وزير بهداشت: اقتصاد نظام سلامت درحال فروپاشي است

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزير بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي درمورد احتمال فروپاشي اقتصاد نظام سلامت ايران و پايان تاب‌آوري كادر درمان هشدار داد.
تبليغات

سعيد نمكي، وزير بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي كشورمان با انتشار پستي در اينستاگرام، بار ديگر نگراني‌هاي خود را درمورد نداشتن تجهيزات بهداشتي كافي در بيمارستان‌ها و خستگي كادر درمان بيان كرد.

با گذشت هفت ماه از ورود كرونا به ايران و افت‌وخيزهاي كوويد ۱۹ در سرتاسر كشورمان، تعداد مبتلايان و جان‌باختگان روزانه افزايش يافته است؛ اين درحالي است كه روزهاي تعطيلات هم‌چنان با سفر و تجمع مي‌گذرد، تمام مراكز مختلف بازگشايي شده‌اند و امروز نيز زنگ شروع مدارس به صدا درآمد. تمامي اين‌ها منجر به تحميل فشار زيادي به كادر درمان مي‌شود كه پس از ماه‌ها درگيري با ويروس جديد كرونا، فرسوده شده‌اند.

رئيس‌جمهور امروز در مراسم الكترونيك آغاز سال تحصيلي اعلام كرد كه دوگانگي سلامت و يادگيري و دوگانگي خانه و مدرسه، همانند دوگانگي نان و جان نادرست و دروغ است. به‌گفته‌ي حسن روحاني، هر كسي كه معتقد است يادگيري بايد تعطيل شود، درواقع موافق با توقف پيشرفت، رشد و تعالي كشور است.

پيش از اين هم بارها نسبت به شيوع گسترده‌تر كرونا در پاييز و زمستان هشدار داده شده بود و با متوقف‌نشدن تحركات اجتماعي، درنهايت وزير بهداشت انديشه متخصصين خود را نسبت به شرايط حاضر اعلام كرد.

سعيد نمكي هفته‌ي پيش هم با انتشار پستي گفته بود درصورت داشتن ابزار و اختياري فراتر از خواهش و التماس، برخورد سخت‌گيرانه‌تري با افرادي مي‌كرد كه توصيه‌هاي بهداشتي را درانديشه متخصصين نمي‌گيرند. در يادداشت جديد وزير بهداشت، هزينه‌اي كه دولت بريتانيا براي مبارزه با كرونا كرد، ۲۲ ميليارد دلار عنوان شد درحالي‌كه بخش سلامت ايران پس از هفت ماه، كمتر از ۳۰ درصد از يك ميليارد دلار اختصاص‌يافته از صندوق توسعه ملي را دريافت كرد.

به‌گفته‌ي سعيد نمكي، با وجود فداكاري‌هاي بسيار كادر درمان و ايستادگي نظام سلامت دربرابر كمبودهاي مالي، تعداد تخت‌هاي بيمارستاني و تعداد پزشك و پرستار كمتر از بريتانيا است و دارو، تجهيزات و لوازم حفاظتي هم بسيار سخت تهيه مي‌شود.

نمكي در ادامه‌ي مقايسه‌ي خود اعلام كرده كه كادر درمان و بهداشتي انگليس، پاداش‌هاي درخورتوجه دريافت مي‌كنند و مطالبه‌اي از دولت ندارند؛ حال آنكه مطالبات كادر بهداشت و درمان ايران ماه‌ها معوق مانده و آن‌ها هنوز سركار هستند. به‌گفته‌ي وزير بهداشت، اقتصاد كشورمان در دوره‌ي كرونا تنها ۳/۵ درصد كوچك شد؛ درحالي‌كه اقتصاد بريتانيا ۲۵ درصد كوچك شد، اما درآمدهاي اقتصادي بيمارستان‌هاي ايران، توان جسمي و دريافتي نيروهاي بهداشتي از بين رفته است.

وزير بهداشت درانتها يادآور شد كه بزرگان اقتصاد كشور بايد بدانند، درصورت فروپاشي نظام سلامت، ازدست‌رفتن تاب‌آوري كادر درمان و نبود دارو و تجهيزات، ديگر اقتصادي برپا نخواهد ماند؛ به‌همين‌جهت لازم است تا به مسائل اقتصادي نظام سلامت توجه ويژه‌اي شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات