توييتر نمايش تبليغات سياسي را متوقف مي‌كند

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جك دورسي، مديرعامل توييتر، اعلام كرده است كه در كمتر از يك ماه ديگر نمايش تبليغات سياسي در سراسر دنيا براي هميشه در اين شبكه‌ي اجتماعي متوقف مي‌شود.
تبليغات

از روز ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذر ۱۳۹۸) تمامي تبليغات سياسي در شبكه‌ي اجتماعي توييتر (Twitter) به‌صورت جهاني و نه در منطقه‌اي خاص، متوقف خواهد شد. جك دورسي، مديرعامل توييتر، اين خبر را درحالي اعلام كرده است كه به انتخابات مهم ايالات متحده‌ي آمريكا نزديك مي‌شويم. دورسي مي‌گويد توييتر معتقد است پيام‌هاي حاوي محتواي سياسي بايد از طريق روش‌هايي درست به مخاطبان برسند، نه پرداخت پول.

توييتر به‌طور دقيق اعلام كرده است كه قصد دارد نمايش تبليغاتي را كه حاوي محتواي مربوط به نامزدهاي انتخاباتي، انتخابات و برخي موضوعات جديد نظير سقط جنين و مهاجرت هستند، براي هميشه متوقف كند. تصميم اخير توييتر در پي افزايش نگراني‌ها درمورد احتمال تسلط سياست‌مداران بر فضاي مجازي براي فريب رأ‌ي‌دهندگان در انتخابات سال ۲۰۲۰ گرفته شده است. دورسي در صفحه‌ي رسمي خود در توييتر چنين مي‌نويسد:

يك پيام سياسي وقتي ديده مي‌شود كه مردم بخواهند حساب متخصصي خاصي را فالو يا توييت‌هاي آن را ري‌توييت كنند. پرداخت پول براي انتشار پيام‌هاي سياسي، چنين تصميمي را از مردم سلب مي‌كند؛ چنين كاري، پيام‌هاي سياسي بسيار بهينه‌شده و هدفمند را به مردم تحميل مي‌كند. ما معتقد هستيم كه اين تصميم نبايد از طريق پرداخت پول،‌ از بين برود.

دورسي همچنين در توييت ديگري، گفته است: «ما تصميم گرفته‌ايم نمايش تمامي تبليغات سياسي را به‌صورت جهاني در توييتر متوقف كنيم. ما معقتد هستيم كه ديده‌شدن پيام‌هاي سياسي بايد به دست بيايد (مردم خودشان براي ديدن آن‌ها تصميم بگيرند) و خريده نشود؛ چرا؟ به چند دليل... .»

مرجع متخصصين ايران توييتر

طبق صحبت‌هاي مطرح‌شده از سوي ند سگال، مدير مالي ارشد توييتر، سران اين شركت تصميم اخير را بر مبناي اصول اخلاقي اتخاذ كرده و به جنبه‌ي مالي آن توجهي نداشته‌اند. آمار نشان مي‌دهد كه درآمد توييتر از تبليغات سياسي طي سال ۲۰۱۸ ميلادي كمتر از ۳ ميليون دلار بوده است. دورسي مي‌گويد:

تبليغات اينترنتي براي تبليغ‌كننده‌هاي تجاري، روشي بسيار قدرتمند و كارآمد است؛ اين قدرت، ريسك‌هاي درخورتوجهي را در زمينه‌ي سياسي به‌همراه مي‌آورد. زيرا مي‌توان از آن براي نفوذ در رأي مردم استفاده كرد؛ امري كه زندگي ميليون‌‌ها نفر را متأثر مي‌كند. 

انتظار مي‌رود كه توييتر بخواهد در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) قوانين خود را به‌روزرساني و به‌صورت عمومي منتشر كند. در قوانين جديد توييتر به‌وضوح ذكر خواهد شد كه امكان انجام تبليغات سياسي توسط نامزدهاي انتخاباتي و همچنين تبليغاتي كه محتواي آن‌ها آگاه‌ساختن متخصصان از موضوع و روند انتخابات است، در اين پلتفرم وجود ندارد. بااين‌حال توييتر مي‌گويد تبليغاتي كه در آن‌ها مردم به رأي دادن تشويق مي‌شوند و برخي موارد ديگر، همچنان به‌نمايش درخواهند آمد. 

مرجع متخصصين ايران توييتر

تصميم جديد توييتر، اين شركت را از لحاظ نمايش تبليغات سياسي با برخي از رقباي قدرش نظير فيسبوك و گوگل متمايز مي‌كند. گوگل و فيسبوك پيش‌تر بارها از نمايش تبليغات سياسي دفاع كرده و آن را نوعي از آزادي بيان توصيف كرده‌اند.

بر اين اساس، برخلاف توييتر ظاهرا فيسبوك قصد ندارد نمايش تبليغات سياسي را - حتي آن‌هايي كه حاوي اطلاعات غلط هستند - متوقف كند. در همين راستا كنگره‌ي آمريكا هفته‌ي گذشته زاكربرگ را براي اين تصميم موردبازخواست قرار داد و بسياري از اعضاي آن از زاكربرگ خواستند انديشه متخصصيناتش را دراين‌زمينه تغيير دهد. زاكربرگ دراين‌زمينه مي‌گويد تبليغات سياسي در فيسبوك شفافيت بيشتري نسبت به تمام جاهاي ديگر دارد و اضافه كرد كه اين نوع تبليغات، يكي از بنيان‌هاي اساسي آزادي بيان هستند.

مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك، به‌تازگي طي كنفرانسي ويدئويي در گفت‌و‌گو با روزنامه‌نگاران گفته كه او معتقد است سانسور محتواي سياسي يا اخبار مرتبط، براي شركت‌هاي خصوصي حاضر در يك حكومت دموكراسي، كار درستي نيست. اوايل ماه گذشته‌ي ميلادي بود كه زاكربرگ باري ديگر از نمايش تبليغات سياسي در فيسبوك دفاع كرده بود. 

برخي از تحليلگران به‌وضوح نسبت به اقدام اخير توييتر موضع گرفته و آن را ناكارآمد توصيف كرده‌اند. آن‌ها مي‌گويند توقف نمايش تبليغات سياسي نمي‌تواند لاخبار تخصصيا از پخش شدن اين‌گونه محتوا جلوگيري كند. همچنان حساب‌هاي متخصصي محبوبي در توييتر وجود دارند كه مي‌توانند در زمينه‌هاي سياسي جريان‌ساز باشند؛ حساب متخصصي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، در حال حاضر روزانه توسط بيش از ۶۶ ميليون متخصص ديده مي‌شود. چنين حساب متخصصي اگر در پي انتشار محتواي سياسي باشد، دستش باز است و توييتر جلوي آن را نمي‌گيرد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دراين‌زمينه چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات