داستان پزشك چيني كه مي‌خواست درباره ويروس كرونا به مردم هشدار دهد

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
لي ونليانگ، پزشكي از بيمارستان مركزي ووهان، قصد داشت شيوع بيماري عفوني جديد را به ديگران اطلاع دهد؛ ولي مقام‌هاي چيني از افشاگري وي جلوگيري و او را به شايعه‌پراكني متهم كردند.
تبليغات

در اوايل ژانويه، مقام‌هاي شهر ووهان چين مي‌كوشيدند اخبار مرتبط با شيوع ويروس كرونا جديد را پنهان نگه دارند. حتي زماني‌كه يكي از پزشكان مي‌خواست اين مسئله را به همكارانش اطلاع دهد، پليس با او ملاقات كرد و از وي خواست اين كار را انجام ندهد. يك ماه بعد، او پس از انتشار داستانش از روي تخت بيمارستان، به‌عنوان قهرمان در كانون توجه قرار گرفت. پست با اين جمله آغاز مي‌شود:

سلام به همگي، اين لي ونليانگ چشم‌پزشك بيمارستان مركزي ووهان است.

داستان لي ونليانگ نشان‌دهنده‌ي واكنش نامناسب مقام‌هاي محلي ووهان درباره‌ي شيوع بيماري در هفته‌هاي اول شيوع ويروس كرونا است.

مرجع متخصصين ايران دكتر لي ونليانگ

دكتر لي اين تصوير را از خودش روي تخت بيمارستان در تاريخ ۳۱ ژانويه منتشر كرد؛ يعني يك روز قبل از اينكه ابتلاي او به عفونت ويروس كرونا تشخيص داده شود.

دكتر لي ماه دسامبر در مركز شيوع بيماري مشغول به كار بود كه متوجه هفت مورد عفونت ويروسي شد و فكر ‌كرد اين ويروس مانند ويروس سارس است؛ ويروسي كه به بروز همه‌گيري جهاني در سال ۲۰۰۳ منجر شد. تصور مي‌شد اين موارد از بازار غذاهاي دريايي هوانان در شهر ووهان نشئت گرفته باشد و بيماران در بيمارستان وي قرنطينه شدند. ۳۰ دسامبر، او در يكي از گروه‌هاي چت پيامي به پزشكان ديگر ارسال كرد و به آن‌ها درباره‌ي شيوع اين ويروس هشدار داد و به آن‌ها توصيه كرد براي پرهيز از عفوني‌شدن از لباس‌هاي محافظ استفاده كنند. آنچه دكتر لي نمي‌دانست، اين بود كه بيماري مذكور ناشي‌ از ويروس كرونا كاملا جديد است.

مرجع متخصصين ايران ويبو دكتر لي ونليانگ

پس از اينكه دكتر لي بيمار شد، در ويبو نوشت از اين موضوع تعجب مي‌كند كه چرا مقام‌هاي بهداشتي هنوز مي‌گويند هيچ‌كدام از كاركنان پزشكي بيمار نشده‌اند.

چهار روز بعد او به دفتر امنيت عمومي احضار و به او گفته شد نامه‌اي را امضا كند. در اين نامه، وي به اظهارانديشه متخصصين دروغيني متهم شد كه شديدا موجب برهم‌خوردن نظم اجتماعي شده است:

به‌طورجدي به شما هشدار مي‌دهيم اگر همچنان سرسختانه اين فعاليت غيرقانوني خود را ادامه دهيد، محاكمه مي‌شويد. متوجه شديد؟

دكتر لي زير اين هشدار نوشت:

بله، متوجه شدم.

دكتر لي يكي از هشت نفري بود كه پليس مي‌گفت با اتهام «شايعه‌پراكني» بازجويي شده‌اند. در پايان ژانويه، دكتر لي نسخه‌اي از نامه را در ويبو منتشر كرد و درباره‌ي اتفاق رخ‌داده توضيح داد. در همين حين، مقام‌هاي محلي از وي عذرخواهي كردند؛ اما اين عذرخواهي خيلي دير انجام شد.

در هفته‌هاي اول ژانويه، مقام‌هاي ووهان اصرار مي‌كردند تنها كساني بيمار مي‌شوند كه با حيوانات آلوده در تماس قرار مي‌گيرند. هيچ توصيه‌اي هم براي محافظت از پزشكان ارائه نشد؛ اما درست يك هفته پس از ملاقات وي با پليس، دكتر لي در حال درمان زني بود كه دچار گلوكوم بود. او نمي‌دانست خودش نيز به عفونت ويروس كرونا جديد دچار شده است.

مرجع متخصصين ايران نامه دكتر لي ونليانگ

در نامه‌اي كه پليس به دكتر لي داده بود امضا كند، چنين آمده بود: «اميدواريم آرام باشيد و درباره‌ي رفتار خود فكر كنيد».

وي در پستي در ويبو توضيح داد چگونه در ۱۰ ژانويه شروع به سرفه كرد و روز بعد دچار تب و دو روز بعد در بيمارستان بستري شد. والدين او نيز بيمار و به بيمارستان منتقل شدند. ۱۰ روز بعد، يعني ۲۰ ژانويه، چين شيوع ويروس كرونا را وضعيت اضطراري اعلام كرد. دكتر لي مي‌گويد او چندين‌بار براي ابتلا به عفونت ويروس كرونا آزمايش شد؛ ولي هربار نتيجه منفي بود.

مرجع متخصصين ايران دكتر

دكتر لي ونليانگ متهم به شايعه‌پراكني شد.

وي ۳۰ ژانويه بارديگر نوشت:

امروز نتيجه آزمايش اسيدنوكلئيك مثبت بود و بيماري درنهايت تشخيص داده شد.

او پست كوتاه خود را با ايموجي سگي نشانه‌گذاري كرد كه چشمانش به عقب چرخيده و زبانش آويزان بود و هزاران نفر در حمايت از او انديشه متخصصين خود را ارسال كردند. يكي از متخصصان با اين نگراني كه اين داستان چه تصويري از كشورش را به مردم دنيا نشان خواهد داد، نوشت:

دكتر لي ونليانگ قهرمان است. در آينده، پزشكان با ديدن نشانه‌هاي بيماري‌هاي عفوني از اعلام هشدارهاي زودهنگام ترس بيشتري خواهند داشت. محيط بهداشتي عمومي امن‌تر به ده‌ها ميليون نفر همچون دكتر لي ونليانگ نياز دارد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات