زنان فشار خون بالا را بهتر از مردها كنترل مي‌كنند

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طبق پژوهش جديدي، زن‌ها بيشتر از مردها موفق به كنترل ديابت و فشار خون بالا شده‌اند؛ هرچند كه اضافه وزن‌شان بيشتر از مردها بوده است.
تبليغات

مؤسسه‌ي جورج در دانشگاه آكسفورد به مطالعه مقادير و مديريت ديابت، كلسترول بالا، فشار خون بالا،‌ شاخص توده‌ي بدني و سيگاركشيدن افراد پرداخته و دريافته است با وجود بهبودهايي كه به‌چشم مي‌خورد،‌ زن‌ها بيشتر از مردها به اضافه‌وزن دچار هستند و بيشتر از مردها ديابت و فشار خون بالا را تحت كنترل دارند. پژوهشگران از داده‌هاي انديشه متخصصينسنجي‌هاي ارزيابي بهداشت و تغذيه‌ي ملي ايالات متحده در سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ بيش از ۳۰ هزار بزرگسال ۲۰ تا ۷۰ ساله‌ي آمريكايي استفاده كردند و نتايج چهار سال اول دوره (از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴) و چهار سال آخر دوره (۲۰۰۱۴ تا ۲۰۱۶) را با يكديگر مقايسه كردند.

دكتر سان پيترز،‌ از پژوهشگران همه‌گيرشناسي در مؤسسه‌ي جورج و از نويسندگان اصلي اين پژوهش مي‌گويد:

خبر خوب اينجا است كه از سال ۲۰۰۱ سطح فشار خون و كلسترول و ميزان مصرف سيگار در بزرگسالان سراسر ايالات متحده كاهش يافته؛ بااين‌حال هنوز جاي زيادي براي كاهش وجود دارد؛ هرچند ميانگين شاخص توده‌ي بدني به‌خصوص در زن‌ها زياد شده است. ما همچنين شاهد افزايش تعداد قابل‌توجه افرادي بوده‌ايم كه به‌دنبال كنترل ديابت و فشار خون بالايشان هستند؛ اما اكثر آن‌ها (حدود دو‌سوم) زن‌ها هستند و ۸۰ درصد از مردها همچنان به فكر كنترل اين بيماري‌ها نيستند كه واقعاً جاي نگراني دارد.
مرجع متخصصين ايران بيماري قلبي

بيماري قلبي، عامل اصلي مرگ در سراسر جهان و حدود يك‌سوم آمار مرگ‌‌ومير در ايالات متحده به‌شمار مي‌رود؛ بااين‌حال مي‌توان ازطريق كنترل فشار خون بالا و كلسترول در سطح سالم، سيگارنكشيدن و داشتن وزن سالم، تاحد زيادي از آن اجتناب كرد.

چاقي يا شاخص توده‌ي بدني زن‌ها بيشتر از مردها شده، به‌طوري‌كه ميانگين آن براي زن‌ها بين ۲۸٫۱ تا ۲۹٫۶ و براي مردها بين ۲۷٫۹ تا ۲۹ است. همچنين بااينكه مردها تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد بيشتر از زن‌ها اضافه‌وزن داشتند، اما چاقي به‌اندازه‌ي ۵ درصد در زن‌ها بيشتر بود.

وضعيت كنترل كلسترول در زن‌ها بدتر از مردها بود، به‌طوري‌كه در طول دوره‌ي اين پژوهش، سطح كلسترول مردها ۴۴ درصد بيشتر از زن‌ها كاهش داشت (۱۳ميلي‌گرم در دسي‌ليتر براي مردها و ۹ ميلي‌گرم در دسي‌ليتر براي زن‌ها).

نرخ ديابت در هر دو گروه مردها و زن‌ها به‌اندازه‌ي ۳ درصد افزايش يافت و در مردها به ۱۳ درصد و در زن‌ها به ۱۱ درصد رسيد. فقط ۳۰ درصد از زن‌ها و ۲۰ درصد از مردها تا سال ۲۰۱۶ ديابت خود را تحت كنترل داشتند.

در مورد فشار خون بالا، تعداد زن‌ها و مردهاي مبتلا به فشار خون بالا با كاهش همراه بود. اين تعداد در زن‌ها از ۴۳ به ۴۲ درصد و در مردها از ۵۱ به ۴۹ درصد رسيده بود؛ هرچند فقط ۳۰ درصد از زن‌ها و ۲۲ درصد از مردها تا سال ۲۰۱۶ كنترل كافي روي فشار خون بالايشان داشتند.

مصرف سيگار نيز در زن‌ها از ۲۲ به ۱۸ درصد و در مردها از ۲۹ به ۲۲ درصد كاهش يافت. دكتر پيترز مي‌گويد:

با ارزيابي تفاوت‌هاي جنستي در ميان عوامل اصلي بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي در اين پژوهش توانستيم انديشه متخصصينات‌هاي مهمي به افراد و پزشكاني كه به‌دنبال مديريت بهتر اين عوامل خطرناك هستند، ارائه كنيم. براي شناسايي اثر نسبي كنترل يا حذف هر يك از اين عوامل خطر و متعاقب آن ارائه‌ي مؤثرترين راه‌هاي درمان و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي، به پژوهش‌هاي جنسيتي بيشتري نياز است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات