يادگيري ويندوز 10: سرعت بارگذاري پوشه‌هاي ويندوزي را افزايش دهيد

جمعه ۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پديده‌ي عجيبي در مرورگر فايل سيستم عامل ويندوز وجود دارد كه به احتمال بسيار زياد با آن روبه‌رو شده‌ايد. حتي با داشتن رايانه‌اي با قدرت پردازشي بالا، برخي از پوشه‌هاي ويندوز سرعت بارگذاري بسيار آهسته و رنج‌آوري دارند. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را همراهي كنيد تا راهكار افزايش سرعت بارگذاري پوشه‌ها را شرح دهيم.
تبليغات

سيستم عامل ويندوز مايكروسافت از پديده‌ي عجيبي رنج مي‌برد كه فارغ از قدرت پردازشي رايانه، متخصصان بسياري را درگير خود كرده است. اين پديده‌ي عجيب باعث كاهش سرعت بارگذاري پوشه‌هاي ويندوزي مي‌شود. شايد نتوان اين پديده را به عنوان يك اشكال در انديشه متخصصين گرفت اما بدون شك باعث رنجش متخصصان بسياري خواهد شد. خوشبختانه جلوگيري از كاهش سرعت بارگذاري پوشه‌ها بسيار ساده است كه در ادامه‌ي مقاله به آن خواهيم پرداخت.

چرا برخي از پوشه‌هاي ويندوزي سرعت بارگذاري كندي دارند؟

مرورگر فايل ويندوز داراي يك ويژگي بسيار قديمي است كه تاريخ ظهور اين ويژگي به ويندوز ويستا برمي‌گردد. مرورگر فايل ويندوز به وسيله‌ي اين ويژگي، با توجه به محتويات داخل پوشه‌ها حالت نمايش آن را بهينه‌سازي مي‌كند.

به عنوان مثال، اگر پوشه‌ي خاصي در ويندوز اكسپلورر را به فايل‌هاي موسيقي اختصاص داده باشيد، به شرط استفاده از ويژگي ياد شده، نحوه‌ي نمايش به گونه‌اي خواهد بود كه براي مرور كردن اطلاعات مربوط به فايل‌هاي موسيقي مانند آخرين فايل پخش شده يا نام خواننده مفيد واقع شود. در بعضي موارد، حتي در صورتي كه نحوه‌ي بهينه‌سازي پوشه را در مرورگر فايل مشخص نكرده باشيد، فايل اكسپلورر ويندوز با استفاده از ويژگي كشف خودكار نوع پوشه (Automatic Folder Type Discovery) به طور خودكار بهينه‌سازي‌هاي حالت نمايش محتوا را براي برخي از پوشه‌ها اعمال مي‌كند. براي مثال مي‌توان به پوشه‌ي جزوه رايگانخانه‌ي Music اشاره كرد كه به طور پيش‌فرض براي نمايش فايل‌هاي موسيقي بهينه شده است. سيستم كشف خودكار، نحوه‌ي نمايش محتوا را بر اساس تعداد مختلفي از فرمت فايل‌هاي موجود در پوشه، آخرين فايل‌هاي افزوده شده به پوشه و مواردي از اين دست، بهينه‌سازي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

هنگامي كه ويژگي ياد شده به خوبي عمل مي‌كند، همه چيز عالي است؛ اما هنگامي كه به درستي عمل نمي‌كند، يك اشكال رنج‌آور محسوب مي‌شود. وقتي كه يك پوشه داراي تعداد زيادي از فايل‌هاي بهينه شده براي حالت تصاوير (pictures) است، مرورگر فايل ويندوز صرف انديشه متخصصين از اين كه پوشه در حالت نمايش بند انگشتي (thumbnail view) باشد يا نه، اقدام به مطالعه و تازه كردن (Refresh) تصاوير بند انگشتي تمامي فايل‌هاي موجود در پوشه خواهد كرد!

كامل شدن فرآيند تازه كردن بند انگشتي‌ها در يك رايانه‌ي قدرتمند با يك پردازنده‌ي مدرن، حافظه‌ي رم بسيار بالا و درايو حالت جامد فوق‌العاده سريع بسته به تعداد فايل‌هاي موجود در پوشه، مي‌تواند ۱۰ تا ۱۵ ثانيه طول بكشد. حتي در رايانه‌هاي قديمي ممكن است باعث قفل شدن كل مرورگر فايل ويندوز يا فولدر مورد انديشه متخصصين شود.

يك مثال از اين اشكال، مربوط به پوشه‌ي دانلودهاي ويندوز (Downloads) است كه به لطف ويژگي كشف خودكار نوع پوشه، در بيش‌تر رايانه‌ها بر روي حالت بهينه‌سازي pictures تنظيم شده است. به احتمال زياد شما هم از سرعت بارگذاري بسيار آهسته‌ي اين پوشه خسته شده‌ايد اما خوشبختانه حل اين اشكال بسيار ساده است.

چگونه بهينه‌سازي حالت نمايش يك پوشه را تغيير دهيم؟

ابتدا بايد پوشه‌اي را كه سرعت بارگذاري پاييني دارد بيابيد. به طور معمول، فقط برخي از پوشه‌ها از اين اشكال رنج مي‌برند. اما در صورتي كه همه‌ي پوشه‌هاي موجود در مرورگر فايل سرعت بارگذاري پاييني داشته باشند، مي‌توانيد تنظيمات مورد انديشه متخصصين را براي پوشه‌ي مادر اعمال كرده و آن‌ را به همه‌ي زير پوشه‌ها تعميم دهيد.

پس از يافتن پوشه‌ي مورد انديشه متخصصين، به سادگي بر روي خود پوشه يا فضاي خالي داخل پوشه كليك راست كرده و گزينه‌ي Properties را از منوي فرعي ظاهر شده برگزينيد.

مرجع متخصصين ايران

سپس در پنجره‌ي Properties، سربرگ Customize را بزنيد.

مرجع متخصصين ايران

در برگه‌ي Customize، منوي كشويي تحت عنوان Optimize this folder for وجود دارد كه گزينه‌هاي موجود در اين منو شامل General items، documents، pictures، music و videos است. شما بايد گزينه‌ي General items را برگزينيد.

مرجع متخصصين ايران

اگر مايل به اعمال اين تغييرات به تمامي زير پوشه‌هاي آن از طريق پوشه‌ي جاري هستيد، بايستي گزينه‌ي Also apply this template to all subfolders موجود در بخش پاييني منوي كشويي ياد شده را هم انتخاب كنيد. در برخي موارد انتخاب اين گزينه باعث افزايش سرعت بارگذاري Folder مادر هم خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران

حال بر روي Apply كليك كرده و OK را از پايين منوي Properties بفشاريد. سپس به پوشه‌اي كه سرعت بارگذاري پاييني داشت مراجعه كرده و كليد F5 را براي بارگذاري دوباره‌ي پوشه از صفحه كليد بفشاريد. حالا پوشه‌ي مورد انديشه متخصصين بايد به سرعت بارگذاري شود.

مرجع متخصصين ايران

با راهكار ياد شده در اين مقاله، ديگر نيازي به اتلاف وقت زياد براي بارگذاري فايل‌ها نخواهيد داشت. انديشه متخصصين شما چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات