رئيس سازمان غذا و دارو: داروي تركيبي ايراني كرونا به‌زودي به بازار مي‌آيد [بروزرساني]

يك‌شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس سازمان غذا و دارو از آماده‌شدن داروي تركيبي ايراني براي ورود به بازار تا يك هفته آينده خبر داد.
تبليغات

محمدرضا شانه‌ساز، رئيس سازمان غذا و دارو، از ساخت داروي ايراني مقابله با كرونا خبر داد و دراين‌باره گفت مواد اوليه‌ي توليد داروهاي تركيبي كرونا ديروز وارد كشور شد. وي اضافه كرد:

روند ساخت داروي كاملا ايراني آغاز شده و در ۷ تا ۱۰ روز آينده از داروهاي ايراني براي درمان بيماران كرونايي استفاده خواهيم كرد.

شانه‌ساز همچنين خبر داد داروي مذكور روي چند بيمار آزمايش شده و اقدامات باليني اين داروي تركيبي انجام و مجوزهاي آن كسب شده است. علي رزازان، مسئول توزيع داروهاي كرونا سازمان غذا و دارو، نيز روز شنبه گفت مواد اوليه‌ي داروي ضدويروس جديدي كه در چين به‌كار رفته است، در روزهاي آينده وارد و اين دارو در كشور توليد مي‌شود. وي توضيح داد:

مقاله‌هاي مرتبط:واكسن كرونا؛ هرآنچه بايد درباره تلاش جهاني براي مقابله با كوويد ۱۹ بدانيدسازمان جهاني بهداشت اجتناب‌ از مصرف ايبوپروفن را براي درمان علائم كوويد ۱۹ توصيه نمي‌كند [به‌روزرساني]دارويي ضدويروس كه فعلا نمي‌توانيم اسمش را اعلام كنيم، در چين توليد و مصرف شد و در درمان بيماران موفقيت‌آميز بوده است. مواد اوليه‌ي اين دارو وارد كشور شده و اكنون در گمرك است و مراحل ترخيص را مي‌گذراند و بعد از ترخيص اين مواد، به فاصله‌ي دو روز مي‌توانيم اين دارو را در كشور توليد كنيم. اين دارو، دارويي ضدويروس مستقل است كه در كشور چين توليد و آزمايش شده و مي‌تواند دركنار ساير داروهاي ضدويروس موجود در كشور در درمان افراد مبتلا به كوويد ۱۹ مؤثر باشد.

رزازان گفت اكنون داروهاي مختلفي مثل كلترا براي درمان بيماران كوويد ۱۹ استفاده مي‌شود و هر تصميمي درباره‌ي توليد انبوه داروي جديد به تصميمات كميته‌ي علمي درمان كرونا بستگي دارد. ممكن است اين كميته تشخيص دهد داروي ضدويروس جديد به‌صورت مستقل يا در تركيب با داروهاي ديگر توليد شود.

پيش از اين، بهبود نسبي حال دو بيمار اصفهاني با داروي اكتمرا گزارش شده بود كه ظاهرا به نتيجه‌اي نرسيده است.

تعداد مبتلايان قطعي ويروس كرونا در كشور با عبور از مرز ۲۰ هزار نفر، به ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر رسيده است كه از اين تعداد ۱،۵۶۶ نفر فوت كرده و ۷،۶۳۵ نفر بهبود يافته‌اند.

به‌روزرساني:

سازمان غذا و دارو در اطلاعيه‌اي درخصوص خبر مبني بر «توليد و عرضه داروي تركيبي ايراني كرونا تا ۱۰ روز آينده» توضيحاتي ارائه كرد. در بخشي از اين جوابيه مي‌خوانيم:

موضوع مطرح شده درخصوص تاخير در واردات مواد اوليه يكي از شركت‌هاي توليدكننده داروي كرونا به‌دليل تحريم‌هاي ظالمانه داروئي عليه ملت ايران بود كه در توضيحات آمده است، اشكال مواد اوليه اين شركت داخلي حل شده و مواد اوليه توليد اين دارو كه از  مدت‌ها قبل در كشور صورت مي‌گرفته، تامين شده است. همچنين درمورد زمان توليد داروي مدانديشه متخصصين و توزيع آن، مدت زمان دوهفته‌اي اعلام شد كه متاسفانه برداشت اشتباه از پاسخ‌هاي رياست سازمان غذا و دارو و درج آن در رسانه‌ها با عنوان ساخت داروي ضد كروناي ايراني، باعث موج‌سواري رسانه‌هاي بيگانه شده است.لذا خاطرنشان مي‌گردد اطلاع‌رساني صرفا درمورد واردات ماده اوليه‌ي داروي بيماران مبتلا به كرونا بوده كه در گذشته نيز در كشور صورت مي‌گرفته و در دنيا نيز توسط كشورهاي معدودي توليد و مصرف مي‌گردد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات