ويروس‌شناس چيني: كرونا جديد ۱۰ برابر خطرناك‌تر از ويروس سارس خواهد بود

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي برخي ويروس‌شناسان، شيوع جهاني ويروس كروناي جديدي كه از چين منشا گرفته است، بسيار وسيع‌تر از همه‌گيري ويروس‌هاي مشابه قبلي خواهد بود.
تبليغات

همان‌طور كه چين در تلاش است ويروس كرونا كشنده‌اي را مهار كند كه از شهر ووهان منشا گرفته و از آن زمان در سرتاسر جهان منتشر شده است، متخصص كارشناسان چشم‌انداز ترسناكي از همه‌گيري آن ترسيم مي‌كنند. اگرچه متخصص كارشناسان شيوع جهاني كنوني را با شيوع سارس در سال ۲۰۰۳ كه موجب مرگ بيش از ۷۰۰ نفر در سرتاسر جهان شد، مقايسه مي‌كنند، گوآن يي، ويروس‌شناسي كه به شناسايي سارس كمك كرده است، در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت كه احتمالا شيوع جهاني ويروس كروناي جديد حداقل ده برابر بدتر از شيوع سارس در گذشته مي‌شود و به‌طور يقين، شيوع گسترده‌تري رخ خواهد داد.

يي تصريح كرد كه سارس به‌سادگي ويروس كروناي شهر ووهان منتشر نمي‌شد و در مناطق مشخصي از چين محدود شده بود. در همين حين، بنا به آخرين گزارش‌ها، ويروس كرونا درحال حاضر دست‌كم در ۱۰ كشور منتشر، ۱۲۸۷ نفر را آلوده و موجب مرگ ۴۱ نفر شده است. البته اين آمار درحال تغيير است و اعداد نهايي موجود نيست؛ اشكالي كه موجب پيچيده‌تر شدن واكنش رسمي دربرابر اين شيوع جهاني مي‌شود. يي با اشاره به اين موضوع كه كنترل بيماري تا حد زيادي از دست ما خارج شده است، گفت:

ما از دوره‌ي طلايي پيشگيري و كنترل بيماري رد شده‌ايم. علاوه‌براين، در زمان شلوغي از سال قرار داريم و برخي از مسئولان نيز در انجام وظايف خود در اين مورد كوتاهي مي‌كنند.

دولت چين هم‌زمان با شروع تعطيلات سال نوي ميلادي در اقدامي بي‌سابقه ۱۸ شهر را قرنطينه كرده و در تلاش است كه جريان اطلاعات پيرامون اين شيوع را نيز كنترل كند. دولت به‌تازگي اعلام كرده كه در شهر ووهان، مركز انتشار ويروس بيمارستان بزرگي را با فضاي كافي براي ۱۳۰۰ نفر خواهد ساخت. اين بيمارستان قرار است ظرف مدت تنها ۱۰ روز ساخته شود.

  • گسترش بحران كرونا؛ قرنطينه ۳۶ ميليون نفر در چين، رسيدن ويروس به مرز اروپا
  • ويروس كرونا چيني؛ علائم، نحوه انتقال و هرآنچه بايد درباره آن بدانيد
  • مارها؛ منشأ اصلي احتمالي ويروس جديد كرونا در چين
  • مرجع متخصصين ايران Coronavirus / ويروس كرونا چيني

    بيمارستان در دست احداث در ووهان

    آخرين گزارش حاكي از آن است كه ۲۲ استان چين اكنون وضعيت اضطراري سطح يك را اعلام كرده‌اند. امروز ظهر، صفحه‌ي توييتر نشريه‌ي دولتي پيلپز ديلي، مرگ يك پزشك را براثر ابتلا به ويروس در ووهان تأييد كرد. دكتر آدام كوچارسكي، استاد دانشكده بهداشت و طب گرمسيري لندن به خبرگزاري اسكاي‌نيوز گفت، ظهور بيشتر علائم ابتلا به كرونا چيني بين ۳ و ۶ روز پس از آلودگي شروع مي‌شود.

    كرونا جديد چيني به‌سرعت در ديگر كشورهاي جهان نيز گسترش مي‌يابد. كري لام، رئيس دولت هنگ‌كنگ، امروز صبح گفت سطح واكنش به بحران از «جدي» به «اضطراري» افزايش يافته است. موارد ابتلا در اين منطقه تاكنون ۵ نفر گزارش شده است. ساعتي پيش استراليا نيز چهار مورد از ابتلا به ويروس را در ملبورن و نيوساوث ولز تأييد كرد. هر چهار بيمار به‌تازگي از چين بازديد كرده بودند. همچنين ويتنام ۵ مورد، فرانسه، ژاپن، سنگاپور و تايوان نيز هركدام با سه مورد از جمله كشورهاي درگير با ويروس جديد كرونا محسوب مي‌شوند. فرودگاه‌هاي سرتاسر جهان اكنون براي شناسايي موارد احتمالي ابتلا به ويروس، غربالگري حرارتي را از مسافران انجام مي‌دهند.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات