پنج نكته درباره 5G كه از سرعت مهم‌ترند

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وقتي مباحثه 5G مطرح مي‌شود بسياري از افراد به سرعت بالاي آن فكر مي‌كنند. اما اين فناوري مزاياي ديگري هم دارد كه از سرعت مهم‌ترند.
تبليغات

5G آماده است. اگر تصورتان از اين فناوري، دانلود و بارگذاري صفحات وب با سرعت چند برابر است، تا اندازه‌اي حق با شما است؛ اما مزاياي 5G تنها به سرعت محدود نمي‌شوند. سلول‌هاي جديد 5G نه‌تنها قادر به انتقال داده‌هاي بيشتر با سرعت بالاتر هستند بلكه از قابليت اتصال فوري هم برخوردار هستند.

اينترنتِ درلحظه (real-time) در راه است و اين به‌معني قابليت‌هاي ابري‌ِ درلحظه و توليد گروه جديدي از وسايل الكترونيكي است كه قادر به مبادله‌ي سريع داده‌ها و اطلاعات و اجراي تصميم‌گيري‌هاي تقريبا آني هستند.

خودروهاي خودران، پهپادها، قطارها و بسياري از وسايل ديگر از اين فناوري بهره‌مند خواهند شد. قابليت لمسي در اينترنت به‌اندازه‌ي ديدن و شنيدن اهميت پيدا خواهد كرد. عصر جديدي از وسايل الكترونيكي آغاز خواهد شد كه در آن وسايلي مثل پوشيدني‌ها، لباس‌هاي هوشمند و قابليت اتصال همه‌چيز ممكن است. اينترنت اشياء (IoT) به نوآوري‌هاي جديدي دست خواهد يافت اما از همه‌چيز مهم‌تر بايد به اقتصاد جديد مبتني بر IoT در مقياس صنعتي اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران امكانات 5G

البته هيچ‌كدام از اين اتفاقات يك‌شبه رخ نمي‌دهند. سال‌ها طول خواهد كشيد تا 5G فراتر از هات‌اسپات‌هاي شهري (مناطقي با امكان دسترسي به اينترنت بي‌سيم) برود. 5G به‌صورت برابر توزيع نخواهد شد؛ بلكه در درجه‌ي اول به مناطق شهري به‌ويژه سازمان‌ها تخصيص مي‌يابد؛ گرچه ممكن است در بعضي نقاط اشخاص هم بتوانند از آن استفاده كنند. سال‌ها طول مي‌كشد تا 5G به فناوري رايج اتصال اينترنتي تبديل شود.

بااين‌حال درصورتي‌كه 5G اجرا شود (و اگر اين فناوري سود قابل‌توجهي براي شركت‌هاي ارتباطي داشته باشد)، سرعت آن تنها براي تلفن‌هاي همراه به يك گيگابايت بر ثانيه خواهد رسيد. در ادامه به پنج مزيت 5G اشاره شده مي‌كنيم كه مهم‌تر از سرعت هستند.

۱.  كيفيت بهتر تماس‌هاي صوتي

واتس‌اپ برنامه‌ي مناسب و رايگاني است؛ اما اغلب افراد به‌دليل كيفيت تماس صوتي از اين قبيل اپليكيشن‌ها استفاده مي‌كنند. كيفيت تماس‌هاي صوتي در واتس‌اپ و هر سرويس VoIP (پروتكل صورت روي اينترنت) مثل اسكايپ يا اخبار تخصصي، بسيار شفاف‌تر از تماس‌هاي شبكه‌ي تلفني هستند. صوت باكيفيت اولويت طراحان شبكه‌هاي 3G و 4G نبوده است اما در 5G مي‌توانيد انتظار تماس صوتي و ويدئويي واضح‌تر را براي رسيدن به صداي شفاف، دقيق و واقع‌گرا داشته باشيد.

به‌مرورزمان، با سرويس Vo5G (صوت روي 5G) كيفيت صوت از HD هم فراتر مي‌رود. صوت باكيفيت بخشي جدانشدني از سرويس‌هاي 5G ازجمله تماس ويدئويي، حضور از راه دور (telepresence)، واقعيت افزوده (AR) و واقعيت مجازي (VR) خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران تماس صوتي

صوت واضح براي AR، VR و حضور از راه دور در 5G و همچنين برقراري تماس‌هاي ويدئويي ضروري است.

۲. ظرفيت بيشتر

5G بيشتر به ظرفيت وابسته است تا سرعت. يكي از مزاياي مهم مشخصات 5G، ارتباطات انبوه ماشيني يا mMTC است. با اين قابليت امكان اتصال يك‌ميليون دستگاه در هر كيلومترمربع وجود دارد. اما اين ويژگي از چه انديشه متخصصين حائز اهميت است؟ براي مثال يك استاديوم ورزشي را در انديشه متخصصين بگيريد. خود را در ميان جمعيت ۵۰ هزار نفر تصور كنيد كه حتي يك سيگنال هم نداريد. در چنين شرايطي بايد جستجوي امتياز تيم‌هاي ديگر يا حتي پيام دادن در طول بازي را فراموش كنيد.

اما در 5G نه‌تنها مي‌توان در چنين مسابقه‌اي الكترونيك بود، ويدئوي زنده گرفت يا تماس تلفني برقرار كرد، بلكه امكانات استاديوم ورزشي هم افزايش خواهد يافت. براي مثال چه لاخبار تخصصيي به استفاده از صفحات نمايش و حتي صفحات امتياز بزرگ در كل استاديوم است؟ برگزاركنندگان مي‌توانند تصاوير را روي تلفن همراه يا تبلت تماشاچيان نمايش دهند.

حتي تماشاچيان مي‌توانند به‌صورت زنده و باكيفيت HD فيلم‌برداري كنند و فيلم را به مخاطبان داخل خانه نشان دهند. به‌لطف 5G حتي امكان فيلم‌برداري ۳۶۰ درجه و تماشاي آن با هدست VR هم وجود خواهد داشت. 5G محيط‌هاي شلوغ ديگر مثل فرودگاه و ايستگاه‌هاي قطار هم سودمند است و قابليت اتصال در طول حركت را هم بهبود مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران 5G در محيط شلوغ

به‌لطف 5G، ظرفيت اتصال استاديوم‌هاي ورزشي و مكان‌هاي شلوغ افزايش خواهد يافت

۳. گروه‌بندي وسايل نقليه (platooning)

URLLC (قابليت برقراري ارتباط قابل‌اطمينان با تأخير كم) يكي از مزاياي كليدي 5G است كه امكان برقراري ارتباط فوري و امن بين شبكه‌ها و دستگاه‌ها را مي‌دهد. درنتيجه عصر خودروهاي خودران آغاز مي‌شود و وسايل نقليه مي‌توانند به مخابره‌ي سرعت و موقعيت دقيق در زمان واقعي بپردازند.

در فرآيندي به نام platooning (گروه‌بندي وسايل نقليه براي افزايش ظرفيت جاده‌ها) و افزايش سرعت حركت ترافيك جاده‌اي از C-V2X يا V2X (مبناي اتصال وسايل نقليه به همه چيز) استفاده مي‌شود. با قابليت 5G گروهي از وسايل نقليه مي‌توانند به يكديگر متصل شوند و تنظيمات سرعت و ترمز را با يكديگر تطبيق دهند. در چنين شرايطي زمان واكنش براي ترمز به صفر كاهش پيدا مي‌كند.

وسايل نقليه با قابليت 5G مي‌توانند سرعت و ترمز را با يكديگر تطبيق دهند

در اين فرايند، به‌طوركلي وسيله‌ي نقليه‌ي جلوي صف، تعيين‌كننده‌ي سرعت است. اگرچه اين قابليت به‌طوركلي بر رانندگي و تمام خودروها تأثير مي‌گذارد اما متخصصد اصلي آن در كاميون‌ها و يدك‌كش‌ها و حمل‌ونقل مطمئن، بهينه و درعين‌حال كاهش آلودگي‌هاي كربني است. به‌گفته‌ي گونار تورنمالم، سرپرست پيش‌توسعه‌ي اسكانيا:

اين ايده ظرفيت بهبود جريان‌هاي ترافيك در بزرگراه‌ها و كاهش اثر محيطي حمل‌ونقل را دارد و مي‌تواند تا ۲۵ درصد سوخت كاميون‌ها را كاهش دهد؛ اما درصورتي‌كه اين فناوري به بازار برسد، كاميون‌هايي از برندهاي مختلف مي‌توانند يكديگر را پيدا كنند؟ باتوجه‌به اين سؤال، جنگ فرمتي دور از ذهن نيست.
مرجع متخصصين ايران گروه بندي كاميون ها

اسكانيا، ولو و DB Schenkar در حال كار روي قابليت گروه‌بندي كاميون‌ها با 5G هستند

۴. پخش موبايل

همين حالا هم مي‌توانيد ويدئوي ۳۶۰ درجه‌ي VR در فيسبوك پخش كنيد، اما كيفيت آن بسيار ضعيف خواهد بود. براي اخبار فوري هم كيفيت ويدئويي بسيار پائين است. پوشش خبري، مسابقه‌ و رويدادهاي ورزشي زنده بايد وارد عصر 4K شوند و سپس از 8K، AR و VR هم فراتر بروند؛ اما 5G مي‌تواند پخش زنده را متحول كند؟

شركت‌هاي AT&T و LiveU در حال پياده‌سازي 5G روي واحدهاي پخش پرتابل HEVC (كدگذاري ويدئويي بهينه) هستند. آن‌ها تأثير واقعي و بهبود عملكرد فناوري 5G روي توليد ويدئويي پخش زنده را با استفاده از واحدهاي پخش پرتابل LiveU HEVC تست مي‌كنند. به‌اين‌ترتيب پخش‌كننده‌ها مي‌توانند از مزيت سرعت بالا و تأخير كم 5G استفاده كنند. آوي كوهن، رئيس عمليات و يكي از بنيان‌گذاران LiveU مي‌گويد:

ما 5G را پيشرفتي ضروري براي صنعت پخش مي‌دانيم كه اخبار فوري، مسابقه‌ها و رويدادهاي زنده را متحول خواهد كرد. طبق پيش‌بيني ما اين فناوري امكانات بيشتر ازجمله كانال‌هاي چندگانه‌ي صوتي، توليدات چندويدئويي از راه‌حل پرتابل، استريمينگ 4K و خروجي ويدئويي باكيفيت را در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد.
مرجع متخصصين ايران پخش زنده

توليد ويدئوي موبايل با 5G متحول خواهد شد

  ۵. سلامت انسان

بااينكه 5G با تغييرات مثبتي همراه است، اما مانند تمام فناوري‌هاي جديد معايبي هم دارد. شايد بزرگ‌ترين نگراني در مورد 5G اشكالات سلامتي انسان يا به زبان دقيق‌تر احتمال ابتلا به سرطان باشد كه به‌دليل افزايش تعداد آنتن‌ها در مناطق شهري و ساخت شبكه‌هاي 5G افزايش پيدا مي‌كند. در نوامبر ۲۰۱۸، بيش از ۱۸۰ دانشمند به‌دليل اشكالات بالقوه‌ براي سلامت انسان خواستار توقف پياده‌سازي شبكه‌هاي 5G شدند.

بزرگ‌ترين نگراني، افزايش آسيب‌پذيري دربرابر ميدان‌هاي الكترومغناطيسي فركانس راديويي است كه به‌دليل نصب شبكه‌هاي موبايل و روترهاي Wi-Fi به وجود مي‌آيند. از طرفي شواهدي هم وجود دارند كه اين نگراني‌ها را تقويت مي‌كنند. دكتر ال هارل، استاد تومورشناسي دانشگاه اوربرو در سوئد مي‌گويد:

صنايع ارتباطات راه دور در تلاش‌اند اين فناوري را پياده‌سازي كنند كه با پيامدهاي مضر و ناخواسته‌اي همراه است. پيامدهايي براي سلامت انسان، گياهان و حيوانات كه هرگز در مورد آن‌ها مباحثه نشده است.
مرجع متخصصين ايران اشكالات سلامتي

ظرفيت تهديد سلامت انسان توسط دكل‌هاي 5G به مباحثه جديدي تبديل شده است

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات