فاز اول فيبر نوري منازل FTTH شركت مخابرات رونمايي شد

دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فاز اول فيبر نوري منازل (FTTH) مخابرات با نام تانوما در حضور معاون اول رئيس جمهور و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات رونمايي شد.
تبليغات

فاز اول فيبر نوري منازل (Fiber To The Home) مخابرات با نام تانوما در حضور اسحاق جهانگيري به بهره‌برداري رسيد.

شركت مخابرات ايران امروز از فاز نخست فيبرنوري منازل (FTTH) در تهران رونمايي كرد. اين پروژه قرار است به‌طور هم‌زمان، علاوه بر تهران در استان‌هاي اصفهان، خراسان رضوي، فارس، خوزستان، البرز و كرمانشاه به بهره‌برداري برسد.

در فاز اول فيبرنوري منازل (FTTH) مخابرات، ۲۴۵ هزار پورت در تهران، ۸۵ هزار پورت در اصفهان، ۸۰ هزار پورت در مشهد، ۶۱ هزار پورت در شيراز، ۶۱ هزار پورت در اهواز، ۲۸ هزار پورت در كرج و ۲۰ هزار پورت در كرمانشاه از طريق اين فناوري به شبكه اينترنت و شبكه ملي اطلاعات متصل مي‌شوند.

يادگيري از راه دور، IPTV با كيفيت HD و 4K، بانكداري الكترونيك، خريد الكترونيك، تلفن تصويري و مهم‌تر از همه، اينترنت با سرعت فوق‌العاده مهم‌ترين خدماتي هستند كه در بستر فيبرنوري منازل ارائه مي‌شود. تانوما مخفف «تار نوري مخابرات ايران» است و قرار است نام اين شبكه باشد.

بر اساس گزارش برات قنبري، رئيس هيئت مديره مخابرات ايران، براي اتصال يك ميليون مشترك در ۸ استان كشور به فناوري فيبرنوري، ۱۲۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري و ۲ هزار كيلومتر فيبركشي شده است. قنبري اين شبكه را يكي از ملاخبار تخصصيات تكميل شبكه ملي اطلاعات دانست تا متخصصان بتوانند با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابيت بر ثانيه به شبكه متصل شوند.

محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد اين پروژه گفت: « در حالي كه از برنامه چهارم توسعه به شبكه ملي اطلاعات تأكيد شده بود و مقام معظم رهبري نيز در ۱۴ سال گذشته به لاخبار تخصصي آن اشاره كردند، انواع دسترسي به فيبرنوري (FTTx)، حلقه‌ي مفقوده بود. پيش از اين اپراتور ايرانيان نت مسئول راه‌اندازي فيبر نوري بود كه به دلايل اشكالات سرمايه‌گذاري، اين كار انجام نشد. با اتصال فيبر نوري توسط شركت مخابرات ايران، امكان دسترسي به فيبر نوري منازل فراهم شد.»

فيبر نوري در دنياي امروز به يكي از مهم‌ترين، با كيفيت‌ترين و اساسي‌ترين راه‌هاي ارتباط ثابت به اينترنت و شبكه‌هاي محلي تبديل شده است. امروزه فيبر نوري يكي از پايدارترين راه‌هاي ارائه‌ي اينترنت با كيفيت و پرسرعت است كه اشكالات موجود در سر راه فناوري‌هاي اينترنت همراه و ADSL را ندارد.

وزارت ارتباطات و مخابرات ايران سال‌ها است كه براي فيبركشي بين‌استاني، بين‌شهري و درون‌شهري اقدامات فراواني انجام داده است. البته ارائه‌ي خدمات فيبرنوري به بخش‌هاي مختلف تقسيم مي‌شود كه سخت‌ترين و مهم‌ترين بخش آن، فيبرنوري منازل است.

راه‌اندازي فيبرنوري يكي از پروژه‌هاي گران‌ارزش مخابراتي در دنيا است كه نياز به بودجه‌هاي كلان دارد و بايد براي اين كار سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني در بخش‌هاي مختلف انجام شود.

بر اساس‌ آمارهاي موجود، با اتصال ۱۳۰ ميليون خانه در سراسر دنيا به فيبرنوري از طريق FTTH، تعداد مشتركان متصل به اينترنت از اين طريق تا پايان سال ۲۰۱۶ به ۸۸۴ ميليون نفر رسيده است.

بر اساس پروانه‌هاي FCP ارائه‌شده به اپراتورهاي ارتباطات ثابت، اين شركت‌ها هم مي‌توانند انواع دسترسي به فيبر نوري (FTTx) را راه‌اندازي كنند و در اختيار مشتركان بگذارند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات