منتشر شده بود، فعالكردن ويژگي يادشده باعث تأثيري ناچيز روي سطح عملكرد كارتهاي گرافيك Navi ميشد؛ اما چنين حالتي دربارهي پيادهسازي فناوريهاي شفافساز با پردازندهي گرافيكي RTX2070 انويديا صادق نيست؛ اگرچه فيلتر جديد Freestyle در مقايسه با فيلتر پيشين بهبودهاي چشمگيري از خود نشان ميدهد.
درحاليكه فيلتر قديميِ Freestyle بهطور ميانگين در هر بازي ۱۲ درصد نرخ فريم را كاهش ميداد، فيلتر جديد امكان كنترل بهتري دارد. فيلتر جديد با ايجاد ۶ درصد افت كه دقيقا نيمي از تأثير فيلتر پيشين در نرخ فريم است، با اظهارات انويديا درزمينهي كاركرد و تأثير مطلوبتر فيلتر بر عناوين بازي مطابقت دارد و عملكرد بهتري از قبل نشان ميدهد. با اعمال اين فيلتر، در اغلب اوقات فقط چند فريم در هر ثانيه كاهش مييابد. نتايج با فيلتر جديد Freestyle بسيار نزديك به پورت Reshade از الگوريتم CAS شركت AMD است كه تنها ۴ درصد افت فريم در پي دارد. پورت يادشده نوعي از فناوري پساپردازشي براي تصحيح رنگ و ايجاد عمق در تصاوير و بهبود برخي ديگر از اِلِمانهاي بازي است كه بهصورت جداگانه در مجموعهي FidelityFX براي تمامي متخصصان عرضه شده و نياز به پيادهسازي دارد.
آنچه بسيار جالب بهانديشه متخصصين ميرسد، مقايسهي عملكرد فناوريهاي مختلف شفافساز در بازي Metro Exodus هنگام داونسمپلينگ است. نمودار زير نتايج بهدستآمده از اين ويژگيها با مقياس سايهزني ۰/۷، يعني رزولوشن معادل با 1800p است و نتايج مربوط به ويژگي DLSS در رزولوشن 4K نيز در اين نمودار ارائه شده است. در اين بازي، فيلتر جديد Freestyle فقط ۴ درصد افت را در نرخ فريم نشان ميدهد كه اين مقدار تقريبا برابر با افت عملكرد هنگام فعالكردن ويژگي DLSS است. بااينحال، فيلتر قديميِ Freestyle افزونبر ۱۳ درصد افت عملكرد در نرخ فريم ايجاد ميكند كه در زمانِ اجراي بازي بهچشم ميآيد.
هنگام استفاده از روشي غير از فناوري DLSS متخصصان ترجيح ميدهند چند فريم ناچيز را فداي كيفيت تصوير بيشتر كنند
اين نتايج مشخص ميكند زمان آن فرارسيده كه فناوري DLSS بازنشسته شود. هنگام استفاده از فيلتر پيشين انويديا، دلايلي زيادي براي استفاده از ويژگي DLSS وجود داشت. كيفيت بصري هنگام استفاده از DLSS بسنده ميكرد و نرخ فريم بهاندازهي فيلتر قبلي Freestyle كاهش نمييافت؛ اما هماكنون فيلتر جديد Freestyle عملكرد برابر و گاه بهتري در مقايسه با ويژگي DLSS در ايجاد جلوههاي بصريِ زيباتر ارائه ميكند؛ بنابراين، دليلي براي استفاده از DLSS بهعنوان گزينهاي براي بهبود عملكرد ديگر وجود ندارد. ناگفته نماند ويژگي DLSS در عناويني اجرا ميشود كه قابليت همراهي از اين فناوري را داشته باشند؛ درحاليكه قابليت Freestyle را صدها بازي همراهي ميكنند.
نمودار زير نتايج عملكرد در بازي Battlefield V را نشان ميدهد. هنگام كاهش رزولوشن بهميزان ۷۸ درصد از رزولوشن اصلي، تنها شاهد ۲.۵ درصد كاهش عملكرد هنگام استفاده از فيلتر جديد Freestyle هستيم. در اين عنوان، ويژگي DLSS زمانيكه در مقياس ۷۸ درصد از رزولوشن اصلي اجرا ميشود، كمي عملكرد بهتري از رقيب خود نشان ميدهد كه شايد دليل آن منابع سختافزاري تخصيص يافته به اين فناوري است. باوجوداين، همانگونه كه پيشتر نيز مشاهده شد، كيفيت تصوير ايجادشده بهوسيلهي اين دو فناوري تفاوت فاحشي باهم دارند. تصاوير در فيلتر جديد انويديا بسيار شفاف و واضح هستند و متخصصان هنگام استفاده از روشي غير از فناوري DLSS ترجيح ميدهند چند فريم ناچيز را فداي كيفيت تصوير بيشتر كنند.
نتيجه
وضعيت رقابتي ايجادشده در حوزهي بهبود بصري گيمينگ بدون افت عملكرد بسيار جالب است. AMD احتمالا با معرفي ويژگي RIS، انويديا را وادار كرده در پاسخ، فيلتر شفافساز خود در سري Freestyle را بهبود بخشد. در اين راه، انويديا راهحل بهتري براي ايجاد شفافيت در مقايسه با فناوري DLSS ارائه كرده كه بهعنوان يكي از وزنههاي فروش كارتهاي سري RTX تبليغ زيادي روي آن شده است. اكنون رقابت اين دو شركت تراشهساز بُردي بزرگ براي گيمرها محسوب ميشود.
رقابت در اين زمينه بهمعناي نوآوري بيشتر و راهحلهاي بهتر براي حل اشكالات موجود در كيفيت تصاوير براي گيمرها است. بهلطف رقابتي كه در اين بخش ايجادشده، فيلتر جديد ارائهشدهي Freestyle انويديا بسيار بهتر از آن چيزي است كه فيلتر پيشين ارائه ميكرد و مهمتر از آن، دارندگان كارتهاي گرافيك انويديا حالا ميتوانند تجربهي استفاده از گزينهي Ultra-Low Latency در درايور جديد جيفورس را داشته و بهبودهايي نظير همراهي از عمق رنگِ ۳۰ بيتي را در كارتهاي گرافيكشان نظارهگر باشند. هرچند اينتل پيشازاين در پردازندههاي گرافيكي مجتمع خود از پيمايش پردازندهي گرافيكي براساس اعداد صحيح (Integer Scaling) استفاده ميكرد، بهكارگيري اين فناوري بهوسيلهي انويديا امتياز ديگري بهنفع اين شركت بود. حال بايد منتظر پاسخ AMD در اين زمينه باشيم.
با نگاهي عميقتر به شفافيت تصاوير، متوجه خواهيد شد انويديا در كُل راهحل بهتري در مقايسه با فناوري شفافساز رادئون ارائه كرده است. كيفيت تصويري كه فيلتر جديد Freestyle ايجاد ميكند، معادل تصاوير خلقشده با RIS است؛ اما فيلتر يادشده نوار تنظيماتي براي انتخاب شدتِ شفافيت در حين بازي ارائه ميدهد كه در عناويني همچون Division 2 كه جلوههاي بصري در آن بهصورت پيشفرض تا حدي شفاف و واضح هستند، گزينهي ايدهآلي بهشمار ميآيد. همچنين فيلتر انويديا را ميتوان بهصورت مجزا در هر بازي تنظيم كرد.
فيلتر انويديا سازگاري بيشتري با بازيهاي مختلف نيز دارد. اين فيلتر با تمام پردازندههاي گرافيكي انويديا همراهي ميشود و با تمامي عناوين برپايهي دايركتايكس ۱۱ و ۱۲ و رابط گرافيكي Vulkan سازگار است. اين در حالي است كه ويژگي RIS فقط منحصر به آخرين كارتهاي گرافيكي اين شركت از سري Navi است و قابليت اجراشدن روي عناوين مبتنيبر دايركتايكس ۱۱ را ندارد. اگرچه ميزان تأثير ويژگي RIS در كارتهاي گرافيك Navi بر خروجي فريم عناوين مختلف گيم ناچيز است، استفادهنكردن از آن تنها در كارتهاي گرافيك ديگر و همراهينكردن از دايركتايكس ۱۱ چندان توجيهي ندارد.
البته هنوزهم لازم است بهبودهايي در اين ويژگيها ايجاد شود. فهرستي بازيهايي كه انويديا قابليت همراهي از آنها را دارد با اينكه طولاني است، جامع نيست. عناوين بزرگي نظير Hitman 2 و Resident Evil 2 كه سال پيش منتشر شدهاند، در اين فهرست حضور ندارند. متخصصان دوست دارند نسخههاي آزمايشي بازيها نيز در اين فهرست گنجانده شوند و تمامي بازيها فيلتر جديد انويديا را همراهي كنند.
سؤال اين است كه آيا ويژگي DLSS انويديا ديگر وجود نخواهد داشت؟ حدسزدنِ اينكه انويديا اين ويژگي را حذف كند يا خير، بسيار دشوار است؛ اما افرادي كه مقاله را تا اينجا مطالعه كردند، ميدانند فيلتر جديد انويديا هنگام داونسمپلينگ بهترين راهكار براي افزايش وضوح بدون افت نرخ فريم است. متخصصان درصورت مواجهه با قابليتهاي فيلتر جديد، فناوري DLSS را خودبهخود كنار خواهند گذاشت.
DLSS اين مزيت را دارد كه با كليكي ساده در تمامي عناوين اجرا شود كه اين نيز بهنوبهي خود راهكاري مناسب براي تودهي وسيعي از گيمرها است. شايد اگر ويژگي DLSS با كليك ساده تنظيمات بيشتري براي رندرهاي نيمهبومي ارائه ميداد، همزمان تصاوير را شفافتر ميكرد، سطوح عملكرد بهتري ايجاد ميكرد و علاوهبر سري RTX، تمامي كارتهاي گرافيك انويديا را پوشش ميداد، بيشتر با استقبال مواجه ميشد. يكي از دلايلي كه متخصصان براي داونسمپلينگ دارند، ايجاد سطح عملكرد بهتر در رزولوشنهاي بسيار زياد يا استفاده همزمان از ويژگيهاي ديگري نظير تكنيكِ رهگيري پرتو (Ray Tracing) است. بايد منتظر ماند و ديد در چند ماه آينده، چگونه گيمرها از اين ويژگيها در گيمينگ بهره ميبرند و فناوري كدام شركت را براي بهبود جلوههاي بصري بدون افت عملكرد در عناوين مختلف ترجيح ميدهند.
هم انديشي ها