نحوه صحيح ضدعفوني‌كردن اشياء و وسايل پرمصرف در زمان شيوع ويروس كرونا

يك‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بهترين و ايمن‌ترين روش براي ضدعفوني‌كردن وسايل پركاربرد مانند موبايل و لپ‌تاپ چيست؟
تبليغات

همه‌ي ما در طول شبانه‌روز از تعدادي وسايل و اشياء به‌طور مكرر استفاده مي‌كنيم كه به جزء جدايي‌ناپذير زندگي‌مان تبديل شده‌اند. اين روزها، به‌دليل شيوع ويروس كرونا توصيه مي‌شود دست‌ها و صورت را به‌طور مكرر با آب و صابون بشوييم؛ بنابراين، ضدعفوني‌كردن اشياء پركاربرد نيز لازم و ضروري به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

بسياري از اين اشياء، مانند صفحه‌نمايش موبايل، در تماس مستقيم با پوست هستند؛ بنابراين، اگر احتمال آلوده‌بودن آن‌ها را مي‌دهيد، با روش‌هاي مناسب آن‌ها را ضدعفوني‌ كنيد. همچنين، به‌ياد داشته باشيد وسايل يا اشياي شخصي خود را به ديگران قرض ندهيد و درصورت استفاده‌ي ديگران، آن‌ها را ضدعفوني كنيد. درادامه، نحوه‌ي استفاده‌ي صحيح و ضدعفوني‌كردن برخي از اشياي پرمصرف را بيشتر توضيح مي‌دهيم.

ضدعفوني‌كردن موبايل

بهترين كار اين است كه پيش از هربار استفاده از موبايل دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد يا با ژل ضدعفوني‌كننده ضدعفوني كنيد. همچنين در مكان‌هاي آلوده مانند سرويس بهداشتي يا وسايل نقليه‌ي عمومي از تلفن‌همراه استفاده نكنيد.

قاب موبايل را جدا و تميز كنيد.

قاب پلاستيكي: با استفاده از محلول‌هاي خانگي يا آب و صابون

قاب سيليكوني: پارچه را به محلول آب و صابون آغشته كنيد و روي آن بكشيد.

قاب چوبي: دو واحد آب را با يك واحد سركه مخلوط كنيد و پارچه‌ي آغشته به اين محلول را روي قاب بكشيد.

قاب چرمي: محلول آب و صابون ملايم را با پارچه روي آن بكشيد و سپس با پارچه‌ي تميز ديگري آن را خشك كنيد.

  •  با استفاده از دستمال نرم و تميز (از جنس ميكروفايبر)، محلول آب و صابون را روي تمامي سطوح پشت و روي موبايل بكشيد.
  • لنز دوربين و ساير منافذ مانند ورودي‌ها را به‌خوبي تميز كنيد. توجه كنيد آب وارد پورت‌هاي ورودي شارژر يا هدفون نشود.
  • براي ضدعفوني‌كردن موبايل با الكل، از الكل‌هاي بيش از ۵۰ درصد استفاده نكنيد؛ زيرا به كيفيت صفحه‌نمايش آسيب جدي وارد مي‌كنند و ممكن است حسگر اثرانگشت را از بين ببرد و باعث بروز اختلال شود.
  • بعد از تميز و ضدعفوني‌كردن موبايل با الكل يا محلول آب و صابون، رطوبت آن را با دستمال نرم و خشك بگيريد.
  • قبل از جا انداختن قاب، آن را به‌خوبي خشك كنيد.
  • بعد از اتمام كار، دست‌هاي خود را به‌درستي با آب و صابون بشوييد.

نحوه صحيح استفاده از دستگاه خودپرداز

روزانه افراد زيادي كارهاي بانكي خود را با استفاده از دستگاه‌هاي خودپرداز انجام مي‌دهند؛ به‌همين‌دليل، اين دستگاه‌ها يكي از محل‌هاي آلوده براي انتقال ويروس كرونا به‌شمار مي‌روند. بهترين توصيه اين است كه كارهاي خود را با استفاده از اينترنت بانك يا اپليكيشن انجام دهيد؛ اما اگر مجبور شديد از دستگاه خودپرداز استفاده كنيد، نكات زير را رعايت كنيد:

  • هنگام كار با دستگاه، از دستكش يك‌بارمصرف يا دستمال كاغذي استفاده كنيد و سپس آن را در سطل زباله بيندازيد.
  • در طول استفاده از خودپرداز، دست خود را به‌هيچ‌عنوان به صورت و چشم و بيني نزنيد.
  •  تاحدممكن از گرفتن وجه نقد خودداري كنيد؛ زيرا پول يكي از منابع انتشار آلودگي است.
  • بعد از اتمام كار دست‌هاي خود را با ژل ضدعفوني‌كننده ضدعفوني كنيد.

ضدعفوني‌كردن ساير وسايل پرمصرف

  • براي ضدعفوني‌كردن ساعت مچي و ساعت هوشمند مي‌توانيد مقداري شيشه‌شور روي پارچه‌ي نرم بريزيد و صفحه‌ي ساعت را با آن تميز كنيد. براي ضدعفوني‌كردن بند نيز مي‌توانيد با‌توجه‌به جنس آن، از سركه يا محلول آب و صابون استفاده كنيد. استفاده‌ي بيش‌از‌اندازه از هر محلول و واردشدن آن به منافذ ساعت ممكن است باعث آسيب‌ديدن دستگاه شود. بعد از تميزكردن ساعت، آن را با پارچه‌ي تميز كاملا خشك كنيد.
  • عينك‌هاي طبي و آفتابي را نيز مي‌توانيد با استفاده از محلول آب و صابون يا تميزكننده‌‌هاي مخصوص عينك تميز كنيد و دسته‌ي عينك را فراموش نكنيد.
  • ريموت كنترل تلويزيون را مي‌توانيد با استفاده از الكل و پارچه‌ي نرم تميز كنيد. براي تميزكردن فضاي بين دكمه‌ها مي‌توانيد از گوش‌پاك‌كن آغشته به الكل استفاده كنيد.
  • براي تميزكردن هدفون و هندزفري، ابتدا آن‌ها را از وسايل الكترونيك جدا كنيد. اگر سر آن‌ها قسمت سيليكوني جداشونده دارد، آن را خارج كنيد و با آب گرم و صابون به‌خوبي بشوييد. سپس، ساير قسمت‌هاي پلاستيكي ازجمله سيم را با پارچه‌اي نرم از جنس ميكروفايبر كه آغشته به الكل يا محلول آب و صابون است، به‌خوبي تميز كنيد و اجازه دهيد كامل خشك شود. سر هدفون يا هندزفري را به سمت پايين نگه داريد تا مواد ضدعفوني‌كننده وارد آن نشود. از استفاده‌ي بيش‌از‌اندازه از مواد ضدعفوني‌كننده بپرهيزيد؛ زيرا ممكن است وارد دستگاه شود و به آن آسيب وارد كند. نكته: برخي از هندزفري‌ها ممكن است دستورالعمل‌ خاصي براي تميزكردن داشته باشند كه بايد طبق آن عمل كنيد. همچنين، استفاده از مواد ضدعفوني‌كننده‌ي قوي ممكن است به دستگاه آسيب بزند.
  • براي ضدعفوني‌كردن تبلت و لپ‌تاپ مي‌توانيد صفحه‌نمايش آن را با محلول‌هاي مخصوص تميز كنيد. اگر صفحه‌نمايش لپ‌تاپ لمسي است، حتما پيش از انجام اين كار راهنماي آن را مطالعه كنيد. براي تميزكردن ساير قسمت‌ها نيز مي‌توانيد از پارچه‌ي نرم و تميز از جنس ميكروفايبر و الكل ملايم استفاده كنيد. فاصله‌ي بين كليدهاي صفحه‌كليد را نيز مي‌توانيد با استفاده از گوش پاك‌كن آغشته به محلول ملايم تميز كنيد. براي تميزكردن قسمت تاچ‌پد لپ‌تاپ احتياط كنيد؛ زيرا ممكن است به آب يا ساير مواد ضدعفوني‌كننده حساس باشد. بنابراين پيش از انجام اين كار، راهنماي دستگاه را مطالعه كنيد. به‌طوركلي، دقت كنيد آب و محلول ضدعفوني‌كننده وارد دستگاه نشود. تميزكردن قسمت بيروني لپ‌تاپ را فراموش نكنيد.
  • ماوس كامپيوتر را نيز مي‌توانيد با پارچه‌اي نرم آغشته به الكل يا محلول آب و صابون ضدعفوني كنيد.
  • كليد و سوييچ‌ها را مي‌توانيد با الكل ضدعفوني كنيد. حين ضدعفوني‌كردن وسايل، دست خود را به چشم و دهان و بيني نزنيد و بعد از ضدعفوني‌كردن نيز، دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.
  • براي ضدعفوني كردن پاكت سيگار و فندك مي‌توانيد پنبه يا دستمال آغشته به الكل را روي سطوح آن بكشيد.
  • زيورآلاتي مانند انگشتر و دستبند را مي‌توانيد با در انديشه متخصصين گرفتن جنس آن با محلول آب و صابون يا آب و مايع ظرفشويي تميز كرده و سپس با پارچه‌ي تميزي آن را خشك كنيد. دستبندهاي چرمي را نيز مي‌توانيد با محلول آب و صابون يا آب و سركه تميز كنيد.
  • كارت‌هاي بانكي و كارت سوخت را با محلولي از آب و الكل ضدعفوني كنيد. با توجه به وجود بخش مغناطيسي (مگنت) در كارت‌هاي بانكي به‌هيچ عنوان براي ضدعفوني كارت بانكي از اسكاچ يا سيم ظرفشويي يا دستمال‌هاي زبر استفاده نكنيد زيرا بخش مغناطيسي كارت آسيب ديده و از كار مي‌افتد.
  • تا حد امكان از دست زدن به اسكناس خودداري كنيد اما اگر مجبور هستيد، اين كار را با استفاده از دستكش انجام دهيد و پول‌ها را در كيف يا كيسه قرار دهيد. اگر دستكش نداريد اين كار را با استفاده از دستمال كاغذي انجام دهيد و درنهايت دست‌هاي خود را با آب و صابون يا ژل ضدعفوني‌كننده تميز كنيد. به‌عنوان مثال اگر در بانك هستيد و مي‌خواهيد پول نقد دريافت كنيد از تحويلدار بانك بخواهيد اسكناس ها و چك پول‌ها را با دستگاه براي شما شمارش كرده و سپس با استفاده از دستكش يا دستمال كاغذي پول را در كيف يا كيسه بگذاريد. پس از اتمام كار و خروج از بانك دستكش را در سطل زباله بيندازيد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات