واكسيناسيون عمومي كرونا در ايران زمستان ۱۴۰۰ آغاز مي‌شود

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌ گفته‌ي رئيس كميته علمي مقابله با كرونا، واكسيناسيون عمومي كرونا در ايران از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز مي‌شود. پيش از اين تاريخ، گروه‌هاي حساس‌ و در معرض خطر واكسينه مي‌شوند.
تبليغات

رئيس كميته علمي مقابله با كرونا اعلام كرد كه نياز كشور به واكسن كرونا، با كمك توليدات داخلي و خريد از ديگر كشورها تأمين مي‌شود. به ‌گفته‌ي مصطفي قانعي، ۱۶ ميليون دوز واكسن از مجموعه كوواكس، بيش از ۲۵ ميليون دوز از طريق واردات و ۲۵ ميليون دوز با استفاده از توليدات داخلي تأمين مي‌شود كه در قدم اول، كاركنان مراكز بهداشتي و درماني، افراد مسن، معلولان و جانبازان، از همين ماه واكسينه مي‌شوند.

به گزارش مركز ارتباطات معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مصطفي قانعي تصريح كرد كه بهار و تيرماه سال آينده، افراد بالاي ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال داراي بيماري زمينه‌اي و افرادي واكسن دريافت مي‌كنند كه به‌واسطه‌ي شغل خود با مردم در تماس هستند. از مرداد تا آذر ۱۴۰۰، ساكنان مراكز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بيماري زمينه‌اي و شاغلان ضروري و كاركنان بهداشتي كه در خط اول مواجهه نيستند، واكسن مي‌زنند. در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰، مردم كشور در مقابل كوويد ۱۹ واكسينه خواهند شد.

پيش از اين سخن‌گوي وزات بهداشت گفته بود واكسن خريداري‌شده از كواكس تنها ۱۰ درصد جمعيت كشور و واكسن‌هاي واردشده از طرق ديگر ۱۰ درصد ديگر جمعيت را پوشش مي‌دهند. در نتيجه براي ساير جمعيت كشور واكسن ايراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رئيس كميته علمي مقابله با كرونا اشاره كرد كه هم‌اكنون ۹ شركت داخلي در ‌حال توليد واكسن كرونا هستند و سه مورد از آن‌ها به فاز تست باليني رسيده‌اند. همچنين يك همكاري با كوبا شكل گرفته و واكسن توليدي ستاد اجرايي فرمان امام به‌تازگي مجوز مرحله‌ي دوم تست باليني را روي ۵۰۰ نفر دريافت كرده است. واكسن مؤسسه‌ي رازي به‌زودي تست باليني مرحله‌ي اول را آغاز مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات