پهناي باند ايران به ۸ ترابيت بر ثانيه مي‌رسد؛ بهره برداري از خدمات VOD در ايران

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
Video-On-Demand كه يكي از خدمات چندرسانه‌اي جذاب تحت شبكه است، ديروز در ايران با اعطاي پروانه‌ي VOD به بهره‌‌برداري رسيد. در اين مراسم معاون وزير ارتباطات از ارتقاي پهناي باند ايران از ۴ ترابيت بر ثانيه به ۸ ترابيت بر ثانيه در سال ۹۵ شمسي خبر داد. بدين ترتيب پهناي‌ باند ايران در سال آينده دو برابر خواهد شد. همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

ديروز خدمات Video-On-Demand يا همان ويديوي درخواستي كه يكي از خدمات چندرسانه‌اي جذاب تحت شبكه است، با اعطاي پروانه VOD به بهره‌‌برداري رسيد. شركت‌هاي دريافت‌كننده‌ي پروانه‌ي VOD مي‌توانند با همكاري ارائه‌دهندگان اينترنت، آثار ويديويي مختلف را از طريق بستر شبكه در اختيار متخصصان قرار دهند. 

بدين ترتيب ويديو كلوب‌ها در بستر شبكه تعريف مي‌شوند؛ با اين تفاوت كه هر متخصص براي در اختيار داشتن هر فيلم كافي است يكبار هزينه پرداخت كرده و آن فيلم را بارها در زمان‌هاي مختلف تماشا كند. 

از سويي راه‌اندازي VODها نياز به در اختيار داشتن پهناي باند مناسب و بسترهايي چون ديتاسنتر پر حجم است. ازاين رو معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مراسم اعطاي پروانه شركت‌هاي VOD اعلام كرد كه پهناي باند كشور تا پايان سال ۹۵ دو برابر شده و تا پايان عمر دولت يازدهم ۵ برابر خواهد شد.

علي اصغر عميديان رئيس رگولاتوري و معاون وزير ارتباطات در اين رابطه گفت:

در حال حاضر پهناي باند كشور حدود ۴ هزار گيگابيت بر ثانيه است كه در سال ۹۵ اين رقم به ۸ هزار گيگابيت بر ثانيه مي‌رسد و براساس پيش‌بيني در پايان دولت يازدهم بايد به ۲۰ هزار گيگابيت بر ثانيه برسد.همه تلاشها براي ارتقاء پهناي باند كشور با هدف استفاده از فناوري براي رشد و توسعه‌ي فرهنگ ايراني–اسلامي است كه اين مهم با ارائه‌ي خدمات محتوايي در حوزه‌ي ويدئو محقق مي‌شود. در حال حاضر ۷۰ درصد از پهناي باند اينترنت موبايل در كشورهاي پيشرفته به ويدئو و بخصوص Streaming اختصاص دارد. پهناي باند لازم براي ارائه‌ي سرويس در كشور نيز با هدايت بخش دولتي و تلاش همزمان بخش دولتي و خصوصي افزايش يافته است و حتي در قالب طرح خدمات الزامي عمومي ارتباطات و فناوري اطلاعات (USO) ظرف دو سال اخير در ۱۴ هزار روستا دسترسي به اينترنت پرسرعت، عملياتي شده است.

به گفته‌ي رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، شبكه پهن باند كشور به‌عنوان بستر ارائه‌ي خدمات صوتي و تصويري، زيرساخت اصلي شبكه ملي اطلاعات است و در حال حاضر با اراده و همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه سرويسهاي ويديوئي محقق شده است. 

وي اظهار اميدواري كرد، با رونمائي از پروژه‌ي ملي VOD اقتصاد سينما ارتقاء يافته و سهم صنعت سينما در توليد ناخالص ملي (GDP) كشور به سهم قابل قبولي برسد.

با ارائه‌ي Video On Demand، اين امكان وجود دارد كه فيلمهاي سينمائي، سريالهاي تلويزيوني، مستندها و برنامه‌هاي يادگيريي .... به درخواست متخصصان در اختيار آنان قرار گيرد. در زنجيره‌ي ارائه‌ي خدمات VOD، صاحبان شبكه (Network Providers)، تجميع كنندگان(Aggregators) و صاحبان محتوا (Content Providers) سه بازيگر اصلي هستند و با پروانه‌هاي اعطا شده ظرف دو سال گذشته در بخش تلفن ثابت و تلفن همراه، شرايط لازم براي ارائه‌ي اين سرويس از سوي اين بازيگران فراهم شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات