وزير بهداشت: دو روز ديگر، به تك‌تك خانه‌ها مراجعه و بيماري كرونا را ريشه‌كن مي‌كنيم [به‌روزرساني]

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزير بهداشت اعلام كرد براي اولين‌بار در جهان با تشكيل ۳۰۰ هزار اكيپ با لوازم و تجهيزات بيماري‌يابي به تك‌تك خانه‌ها سر مي‌زنيم و موارد پراكنده‌ي ابتلا به ويروس كرونا را در كشور شناسايي خواهيم كرد.
تبليغات

سعيد نمكي، وزير بهداشت، اعلام كرد براي شكست‌دادن بيماري كرونا در قالب بسيج ملي با همين عنوان قرار است با تشكيل ۳۰۰ هزار اكيپ در كشور از دو روز آينده فعاليت آن‌ها آغاز شود. به‌گفته‌ي او، در اين طرح كه در كشورهاي شرق مديترانه بسيار جديد است، قرار است ۳۰۰ هزار اكيپ در سطح كشور تشكيل شود كه براي بيماريابي و مقابله با ويروس كرونا تجهيز شده‌اند و به تك‌تك خانه‌هاي مردم مي‌روند. اين طرح نيز مانند بسيج ملي كنترل فشارخون بالا در سطح كشوري عمل خواهد كرد.

وزير بهداشت درادامه تأكيد كرد امروز تمام دستگاه‌هاي اجرايي، اعضاي كابينه، نيروهاي مسلح، ارتش، قوه‌ي قضاييه و قوه‌ي مقننه براي كنترل ويروس كنارهم ايستاده‌اند. او درادامه به خبري خوش براي مردم اشاره كرد و گفت آمار بهبوديافتگان افزايش يافته است و امروز ۱۷۵ مورد بيمار بهبود پيدا كرده‌اند. او درباره‌ي اجراي طرح جديد گفت:

امشب در جلسه‌اي با رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي جزئيات اين طرح مطالعه خواهد شد. همچنين در روز رونمايي اين طرح كه با حضور مسئولان بين‌بخشي برگزار مي‌شود، ابعاد بيشتر آن را مطرح خواهيم كرد. مردم بدانند ما خودمان را براي شكست كرونا آماده كرده‌ايم.

نمكي درپايان گفت با اينكه اعلام كرده بوديم در دوره‌ي اوج بيماري هستيم و از مردم خواسته‌ بوديم در خانه بمانند و از سفرهاي غيرضروري خودداري كنند، بازهم گزارش‌هايي دريافت كرده‌ايم كه اين سفرها از نقاط آلوده به ساير نقاط ادامه دارد. اين موضوع منجر شد قرنطينه را در مدخل شهرها بيش‌از‌پيش جدي بگيريم. او درادامه بر حضورنيافتن در مراسم‌هاي جمعي تأييد كرد و گفت مردم سعي كنند مراسم‌هاي ختم، عروسي و... را برگزار نكنند و مساجد نيز تراكم جمعيت را به حداقل ممكن برسانند.

به‌روزرساني: عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ضدعفوني كردن منازل گفت در مواقعي كه فرد مبتلا به كرونا در خانوادهاي وجود داشته باشد، منزلش ضدعفوني مي‌شود. به گفته‌ي او يعني به ازاي هر ۱۵۰۱ نفري كه نتيجه‌ي تست كروناي آن‌ها مثبت اعلام شده، منزلشان ضدعفوني شده و اعضاي خانواده‌شان تب‌سنجي و غربالگري مي‌شوند. اوهمچنين گفت درحالت عادي، درب خانه‌ي همه‌ي افراد نمي‌رويم؛ به خانه‌ي افرادي مي‌رويم كه آلودگي در آن وجود داشته و يك يا چندنفر از اعضاي خانواده آلوده به ويروس شده‌اند، براي ضدعفوني مراجعه مي‌كنيم. 

رييسي همچنين گفت بسيج جامعه‌ي پزشكي و بسيج جامعه‌ي پرستاري اعلام آمادگي كرده‌اند تا با اپليكيشن‌هاي خاصي براي غربالگري مشاركت كنند و گروهي تلفني بتوانند براي مشاوره كمك كنند. همچنين به گفته‌ي او، اين پتانسيل بزرگ وجود دارد تا از كمك عزيزان به ويژه در نظارت بر اماكن عمومي و بهداشت محيط و گندزدايي استفاده كنيم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنين گفت دستورالعمل علمي مبارزه با كرونا براي به كارگيري شبكه‌ي بهداشت و درمان در مبارزه با كرونا، به زودي تدوين و به سراسر كشور ابلاغ خواهد شد. به گفته‌ي او ما يكي از قوي‌ترين نظام‌هاي شبكه‌ي بهداشتي در سراسر دنيا را داريم و مي‌توانيم همه‌ي نيروهاي بهداشتي را به كار بگيريم؛ نيروهاي بسيج ملي با كنترل موازين بهداشتي مي‌توانند در كنترل عفونت به كمك نيروهاي بهداشتي بيايند.

جان بابايي، معاون درمان وزارت بهداشت نيز گفت قرار نيست براي بيماريابي درب خانه مردم برويم. از طريق آپ و سيستم‌هاي الكترونيكي، افراد مشكوك به كرونا را شناسايي مي‌كنيم. او همچنين گفت سراغ كساني رفته مي‌شود كه دسترسي به خدمات درماني ندارند يا مشكوك به كرونا ويروس هستند. به گفته‌ي وي تيم‌هايي كه آماده مي‌شوند، بيشتر براي يادگيري و كنترل نقاط آلوده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات