شبيه‌سازي جديد از نقش ماسك صورت در جلوگيري از انتقال ويروس كرونا

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ماسك صورت از انتقال ويروس كرونا جلوگيري مي‌كند و در اين ميان ماسك پارچه‌اي با اختلاف از ساير ماسك‌هاي غيرپزشكي داراي بيشترين تاثير است.
تبليغات

يك شبيه‌سازي جديد به خوبي نشان مي‌دهد كه چرا استفاده از ماسك براي جلوگيري از شيوع ويروس كرونا ضروري است. بدون ماسك، قطرات توليد شده به هنگام سرفه مي‌توانند تا ۳۷ متر پخش شوند، اما استفاده از ماسك اين فاصله را به ۱۲ سانتي‌متر كاهش مي‌دهد. بر اساس شبيه‌سازي‌هاي انجام شده، مشخص شد كه برخي از ماسك‌هاي پارچه‌اي در مقابل انتشار ويروس بهتر از ساير ماسك‌ها عمل مي‌كنند. سيدارتا ورما، نويسنده اصلي اين پژوهش و استاديار دانشكده مهندسي و علوم كامپيوتر دانشگاه فلوريدا گفت:

تصاوير به‌كار رفته در مطالعه ما مي‌تواند به شما كمك كند كه دليل منطقي براي دستورالعمل‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي و توصيه هايي براي استفاده از ماسك صورت پيدا كنيد.

پژوهشگران براي شبيه‌سازي سرفه، سر يك مانكن را به دستگاه مه (كه از آب و گليسيرين بخار توليد مي‌كند) متصل كرده و از پمپ براي بيرون كشيدن بخار از طريق دهان مانكن استفاده كردند. آن‌ها سپس قطرات بخار را با استفاده از ورق ليزري كه با عبور يك نشانگر ليزر سبز از طريق ميله استوانه‌اي ايجاد شده بود، تصويرسازي كردند. در اين تنظيم، سرفه‌هاي شبيه‌سازي‌شده به عنوان بخار سبز كه از دهان مانكن بيرون مي‌آيد، ظاهر مي‌شوند.

پژوهشگران سپس چندين نوع ماسك غيرپزشكي را روي صورت مانكن گذاشتند تا اثربخشي آن‌ها را در توقف اين سرفه‌ها آزمايش كنند. آن‌ها دريافتند كه بدون پوشاندن ماسك، سرفه‌هاي شبيه‌سازي شده در مدت زمان ۵۰ ثانيه تا بيش از ۳/۵ متر حركت مي‌كنند.

ماسك پارچه‌اي دست‌دوز خانگي با لايه‌هاي متعدد، بيشترين ميزان كاهش انتشار قطرات را به خود اختصاص داد، اگرچه در بالاي ماسك يعني بين بيني و قسمت بالايي پارچه نشت جزئي وجود داشت. هنگامي كه مانكن اين ماسك را پوشيد، قطرات فقط تا فاصله ۱۳/۲ سانتي‌متر به جلو حركت كردند. ماسك قيفي‌شكل هم از عملكرد خوبي برخوردار بود و قطرات آن تقريبا تا فاصله ۲۰ سانتي‌متر از صورت پخش شدند.

مرجع متخصصين ايران اين تصوير نشان مي‌دهد كه چگونه ماسك صورت از انتقال وروس كرونا جلوگيري مي‌كند

با اين حال، سربند تك‌لايه (ساخته‌شده از پارچه‌ي كشي) و دستمال تاشده تاثير كمتري داشتند. قطرات نشت‌كرده از ماسك، بيش از ۱ متر با ماسك تك لايه و بيش از ۰/۳ متر) با دستمال پخش شدند. بااين‌حال، گرچه ماسك‌هاي غيرپزشكي آزمايش شده در اين مطالعه ميزان‌هاي مختلفي از نشت را نشان دادند، اما احتمالا در جلوگيري از پراكنده شدن قطرات شديدتر تنفسي مؤثر هستند.

ورما گفت: «ارتقاي آگاهي آحاد عمومي درمورد اقدامات پيشگيرانه مؤثر براي جلوگيري از شيوع بيشتر كوويد ۱۹ بسيار مهم است، زيرا اين ويروس به شدت در حال گسترش است.»

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات