ايمني طبيعي دربرابر عفونت مزيتي دارد؟

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برخي از افراد مي‌گويند ابتلا به بيماري‌هاي دوران كودكي، مانند آبله و سرخك و اوريون، به پيشگيري از سرطان كمك مي‌كند.
تبليغات

درحال‌حاضر، كشورهاي زيادي از جهان درگير اپيدمي گسترده‌ي سرخك شده‌اند. اپيدمي فعلي از اپيدمي سال ۲۰۱۵ ديزنيلند بدتر است؛ چراكه اين‌بار اين بيماري در چندين ايالت آمريكا، ازجمله واشنگتن و اورگن و نيويورك و نيز چند كشور اروپايي پخش شده است.

سرخك بيماري پيشگيري‌شدني به‌وسيله‌ي واكسن است و واكسن‌هاي سرخك هم درحدود ۹۹ درصد كارايي دارند؛ يعني واكسن از ابتلاي هر فردي پيشگيري مي‌كند كه با اين ويروس مواجه شود. بااين‌حال، بخش درخورملاحظه‌اي از جامعه‌ي والدين مخالف واكسن‌زدن فرزندشان هستند. به‌لطف تلاش‌هاي دانشمندان حوزه‌ي واكسن و متخصصان سلامت عمومي، در دهه‌ي ۱۹۹۰ سرخك تقريبا ريشه‌كن شده بود؛ اما پس از معروف‌شدن مطالعه‌ي اندرو ويكفيلد در سال ۱۹۹۸، ميزان واكسيناسيون طي دهه‌ي گذشته كاهش پيدا كرد و به شيوع گسترده‌تر بيماري‌هاي پيشگيري‌شونده با واكسن منجر شد. بسياري از اين بيماري‌ها عوارض مرگبار و شديدي دارند. گفتني است در آن مقاله ادعا شد واكسن سه‌گانه (سرخك و سرخچه و اوريون) با بُروز بيماري اوتيسم در كودكان ارتباط دارد كه درنهايت بازگردانده شد.

مرجع متخصصين ايران مبارزه با سرطان

هفته‌ي گذشته، همسر بيل شاين، يكي از سياست‌مداران آمريكايي، در توييتر ادعا كرد اپيدمي‌هاي اخير سرخك در كشور آمريكا غلوآميز و جعلي و تنش‌زا هستند. يكي از نقل‌قول‌ها‌ي سؤال‌برانگيز و نگران‌كننده‌ي او اين بود كه بيماري‌هاي كودكي را برگردانيد؛ زيرا آن‌ها شما را سالم نگه مي‌دارند و با سرطان مبارزه مي‌كنند.

با اينكه بي‌خطربودن و اثربخشي واكسيناسيون هم در سطح شخصي و هم در سطح سلامت عمومي به‌طور مكرر در مطالعات بي‌شماري تأييد شده، اين ادعا به ايمني واكسن‌ها خدشه وارد مي‌كند. باوجوداين، ربط‌دادن بيماري‌هاي دوران كودكي، مانند آبله و سرخك و اوريون، به پيشگيري از سرطان تاريخچه‌اي هرچند سطحي دارد.

در دهه‌ي ۱۸۹۰، ويليام كولي خاطرنشان كرد بيماران سرطاني كه پس از جراحي دچار عفونت مي‌شوند، درمقايسه‌با بيماراني كه دچار عفونت نمي‌شوند، در وضعيت بهتري خواهند بود. او معتقد بود عفونت موجب تحريك سيستم ايمني بيمار براي مبارزه با سرطان مي‌شود.

بعدها، او تركيبي از سموم باكتريايي تهيه كرد كه با عنوان سموم كولي شناخته مي‌شد. او اين سموم را به بيماران مبتلا به سرطان تزريق مي‌كرد كه البته موجب بُروز تب زياد در آن‌ها مي‌شد. اين روش درمان او كه به‌صورت دوره‌اي تا دهه‌ي ۱۹۵۰ استفاده مي‌شد، گاهي به بيماران سرطاني كمك مي‌كرد و گاهي هم نه. گاهي اوقات اين كار موجب ايجاد عوارضي مي‌شد و گاهي هم نه. اطلاعاتي درباره‌ي اين يافته‌ها وجود ندارد و نيز درباره‌ي چيستي اين سم‌ها چيزي نمي‌دانيم. درحال‌حاضر، ايمني‌درماني مي‌تواند بسياري از سرطان‌ها را درمان كند؛ ولي سموم كولي چنين اثري نداشتند.

مرجع متخصصين ايران واكسن

اين ادعاي ايمني طبيعي بي‌اساس است كه عود بيماري خاصي نظير آبله‌مرغان يا سرخك چيزي بهتر و محافظت كننده‌تر از دريافت ايمني و ايجاد مصونيت ازطريق دريافت واكسن است؛ به‌ويژه در مباحثه پيشگيري از سرطان. ويروس پاپيلوم انساني (HPV) مثال كاملي از درست‌نبودن اين انديشه است. اين ويروس عامل بسياري از سرطان‌ها شامل سرطان دهانه‌ي رحم و گلو و سينوس‌ها است. ابتلا به اين بيماري و عفونت HPV فرد را به ابتلا به يكي از اين سرطان‌ها مستعد مي‌كند. دريافت واكسن HPV مانع از بروز چنين سرطان‌هايي مي‌شود.

ياوه‌گويي اين هفته‌ي ضدواكسن مثال ديگري از صداهاي غيرپزشكي است كه ازطريق رسانه‌هاي عمومي موجب انتشار اشتباه پزشكي مي‌شود. واقعيت اين است كه اين بيماري‌هاي پيشگيري‌شونده به‌وسيله‌ي واكسن موجب مرگ تعداد چشمگيري از كودكان مي‌شوند. اگرچه تمام واكسن‌ها صد‌در‌صد محافظت‌كننده نيستند، واكسن سرخك يكي از محافظت‌كننده‌ترين واكسن‌ها است و حدود ۹۹ درصد ايمني را براي افرادي فراهم مي‌آورد كه آن را دريافت مي‌كنند. افزون‌براين، سرخك يكي از بيماري‌هاي پيشگيري‌شونده‌ي به‌شدت مسري است؛ به‌همين‌دليل چنين شيوع‌هاي گسترده‌اي از اين بيماري را در سرتاسر جهان شاهد هستيم.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات