چگونه فالور شبكه‌هاي اجتماعي را افزايش دهيم

جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگو اينستا در اپليكيشن اينستاگرام Instagram روي آيفون - اختصاصي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران
افزايش فالور شبكه‌هاي اجتماعي و جلب توجه متخصصان اين رسانه‌ها، قدم مهم و تاثيرگذاري در بهبود فعاليت‌هاي بازاريابي ديجيتال شركت‌ها است.
تبليغات

حتما شما هم بلاگرهاي حوزه‌هاي مختلف، از فناوري گرفته تا يادگيريي را مي‌شناسيد؛ افرادي كه با جذب فالور، گرفتن تبليغ و فروش پكيج‌هاي مختلف درآمدزايي مي‌كنند. اما راز آن‌ها در جذب تعداد بالاي دنبال‌كنندگانشان چيست؟

مديريت شبكه‌هاي اجتماعي كسب‌وكار و انتخاب بهترين استراتژي‌ها براي افزايش دنبال‌كنندگان در اين رسانه‌ها، يكي از وظايف كليدي بخش بازاريابي است؛ حتي روش‌هايي براي تبديل فالوور شبكه اجتماعي به مشتري وجود دارد. اما متاسفانه اكثر فعالان اين حوزه و مسئولان شركت‌ها در بخش شبكه‌هاي اجتماعي، با چالش كمبود ايده براي انتشار محتواي جذاب مواجه هستند.

مخاطبان برندها هميشه منتظر انتشار محتواي باكيفيت از طرف آن‌ها هستند. به‌همين دليل پس از مدتي چالش اصلي پيدا كردن ايده‌ها و موضوعاتي است كه علاوه بر جذاب بودن، كيفيت لازم براي جذب مخاطبان را نيز داشته باشد. اما هميشه ترفند‌هاي متخصصدي براي متخصصان حرفه‌ اي اينستاگرام وجود دارد.

در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، به معرفي ايده‌هايي براي انتشار محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي پرداخته‌ايم. اين ايده‌ها در عين سادگي، درگيري مخاطب را نيز با برند شما افزايش خواهند داد و بدين ترتيب، فالورها و در نهايت مشتري‌هاي بيشتري به سمت شما سرازير خواهند شد.

۱- انتشار محتواي توليدشده توسط طرفداران و فالورها

وقتي برند شما محتواي توليدشده توسط ديگران (خصوصا فالورها و طرفدران) را منتشر مي‌كند، چشم‌اندازي جديد از خود نشان مي‌دهد. در نتيجه ارتباط عميق‌تري با مشتريان نيز شكل مي‌گيرد.

به‌علاوه، مشتريان به محتواي توليد شده توسط مردم عادي بيش از محتواي منتشر شده توسط خود برندها اعتماد مي‌كنند. تحقيقات نشان مي‌دهد ۷۶ درصد مردم، به محتواي افراد عادي  و ۱۰۰ درصد آن‌ها به پيشنهاد خريد از طرف مصرف‌كنندگان ديگر اعتماد مي‌كنند.

محتواي توليدشده توسط متخصصان به مخاطب نشان مي‌دهد كه نه تنها شما، بلكه ديگران نيز انديشه متخصصيني عالي نسبت به برندتان دارند.

مرجع متخصصين ايران استوري اينستاگرام Instagra روي آيفون ناچ صفحه - اختصاصي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

۲- جشنواره، هديه و جايزه

همه‌ي مردم از هديه و محصولات رايگان استقبال مي‌كنند. با برگزاري جشنواره‌هايي براي اهداي جايزه به مخاطبان، هم آن‌ها را بيش از پيش خوشحال و درگير مي‌كنيد و هم فالورهاي جديدي براي خود جذب خواهيد كرد. آمارها نشان مي‌دهد اكانت‌هاي اجراكننده‌ي جشنواره و برنامه‌ي اهداي جايزه، ۷۰ درصد سريع‌تر از بقيه رشد مي‌كنند.

جشنواره مي‌تواند بهانه‌اي براي بازنشر محتواي برند باشد

انواع جشنواره‌ها را مي‌توان براي درگير كردن بيشتر مخاطب برگزار كرد. به‌عنوان مثال مسابقه‌ي انتشار تصوير از محصولات و تبليغ براي شركت، راهكاري است كه هم مخاطب را درگير مي‌كند و هم محتواي توليدشده توسط آن‌ها را افزايش مي‌دهد.

البته ساخت استوري جذاب براي تبليغ كردن جشنواره و جايزه نيز بسيار مهم است پس حتماً به آن توجه كنيد.

۳- ارسال براي دوستان

كاربران عموماً در شبكه‌هاي اجتماعي پست‌هاي جذاب را براي دوستانشان مي‌فرستند تا آن‌ها نيز آن را مشاهده كنند. شما هم مي‌توانيد محتوايي جذاب توليد كنيد و از مخاطبان بخواهيد آن را براي ديگران بفرستند. عموماً پست‌هاي خنده‌دار، مرتبط با موضوعات روز و محتواي مربوط به ارتباطات مردم، پتانسيل بالاتري براي اشتراك‌گذاري دارند.

۴- انتشار عكس و ويديو از پشت صحنه شركت

يكي از ايده‌هاي جذاب و صميمي بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، پست كردن عكس و ويديو از فعاليت‌هاي متخصصان و مديران در شركت است. اين محتوا نشان مي‌دهد كه در پشت صحنه‌ي محصولات و خدمات شما، افرادي به سختي در حال تلاش هستند تا بهترين محصولات عرضه شود. مخاطبان با ديدن اين محتوا ارتباطي صميمانه‌تر برقرار مي‌كنند.

به‌عنوان مثالي از اين نوع محتوا، مي‌توان مراحل اسباب‌كشي، توسعه‌ي محصول جديد، تغييرات دكوراسيون دفتر يا حتي پخش زنده‌اي از محيط كار متخصصان را معرفي كرد.

۵- استفاده از قابليت Reaction فيسبوك

اگرچه استفاده از فيسبوك مدتي است كه در بين كسب‌وكارهاي ايراني كاهش يافته است، اما اين شبكه‌ي اجتماعي هنوز به فرمانروايي خود ادامه مي‌دهد و اعضاي فعالي در آن وجود دارند. يكي از قابليت‌هاي جذاب فيسبوك، قابليت اظهار انديشه متخصصين با شكلك‌هاي متعدد در كنار دكمه‌ي لايك است. اين چند شكلك، حالت‌هاي مختلف متخصص را نشان داده و احساسات او را بهتر نمايان مي‌كنند.

با كمي فعاليت در فيسبوك و توجه به بازخوردهاي متخصصان در مورد پست‌ها، مي‌توانيد احساسات عمومي را در مورد محتواي گوناگون خود متوجه شويد. به‌عنوان مثال اگر محتوايي بيش از ديگران شكلك عصباني دريافت مي‌كند، بايد در انتشار نمونه‌هاي ديگر از آن دقت كنيد.

۶- استفاده از شكلك‌ها

شكلك‌ها، زبان شبكه‌هاي اجتماعي هستند

استفاده از ايموجي‌ها بهترين راهكار براي ارتباط نزديك با متخصصان و همچنين تزريق كمي حس شوخ‌طبعي در برند است. سرويس هوت‌سوت در يك مطالعه به اين نتيجه رسيده كه استفاده از شكلك در توييتر موجب افزايش جلب توجه به ميزان ۲۵٫۴ درصد مي‌شود. اين آمار در فيسبوك به ۵۷ درصد مي‌رسد.

البته قطعا آشنايي با معاني انواع شكلك‌ها و استفاده‌ي مناسب از آن‌ها، پيش‌نياز مديريت صحيح شبكه‌هاي اجتماعي است. فراموش نكنيد كه اين علامت‌ها زبان امروز جهان هستند و استفاده‌ي نادرست از آن‌ها عواقب زيادي دارد.

۷- انتشار ويديوهاي يادگيريي

ويديو راهكاري عالي براي اشتراك‌گذاري محتوا با متخصصان است. يادگيري‌هاي ويديويي محتوايي ارزشمند و قابل توجه را در اختيار متخصص مي‌گذارند. شما با اين ويديوها انواع كارها را به مراحلي ساده تقسيم مي‌كنيد و موارد مختلف را به‌صورت متخصصدي يادگيري مي‌دهيد. راهنماي تصويري بهترين نوع يادگيري است و اين ويديوها قطعاً توسط طرفداران دنبال مي‌شوند.

علاوه‌بر موارد گفته شده، نرخ اشتراك اين نوع از محتوا هم بالا است و شانس جذب فالور جديد را افزايش مي‌دهد. در نهايت بايد به ياد داشته باشيد كه ويديوي خود را در چندين سرويس اشتراك منتشر كنيد تا انواع مخاطبان از وجود آن مطلع شوند.

۸- راي‌گيري

استفاده از قابليت‌هاي راي‌گيري در شبكه‌هاي اجتماعي همچون توييتر و فيسبوك، بهترين راهكار براي افزايش درگيري آن‌ها با برند است. به‌علاوه‌، استفاده از نتايج اين راي‌گيري‌ها نيز در اتخاذ تصميمات استراتژيك بعدي بسيار مفيد خواهد بود. به‌هرحال اين درگيري مخاطب هزينه ندارد و زمان زيادي نيز از او طلب نمي‌كند اما براي برند شما بسيار مفيد و باارزش خواهد بود.

۹- پخش زنده

انتشار ويديوي زنده در شبكه‌هاي اجتماعي متعدد مانند اينستاگرام، فيسبوك و همچنين سرويس‌هاي اشتراك ويديوي ايراني قابل انجام است. اين محتوا را مي‌توان جذاب‌ترين نوع ويديو براي متخصص دانست.

براي پخش زنده ويديو مي‌توانيد از رويدادهاي مختلف مانند پرسش و پاسخ، معرفي زنده‌ي محصول يا يك ويديوبلاگ (وي‌لاگ) ساده استفاده كنيد.

۱۰- شراكت با برندهاي ديگر

مي‌توان از جامعه‌ي مخاطبان مشترك بهترين بهره را برد

اگر فرصت همكاري با برندهاي مشابه خود و فعال در صنايع مشترك را داريد، از اين فرصت استفاده كنيد و حضور خود را در شبكه‌هاي اجتماعي افزايش دهيد. البته اين همكاري نبايد رقيب مستقيم شما باشد و همين كه مخاطبان مشتركي داشته باشيد، كافي است.

به‌عنوان مثال شركت‌هاي فعال در زمينه‌ي لوازم آرايش و توليدكنندگان و طراحان دكوراسيون داخلي، مي‌توانند از جامعه‌ي مخاطبان مشترك يكديگر استفاده كنند.

۱۱- تغيير شكل محتوا

انتشار محتواي اختصاصي لاخبار تخصصياً به‌معناي ساخت محتوايي منحصربه‌فرد و تخصصي نيست. با كمي خلاقيت و ايجاد تغييرات جزئي در محتواي قبلي،‌ مي‌توانيد شكل و طراحي آن را براي شبكه‌هاي مختلف تغيير دهيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد مطالب وبلاگ خود را براي شبكه‌هاي اجتماعي تغيير دهيد يا محتواي ويديوها را به‌صورت متن در كانال‌هاي ديگر بنويسيد.

به‌عنوان مثالي از اين راهكار، مي‌توان به ويديوها يا استوري‌هاي كوتاه اينستاگرامي اشاره كرد كه متخصص را به محتواي طولاني‌تر در شبكه‌هاي ديگر هدايت كند.

مرجع متخصصين ايران اينستاگرام تردز / Instagram Threads روي آيفون حساب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

۱۲- بازنشر محتواي ديگران

هيچ قانوني مبني بر ممنوعيت بازنشر محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي وجود ندارد. در واقع خود حساب‌هاي متخصصي مشخص مي‌كنند كه محتوايشان بازنشر بشود يا خير. البته قطعاً هيچ برندي نبايد محتواي رقبا را در كانال‌هاي اجتماعي خود بازنشر كند.

بازنشر محتواي مفيد، يعني خلق ارزش و حضور در بطن اخبار صنعت

به‌هرحال انتشار پست‌ها و محتواي جذاب از منابع ديگر، ارزش افزوده‌اي را به مخاطبان ارائه مي‌دهد و به‌علاوه، نشان مي‌دهد كه برند شما فعال است.

۱۳- اشاره به موضوعات جديد

يكي از برترين راه‌ها براي افزايش حضور در نگاه مخاطبان شبكه‌هاي اجتماعي، پرداختن به موضوعات جديد (اصطلاحاً ترند) در اين رسانه‌ها است. شبكه‌هايي همچون توييتر و فيسبوك امكانات مناسبي براي مشخص كردن موضوعات جديد دارند. هميشه پيگير اين موضوعات باشيد و از ترندهاي مناسب براي نشان دادن فعاليت خود استفاده كنيد.

در اشاره به موضوعات جديد بايد نكات خاصي رعايت شود

البته اشاره به موضوعات جديد نكات خاص خود را نيز دارد. در وهله‌ي اول بايد موضوع و ترند مورد انديشه متخصصين را بشناسيد و از آن اطلاع داشته باشيد. سپس بايد دليل ترند شدن آن را هم بدانيد. مرحله‌ي مهم‌تر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما است. در نهايت بايد بتوانيد محتوا و ارزش جديدي به موضوع اضافه كنيد و اهميت آن را نزد خود نشان دهيد.

فراموش نكنيد كه نبايد برند خود را وارد درگيري‌هاي جناحي و سياسي بكنيد. اين موارد عموماً در ليست ترندهاي شبكه‌هاي اجتماعي وجود دارند.

۱۴ - انتشار نكات متخصصدي

حضور در شبكه‌هاي اجتماعي تنها به‌معناي تبليغ محصولات و خدمات نيست. شما بايد چالش‌ها و اشكالات مشتريان بالقوه‌ي خود را نيز حل كنيد. اشتراك محتواي متخصصدي و نيمه‌يادگيريي، راهكاري مناسب براي نشان دادن اهميت مخاطب در ذهن صاحبان برند است. برندهاي بزرگ اين نوع از محتوا را در بخش‌‌هاي مختلف اعم از يادگيري كار كردن با محصولات و خدمات و همچنين نكات متخصصدي روزانه منتشر مي‌كنند.

۱۵- انتشار محتواي مصاحبه با مشتريان

چه كسي بهتر از مشتريان فعلي مي‌تواند براي محصولات شما تبليغ كند؟ ويديوهاي مصاحبه با اين افراد و انتشار انديشه متخصصين آن‌ها در مورد محصولات و خدمات شركت، راهكاري مناسب براي جذب مخاطب و مشتري‌هاي بيشتر است. حتي مي‌توان اين ويديوها را به‌صورت زنده پخش كرد.

راهكار ديگر دعوت از مشتريان قبلي براي ساخت ويديوها به دست خودشان است كه ارزش محتوا را بيشتر مي‌كند.

۱۶- رويدادهاي پرسش و پاسخ

برگزاري رويداد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها را با مخاطبان افزايش مي‌دهد. مشتريان بالقوه با اين رويدادها علاقه‌ي بيشتري به برند پيدا مي‌كنند و مديران نيز بيش از پيش با نگراني‌ها و دغدغه‌هاي مخاطبان آشنا مي‌شوند. مي‌توان اين رويدادها را با موضوعات مشخص برگزار كرد تا هدف نهايي، خلق ارزش جديد براي مشتري و ارائه‌ي محتواي مفيد به او باشد.

۱۷ - واگذاري كنترل شبكه‌ها به متخصصان

اين اقدام بيشتر توسط برندهاي بسيار بزرگ انجام مي‌شود و به‌نوعي استفاده از تخصص افراد پيشگام در اين صنعت است.

روش كار به‌ اين‌ صورت است كه براي مدتي مشخص، مديريت يكي از كانال‌هاي برند به فردي فعال و شناخته شده در صنعت مورد فعاليت سپرده مي‌شود و او محتوا را به صلاحديد خود در شبكه‌ها منتشر مي‌كند.

مي‌توان با واگذاري كنترل شبكه‌ها به اينفلوئنسرهاي صنعت شاهد رشد صفحه بود

اين رويكرد علاوه‌بر نشان دادن ارتباط عميق برند با اينفلوئنسرهاي صنعت مورد فعاليت، براي مخاطبان نيز جذابيت خواهد داشت و از تكراري شدن محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي جلوگيري مي‌كند.

۱۸- توجه به رويدادهاي عمومي و سنتي

انواع رويدادهاي سنتي در جوامع مختلف جهان وجود دارند. به‌عنوان مثال شب يلدا و عيد نوروز از رويدادهاي پرطرفدار سنتي در ايران هستند.

كاربران در زمان اين رويدادهاي سنتي، محتواي بي‌شماري را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌كنند و به‌نوعي فعاليت‌شان افزايش خواهد داشت. در نتيجه متخصصان بيشتري در دسترس برندها هستند. در نهايت اين برند است كه بايد محتواي اختصاصي خود را با شخصي‌سازي و طراحي مناسب با آن رويداد، منتشر كرده و از درگيري شدن مخاطبان با محتوا، استفاده كند.

سعي كرديم در مقاله امروز مهم‌ترين نكات براي افزايش فالور را به شما يادگيري دهيم. براي انجام كارهايي كه در اين مطلب ذكر شدند نيازي به يادگيري جامع اينستاگرام نيست و مي‌توانيد به راحتي آن‌ها را روي حساب خود اعمال كنيد.

اگر از مطالعه‌ي اين دست از مقاله‌ها لذت مي‌بريد، پيشنهاد مي‌كنيم يادگيري تصويري گذاشتن ريلز در اينستاگرام را نيز بخوانيد.

اين مقاله در شهريور ۱۳۹۷ توسط مهدي زارع سريزدي نوشته و در آذر ۱۴۰۲ توسط مصطفي عسگري به‌روزرساني شده است

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات