هم‌بنيان‌گذار ويكي‌ پديا كمپين اعتصاب عليه شبكه‌هاي اجتماعي راه انداخت

سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از هم‌‌بنيان‌گذاران ويكي‌پديا از متخصصان خواست در اعتصاب دو روزه‌ي شبكه‌هاي اجتماعي شركت كنند.
تبليغات

لري سنجر، يكي از هم‌‌بنيان‌گذاران ويكي‌پديا از متخصصان خواسته است اين هفته در كمپين اعتصاب دو روزه‌ي شبكه‌هاي اجتماعي شركت كنند. هدف از اين اعتصاب، فشار به اين شبكه‌ها براي بازگرداندن كنترل اطلاعات شخصي افراد به خود آن‌ها عنوان شده است.

سنجر اعلام كرده اين اعتصاب از پنج‌شنبه‌ي هفته‌ي جاري آغاز مي‌شود و تا پايان روز جمعه ادامه خواهد داشت و هدف از آن، «تقاضاي بسيار مهم» تغيير در شبكه‌هاي اجتماعي است.

مرجع متخصصين ايران شبكه هاي اجتماعي

درباره‌ي ميزان تأثير احتمالي اين كمپين، سؤال‌هاي زيادي مطرح شده است.

افرادي كه در اين كمپين شركت مي‌كنند و قرار است دو روز كامل از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده نكنند، تصميم دارند «شكايت جدي» خود عليه اين شبكه‌ها را به گوش مديران آن‌ها برسانند.

دكتر سنجر در بيانيه‌اي كه روي سايت رسمي خود منتشر كرده، درباره‌ي اين اعتصاب نوشته است:

تصميم داريم سروصداي زيادي به پا كنيم. مي‌خواهيم مشت‌هاي‌مان را كنار هم قرار دهيم و تقاضاي بزرگ‌مان را مطرح كنيم؛ اينكه شركت‌هاي موذي كنترل اطلاعات‌مان، حريم خصوصي‌مان و چيزهايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي از ما باقي مي‌ماند را به خودمان برگردانند.

او مي‌گويد هرچقدر تعداد افراد در اين كمپين بيشتر باشد، ميزان نارضايتي مردم از شرايط فعلي را بيشتر نشان مي‌دهد.

دكتر سنجر اميدوار است اين اعتصاب نمادين تغييرات سريعي در شبكه‌هاي اجتماعي محبوب ايجاد كند؛ تغييراتي كه درنهايت به بازگشت كنترل اطلاعات شخصي افراد به خودشان ختم شود. او همچنين اميدوار است اين شبكه‌ها بازتر شوند و زماني‌كه متخصص روي يكي از آن‌ها پستي ارسال مي‌كند، اين پست در ساير شبكه‌هاي اجتماعي هم منتشر شود.

او در بيانيه‌اش نوشته است:

شبكه‌هاي اجتماعي از ابتدا بايد همين‌طور پيشرفت مي‌كردند نه مثل حالا با ديوارهاي نفوذناپذير اطراف‌شان؛ نه مثل حالا در حال جنگ با يكديگر.

از شركت‌كنندگان در اين اعتصاب خواسته شده است اعلاميه‌ي استقلال ديجيتال تهيه شده توسط دكتر سنجر را هم امضا كنند.

اين اعلاميه از شبكه‌هاي اجتماعي مي‌خواهد تمركززدايي كنند و به مجموعه‌هايي تبديل شوند كه به حق آزادي بيان، حريم خصوصي و امنيت احترام مي‌گذارند.

عده‌اي معتقدند اين اعتصاب حتي اگر گسترده هم باشد، تأثير زيادي نخواهد داشت

گروه «اتحاديه‌ي اينترنت» (IA) كه نماينده‌ي شبكه‌هاي اجتماعي به شمار مي‌رود به درخواست BBC براي اظهارانديشه متخصصين درباره اين كمپين پاسخ نداده است.

دعوت به شركت در اين كمپين درحال حاضر به سرعت روي رديت، توئيتر و ساير شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود. دكتر سنجر كه در فيسبوك صفحه‌اي ندارد، از شركت‌كنندگان در كمپينش خواسته است اين دعوت‌نامه را روي شبكه‌ي اجتماعي مذكور هم منتشر كنند.

باوجود استقبال رو به رشد از اين كمپين، همچنان سؤال‌هايي درباره‌ي ميزان تاثيرگذاري آن وجود دارد.

يك متخصص شبكه‌ي هكر نيوز كه سرخط اخبار تكنولوژي را منتشر مي‌كند، درباره‌ي اين خبر نوشته:

تصور مي‌كنم حتي اگر همه‌ي كساني كه اين موضوع برايشان اهميت دارد هم اعتصاب كنند، بازديد روزانه‌ي اين شبكه‌ها تفاوت چنداني نمي‌كند. به انديشه متخصصين من، بيشتر كساني كه واقعا به چنين موضوع‌هايي اهميت مي‌دهند، تا الان شبكه‌هاي اجتماعي را ترك كرده‌اند يا آنقدر كم از آن‌ها استفاده مي‌كنند كه اعتصاب‌هايي به اين منوال براي آن‌ها عملا تفاوتي ايجاد نمي‌كند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات