رشد چشمگير آمار ايدز ميان نوجوانان ايراني

يك‌شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي رئيس مركز تحقيقات ايدز، آمار ايدز ميان نوجوانان رشد چشمگيري داشته است اما مسئولان بخش‌هاي يادگيريي تنها سكوت كرده و اين موضوع را انكار مي‌كنند.
تبليغات

مينو محرز، رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران اعلام كرد شيوع بيماري ايدز در نوجوانان بالا گرفته و يادگيري‌وپرورش نسبت‌به آگاه‌سازي نوجوانان و اطلاع‌رساني در اين زمينه ضعيف عمل كرده است. به‌گفته‌ي وي، بسياري از نوجوانان مبتلا به ايدز حتي نسبت‌به چگونگي برقراري ارتباط و راه‌هاي شيوع بيماري بي‌اطلاع هستند. وي گفت:

متاسفانه برخي انديشه متخصصينشان اين است كه يادگيري نوجوانان و آگاهي دادن به آن‌ها نسبت‌به بيماري ايدز، بدآموزي دارد و تبعات ديگري به‌دنبال خواهد داشت؛ به همين دليل ترجيح مي‌دهند كه درباره‌ي آن حرفي نزنند، اما مسئله اين است كه عدم پرداختن به اين بيماري خطرناك باعث مي‌شود كه نوجوانان با عدم آگاهي وارد روابط پرخطر شوند و نتيجه‌اش اين است كه متاسفانه آمار ايدز در ميان نوجوانان نيز رشد چشمگيري داشته است. با اين حال مسئولان بخش‌هاي يادگيريي همواره ترجيح مي‌دهند سكوت كنند و به انكار اين موضوع مهم بپردازند كه بسيار مخرب است.

رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران، عملكرد سازمان صداوسيما و شبكه‌هاي مختلف راديويي را در آگاه‌سازي مردم ضعيف دانست و گفت آگاهي‌رساني بايد به شكل دائم و مستمر باشد تا بر عملكرد مردم تأثير مثبت بگذارد. وي همچنين نقش فضاي مجازي را در افزايش آگاهي مردم بالا و موثر دانست كه تلويزيون با در اختيار داشتن اين امكان بايد بهره‌ي بيشتري از آن ببرد.

مرجع متخصصين ايران مينو محرز

وي همچنين از رشد ۱۰ برابري بيماري ايدز در ميان زنان خبر داد و علت آن را عدم يادگيري و اطلاع‌رساني عنوان كرد. به‌گفته‌ي وي، شيوع بيماري ايدز ميان كساني كه به‌صورت تزريقي و با سرنگ مشترك به مصرف مواد مي‌پرداختند، بالا رفته بود و باتوجه‌به بيشتر بودن تعداد معتادان مرد نسبت‌به معتادان زن، آمار مبتلايان به ايدز در مردان بالاتر از زنان بود. اما بعد از كنترل ايدز در ميان معتادان تزريقي، اپيدمي موجود، طبق معمول ديگر كشورها به سمت انتقال از طريق تماس‌هاي جنسي رفت، به همين دليل تعداد زنان مبتلا به ايدز بيشتر شده است. وي گفت:

طبق آمار وزارت بهداشت، در زماني نه چندان دور،‌ ۹۷ درصد از مبتلايان مردان بودند و تنها سه درصد از زنان ايدز داشتند كه حال اين‌گونه نيست و آمار زنان مبتلا به ايدز بالاتر رفته است؛ البته آمار مردان نيز سير صعودي داشته، اما به‌لحاظ تناسب، آن فاصله‌ي موجود كمتر شده است.

عضو فرهنگستان علوم پزشكي ايران، يادگيري ضعيف و نامناسب و عدم فرهنگ‌‌سازي و ارائه‌ي اطلاعات كافي در رسانه‌ها را علت شيوع اين بيماري عنوان كرد و گفت:

متاسفانه در زمينه‌ي يادگيري، فرهنگ‌‌سازي و ارائه‌ي اطلاعات كافي به مردم ضعيف عمل كرده‌ايم و به زنان و مردان ايراني برقراري روابط سالم را نيز يادگيري نداده‌ايم و همين موضوع باعث مي‌شود كه تماس‌هاي جنسي نامطمئن مشروع نيز به شيوع بيماري ايدز بيانجامد و دليل آن عدم پرداختن رسانه‌ها به مقوله‌ي ايدز است.
مرجع متخصصين ايران مينو محرز

وي همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه مراكز اندك با فعاليت‌هاي محدود در مكان‌هايي مانند دانشگاه كافي نيست؛ زيرا همه‌ي اقشار جامعه به دانشگاه نمي‌‌روند و اطلاع‌رساني و تست بايد در سطح وسيع‌تري صورت بگيرد. او با اشاره به وارداتي بودن داروهاي ايدز  اعلام كرد تا يكي دو سال آينده اشكالي در اين زمينه نيست اما ساير دستگاه‌ها نيز بايد براي بهبود اوضاع اقدام كنند. رئيس مركز تحقيقات ايدز در پايان به اين موضوع اشاره كرد كه معضل ايدز صرفا جنبه بهداشتي ندارد و اشكالات اجتماعي نيز به گسترش اين معضل دامن مي‌زنند بنابراين لازم است ساير دستگاه‌ها نيز وارد عمل شوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات