توزيع واكسن آنفلوآنزا به‌صورت نوبتي و محدود انجام مي‌شود

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو كشور، زمان، نحوه‌ي توزيع و ارزش واكسن آنفلوآنزا را تشريح كرد.
تبليغات

دكتر حيدر محمدي، مديركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو ايران، ضمن تشريح زمان و نحوه‌ي توزيع، عرضه و ارزش واكسن آنفلوآنزا اعلام كرد كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، يكي از اعضاي خانواده ‌مي‌تواند با مراجعه به داروخانه و ثبت كدملي خود و دو نفر ديگر از اعضاي خانواده‌اش، تا سقف سه عدد واكسن آنفلوآنزا دريافت كند.

محمدي درباره‌ي آخرين وضعيت واردات و توزيع واكسن آنفلوانزا اعلام كرد كه در سال جاري، باتوجه‌به شرايط خاص ناشي از شيوع كرونا ۲/۵ ميليون دُز واكسن براي گروه‌هاي افراد مسن، بيماران پيوندي، قلبي-تنفسي، زنان باردار و ديگر افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي در انديشه متخصصين گرفته‌ شده است. به گفته‌ي مديركل امور دارو، سال گذشته ۲۵۰ هزار دُز واكسن به كشور وارد شد؛ اما اين رقم در سال جاري با توجه به شرايط خاص ناشي از كرونا، به ۲/۵ ميليون دوز واكسن رسيد.

مديركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو اضافه كرد كه واكسن آنفلوانزا براي گروه‌هاي پرخطر و كادر بهداشت و درمان به‌رايگان دراختيار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد و توزيع آن از ابتداي مهرماه آغاز خواهد شد.

دكتر محمدي اذعان كرد كه تأمين واكسن براي ساير افراد توسط سازمان غذا و دارو هم نسبت به سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است. به گفته‌ي محمدي، سال گذشته حدود يك ميليون و ۸۰۰ هزار دُز واكسن آنفلوانزا مصرف شده بود؛ اما اين عدد باتوجه‌به بيماري كرونا و شرايط حال حاضر، ۱۶ ميليون دُز پيش‌بيني شده است.

مديركل امور دارو همچنين اضافه كرد كه در سال جاري به‌دليل رعايت پروتكل هاي بهداشتي نظير فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده از ماسك تصور مي‌شود كه احتمال آلودگي به ويروس آنفلوانزا بسيار كمتر از سال قبل باشد. وي همچنين تأكيد كرد كه ضرورتي براي استفاده‌ي تمام مردم از واكسن آنفلوانزا وجود ندارد و اولويت در اين زمينه با گروه‌هاي در معرض خطر مانند افراد بالاي ۶۵ سال، زنان باردار، مبتلايان به بيماري هاي زمينه‌اي و نقص ايمني است.

مديركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو درباره‌ي زمان توزيع واكسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها و نحوه‌ي عرضه آن اعلام كرد كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، واكسن آنفلوانزا از ابتداي مهر در داروخانه‌ها براي افراد سالمند بالاي ۶۵ سال توزيع مي‌شود. محمدي اضافه كرد كه اين افراد مي‌توانند با ارائه‌ي كارت ملي و ثبت كد ملي خود واكسن را دريافت كنند. به گفته‌ي وي، در فاز بعد محموله‌هاي بعدي واكسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزيع خواهد شد و ساير افراد مي‌توانند براي تهيه‌ي واكسن به داروخانه‌ها مراجعه و واكسن را با ارائه‌ي كارت و كد ملي دريافت كنند.

وي در همين راستا افزود كه باتوجه‌به وضعيت شيوع كرونا و ضرورت كاهش رفت‌و‌آمد و تجمع مردم در داروخانه‌ها، توزيع واكسن آنفلوآنزا به‌شكلي برنامه‌ريزي شده كه يكي از اعضاي خانواده بتواند با مراجعه به داروخانه و ثبت كد ملي خود و دو نفر ديگر از اعضاي خانواده، تا سقف سه عدد دريافت كند. به گفته‌ي وي اين تصميم به كاهش تجمع در داروخانه و جلوگيري از سوءاستفاده در اين حوزه كمك خواهد كرد.

محمدي همچنين با بيان اينكه براي ارائه‌ي واكسن سه ارزش وجود دارد، اعلام كرد كه گروه اول شامل همان دو و نيم ميليون دوز است و به‌رايگان توزيع خواهد شد. مديركل امور دارو، ارزش نوع دوم واكسن آنفلوآنزا را كه براي گروه دوم و سالمندان بالاي ۶۵ سال است، ۴۲ هزار تومان اعلام كرد كه بايد با ثبت كد ملي و احراز هويت از داروخانه‌ها تهيه شود. به گفته‌ي محمدي، براي كودكان زير ۵ سال هم واكسن سه ظرفيتي در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود.

محمدي تأكيد كرد كه چنانچه ميزان تقاضا بيشتر از ۱۶ ميليون دزي باشد كه وارد مي‌شود، سازمان غذا و دارو ناچار است واكسن را با ارز نيمايي وارد كند و در آن صورت واكسن آنفلوانزا ارزش بيشتري خواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات