شيوع كرونا در ايران؛ يك هفته پس از اعلام رسمي به روايت آمار

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نزديك به يك هفته پس از اعلام رسمي انتشار كرونا جديد در ايران، به وضعيت شيوع ويروس در ايران نگاهي انداخته و آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومير در كشور را با ديگر نقاط دنيا مقايسه كرده‌ايم.
تبليغات

وزارت بهداشت چهارشنبه‌ي هفته‌ي گذشته با اعلام خبر ابتلا و مرگ دو نفر در قم براثر ابتلا به ويروس كرونا جديد (كوويد ۱۹)، ورود اين ويروس به كشور را به‌طور رسمي تأييد كرد. اكنون پس از گذشت تقريبا يك‌هفته شمار موارد ابتلا به ۶۱ نفر افزايش و ويروس مرگبار در هفت استان كشور از جمله قم، تهران، گيلان، مركزي، اصفهان، مازندران و همدان شيوع يافته است. همچنين تا امروز دوشنبه ۵ اسفند، ايران با ۱۲ كشته در صدر فهرست كشورهاي دارنده‌ي بيش‌ترين مرگ‌ومير غيرچيني قرارگرفته است. با اين حال، گزارش‌هاي غيررسمي از ابتلا و مرگ موارد بسيار بيشتر حكايت مي‌كنند.

تدروس آنادوم، دبيركل سازمان بهداشت جهاني (WHO) ابتداي هفته اعلام كرد كه وضعيت شيوع ويروس كرونا جديد در ايران نگران‌كننده است. براساس گزارش‌ها از موارد ابتلا در كشورهاي همسايه، ظاهرا ايران به هاب انتشار ويروس كرونا چيني در منطقه‌ي خاورميانه تبديل شده است و از اين‌رو اغلب همسايگان به‌منظور جلوگيري از ورود ويروس، مرزهايشان با ايران را بسته و پروازهاي ايراني را لغو كرده‌اند. وزير بهداشت ديروز اعلام كرد كه ناقلين چيني، منشاء ورود ويروس به درون كشور بوده‌اند.

هرچند برخي كشورهاي درگير با شيوع كروناويروس جديد ازجمله كره‌ي جنوبي و ايتاليا پس از افزايش موارد ابتلا و مرگ‌ومير، سطح هشدار قرمز اعلام و برخي شهرها را قرنطينه كرده‌اند، مقام‌هاي ايراني هنوز هيچ اقدامي در زمينه‌ي منع مقررات آمد و شد و قرنطينه‌ي قم، به‌عنوان كانون انتشار ويروس انجام نداده‌اند. وزير بهداشت تركيه امروز اعلام كرد اگر ايران شهر قم را قرنطيه مي‌كرد، اين كشور مرزهايش با ايران را نمي‌بست.

رعايت نكات بهداشتي نظير شستشوي مكرر دست‌ها، عدم حضور در اجتماعات و عدم تماس با افراد مشكوك ازجمله مهم‌ترين موارد پيشگيرانه براي جلوگيري از ابتلا به ويروس چيني محسوب مي‌شود. باوجود كمبود شديد و گراني ماسك در روزهاي گذشته، سازمان بهداشت جهاني به‌عنوان مرجع صدور دستورالعمل‌هاي مقابله با بيماري‌ها، استفاده از ماسك را براي افراد سالم توصيه نمي‌كند؛ زيرا به‌نقل از اين سازمان، هيچ شواهدي وجود ندارد كه نشان دهد پوشيدن ماسك از ابتلا افراد به ويروس جلوگيري مي‌كند.

باگذشت تقريبا يك‌هفته پس از اعلام رسمي انتشار ويروس كرونا جديد در ايران، وضعيت شيوع اين ويروس در كشور را به روايت آمار مشاهده كنيد. 

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا در ايران

شيوع ويروس كرونا جديد در ۷ استان كشور تا روز دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ (منبع: وزارت بهداشت ايران)

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا در ايران

روند شيوع كروناويروس جديد در ايران در هفته اول (منبع: وزارت بهداشت ايران)

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا در ايران

مقايسه آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومير در ايران با ساير كشورها به غير از چين (منبع: وزارت بهداشت ايران و دانشگاه جان هاپكينز)

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات