۵ باور نادرست در مورد استخوان‌ها و شكستگي استخوان

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اغلب ما باورهاي اشتباهي در مورد شكستگي استخوان‌ها و روند درمان آن‌ها داريم كه در اين مقاله به مطالعه پنج مورد از شايع‌ترين آن‌ها پرداخته‎ايم.
تبليغات

 شايد شما هم پيش از اين تجربه شكستگي استخوان را داشته باشيد. وضعيتي كه ناخوشايند بوده و بسته به نوع و محل شكستگي، دردسر و ناراحتي‌هاي متعددي را براي افراد فراهم مي‌كند.در اين مطلب به مطالعه پنج باور اشتباه در مورد شكستگي  استخوان‎‌ مي‌پردازيم.

۱. اگر مي‌توانيد آن را تكان دهيد پس استخوان‌تان نشكسته است

اين جمله معمولا اولين چيزي است كه به ذهن شخص مي‌رسد. زماني كه انگشت شما ضربه خورده و به شدت احساس درد مي‌كنيد معمولا از خود مي‌پرسيد آيا مي‌توانم آن را تكان دهم و در صورتي كه جوابتان مثبت بود تصور مي‌كنيد انگشت‌تان سالم است.

در حقيقت گاهي مي‌توان استخوان شكسته را تكان داد بنابراين توانايي تكان دادن آن نشانه‌ي قابل اعتمادي براي سالم بودن آن نيست. سه علامت بارز شكستگي استخوان، درد، تورم و تغيير شكل يا حالت استخوان است.

تغيير زاويه درشكل استخوان يا بيرون‌زدگي از پوست نيز علامت خوبي نبوده و ممكن است استخوان دچار شكستگي شده باشد. يكي ديگر از علامت‌ها، شنيدن صداي شكستگي درهنگام حادثه است.

۲. اگر استخوان شكسته باشد درد غير قابل تحملي را تجربه خواهيد كرد

نه لاخبار تخصصيا. بسياري اوقات پيش مي‌آيد كه افراد بعد از شكستگي استخوان به سفرمي‌روند، اسكي مي‌كنند، پياده‌روي ميكنند يا حتي ورزش‌هاي پرتحرك انجام مي‌دهند؛ بدون آنكه متوجه چيزي شوند ولي اغلب اوقات اين موضوع، ايجاد درد مي‌كند و اشكالات زيادي براي فرد به وجود مي‌آورد. اين نكته مهم است كه زماني كه فرد متوجه شكستگي مي‌شود، به موقع به فرد متخصص مراجعه كند تا استخوان‌ها در وضعيت صحيح قرار گيرند و به‌خوبي معالجه شوند تا از عفونت و تغيير شكل دائمي استخوان جلوگيري شود.

در مورد شكستگي استخوان يك ويژگي خاص وجود دارد. اين مسئله ممكن است در ابتدا اشكال‌زا نباشد؛ اما نتايج پژوهش‌هاي پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون بريتانيا كه در سال ۲۰۱۵ با استفاده از داده‌هاي موسسه‌ي بيوبنك (كه روي نيم ميليون نفر انجام شد) نشان مي‌دهد افرادي كه در گذشته سابقه‌ي شكستگي در بازو، پا، ستون فقرات و... دارند، بيش‌تر از ديگر افراد در معرض دردهاي فراگير بدني هستند. خبر خوب اين است كه اين گونه دردها معمولا رايج نيستند.

مرجع متخصصين ايران pain

۳. زنان سفيد پوست پيرتر به علت كم شدن تراكم استخواني بايد نگران استخوان‌هاي شكسته باشند

بگذاريد با سن شروع كنيم. اين مسئله كه زنان پيرتر بيش از زنان جوان‌تر از شكستگي استخوان رنج مي‌برند درست است. تغييرات هورموني در زمان يائسگي مي‌تواند باعث تغييرات سريع در تراكم استخواني و شكستگي هاي پي در پي شود.

از انديشه متخصصين نژادي در كشور آمريكا شكستگي استخوان در زنان سفيد پوست بيش از ۲.۵ برابر زنان سياه پوست است. تعدادي از عوامل به زنان سياه پوست براي افزايش تراكم استخواني پيشنهاد شده است كه بايد مورد توجه قرار گيرند، شامل تراكم استخواني بيش‌تر هنگام بارداري و ميزان كمتر پيچش استخواني، كه ممكن است باعث كاهش روند تراكم استخواني با افزايش سن شود.

با اين وجود، زنان سياه پوست هم از پوكي استخوان رنج مي‌برند. تصور مي‌شود كه تنها پنج درصد از زنان سياه‌پوست بالاي ۵۰ سال دچار پوكي استخوان باشند. به‌عنوان مثال در كشور آمريكا تعداد زنان آفريقايي‌تبار كه براي غربالگري استخواني مراجعه مي‌كنند، كمتر از زناني با ريشه‌ي نژادي قفقازي است و اگر تشخيص پوكي استخوان داده شود، احتمال تجويز معالجه كم‌تر است.

مرجع متخصصين ايران سفيد پوست سياه پوست

۴. هيچ دليلي برتي ديدن انگشتان شكسته توسط پزشك وجود ندارد؛ زيرا آنها نميتوانند كاري انجام دهند

بهتر است براي درمان شكستگي استخوان حتي اگر زياد جدي نباشد به فرد متخصص مراجعه شود تا از قرارگيري استخوان در وضعيت صحيح مطمئن شويد

شكستگي استخوان ممكن است كه با گچ گرفتن همراه نباشد؛ ولي چكاپ استخوان‌ها و انگشت شكسته بايد ادامه يابد تا نوع شكستگي مشخص شده و از دردها يا تغيير شكل دايمي جلوگيري شود كه اين تغيير شكل دايمي در مورد انگشتان پا ناراحتي‌هايي به هنگام قرارگيري در كفش به وجود مي‌آورد. اگر انگشتان بعد از شكستگي در زاويه‌اي غيرمعمول و نامناسب قرار گيرند ممكن است به درمان جراحي احتياج پيدا كنند.

اغلب زماني كه انگشت‌هاي پا دچار شكستگي مي‌شوند، با نواري مخصوص به انگشت‌هاي دو طرف بسته و محكم مي‌شوند و در كفشي مخصوص قرار مي‌گيرند. مدت درمان معمولا بين چهار تا شش هفته زمان مي‌برد. شكستگي در انگشت بزرگ معمولا جدي‌تر است و ممكن است در بعضي افراد نياز به گچ گرفتن انگشت به مدت ۲ تا ۳ هفته باشد. خوشبختانه شكستگي انگشت بزرگ ۵۰ درصد كمتر از ديگر انگشت‌ها اتفاق مي‌افتد.

اگر شكستگي در استخوان‌هاي كف پا اتفاق بيافتد، تا زماني كه پا در حال استراحت باشد، اغلب بدون نياز به گچ گرفتن بهبود ميابد. اين شكل بهبود به دليل آن است كه استخوان‌هاي طرفين استخوان وسط را در ۸۰ درصد مواقع در موقعيت صحيح خود نگه مي‌دارند؛ اما اگر زخم يا علامت ديگري مبني بر عدم قراگيري صحيح استخوان وجود داشته باشد، نياز به شكل ديگري از معالجه است. اين حالت معمولا در مورد استخوان زير انگشت شست و انگشت كوچك اتفاق مي‌افتد و دليل آن را نبود استخوان تكيه‌گاهي در هر دو طرف آن‌ها است.

حتي اگر نياز به گچ گرفتن نباشد بهتر است كه انگشت‌ها معالجه شوند. زماني كه شكستگي براي انگشتان پا اتفاق مي‌افتد، مي‌توان آن‌ها را با نواري به يكديگر بست و يك پد نرم زير آن قرار داد و سعي شود يك تا دو هفته با عصاي زير بغل راه رفت تا زماني كه بتوان وزن بدن را به راحتي روي پاها قرارداد.

۵. استخوان شكسته بعد از بهبود محكم‌تر از گذشته خواهد شد

بسيار خوب مي‌بود اگر اين جمله حقيقت داشت . زماني كه استخوان دچار شكستگي مي‌شود، دور محل شكستگي يك بافت استخواني بسيار محكم به مدت چند هفته ايجاد مي‌شود تا از محل شكستگي محافظت كند؛ اما اين بافت بسيار محكم به مرور ضعيف‌تر مي‌شود، تا زماني كه بعد از چند سال مانند استخوان‌هاي اطرافش مي‌شود و نه محكم‌تر از آن‌ها.

مرجع متخصصين ايران ترميم استخوان
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات