آمار نگران‌كننده از پايين آمدن سن پوكي استخوان در كشور

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در ايران، به‌ويژه در زنان سن پوكي استخوان به دهه‌ي چهارم زندگي رسيده كه فاجعه‌ي بزرگي است و به فرهنگ‌سازي مناسب و اقدام‌هاي لازم از سوي وزارت بهداشت نياز دارد.
تبليغات

مديركل فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو، از چالش‌هاي تغذيه‌اي در كشور مانند كم‌خوري، بيش‌خوري، كمبود ريزمغذي‌ها، شيوع بيماري‌هاي غيرواگير و كاهش فاجعه‌بار سن پوكي استخوان در كشور خبر داد و راه‌حل آن را فرهنگ‌سازي و تصويب سند ملي تغذيه دانست.

دكتر وحيد مفيد در گفتگو با ايسنا به شعار امسال سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد اشاره كرد. او شعار «رفتار يا فعاليت امروز ما آينده ما را مي‌سازد، تلاش براي حذف گرسنگي تا سال ۲۰۳۰» را با وضع فعلي جهان مرتبط دانست و كمبود حداقل تغذيه براي عده‌اي و درعين‌حال بيش خوري عده‌اي ديگر را از اشكالات بزرگ و جهاني عنوان كرد.

كم شدن لبنيات در سفره‌ي مردم

مديركل فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو با تأكيد بر اهميت مناسب بودن سبد غذايي، گفت:

 به‌عنوان مثال هم‌اكنون سهم لبنيات در سفره‌ي مردم كم شده است. برخي مباحثه ارزش را در اين زمينه مطرح مي‌كنند. اين در حالي است كه تمام متخصصين تغذيه مي‌گويند كه لبنيات اعم از شير، ماست، پنير و انواع فرآورده‌هاي لبني به‌دليل تركيبات مغذي مانند فسفر، كلسيم و... جزء ضروري سبد غذايي مصرفي مردم هستند. در عين حال برخي فرآورده‌ها مانند نوشابه بايد به‌صورت كنترل‌شده مصرف شوند؛ چراكه مصرف زياد از حد آن‌ها مي‌تواند تبعات داشته باشد. بنابراين بايد فرهنگ غذايي اصلاح شود.

وي همچنين با اشاره به عوامل كاهش ريزمغذي‌ها در مردم افزود:

 يكي از عوامل كاهش ريزمغذي‌ها مباحثه سبك زندگي است. هم‌اكنون در بسياري از مناطق كشور اشكال كمبود ويتامين D داريم كه يكي از دلايلش، نوع سبك زندگي مردم در محيط‌هاي بسته و استفاده نكردن از آفتاب است. از طرفي مصرف مواد لبني كه غني از كلسيم و ويتامين D بوده، كاهش يافته و در عين حال جايگزين لبنيات، محصولاتي چون فست‌فودها شده‌اند كه هيچ چيزي در آن‌ها نيست و دچار فقر مواد مغذي هستند.
مرجع متخصصين ايران osteoporosis

كاهش فاجعه‌بار سن پوكي استخوان در كشور

وي با بيان اينكه افراد با مصرف فست‌فود دچار سيري شكمي مي‌شوند، اما سلول‌هايشان همچنان گرسنه‌اند؛ گفت:

منظور از گرسنگي سلولي اين است كه ويتامين‌هاي مختلف و آمينواسيدها و... به بدن نمي‌رسد. نهايتا فرد عملا قند و انرژي گرفته و چاق است، اما كمبود ويتامين D، كلسيم و پوكي استخوان دارد. متأسفانه سن پوكي استخوان در ايران به شدت كاهش پيدا كرده؛  به‌طوري‌كه در ايران به‌ويژه در زنان سن پوكي استخوان به دهه‌ي چهارم زندگي رسيده؛ در حالي‌ كه اين عدد در كشورهاي مترقي‌تر بالاي ۶۰ سال است.

وي افزود:

 ۴۰ سال سن براي پوكي استخوان فاجعه است. يعني بعد از ۴۰ سالگي يك خانم ايراني هر آن امكان شكستگي‌هايي متعدد دارد. خروجي چنين شرايطي هزينه‌هاي زياد براي سيستم بهداشتي و درماني است كه مي‌تواند با اصلاح سبك زندگي و اصلاح الگوي تغذيه‌اي حل شود.

كم‌خوري و بيش‌خوري‌هاي دردسرساز

وي با تأكيد بر لاخبار تخصصي ايجاد تعادل در وضعيت تغذيه‌اي جهاني به كم‌خوري و بيش‌خوري‌هاي دردسرساز مردم ايران اشاره كرد و گفت:

متأسفانه در برخي مناطق كشور علي‌رغم تلاش‌هاي زيادي كه طي چهار دهه انقلاب اسلامي اتفاق افتاده، همچنان اشكال كمبود برخي از ريزمغذي‌ها به‌ويژه براي كودكان وجود دارد. اين در حالي است كه در بخش‌هاي بزرگي از جامعه هم با اشكالات چاقي و بيماري‌هاي ناشي از بيش‌خوري مانند ديابت مواجه هستيم.همچنين مطالعه‌هايمان نشان مي‌دهد كه در بسياري از مناطق كشور با اشكال كمبود ويتامين D و آهن مواجهيم كه البته با اقدام‌هاي چون غني‌سازي نان بخشي از اين اشكالات مرتفع شده است، اما كماكان به‌صورت ۱۰۰ درصدي حل نشده‌اند.

مفيد راه‌حل اشكالات موجود در حوزه‌ي غذا را انجام اقدام‌هاي لازم از سوي دولت و وزارت بهداشت، فرهنگ‌سازي مردم نسبت به غذايي كه مي‌خورند و اهميت دادن مردم به سبد غذايي مي‌داند. او بخشي از رفتار نامناسب تغذيه‌ي مردم را مسائل اقتصادي و بخش ديگر را نداشتن اطلاعات و آگاهي مناسب عنوان كرد.

مرجع متخصصين ايران osteoporosis

وي در ادامه به اقدام‌هاي انجام‌شده از سوي وزارت بهداشت براي مقابله با بيش‌خوري عناصر غذايي مانند قند، ‌نمك و چربي اشاره كرد؛ زيرا بيش‌خوري اين عناصر، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي قلبي-عروقي، ديابت و... را افزايش مي‌دهد. به‌گفته‌ي او بيش از ۳۰ درصد نمك در نان و حدود ۱۰ درصد نمك در ساير محصولات صنعتي كاهش پيدا كرده است. او بيشترين ميزان نمك مصرفي را نمك سر سفره عنوان كرد كه بايد فرهنگ‌سازي مناسب تغذيه حذف شود.

مفيد از اقدام‌هاي ديگر وزارت بهداشت مانند كاهش ۱۰ درصدي ميزان قند در محصولات كارخانه‌اي مانند نوشابه‌ها، آبميوه‌هاي صنعتي، شيريني و شكلات خبر داد. به‌گفته‌ي او با اقدامات اين وزارت ميزان اسيد چرب ترانس روغن‌ها نيز به زير دو درصد كاهش پيدا كرده است.

تدوين سند ملي تغذيه

به‌گفته‌ي مديركل فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو، تلاش مي‌شود سند ملي تغذيه سريع‌تر تصويب و ابلاغ شود. اين سند، زنجيره‌ي توليد مواد غذايي را از ابتدا يعني مزرعه تا انتها كه سفره است، پوشش مي‌دهد تا همه‌ي ارگان‌هاي مربوط به حوزه‌ي غذا اقداماتي را تحت مديريت واحد انجام داده و خروجي مناسبي داشته باشند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات