پيش‌بيني مرگ توسط هوش مصنوعي

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيش‌بيني مرگ افراد با استفاده از سي‌ تي‌ اسكن، به‌ كمك هوش مصنوعي ممكن مي‌شود.
تبليغات

در تحقيقي كه در Scientific Reports منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه آدلايد استراليا اين موضوع را طرح كرده‌اند كه با استفاده از يادگيري عميق هوش مصنوعي در سي‌تي‌ اسكن اندام‌هاي مختلف بيماران، مي‌توانيم روزي در آينده نوعي سيستم اطلاع‌رساني به وجود آوريم كه در مورد بيماري‌هاي قلبي، سرطان و ديگر بيماري‌ها هشدارهاي لازم را سريع‌تر بدهد و باعث تسريع اقدام‌هاي تدافعي شود.

اين سيستم مي‌تواند با استفاده از مجموعه‌اي از داده‌هاي سي‌تي‌ اسكن و با مجزا كردن فاكتورهايي از قبيل سن به روشي كه در مقاله‌ي پژوهشي‌ گروه به‌تفصيل توضيح داده شده است، در ۷۰ درصد مواقع، امكان مرگ افراد در ۵ سال آينده را پيش‌بيني كند. دكتر لوك اكدن راينر يكي از محققان اين پروژه در اين مورد مي‌گويد:

هدف اين تحقيق واقعا پيش‌بيني مرگ افراد نيست؛ بلكه توليد يك مقياس اندازه‌گيري دقيق سلامت براي افراد است. 

 وي هم‌چنين اضافه كرده است احتمال مرگ يك بيمار به‌طور مستقيم به سلامتي ارگان‌ها و بافت‌هاي وي ارتباط دارد؛ اما بيماري‌هاي مزمن دهه‌ها قبل از بروز نشانه‌هاي خود شكل مي‌گيرند. بنابراين با استفاده از يك خروجي مشخص كه در اينجا مرگ بيمار است و نگاه به تاريخچه‌ي سي‌تي‌ اسكن فرد، به دنبال الگوهايي مرتبط با بيماري‌هاي ناشناخته‌ي وي و دليل مرگ هستيم. هدف ما شناسايي سريع‌تر و دقيق‌تر اين تغييرات، توسعه و شخصي‌سازي درمان و توسعه آن براي افراد است.

مرجع متخصصين ايران سي تي اسكن

هم‌اكنون اين سيستم در سطح آزمايشي قرار دارد و به تحقيقات گسترده‌اي نياز است تا اين سيستم به‌صورت يك ابزار پزشكي در تشخيص بيماري‌ها به كار گرفته شود. پيش‌بيني ۷۰ درصدي هوش مصنوعي در راستاي پيش‌بيني متداولي است كه توسط متخصصين انجام مي‌شود تا آن‌ را به ابزاري جهت صرفه‌جويي در زمان و مطالعه دوباره‌ي اطلاعات تبديل كند. اميد مي‌رود اين روند توسعه يابد و متخصصدش بيشتر از اين باشد. هدف بعدي اين محققان افزايش داده‌ها است؛ اكنون آن‌ها از اطلاعات يك گروه ۴۸ نفري از بيماران استفاده مي‌كنند، اين مطالعه نشان مي‌دهد كه رويكرد آن‌ها نتيجه‌بخش است؛ اما براي يادگيري عميق عمومي، نياز است داده‌هاي بيشتري معرفي شوند. محققان به دنبال آن هستند تا در مرحله بعد ده‌ها هزار مورد را به اين سيستم اضافه كنند و مورد آناليز قرار دهند. همچنين تيم توسعه‌ي هوش مصنوعي به دنبال افزايش دامنه‌ي آناليزهاي اين سيستم است تا سكته‌هاي مغزي را قبل از وقوع پيش‌بيني كند.

به انديشه متخصصين شما توسعه چنين سيستم‌هايي در علم پزشكي چه تأثيراتي در آينده خواهد داشت؟ آيا از انديشه متخصصين اخلاقي بايد به اين فناوري‌ها نگاه كرد يا تنها انديشه متخصصينات علمي كافي است؟ 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات