چه كسي اينترنت را اختراع كرد

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا تاكنون اين سؤال براي شما پيش آمده كه چه كسي اينترنت را اختراع كرده است؟ پاسخ احتمالا شما را غافلگير كند و بيش‌تر از آنچه تصور كنيد به گذشته بازگردد.
تبليغات

شبكه‌ي جهاني وب مكان فوق‌العاده‌اي است؛ ولي آيا تا به‌حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد چه كسي اينترنت را اختراع كرده است؟ پاسخ اين سؤال، بر‌خلاف برخي اختراعات، ساده نيست؛ چرا كه اعتبار اين كار متعلق به شخص واحدي نيست. در وهله‌ي اول افرادي هستند كه اينترنت را از لحاظ تئوري اختراع كردند؛ ايده‌ي مكاني كه در آنجا تمام دانش‌ها در اختيار تمام افراد جهان قرار بگيرند. پس از آن افرادي هستند كه اينترنت را به شكلي كه امروزه مي‌شناسيم، كرم‌چاله‌ي اطلاعات بر پايه‌ي تكنولوژي با سرعتي بالا كه هر روز از آن استفاده مي‌كنيم، اختراع كردند.

شايد تاريخ اينترنت به اوايل قرن بيستم بازمي‌گردد، زماني كه نيكولا تسلا تئوري يك سيستم بي‌سيم جهاني را بيان كرد؛ او باور داشت اگر برق كافي در اختيار داشته باشد، مي‌تواند به انگليس در آن سوي اقيانوس پيغام ارسال كند. سپس پاي مارشال مكلوهان به ميان آمد و يك دهكده‌ي جهاني اطلاعات را كه از طريق تكنولوژي قابل دسترسي است، پيش‌بيني كرد. در نهايت، ونوار بوش فرضيه‌ي مكانيك اينترنت را بيان كرد؛ ماشيني كه آن را «ميمكس» ناميد و به متخصصان اجازه مي‌دهد در بين مجموعه‌ي عظيمي از اطلاعات كه از طريق شبكه‌اي از لينك‌ها به هم متصل هستند، جستجو كنند.

مرجع متخصصين ايران تسلا و مكلوهان

مارشال مكلوهان (تصوير سمت راست) و نيكولا تسلا (تصوير سمت چپ)

اواخر دهه‌ي ۶۰، ايده‌هاي تئوري سابق سرهم شدند و با ساخت آرپانت، شكلي سه‌بعدي به خود گرفتند. سازمان پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته‌ي شبكه (ARPANET) كه توسط وزارت دفاع آمريكا تأسيس شده بود، از روشي براي انتقال داده‌هاي الكترونيكي به نام «راه‌گزيني بسته‌هاي كوچك» استفاده مي‌كرد تا كامپيوترهايي را كه به‌تازگي طراحي شده بودند، در يك شبكه قرار دهد. مدت كوتاهي پس از ساخت آرپانت، دو دانشمند پا پيش گذاشتند تا آن را حتي بيش از اين تغيير دهند.

رابرت كان و وينتون سرف در ساخت چيزي كه احتمالا مهم‌ترين بخش اينترنت است و ما امروزه استفاده مي‌كنيم، يعني پروتكل TCI/IP، همكاري كردند. TCP و IP الگوي نحوه‌ي انتقال داده‌ها بين‌ شبكه‌ها هستند. به احتمال زياد پيش از اين در مورد آي‌پي شنيده‌ايد؛ به دليل اينكه هر شبكه‌اي يك آدرس آي‌پي اختصاصي دارد، اطلاعاتي كه از آن‌ها براي تشكيل داده‌ها استفاده شده، به جايي مي‌رود كه نياز است.

در سال ۱۹۸۳، كار TCP/IP به پايان رسيد و آماده‌ي استفاده شد. آرپانت اين سيستم را در دستور كار قرار داد و شروع به جمع‌‌آوري سيستمي از شبكه‌ها يا شبكه‌اي از شبكه‌هاي كوچك‌تر كرد كه نقش پيشگامي براي اينترنت مدرن را ايفا كرد و شبكه جهاني وب (WWW) نام‌گذاري شد.

شبكه جهاني وب در واقع با اينترنت متفاوت است

اغلب از اين عبارت در هر جايي استفاده مي‌شود؛ ولي شبكه‌ي جهاني وب در واقع با اينترنت متفاوت است. شبكه‌ي جهاني وب فقط مجموعه‌اي از شبكه‌ها است كه داده‌ها را به شكل وب‌سايت‌ و هايپرلينك‌ به هم متصل مي‌كند؛ اما اينترنت به معناي همه‌ي چيز در اين مجموعه است.

بنابراين، گرچه به انديشه متخصصين مي‌رسد اينترنت همين ديروز اختراع شده است؛ اما مفهوم آن در واقع قدمتي ۱۰۰ ساله دارد. تنها مورد اين است كه اين روزها كمي بهتر به انديشه متخصصين مي‌رسد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات