يوتيوب پريميوم چيست و چه قابليت‌هاي اضافه‌اي دارد؟

سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يوتيوب پرمويم سرويس پولي ماهانه وب‌سايت اشتراك ويدئو يوتيوب است كه قابليت‌هاي بيشتر و خاصي را به اعضاي خود ارائه مي‌كند.
تبليغات

كاربران يوتيوب امكاني پولي به‌صورت ثبت‌نام و عضويت ماهانه دارند كه با عنوان يوتيوب پريميوم (Youtube Premium) شناخته مي‌شود. يوتيوب با ادعاي بهبود تجربه‌ي استفاده از بزرگ‌ترين سرويس اشتراك ويدئو در اينترنت، اين سرويس ثبت‌نامي را ارائه مي‌كند. در اين مطلب از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، قابليت‌هاي متنوع يوتيوب پريميوم و جزئيات آن را مطالعه مي‌كنيم.

يوتيوب پريميوم چيست؟

يوتيوب پريميوم سرويسي پولي در يوتيوب است كه خدماتش را ازطريق پرداخت اشتراك ماهانه به متخصصان ارائه مي‌كند. پخش ويدئو بدون نمايش تبليغات و پخش در حالت آفلاين و از همه مهم‌تر محتواي ويژه‌ي توليدشده‌ي توليدكننده‌هاي اختصاصي يوتيوب، از قابليت‌‌هاي سرويس پريميوم هستند. متخصصان با پرداخت ماهانه ۱۱/۹۹ دلار عضو سرويس پريميوم مي‌شوند كه سرويس Youtube Music Premium را نيز شامل مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ستارگان يوتيوب

آشنايي با اكوسيستم يوتيوب

گوگل در نام‌گذاري سرويس‌ها رويكرد عجيب و بعضاً نادرستي دارد و در يوتيوب نيز، همين روند ديده مي‌شود. به‌عنوان مثال، بسياري از متخصصان سرويس يوتيوب رد (ِYoutube Red) را مي‌شناسند كه تا پيش از سال ۲۰۱۸، به‌عنوان سرويس پولي و اشتراكي يوتيوب شناخته مي‌شد.

پس از مدتي و با برندسازي مجدد يوتيوب موزيك به‌عنوان سرويس و اپليكيشن مجزا، بخش اشتراكي به يوتيوب پريميوم تغيير نام داد. ازآن‌جا‌‌كه درحال‌حاضر سرويس‌هاي متنوعي با برند يوتيوب وجود دارند، درادامه هريك از آن‌ها را با هزينه و قابليت‌هاي وابسته شرح مي‌دهيم.

  • يوتيوب پريميوم‌: سرويس اصلي پولي و اشتراكي يوتيوب است.
  • يوتيوب موزيك: سرويس مجزاي استريم موسيقي است كه با اپليكيشن اختصاصي دسترسي رايگان به انواع موسيقي را فراهم مي‌كند. يوتيوب موزيك به‌نوعي رقيب اسپاتيفاي و اپل موزيك محسوب مي‌شود.
  • يوتيوب موزيك پريميوم: نسخه‌ي اشتراكي و پولي يوتيوب موزيك است كه با پرداخت ماهانه ۹/۹۹ دلار فعال مي‌شود. اين اشتراك قابليت‌هايي همچون پخش موسيقي در پس‌زمينه و دانلود و پخش آفلاين و باكيفيت‌‌تر موسيقي را به متخصص ارائه مي‌كند. اين اشتراك را مي‌توان به‌عنوان بخشي از اشتراك ماهانه‌ي يوتيوب پريميوم هم دريافت كرد. درحال‌حاضر، يوتيوب موزيك پريميوم دسترسي به گوگل پلي موزيك را نيز شامل مي‌شود؛ اما به‌زودي به‌صورت كامل جايگزين آن خواهد شد.
  • يوتيوب تي‌وي: سرويس پخش زنده‌ي تلويزيوني شبيه به Hulu و سرويس‌هاي ديگري است كه امكان مشاهده‌ي برنامه‌هاي تلويزيوني و ضبط DVR به‌كمك سرويس‌هاي ابري را فراهم مي‌كند.
  • يوتيوب كيدز: اپليكيشن اختصاصي براي كودكان است كه تنها محتواي مناسب سن آن‌ها را ارائه مي‌كند. قابليت‌هاي يوتيوب پريميوم شامل اين سرويس هم مي‌شود.
مرجع متخصصين ايران يوتيوب موزيك

مزيت‌هاي سرويس پريميوم

كاربران عضو سرويس اشتراكي يوتيوب پريميوم قابليت‌هاي اضافه‌اي درمقايسه‌با متخصصان عادي دريافت مي‌كنند. در‌ادامه، اين قابليت‌ها را مطالعه مي‌كنيم.

  • تماشاي محتوا بدون تبليغات: متخصص يوتيوب پريميوم با ورود به حساب متخصصي گوگل در هر پلتفرم از وب و موبايل هوشمند يا هر دستگاه استريم ديگر مانند Roku، محتواي يوتيوب را بدون تبليغات مشاهده مي‌كند.
  • دسترسي به محتواي اختصاصي يوتيوب: با پرداخت حق اشتراك يوتيوب پريميوم، به محتواي حرفه‌اي و اختصاصي يوتيوب دسترسي پيدا مي‌كنيد كه عموماً آن‌ها را توليدكننده‌هاي حرفه‌اي اين پلتفرم توليد مي‌‌كنند.
  • پخش در پس‌زمينه: اگر در پلتفرم موبايل از يوتيوب استفاده كنيد، حتي پس از جابه‌جايي به اپليكيشن ديگر يا خاموش‌كردن نمايشگر هم صداي محتواي سرويس را مي‌شنويد.
  • دانلود ويدئوها: ويدئوها و فهرست‌هاي پخش را مي‌توانيد دانلود و به‌صورت آفلاين در موبايل هوشمند يا تلبت خود مشاهده كنيد. البته راه‌هاي ديگري نيز براي دانلود ويدئو از يوتيوب وجود دارد كه همه آن‌ها را در مقاله‌ي تخصصي يادگيري دانلود از يوتيوب مي‌توانيد مشاهده كنيد.
  • يوتيوب موزيك پريميوم: همان‌طور‌كه گفتيم، با پرداخت حق اشتراك يوتيوب پريميوم، به محتوا و تمامي قابليت‌هاي يوتيوب موزيك پريميوم هم دسترسي خواهيد داشت.

شايد گوگل در آينده، قابليت‌هاي بيشتري را براي مشتركان پولي يوتيوب پريميوم ارائه كند. به‌هرحال، براي اطلاع از اين قابليت‌ها بهترين راه استفاده از همان سرويس يوتيوب است.

مرجع متخصصين ايران يوتيوب

درآمدزايي براي توليدكننده‌هاي محتوا

يكي از جنبه‌هاي كمتر‌شناخته‌شده‌ي يوتيوب پريميوم، درآمدزايي براي توليدكننده‌هاي محتوا است. اگر متخصصي از سرويس‌هاي مسدودكننده‌ي تبليغات استفاده كند، اشتراك پريميوم متخصصد چنداني براي او نخواهد داشت. همچنين مسدود‌شدن تبليغات، از درآمدزايي توليدكننده‌هاي محتوا جلوگيري مي‌كند. فراموش نكنيد كه اكثر توليدكننده‌هاي محتوا درآمد خود را ازطريق تبليغات كسب مي‌كنند.

يوتيوب پريميوم امكانات يوتيوب موزيك پريميوم را نيز به‌همراه دارد

سرويس يوتيوب پريميوم به متخصصان امكان مي‌دهد تا تجربه‌اي بدون تبليغات از يوتيوب داشته باشند؛ بااين‌حال، درآمدزايي براي توليدكننده‌ها هم حفظ مي‌شود. يوتيوب براي توزيع محتوا بخشي از مجموع درآمد كسب‌شده از سرويس پريميوم را بسته به تعداد بازديد متخصصان پريميوم از محتواي توليدكننده به او پرداخت مي‌كند. درنتيجه، به‌عنوان متخصص پريميوم به‌نوعي به توليدكننده‌هاي محتوا پول پرداخت مي‌كنيد.

سياست‌هاي سخت‌گيرانه‌ي يوتيوب براي درآمدزايي باعث مي‌شود تا بسياري از توليدكننده‌ها فرصت كسب درآمد از تبليغات را نداشته باشند. در‌عين‌حال، درآمد اشتراك پريميوم درصورت بازديد مناسب از ويدئو به آن‌ها هم پرداخت مي‌شود. شما مي‌توانيد راه‌هاي كسب درآمد از يوتيوب را در مقاله تخصصي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در اين زمينه مطالعه كنيد.

سرويس پريميوم ارزش دارد؟

در اين‌جا بايد ارزش سرويس يوتيوب پريميوم را براي متخصصاني مطالعه كنيم كه از پسِ پرداخت هزينه‌هاي آن برمي‌آيند. اگر به‌صورت منظم از يوتيوب استفاده مي‌كنيد و خصوصاً پلتفرم موبايل يا تبلت را به‌عنوان پلتفرم اصلي برگزيده‌ايد، امكاناتي همچون پخش در پس‌زمينه يا دانلود ويدئو جذاب خواهد بود.

درحال‌حاضر، كانال‌هاي متعددي در يوتيوب محتواي طولاني پخش مي‌كنند. متخصصان با بهره‌گيري از قابليت پخش در پس‌زمينه، به‌راحتي مي‌توانند به محتواي مدانديشه متخصصينشان گوش دهند.

مرجع متخصصين ايران يوتيوب / youtube

اگر براي استفاده از يوتيوب بيشتر از لپ‌تاپ يا كامپيوترهاي روميزي استفاده مي‌كنيد، شايد قابليت نمايش بدون تبليغات برايتان مفيد باشد. كاهش درآمد اخير توليدكننده‌ها از تبليغات باعث شده است تا آن‌ها محتواي تبليغاتي بيشتري را در ميان ويدئوهاي خود جاي دهند. با استفاده از سرويس پريميوم، ديگر از توقف‌هاي گاه‌وبي‌گاه و نمايش تبليغات خبري نخواهد بود.

هزينه‌ي اشتراك يوتيوب

سرويس يوتيوب پريميوم پلن‌هاي مختلفي را در‌اختيار متخصصان قرار مي‌دهد‌ كه مزاياي آن را پيش‌تر نام برديم. در جدول زير، پلن‌هاي مختلف اين سرويس همراه با ارزش آن‌ها آمده است.

نام پلن (Plan)

ارزش

فردي (Individual)

ماهانه ۱۱/۹۹ دلار

خانوادگي (Family)

ماهانه ۱۷/۹۹ دلار

دانش‌آموزي (Student)

ماهانه ۶/۹۹ دلار

پلن فردي همان سرويس اصلي يوتيوب پريميوم است و دو پلن ديگر، يعني خانوادگي و دانش‌آموزي، نيز از همان قابليت‌هاي اصلي پلن فردي بهره مي‌برند، تنها با اين تفاوت كه در سرويس خانوادگي مي‌توانيد آن را با حداكثر ۵ نفر از اعضاي خانواده‌تان (بزرگ‌تر از ۱۳ سال) به‌اشتراك بگذاريد.

در سرويس دانش‌آموزي نيز علاوه‌بر مزاياي اصلي، از برخي ويژگي‌هايي بهره مي‌بريد كه مخصوص دانش‌آموزان است. همچنين، اشتراك يوتيوب پريميوم را مي‌توانيد سالانه بخريد كه در اين صورت هزينه‌ي آن ۱۱۹/۹۹ دلار در سال خواهد بود.

آيا مي‌توان اشتراك يوتيوب پريميوم را در ايران خريد؟

كاربر عادي اشتراك يوتيوب پريميوم را نيز مانند ده‌ها اشتراك خارجي ديگر به‌دليل تحريم‌ها و تفاوت زياد ارزش ارز نمي‌تواند تهيه كند؛ مگر اينكه اين اشتراك را يكي از اقوام يا آشنايان در خارج از كشور روي اكانت شخصي شما فعال كند.

ساده‌ترين راه خريد اشتراك پريميوم براي متخصصان ايراني مراجعه به وب‌سايت‌ها و بسترهاي زيادي است كه در اين زمينه توسعه يافته‌اند. ارزشي كه در وب‌سايت‌هاي داخلي براي خريد اشتراك پريميوم يك‌ماهه ارائه مي‌شود، بسيار مناسب‌تر از ارزش واقعي و دلاري آن است كه آن هم به نحوه‌ي خريد اين اشتراك‌ها به‌وسيله‌ي وب‌سايت منبع برمي‌گردد.

اگر تمام نكات امنيتي را رعايت كنيد، خريد اشتراك يوتيوب پريميوم از هر وب‌سايت معتبري بلامانع است و حتي مي‌توانيد آن را روي جيميل شخصي خود نيز فعال كنيد؛ اما فراموش نكنيد كه آن را فقط از وب‌سايت‌هايي بخريد كه اطلاعات جيميل شما را نخواهند و تنها با لينك دعوت اشتراك يوتيوب پريميوم را برايتان فعال كنند.

نكته‌ي نهايي اين است كه درحال‌حاضر، محتواي اختصاصي چندان غني و زيادي در سرويس پريميوم در‌دسترس نيست؛ درنتيجه، نمي‌توان محتواي اختصاصي را دليلي قوي براي پرداخت هزينه‌ي ماهانه دانست.

درنهايت فراموش نكنيد كه سرويس پريميوم براي بهبود تجربه‌ي استفاده از بزرگ‌ترين پلتفرم اشتراك ويدئو انتخابي تقريباً منطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ هرچند با شرايط كنوني و دشوار پرداخت ارزي، مي‌توان به‌‌رايگان هم از مجموعه‌اي عظيم از محتواي مفيد يوتيوب بهره برد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات