يادگيري حذف بدافزار از سيستم عامل اندرويد

شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله نحوه حذف بدافزار از سيستم عامل اندرويد را به همراه توصيه‌هايي ايمني براي جلوگيري از بروز آن‌ در آينده، يادگيري خواهيم داد.
تبليغات

آيا دستگاه اندرويدي شما كند شده است، از داده‌هاي بسياري زيادي استفاده مي‌كند يا اطلاعات و آمار غلط به شما نشان مي‌دهد؟ شايد شما يك اپليكيشن آلوده دانلود كرده باشيد كه همراه خود يك بدافزار (يا نوع بسيار شناخته‌شده و معروفِ باج‌افزار) دارد. اپليكيشن‌هاي مشكوك (كه اغلب قول نرم‌افزار رايگان، كد تقلب بازي‌ها، بازي‌ جديد يا پول مي‌دهند) روش‌هاي روبه رشدي هستند كه ويروس را به دستگاه اندرويدي شما وارد مي‌كنند؛ درحالي‌كه آن‌ها اپليكيشن‌هاي مخرب و سارق اطلاعات هستند.

اگر شما هنوز قادر به دسترسي و كار با دستگاه اندرويدي خود هستيد،‌ اولين گام اين است كه قبل از اينكه دستگاه ديگري را آلوده كند يا باعث آسيب بيشتري شود، هرچه سريع‌تر از شر اپليكيشن آلوده موبايل خود خلاص شويد. در ادامه يادگيري خواهيم گفت كه چطور بدافزار اندرويد را حذف كنيد؛ همچنين ترفندهاي ايمني براي جلوگيري از بروز چنين اشكالاتي در آينده به شما يادگيري خواهيم داد. به‌طور كلي در مورد متخصصانه پلتفرم اندرويد صحبت خواهيم كرد و روشي براي حذف اپليكيشن‌ در اندرويد خام به شما ياد خواهيم داد كه بسيار به شما كمك خواهد كرد.

گام اول: دستگاه خود را تا يافتن دلايل آلودگي خاموش كنيد

پس از آنكه مطمئن شديد كه دستگاه اندرويدي شما توسط بدافزار آلوده شده است، موبايل خود را كاملا خاموش كنيد. اين كار به‌طور كامل مانع از آلودگي بيشتر دستگاه شما توسط بدافزار نخواهد شد؛ ولي مي‌تواند از آسيب بيشتر جلوگيري كند و مانع از دسترسي به شبكه‌هاي پيرامون شما خواهد شد.

در ضمن خاموش كردن دستگاه به شما اجازه مي‌دهد كه در مورد بدافزار تحقيق كنيد. آيا شما اپليكيشني را كه با نصب آن دستگاه شما آلوده شده است مي‌شناسيد؟ آيا مي‌دانيد چه نوع نرم‌افزارهاي ديگري بدون اجازه شما دانلود و نصب شده‌اند؟ اگر نمي‌دانيد مي‌توانيد به يك كامپيوتر ديگر مراجعه كنيد و به دنبال و جستجوي دلايل آن (به همراه هر اپليكيشني كه به‌تازگي نصب كرده‌ايد) بگرديد. اگر نتوانيد اپليكيشني را كه باعث بروز اشكال شده است بيابيد، قادر به حذف آن نخواهيد بود.

اگر جست‌وجوي شما نتيجه‌اي در برنداشت، مي‌توانيد دستگاه اندرويدي خود را روشن كنيد و به سراغ گام پنجم اين يادگيري برويد. اپليكيشن‌هاي ضد بدافزار مي‌توانند به شما در شناسايي و مطالعه علت بروز اشكال و همچنين حذف نرم‌افزار آلوده كمك كنند؛ اگرچه ممكن است به دستگاه شما دسترسي به اينترنت بدهند كه مي‌تواند خطرناك باشد.

گام دوم: سويچ كردن موبايل به حالت امن/اورژانسي

وقتي دستگاه خود را براي مطالعه و ايزوله كردن اپليكيشني كه باعث بروز اشكال شده است، روشن مي‌كنيد، ابتدا به حالت امن (Safe mode) برويد. با اين كار باعث كاهش آسيب بيشتر توسط اپليكيشن آلوده مي‌شود.

در بيشتر دستگاه‌هاي اندرويدي مي‌توانيد با نگه داشتن دكمه خاموش/روشن موبايل در زماني كه موبايل روشن است، به حالت امن برويد. با نگه داشتن دكمه خاموش/روشن، منويي حاوي چند گزينه شامل حالت «Safe mode» ،«Emergency mode» يا حالتي مشابه آن نمايان مي‌شود. گزينه مورد انديشه متخصصين را انتخاب كنيد و اجازه بدهيد موبايل شما مجددا راه‌اندازي شود.

نكته: اگر باز هم قادر به تشخيص علت بروز اشكال حتي با نصب و دانلود يك آنتي‌ويروس نشديد، وقت خود را هدر ندهيد؛ از يك متخصص اندرويد بخواهيد كه به شما كمك كند و اگر مجبور به پاك كردن اطلاعات موبايل خود شديد، اين روش به شما در مقابله با باج افزارها (Ransomeware) و به دست گرفتن كنترل موبايل شما كمك خواهد كرد.

گام سوم: در تنظيمات موبايل، اپليكيشن آلوده را پيدا كنيد

به تنظيمات موبايل خود مراجعه كنيد؛ تنظيمات معمولا آيكون به‌خصوص خود را دارد كه ممكن است بنا به مدل موبايل شما و تمي كه استفاده مي‌كنيد كمي متفاوت باشد. اگر در يافتن آن اشكال داريد، آن را سرچ كنيد.

مرجع متخصصين ايران حذف بدافزار اندرويد

در تنظيمات به قسمت «برنامه‌ها» برويد و وارد آن شويد. به دنبال ليست برنامه‌هاي خود باشيد - شايد براي اين كار نياز باشد كه App Manager را براي ليست كامل انتخاب كنيد. پس از آن اپليكيشني را كه باعث بروز اشكال شده است بيابيد و آن را انتخاب كنيد. با انتخاب آن گزينه‌هايي شامل Uninstall يا Force close را خواهيد ديد. (شما نمي‌توانيد اپليكيشن‌هاي سيستمي را حذف كنيد و فقط قادر به از كار انداختن آن‌ها هستيد؛ مگر با برنامه‌هايي كه نياز به دسترسي روت دارند كه البته اين اپليكيشن‌ها اشكال‌ساز نيستند.)

گام چهارم: اپليكيشن آلوده يا هر برنامه مشكوك ديگر را پاك كنيد

مرجع متخصصين ايران حذف بدافزار اندرويد

به‌سادگي Uninstall را انتخاب كنيد و دستگاه اندرويدي شما با پرسيدن سؤالي، آن را حذف خواهد كرد. همچنين مي‌توانيد اپليكيشن‌‌هاي مشكوك ديگر را مطالعه و آن‌ها را نيز حذف كنيد. اگر پيش از اين به اين قسمت مراجعه نكرده بوديد، با مشاهده برخي اپليكيشن‌هاي ناشناخته كه دستگاه شما به شكلي خودكار آن‌ها را دانلود كرده است، شگفت‌زده خواهيد شد.

مرجع متخصصين ايران حذف بدافزار اندرويد

 نكته: در بعضي موارد شما قادر به حذف نصب برنامه نخواهيد بود و اين گزينه نيز غير فعال است. برخي از بدافزارها و باج افزارهاي هوشمند، تنظيمات ادمين شما را مطالعه مي‌كنند و به برخي دسترسي‌هاي مخصوص براي جلوگيري از حذف مي‌دهند كه مانع از حذف آن‌ها توسط شما مي‌شود. خوشبختانه حل اين اشكال آسان است؛ به تنظيمات موبايل خود مراجعه و به قسمت پايين اسكرول كنيد و به قسمت قفل صفحه‌نمايش (Lock Screen) و امنيت (Security) برويد. در منوي امنيت به دنبال گزينه مدير تلفن/دستگاه (Phone/ Device administrator) برويد. شايد لازم باشد كه بسته به نوع موبايل شما و تنظيمات آن، ديگر تنظيمات امنيتي را نيز ببينيد. در قسمت مدير دستگاه شما بايد قادر به فعال‌سازي امكان حذف بدافزار اندرويد باشيد.

گام پنجم: يك آنتي‌ويروس دانلود كنيد

مرجع متخصصين ايران حذف بدافزار اندرويد

داشتن يك نرم‌افزار امنيتي ايده بدي نيست؛ تعداد بي‌شماري از آن‌ها وجود دارند كه مي‌توانيد دانلود كنيد و از دستگاه اندرويدي خود در مقابل ويروس‌ها، فايل‌هاي بي‌ارزش و نرم‌افزارهاي داراي امكان آلودگي محافظت كنيد. پس از آنكه اپليكيشن‌ اشكال‌ساز را پاك كرديد، يك نرم‌افزار امنيتي دانلود كنيد كه از دستگاه شما در برابر اشكالات در آينده محافظت كند. گزينه‌هاي بسيار زيادي وجود دارد؛ مانند 360 Security ،Avast Security يا AVG Antivirus كه مي‌توانيد از گوگل استور دانلود يا خريداري كنيد.

ايده و توصيه بسيار خوب ديگر اين است كه دستگاه اندرويدي خود را به‌روز نگه داريد؛ اگرچه شايد لاخبار تخصصيي به اشاره آن نباشد ولي به‌روز نبودن دستگاه يكي از دلايل اصلي براي آسيب ديدن دستگاه‌هاي اندرويدي است.

انديشه متخصصين شما در اين باره چيست؟ آيا تابه‌حال دستگاه اندرويدي شما آلوده شده است؟ چه كاري انجام داديد؟ آيا اصلا دستگاه اندرويدي به آنتي‌ويروس احتياج دارد؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات