با علائم خفيف كرونا به بيمارستان برويم يا منتظر بمانيم؟

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در روزهاي آغازين شروع فصل سرما كه با اوج شيوع كرونا مصادف شده است، احتمال دارد كه بسياري از افراد با وجود مشاهده‌ي علائم خفيفي از ويروس كرونا در خود، براي مراجعه به مراكز درماني مردد باشند.
تبليغات

شيوع ويروس كرونا اولين‌بار ماه دسامبر در شهر ووهان چين ديده شد و همچنان ادامه دارد. كوويد ۱۹ كه روند ابتلا به آن همچنان رو به رشد است، ۱۰ ماه پس از آغاز شيوع در چين، بيش از يك ميليون نفر را در سرتاسر جهان به كام مرگ كشانده است. با شروع فصل سرما و موج سوم كرونا، نرخ مبتلايان به اين ويروس در ايران نيز افزايش چشم‌گيري يافته است. بااين‌حال بسياري با وجود داشتن علائمي از ويروس كرونا، براي مراجعه به مراكز درماني مردد هستند.

بنا به اعلام سيما لاري، سخنگوي وزارت بهداشت، تعداد بستري بيمار ناشي از ابتلا به كوويد ۱۹ در استان تهران بيشتر از ميانگين كشوري است و در‌حال‌حاضر، درحدود ۵ هزار نفر به‌همين‌دليل در مراكز درماني استان تهران بستري هستند. در همين راستا و بنابر اعلام استانداري تهران و به‌دنبال ادامه‌ي وضعيت قرمز كرونا در پايتخت، فعاليت برخي مراكز در تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ممنوع شد. همچنين استفاده اجباري از ماسك پس از هشت ماه از آغاز شيوع كوويد ۱۹ در ايران، براي فضاهاي عمومي تصويب شد.

لاري بعدازظهر چهارشنبه ۱۶ مهر در ارتباط تصويري با شبكه خبر سيما اعلام كرد كه در شبانه‌روز گذشته، ۴۰۱۹ بيمار جديد شناسايي شده‌ و تاكنون، ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر در كشور به كوويد ۱۹ مبتلا شده‌اند. وي همچنين از فوت ۲۳۹ بيمار در شبانه‌ روز گذشته خبر داد و اذعان كرد كه تاكنون ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر در كشور، در اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند. لاري با اشاره به بهبودي ۳۹۷ هزار و ۱۰۹ نفر از بيماران، حال ۴۲۷۴ نفر از بيماران بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه را وخيم اعلام كرد.

عضو كميته‌ي علمي ستاد مقابله با كرونا استان تهران اعلام كرده كه به‌علت جهش كرومواخبار تخصصيي در ويروس كرونا، جهش انتقال ويروس از فرد بيمار به سايرين ساده‌تر شده است؛ به‌طوري‌كه ميران انتقال ويروس از فردي به فرد ديگر بين ۳ تا ۹ برابر افزايش يافته است. به‌گفته‌ي مسعود مرداني، اكنون برخلاف گذشته، بيماران تك نفره به بيمارستان‌ها مراجعه نمي‌كنند و در يك خانواده، ۳ يا ۴ مبتلا به ويروس كرونا مشاهده مي‌شود. وي همچنين با اشاره به عوارض سفر رفتن مردم در شرايط فعلي بيماري كرونا و تعطيلات پيش رو اعلام كرد كه ۱۰۵ بيمارستان تهران درگير كرونا شده‌اند و اگر در اين شرايط، مردم به‌علت مسافرت مبتلا به ويروس كرونا شوند، ديگر تخت خالي براي درمان‌ آ‌‌ن‌ها وجود نخواهد داشت. 

تأخير در آغاز درمان كرونا ممكن است بيماري را شدت بخشد

با وجود پيوستن بيشتر بيمارستان‌هاي پايتخت به مدار ارائه‌ي خدمات كرونايي، تقريبا تمام ظرفيت بخش‌هاي مراقبت ويژه، در اشغال بيماران كوويد ۱۹ است. در اين شرايط، افراد با داشتن علائم خفيف ابتلا به كرونا در بيمارستان‌ها پذيرش نمي‌شوند. از طرفي لازم است كه افراد قبل از شروع نشانه‌هاي وخيم ابتلا به كرونا، به بيمارستان‌ها يا مراكز درماني مراجعه كنند و از طرف ديگر، مراجعه‌ي مستقيم به اورژانس بيمارستان‌ها هم موجب افزايش ازدحام جمعيت شده و هم عفونت را سريع‌تر انتقال مي‌دهد. به همين دليل، بسياري از افراد به‌علت ترس از قرارگرفتن در محيط آلوده‌ي بيمارستان، به مراكز درماني مراجعه نمي‌كنند و بسياي از افراد نيز، مراجعه به پزشك را به پس از وخيم شدن وضعيت خود موكول مي‌كنند و متأسفانه بسياري از افراد در همين مسير و به‌علت دير مراجعه كردن به بيمارستان‌ها، جان خود را از دست مي‌دهند.

به‌گفته‌ي پزشكان، تأخير در آغاز درمان كرونا خطرناك‌ترين مكمل كرونا است. به عبارت ديگر، شدت تأثير كرونا بر سيستم ايمني افراد مختلف در مدت زماني چندروزه مشخص و اين چند روز براي درمان بيماري حياتي محسوب مي‌شود؛ بنابراين، تعلل در درمان كوويد ۱۹ و منتظر ماندن براي خالي شدن بيمارستان‌ها يا نوبت‌ دادن پزشك متخصص به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. در همين راستا، اگر فردي احساس ضعف و بي‌حالي شديد، تب طولاني، افت اكسيژن، تنگي نفس و احساس فشار روي قفسه سينه كرد، لازم است كه هرچه سريع‌تر به مراكز درماني مراجعه كند.

پيام طبرسي، رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري، با اشاره به آمارهاي جهاني كوويد ۱۹ عنوان كرد كه ۸۰ درصد مبتلايان بدون نياز به بستري بهبود مي‌يابند، ۱۵ درصد در بخش بستري و ۵ درصد وارد آي سي يو مي‌شوند، به‌گفته‌ي طبرسي، از ۱۵ درصدي كه در بخش بستري مي‌شوند، ۳۰ درصد از مبتلايان به ويروس كرونا به آي سيو منتقل مي‌شود و براساس آمار جهاني از هر ۱۰ نفر بسترشده يك نفر فوت مي‌كند.

اين متخصص عفوني گفت اين آمارها نبايد مانع مراجعه بيماران به مراكز درماني شود و نبايد پس از وارد شدن بيماري به مراحل حاد و شديد، به بيمارستان‌ها و مراكز درماني مراجعه كرد؛ چراكه در اين زمان، شايد ديگر نتوان كاري براي بيمار انجام داد.

راه‌اندازي مراكز ۱۶ ساعته كرونا

در همين زمينه، با هدف غربالگري بيماران مشكوك به ويروس كرونا و كاهش مراجعان به بيمارستان‌ها، مراكز ۱۶ ساعته‌ و ۲۴ ساعته‌ي خدمات جامع سلامت راه‌اندازي شدند. در اين مراكز، خدماتي همچون غربالگري، درمان سرپايي و ادامه‌ي مراقبت در منزل ازجمله غربالگري، مشاوره، يادگيري و تجويز دارو

انجام اقدامات تشخيص و درماني، انجام آزمايش كرونا در صورت لاخبار تخصصي به‌رايگان، ارجاع براي بستري بيمار در مراكز درماني و ادامه‌ي درمان در بيمارستان، از ديگر خدمات اين مراكز است. علي‌رضا رئيسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همين زمينه مي‌گويد بيماران داراي علائم بيماري كوويد ۱۹ مي‌توانند با سامانه‌ي ۴۰۳۰ تماس برقرار كنند كه ۳۲ هزار متخصص كارشناس در آن آماده‌ي پاسخگويي به سؤالات مردم هستند و پس از دريافت راهنمايي‌هاي لازم، درصورت نياز به مراكز سرپايي ارجاع داده شوند. شماره‌ي تلفن ۱۹۰ نيز متعلق به سامانه‌ي وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي است و براي پاسخگويي به سؤالات مردم درخصوص ويروس كرونا به‌صورت ۲۴ ساعته و هر روز هفته، دردسترس است. به‌گفته‌ي معاون بهداشت وزارت بهداشت، در مراكز سرپايي هزينه‌ي انجام آزمايش كرونا (آزمايش PCR)، در سطح اول و براي افراد داراي علائم بيماري رايگان است. شما نيز مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت وزارت بهداشت، فهرست كامل مراكز خدمات سلامت ۱۶ ساعته ‎كرونا و بيمارستان‌هاي مرجع در كشور را مشاهده كنيد.

راه‌اندازي مركز مشاوره اضطراب كرونا

باتوجه‌به اينكه پس از شيوع ويروس كرونا در كشور، روند رو به رشد اضطراب در جامعه مشاهده شد، سازمان بهزيستي با رسالت بهبود سلامت روان جامعه سامانه‌‌اي در اين خصوص معرفي كرد. به‌گفته‌ي سازمان بهزيستي، در اين سامانه ارزيابي وضعيت روانشناختي براي غربالگري سيستمي افراد درزمينه‌ي استرس، اضطراب و افسردگي، انجام مي‌شود و خط مشاوره‌ي رايگان ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب، به‌رايگان با حضور سه‌نوبته‌ي متخصص كارشناسان و مشاوران، خدمات مشاوره اي دردسترس عموم افراد جامعه قرار دارد.

باتوجه‌به آلودگي محيط‌هاي درماني كه به آن اشاره شد، ايزوله شدن در خانه راه بسيار مهمي در قطع زنجيره‌ي انتقال بيماري است. در مواقع ضروري و خاص، مثل نبودن تخت خالي در بيمارستان يا زماني‌كه رفتن به بيمارستان‌هاي مدانديشه متخصصين خطرآفرين است، قرنطينه در خانه براي افراد مبتلا يا مشكوك به كرونا توصيه مي‌شود. گفتني است كه قرنطينه‌ي خانگي، براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي مزمن، مثل بيماري قلبي‌ريوي و سرطان و نقص ايمني يا نارسايي كليه توصيه نمي‌شود و اين افراد بهتر است فقط با دستور پزشك خود را در خانه قرنطينه كنند. سازمان بهداشت جهاني توصيه كرده كه قرنطينه‌ي خانگي با مطالعه و ارزيابي متخصص كارشناس يادگيري‌ديده از بيمار و محل اقامت او و خانواده‌‌اش امكان‌پذير خواهد بود.

با فرارسيدن فصل سرما و وجود تشابه ميان علائم و نشانه‌هاي سرماخوردگي، آنفلوانزا، آلرژي و كوويد ۱۹ هم لازم است كه افراد به بروز هر علامت مشكوك يا تنفسي دقت كنند و احتمال ابتلا به كرونا را در انديشه متخصصين بگيرد. توصيه مي‌شود كه درصورت ملاحظه‌ي كمترين علائم از كوويد ۱۹ با مشورت پزشك متخصص، درمان جدي براي اين بيماري را آغاز كنيد و درمان را به‌علت منتظر ماندن براي گرفتن جواب آزمايش به تأخير نيندازيد؛ زيرا در موارد متعددي، افرادي كه آزمايش كروناي آن‌ها منفي گزارش شده بود، با گذشت چند روز با حال جسماني وخيمي مواجه شدند. به‌عبارت‌ديگر، آزمايش كرونا درعمل، تنها در مواقعي نامطمئن به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه مثبت باشد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات