چرا شارژدهي پاوربانك‌ ها كمتر از ظرفيت اسمي آنها است؟

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با افزايش تعداد گجت‌هاي موبايل مورد استفاده توسط متخصصان، بكارگيري پاوربانك‌ها نيز رواج پيدا كرده است. اما يكي از مسائلي كه در انديشه متخصصين برخي از متخصصان به‌عنوان اشكال پاورنك‌ مطرح است، برابر نبودن ظرفيت اسمي پاوربانك با ميزان شارژدهي است. براي مثال با استفاده از پاوربانك ۱۰٫۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي نمي‌توان پنج باتري ۲٫۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي را شارژ كرد.
تبليغات

 با گشتي در فروشگاه‌هاي اينترنتي مي‌توان طيف گسترده‌اي از پاوربانك‌ها را مشاهده كرد كه هر يك در ظرفيت‌هاي متفاوتي روانه‌ي بازار شده‌اند. يكي از سوالاتي كه بسياري از متخصصان در مورد پاوربانك‌ها مي‌پرسند در مورد ظرفيت اسمي و برابري آن با تعداد دفعات شارژ يك باتري با ظرفيت كمتر است. براي مثال بسياري از متخصصان انتظار دارند كه پاوربانكي با ظرفيت ۱۰٫۰۰۰ ميلي آمپر ساعت بتواند بدون كم و كاست ۵ بار يك موبايل موبايل با باتري ۲٫۰۰۰ ميلي آمپر ساعتي را شارژ كند، اما در واقعيت چنين اتفاقي نمي‌افتد. در ادامه به مطالعه دلايل اين موضوع خواهيم پرداخت.

مقاله‌هاي مرتبط:

    براي درك دليل ايجاد اختلاف بين ظرفيت اسمي و ظرفيت واقعي يك پاروبانك بايد با ساختار داخلي و نحوه‌ي كاركرد پاروبانك‌ها آشنا بود. اغلب پاوربانك‌ها از يك باتري داخلي براي ذخيره‌ي انرژي و يك بورد به منظور مديريت شارژ شدن يا شارژ كردن تشكيل شده‌اند. براي مثال مي‌توان به يك پاوربانك ۱۰٫۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي اشاره كرد. اين پاوربانك مي‌تواند شامل يك يا چند باتري باشد كه مجموع ظرفيت آن ۱۰٫۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعت  است. 

    مرجع متخصصين ايران PowerBank 1

     اغلب باتري‌هاي مورد استفاده در پاوربانك‌ها و موبايل‌هاي‌هوشمند به بطور خلاصه گجت‌هاي موبايل از نوع ليتيوم-يون هستند. ولتاژ متوسط باتري‌هاي ليتيوم-يوني، ۳.۷ ولت است. شايد از خود بپرسيد كه چرا متوسط ولتاژ باتري‌ها ۳.۷ ولت است. پاسخ اين سوال در وابستگي ولتاژ باتري به ميزان انرژي باقي مانده آن نهفته است. در صورتي كه باتري كاملا شارژ باشد، ولتاژ آن تقريبا برابر ۴.۳ ولت و در صورت استفاده از آخرين ذره‌هاي انرژي موجود در باتري، ولتاژ آن ۳ ولت خواهد بود.

    براي اينكه پاوربانك بتواند باتري موبايل‌هوشمند را شارژ كند، بايد ولتاژي به قدرت ۵ ولت را به سوي موبايل‌هوشمند گسيل كند، چراكه ولتاژ استاندارد شارژر موبايل، همين ۵ ولت است. در واقع اين همان ولتاژي است كه مدار شارژ كننده‌ي باتري موبايل‌هوشمند در انتظار دريافت آن است. مدار مورد انديشه متخصصين با دريافت اين ولتاژ آن را كاهش داده و پس از آنكه پايدار كرد، به حداكثر ولتاژ باتري يعني ۴.۳ ولت كاهش مي‌دهد. شايد در نگاه اول اين فرآيند اتلاف انرژي به انديشه متخصصين برسد، اما در واقع اين پروسه براي بالا بردن امنيت موبايل انجام مي‌‌پذيرد، چراكه وارد كردن ولتاژي بيش از ولتاژ استاندارد باتري ممكن است منجر به انفجار باتري شود. در صورتي كه باتري ميزان كمتري ولتاژ را در جريان شارژ دريافت كند، در اين صورت بصورت حداكثري شارژ نخواهد شد.

    همانطور كه گفتيم، پاوربانك براي شارژ كردن باتري موبايل‌هوشمند، ولتاژ را افزايش مي‌دهد و فرآيند افزايش ولتاژ از طريق يك مدار داخلي در پاوربانك صورت مي‌پذيرد. مدار افزايش ولتاژ خروجي پاوربانك، مكاني است كه بخشي از انرژي الكتريكي باتري‌ها در آن تلف مي‌شود و اين اتلاف انرژي در برخي موارد به بيش از ۱۰ درصد نيز تجاوز مي‌كند. بخش ديگري از تلف شدن انرژي نيز در داخل موبايل‌هوشمند و طي كاهش ولتاژ ورودي از ۵ به ۴.۳ ولت صورت مي‌پذيرد.

    يكي ديگر از فاكتورهايي كه در مورد اتلاف انرژي و نا برابري ظرفيت اسمي پاوربانك با ظرفيت حقيقي شارژ آن دخالت دارد، ميزان جرياني است كه از آن خارج مي‌شود. در بسياري از موارد پاوربانك‌ها مي‌توانند دو جريان يك و دو آمپر را در خروجي به متخصص ارائه دهند. با استفاده از جريان يك آمپر، موبايل‌هوشمند ديرتر شارژ مي‌شود، اما ميزان انرژي تلف شده نيز كاهش مي‌يابد.

    بايد فاكتور ديگري را نيز به جمع عاملان كاهش ميزان ظرفيت باتري پاوربانك اضافه كرد. گرمي يا سردي بيش از حد مي‌تواند باتري پاوربانك را با اشكال روبرو كند.

    در صورتي كه پاوربانك خود را در بهترين شرايط نگهداري كنيد، بازهم با اشكال كاهش شارژ باتري خود روبرو خواهيد شد، چراكه باتري‌ها در صورت استفاده نشدن به مرور زمان شارژ خود را از دست مي‌دهند، از اين رو بهتر است هر از چند گاهي براي جلوگيري از خراب شدن زود هنگام پاوربانك خود، شارژ آن را يكبار در ماه خالي و دوباره شارژ كنيد.

    در پايان در صورتي كه درصدد خريد پاوربانكي براي شارژ موبايل‌هوشمند خود باشيد، بهتر است ظرفيت گزينه‌ي مدانديشه متخصصينتان ۲۰ تا ۳۰ درصد بيشتر از ظرفيت باتري موبايل‌هوشمند يا گجت موبايلتان باشد تا بتوانيد به راحتي باتري گجت خود را كامل شارژ كنيد.

    بهترين ارزش پاور بانك در فروشگاه‌هاي اينترنتي،‌ مشخصات متخصص دقيق و مقايسه‌ي كامل انواع پاور بانك را در بخش محصولات مشاهده كنيد؛ انواع پاور بانك شيائومي، پاور بانك سامسونگ، پاور بانك انكر، پاور بانك انرجايزر، ريمكس و ADATA را مي‌توانيد در اين بخش مقايسه كنيد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات