افسردگي اتصالات مغزي را تغيير مي‌دهد

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران در مطالعه‌ي جديدي دريافته‌اند كه افسردگي بر ساختار مغز و اتصالات آن تأثير مي‌گذارد. تأثير افسردگي بر مغز افراد پيش از نيز مورد مباحثه بوده است.
تبليغات

دانشمندان بين افسردگي و ساختار ماده‌ي سفيد در مغز ارتباطي يافته‌اند. ماده‌ي سفيد، قسمت‌هاي مختلف ماده‌ي خاكستري را به هم متصل مي‌كند و اين اطمينان را حاصل مي‌كند كه احساسات و افكار ما به‌خوبي پردازش خواهند شد.

پژوهش جديد در اين زمينه بسيار ارزشمند است؛ چرا كه اگر بتوانيم دريابيم تغييرات ماده‌ي سفيد چه تأثيري بر حالت و اضطراب دارد، مي‌توانيم در ادامه راه‌هاي جديدي براي برخورد با افسردگي و مديريت آن ارائه كنيم.

پژوهشگران دانشگاه ادينبورگ در بريتانيا، در ميان اطلاعات موجود از ۳۴۶۱ بزرگ‌سال از ديتابيس بيوبانك جستجو كردند. با در انديشه متخصصين گرفتن نتايج پژوهش‌هاي پيشين در مورد ماده‌ي مغزي و افسردگي، بزرگي نمونه‌ي مورد مطالعه‌ي اين گروه به اعتبار پژوهش جديد مي‌افزايد. هيثر والي، از اعضاي تيم، مي‌گويد:

اين پژوهش از اطلاعات بزرگ‌ترين نمونه‌اي كه تا به امروز منتشر شده است، استفاده مي‌كند و نشان مي‌دهد كه پراكندگي ماده‌ي سفيد در مغز افراد افسرده تغيير مي‌كند.

براي رسم مناطق تشكيل‌شده از ماده‌ي سفيد در مغز، از تكنيكي به نام تصويربرداري تانسور انتشار استفاده شد. اين تكنيك مبتني بر تصويربرداري رزونانس مغناطيسي است و به دانشمندان امكان مي‌دهد تا فيبرهاي مغزي را با بهترين جزئيات مدل‌سازي كنند.

مرجع متخصصين ايران

اسكن‌هاي جزئي‌نگر مغز، رابظه‌ي بين ماده سفيد و افسردگي را نشان مي‌دهند.

اين اسكن‌ها آشكار كردند كه يكپارچگي ماده‌ي سفيد و همچنين كيفيت ماده‌ي سفيد، در افرادي كه نشانگان افسردگي را بروز داده‌اند، كاهش يافته است. يكپارچگي ماده سفيد در افرادي كه اين نشانگان را ندارند، به انديشه متخصصين عادي مي‌رسيد.

پژوهشگران مي‌گويند چنين تفاوتي ممكن است به سبب تفاوت الگوهاي فعاليت مغزي در زمان افسردگي باشد. البته هنوز براي اظهار انديشه متخصصين قطعي زود است.

در نهايت مي‌توان گفت كه اين پژوهش راه‌هاي جديدي براي پيش‌بيني خطر افسردگي پيش پاي ما مي‌گذارد و به ما كمك مي‌كند تا دريابيم كه يكپارچگي ماده‌ي سفيد، به‌عنوان عامل محافظي در برابر افسردگي عمل مي‌كند.

بر اساس گزارش‌هاي سازمان بهداشت جهاني، بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان و در گروه‌هاي سني متفاوت با افسردگي دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند. براي آنكه از بزرگي اين اشكال تصوري داشته باشيد، بايد اشاره كنيم كه در حال حاضر، افسردگي، نخستين دليل ازكارافتادگي در كل جهان است.

اكنون دانشمندان در يافتن رابطه‌ي افسردگي و اتصالات مغزي، پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌اند. يكي از درمان‌هاي نوآورانه كه در حال توسعه است، از پالس‌هاي مغناطيسي براي جايگزيني مدارهاي مغزي و برهم‌كنش آن‌ها با هم استفاده مي‌كند.

قسمت‌هاي ديگري از مغز هم به اشكالاتي مربوط به افسردگي ارتباط داده شده‌اند. سال گذشته، پژوهشي منتشر شد كه بر اساس آن، احساس از دست دادن يا عزت نفس با عملكرد قشر اوربيتوفرنتال كه مسئول ادغام حسي، انتظارات و تصميم‌گيري است، در ارتباط است.

گرچه نمي‌توان از اين پژوهش جديد نتايجي قطعي استخراج كرد؛ اما قدمي ديگر به‌سوي درك تأثير افسردگي بر مغز و يافتن راهي براي توقف آن نزديك‌تر شده‌ايم. والي مي‌گويد:

نيازي اضطراري به فراهم كردن درماني براي افسردگي وجود دارد. اگر مكانيزم‌هاي آن را درك كنيم، آنگاه شانس بيشتري براي توسعه روش‌هاي جديد و مؤثر براي درمان خواهيم داشت.

نتايج اين پژوهش در ساينتيفيك ريپورتز منتشر شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات