دراپ باكس چگونه از يك استارتاپ كوچك به يك شركت ميلياردي تبديل شد

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
درو هوستون موفق شد در كمتر از ۱۰ سال، دراپ باكس را از يك استارتاپ دونفره به يك شركت ميليارد دلاري ارتقاء دهد؛ اما چگونه؟
تبليغات

درو هوستون در رأس دنيا قرار دارد! شركت او، دراپ‌باكس، يك شركت درحال‌رشد با بيش از هزار متخصص است. اين غول دنياي ذخيره‌ي ابري اكنون به بيش از ۵۰۰ ميليون نفر سرويس ارائه مي‌دهد و درآمد سالانه‌ي آن يك ميليارد دلار است.

اين شركت به‌زودي عمومي خواهد شد و اين براي هوستون خيلي خوب است. اوايل ماه ژانويه، دراپ‌باكس بي‌سروصدا تشريفات اداري براي آغاز عمومي‌ شدن را شروع كرد و به اولين شركت بزرگي تبديل شد كه در سال ۲۰۱۸ اين كار را انجام داده است.

اما اوضاع از همان روزهاي نخست به‌ همين آساني براي هوستون و شركت‌اش پيش نرفته است. او در سرمايه‌گذاري ابتدايي خود اشكالات و موانعي داشت. دراپ‌باكس كار خود را تنها با ۲ نفر آغاز كرد و اكنون پس از گذشت ۱۰ سال به اين نقطه رسيده است.

مرجع متخصصين ايران درو هوستون

هوستون با وجود فرصت‌هاي زيادي كه براي فروش شركت‌ خود در سال‌هاي ابتدايي آن داشت، دست از كار خود نكشيد. وي در سال ۲۰۰۹ از طرف استيو جابز پيشنهادي دريافت كرد؛ ولي آن را قبول نكرد. در اينجا به پيشرفت و تبديل شدن هوستون از يك فرد مبتدي عاشق تكنولوژي به مديرعامل يك شركت ميليارد دلاري مي‌پردازيم:

 هوستون در مصاحبه‌اي با بيزنس‌ اينسايدر در سال گذشته، گفت برنامه‌نويسي را از ۵ سالگي شروع كرده است. او همچنين كار كردن روي ايده‌هايي براي استارتاپ‌ها را زماني كه يك نوجوان بود آغاز كرد.

اولين تلاش او، شركت آزمايشي SAT بود و كار روي اين شركت را در دانشگاه آغاز كرد. هوستون در زمان تحصيل در مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست (MIT)، يك سال مرخصي گرفت تا به همراه معلم سابق دبيرستان خود براي مطالعه و امتحان يك شركت آزمايشي وقت صرف كند. هدف اين شركت كمك به دانشجويان براي گرفتن نمره‌هاي عالي در آزمون ورودي SAT بود.

هوستون بعد از فارغ‌التحصيلي سعي داشت شركت SAT خود را وارد يك شتاب‌دهنده‌ي استارتاپ كند؛ ولي با اين كار او موافقت نشد. او در سال ۲۰۰۵ توانست استارتاپش را وارد اولين دسته‌ي شركت‌هاي Y Combinator كند. او دو سال بعد، در واكنش به يك اشكال متخصص شخصي، دراپ‌باكس را بنيان‌ گذاشت.

هوستون هنگام سفر با اتوبوس از بوستون به نيويورك، متوجه شد فلش مموري خود را كه حاوي فايل‌هاي مورد نيازش بود، در خانه جا گذاشته است. هوستون در مصاحبه‌اش با بيزنس‌اينسايدر گفت ايده‌ي ساخت دراپ‌باكس از زمان جا گذاشتن فلش در آن زمان به ذهنش خطور كرد. او مي‌گويد:

من خيلي پريشان و مضطرب بودم، چون اين روند براي بار چندم اتفاق مي‌افتاد. من پيش خودم گفتم خداي من، ديگر نمي‌خواهم اين اتفاق برايم تكرار شود. اديتور را باز كردم و شروع به نوشتن چند كد كردم. نمي‌دانستم كه اين كار من بعدا قرار است به چه چيزي تبديل شود.
مرجع متخصصين ايران فلش USB

هوستون بار ديگر وارد Y Combinator شد و اين‌ بار ايده‌ي دراپ‌باكس را مطرح كرد؛ اما با اشكال ديگري مواجه شد. پل گراهام، يكي از مؤسسان Y Combinator، به هوستون گفت ايده‌اش را دوست دارد؛ اما هوستون براي اينكه وارد آنجا شود بايد فرد مؤسس ديگري را نيز به همراه داشته باشد. هوستون به بيزنس‌اينسايدر مي‌گويد:

پل به من گفت مي‌خواهد فرد ديگري نيز در كنار من باشد؛ چراكه معتقد بود اين كار فراز و نشيب‌هاي احساسي در پي دارد و وجود يك فرد ديگر به برقراري تعادل در اين زمينه به من كمك مي‌كند و مي‌تواند بار اشكالات را تقسيم كند. حقيقت اين است كه او درست مي‌گفت.

هوستون كه كمتر از دو هفته وقت داشت تا يك همكار براي دراپ‌باكس پيدا كند، فردي را در مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست پيدا كرد؛ آرش فردوسي كه يكي از دانشجويان مؤسسه‌ي‌ فناوري ماساچوست بود و پس از تماشاي ويديويي نسخه نمايشي هوستون از دراپ‌باكس سراغ او رفت. فردوسي پس از مكالمه‌اي دوساعته قبول كرد از مؤسسه‌ي خارج شود و با هوستون كار كند. هوستون توافق شغلي خود با فردوسي را مانند يك ازدواج اجباري توصيف مي‌كند. او مي‌گويد:

توافق ما شبيه اين بود كه پس از اولين و دومين قرار ملاقات، ازدواج كنيم. همه چيز خيلي سريع اتفاق افتاد؛ چون من بايد او را متقاعد مي‌كردم كه اين تصميم براي او خيلي خوب است و ما بايد اكثر ساعات روز خود را براي آينده‌اي مشخص، صرف چنين كاري كنيم؛ با اين‌ وجود او فورا قبول كرد.
مرجع متخصصين ايران آرش فردوسي و درو هوستون

هوستون با همكاري فردوسي توانست وارد Y Combinator شود و با يك سرمايه‌گذار افسانه‌اي ملاقات كند. پس از ملاقات هوستون با مايكل موريتس، رئيس سكويا كاپيتال، سرمايه‌ي ابتدايي دراپ‌باكس به‌ دست آمد. موريتس براي مطالعه پيشنهاد آپارتمان هوستون را ترك كرد. بعد از اينكه توافقي بين آن دو صورت گرفت، هوستون منتظر وارد شدن سرمايه ماند. وي مي‌گويد:

من درحال كار كردن با كامپيوترم بودم كه ديدم موجودي من از ۶۰ دلار به ۱.۲ ميليون دلار رسيد.

دراپ‌باكس سرويس عمومي خود را در سال ۲۰۰۸ شروع كرد. آغاز كار دراپ‌باكس يك سال پس از دريافت سرمايه از سكويا شروع شد. هوستون مي‌گويد دراپ‌باكس زمان بيشتري براي راه‌اندازي درمقايسه‌ با ساير استارتاپ‌ها صرف كرده است؛ زيرا محصولي بود كه بايد به‌خوبي روي آن كار مي‌شد.

در همان اوايل كار، برخي از تاكتيك‌هاي بازاريابي هوشمندانه به ترقي دراپ‌باكس كمك كردند. هوستون مي‌گويد جزوه رايگان بازاريابي پارتيزاني در ابتداي راه كمك زيادي به دراپ‌باكس كرده است. دراپ‌باكس در مدت تست بتاي ابتدايي سرويس‌هاي خود، چندين ويديوي نسخه‌ي نمايشي خلق كرد كه در سطح اينترنت مشهور (وايرال) و باعث جذب چند‌صد هزار متخصص شد.

برنامه موفق‌تر از مورد بالا اين بود كه دراپ‌باكس از يك برنامه ارجاع استفاده مي‌كرد كه در آن به متخصصان فعلي و جديد فضاي مجاني مي‌داد: متخصصان فعلي بايد متخصصان جديد را براي سرويس ثبت‌ نام كنند.

مرجع متخصصين ايران استيو جابز

اين شركت به‌سرعت توجه استيو جابز را به خودش جلب كرد. شركت اپل در همان اوايل راه به دراپ‌باكس علاقه‌مند شد و تيم‌هايي از هر دو شركت بر سر جزئيات متخصص اين سرويس وارد مذاكره شدند. سرانجام استيو جابز تقاضاي يك نشست كرد كه تقريبا حالت تست و امتحان داشت. اين نشست با تعريف و تمجيد استيو جابز از نوآوري دراپ‌باكس شروع شد. جابز گفت:

محصول شما فوق‌العاده است.

او سپس از تمايل هوستون به فروش دراپ‌باكس به اپل پرسيد. وقتي هوستون پيشنهاد جابز را رد كرد، نشست از حالت دوستانه خراج شد. هوستون در اين‌ باره مي‌گويد:

جابز شروع به ناراحت كردن ما كرد و گفت ما يك چهره‌ي نوپا هستيم، نه يك محصول... و اينكه ما در آينده مزاياي خود را از‌ دست خواهيم داد. او به گونه‌اي صحبت مي‌كرد كه انگار مي‌خواست ما را بكشد؛ يا حداقل چيزي نزديك به اين.

دراپ‌باكس توجه مديرعامل فيسبوك، مارك زاكربرگ را نيز به خود جلب كرده است. حوالي سال ۲۰۰۹، زاكربرگ از طريق فيسبوك يك پيام براي هوستون فرستاد و هوستون اشاره مي‌كند كه در ابتدا گمان كرده اين پيام يك شوخي است. زاكربرگ به هوستون گفته بود كه شركت شما در حال كشيدن افراد فيسبوك به دراپ‌باكس است.

مرجع متخصصين ايران زاكربرگ

هوستون سال ۲۰۱۳ در مؤسسه‌ي‌ فناوري ماساچوست سخنراني‌ كرد و به نقش و اهميت مؤسسه‌ي‌ MIT در موفقيت دراپ‌باكس اشاره كرد و گفت اين مؤسسه‌ي همان‌جايي است كه او توانست همكارش، فردوسي را در آنجا پيدا كند. دراپ‌باكس در سال ۲۰۱۴ شروع به ارائه مشخصه‌هايي براي كسب وكارها كرد.

مرجع متخصصين ايران درو هوستون

اين شركت درحال‌حاضر براي بيش‌ از ۲۰۰ هزار كسب وكار، سرويس‌هاي نرم‌افزاري ارائه مي‌كند. امروزه از شركت هوستون به‌عنوان يكي از موفق‌ترين زيرمجموعه‌هاي Y Combinator ياد مي‌شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات