خريد كارت گرافيك دست دوم؛ احتياط ها و نكته ها

پنج‌شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به تازگي خريد كارت هاي گرافيك دست دوم، مرسوم شده است. هنگام خريد كارت گرافيك دست دوم، به چه نكاتي توجه كنيم؟
تبليغات

با توجه به ارزش بسيار بالاي كارت‌هاي گرافيكي جديد، افراد به دنبال انواع ارزان ارزش آن‌ها هستند. اگر مي خواهيد كارت گرافيك استفاده شده خريداري كنيد، حتما نكات زير را در انديشه متخصصين داشته باشيد.

ريسك بزرگ چيست؟

بزرگ‌ترين ريسك هنگام خريد كارت گرافيكي دست دوم، خريد كارتي است كه براي معدنكاوي استفاده شده است. اين گونه كارت‌ها اغلب چندين روز، چند هفته و يا حتي ماه‌ها با تمام توان استفاده مي‌شوند. استفاده‌ي مداوم از آن‌ها با تمام توان، با حجم بالاي كار و گرما برابر است و مي‌تواند به مدارهاي جانبي صدمه بزند و در نتيجه كارت خيلي از زودتر از زمان مورد انتظار بسوزد. اين وضعيت با عدم تهويه‌ي مناسب،‌ تشديد مي‌شود؛ چون كاوشگران كارت‌هاي گرافيك بسياري را در كوتاه‌ترين فواصل زماني ممكن امتحان مي‌كنند. از خريد آن لاين كارت گرافيكي‌ كه براي معدن كاوي استفاده شده است، بپرهيزيد؛ زيرا هيچ راهي براي تشخيص اينكه چند مدت ديگر از كار مي‌افتد، وجود ندارد.

در جستجوي چه هستيد؟

اگرچه معدن كاوان اغلب به دنبال نسل جديد و آخرين مدل‌هاي كارت‌هاي گرافيكي هستند؛ اما، نبايد فراموش كنند كه كارت‌هاي قديمي دست دوم، براي كاوش استفاده نشده‌اند. از انديشه متخصصين متخصص، اين امكان وجود دارد كه پول ديجيتال روي انواع مختلفي از كارت‌هاي گرافيك دسكتاپ، كاوش شود. البته بعيد به انديشه متخصصين مي‌رسد كه كارت‌هاي قديمي براي كاوش استفاده شده باشند؛ اما حتما بايد درباره‌ي مدل‌هايي مانند Nvidia GTX 680 يا AMD Radeon 7970، اين سوال رابپرسيد.

ارزش مدل‌هاي نسل قديم را با نسل جديد مقايسه كنيد

اگر به خاطر صرفه جويي در هزينه، تصميم به خريد كارت دست دوم گرفته‌ايد، علاوه بر آن بايد ارزش فعلي و عملكرد كارت گرافيك را هم در انديشه متخصصين بگيريد. مانند كارت‌هاي جديدتر، موارد دست دوم، به دليل تقاضاي زياد افزايش چشمگيري در ارزش داشته‌اند. مثلا در eBay، چندين كارت گرافيك دست دوم GTX 980s،‌ با ارزش بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار براي خريد موجود هستند. اين مدل با GTX 1060 در عملكرد رقابت مي‌كند. اگرچه GTX 1060، كمي كندتر است؛ اما جديدتر، داراي ضمانت و با حافظه‌ي مجازي بالاتر و مصرف انرژي كم‌تر است كه در مجموع آن‌را انتخاب بهتر و مطمئن‌تري مي‌سازد.

محدوده‌‌ي پوشش را تخمين بزنيد

صرفانديشه متخصصين از اين موارد، بايد خطر/مزيت خريد يك كارت گرافيك دست دوم را به صورت موردي ارزيابي كنيد، چون ممكن است برخي از موارد دست دوم،وجود داشته باشد كه براي خريد، بهتر از موارد نو باشند. اگر كارت گرافيك دست دوم را انتخاب كرده ايد، بايد بلافاصله پس از دريافت، آن را مورد مطالعه و تست قرار دهيد تا اطمينان حاصل شود كه به درستي كار مي‌كند (با اين فرض كه امكان بازگرداندن آن وجود دارد). اگر هر تغيير رنگ در PCB را در هر نقطه‌اي از كارت مشاهده كرديد، اين يك نشانه واضح است كه كارت از طريق گرما آسيب ديده است و انتظار نمي‌رود كه تا مدت طولاني كار كند.

به كارت فشار وارد نكنيد

همچنين بايد كارت را با تست فشار، مانند Furmark اجرا كنيد كه ببينيد آيا تحت بار كامل، پايدار است يا نه. بعضي از كارت‌هاي گرافيك، در مراحل اوليه تحت بار ضعيف به كار خود ادامه مي‌دهند، اما هنگامي كه حجم بار به ۱۰۰ درصد رسيد، با شكست مواجه مي‌شوند. هنگام اجراي تست، بايد سيستم‌هاي تهويه را هم مطالعه كنيد و مطمئن شويد كه به درستي كار مي‌كنند. برخي از كارت‌ها، هنگام بلااستفاده بودن سيستم‌هاي خنك كننده را خاموش مي‌كنند؛ اما بايد اطمينان حاصل كنيد كه آن‌ها را هنگام انجام تست، مطالعه كرده‌ايد و نه در زمان بلا استفاده بودن.

اگر يك كارت استفاده شده اين تست را با موفقيت پشت سر گذاشت، آن‌گاه مي‌توان اطمينان حاصل كرد كه از انديشه متخصصين كاركردي خوب است و به زودي خراب نمي‌شود.

نكته‌ي آخر كه بايد بدان توجه داشته باشيد اين است كه براي خريد كارت دسته دوم زمان صرف كنيد، به اين دليل كه ممكن است چند هفته‌بعد خراب شود. پس با دقت خريد كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات