نتفليكس، يوتيوب، آمازون و اپل كيفيت و حجم محتواي استريم خود را كاهش مي‌دهند

يك‌شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نتفليكس، يوتيوب، آمازون، اپل و بسياري سرويس‌هاي استريم ديگر براي كاهش فشار بر شبكه اينترنت، تصميم به كاهش كيفيت و حجم محتواي استريم خود گرفته‌اند.
تبليغات

نتفليكس به‌عنوان بزرگ‌ترين سرويس استريم ويدئويي در جهان تصميم گرفت تا كيفيت و حجم محتواي استريم خود را در اروپا كاهش دهد. تيري برتون، كميسر اتحاديه‌ي اروپا در مذاكراتي با ريد هستينگز، مديرعامل نتفليكس او را مجاب به كاهش كيفيت و حجم محتوا كرد. در شرايط كنوني كه شيوع ويروس كرونا، استفاده از شبكه‌ي اينترنت خانگي را افرايش داده است و فشار زيادي بر زيرساخت شبكه در سرتاسر جهان (خصوصا اروپا به‌عنوان يكي از مراكز شيوع) وارد مي‌شود، كاهش كيفيت محتوا به كاهش فشار و افزايش سرعت كمك مي‌كند.

سخنگوي نتفليكس در مصاحبه‌اي پيرامون تصميم جديد گفت:

نتفليكس تصميم گرفته است تا بيت‌ريت محتواي استريم را به‌مدت ۳۰ روز در سرتاسر اروپا كاهش دهد. ما پيش‌‌بيني مي‌كنيم كه اين تصميم، ترافيك نتفليكس را به‌ميزان ۲۵ درصد در همه‌ي شبكه‌هاي اروپايي كاهش دهد و كيفيت خوبي براي همه‌ي متخصصان تضمين شود.
مرجع متخصصين ايران نتفليكس

نتفليكس از سال ۲۰۱۱ تصميم‌هايي براي ارائه‌ي استريم پايدار در مناطقي با پهناي باند پايين اتخاذ كرد. آن‌ها هم‌اكنون هم ابزاري خودكار را براي تشخيص پهناي باند شبكه و تنظيم كيفيت براساس آن به‌كار مي‌گيرند. نمونه‌ي اوليه‌ي اين ابزارها به‌نام Open Connect از زمان شروع استريم ويدئو در نتفليكس در سال‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ اجرا شد.

همكاري نتفليكس با اپراتورهاي اينترنتي در سرتاسر جهان باعث مي‌شود تا آن‌ها كيفيت بهينه را براي مخاطب پيش‌بيني كنند و محتوا به‌گونه‌اي پخش شود كه هيچ نيازي به زمان بارگذاري پيش از تماشا نداشته باشد. اگر پهناي باند مشترك پايين باشد، كيفيت به‌صورت خودكار كاهش مي‌كند و محتوا در رزولوشن پايين‌تري پخش مي‌‌شود. ازطرفي اگر همه‌ي متخصصان در يك شبكه و منطقه، درحال تماشاي محتواي ويدئويي با كيفيت بالا باشند، نمي‌توان انتظار استريم با كيفيت HD و 4K را براي همه داشت.

برتون درباره‌ي مذاكره با ريد هستينگر و تصميم جديد در توييتر نوشت:

ما براي مقابله با كوويد ۱۹ در خانه مي‌مانيم. كار كردن در خانه و استفاده از سرويس‌هاي استريم، بهترين گزينه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد، اما فشار زيادي به زيرساخت‌هاي شبكه وارد مي‌كند. براي اطمينان از دسترسي همه به اينترنت مناسب، كيفيت را به حالت استاندارد كاهش مي‌دهيم، چون در شرايط كنوني، كيفيت HD آن‌چنان مورد نياز نيست.
مرجع متخصصين ايران استريم ويديو

نتفليكس هيچ اظهارانديشه متخصصيني درباره‌ي افزايش تعداد متخصصان و استفاده از محتواي اين شبكه در سرتاسر جهان نداشت. به‌هرحال مي‌توان به‌راحتي پيش‌بيني كرد كه با افزايش ساعت‌هاي حضور در خانه‌ي مردم در سرتاسر جهان، استفاده از محتواي محبوب‌ترين سرويس، افزايش پيدا كند. دراين‌ميان رقبا هم يكي پس از ديگري تصميم به اتخاذ راهكارهاي مشابه گرفته‌اند.

بزرگ‌ترين سرويس اشتراك ويدئو در جهان، يوتيوب هم يك روز پس از نتفليكس از كاهش كيفيت محتواي خود در اروپا خبر داد. يوتيوب در بيانيه‌اي گفت:

ما تصميم گرفتيم تا كل ترافيك اروپا را به‌صورت موقت به كيفيت استاندارد كاهش دهيم.

استفاده از سرويس‌هاي استريم و محتواي تلويزيوني در هفته‌هاي اخير افزايش شديدي داشته است

باوجود اتخاذ تصميم‌هاي جديد ازسوي سرويس‌هاي بزرگ، اپراتورهاي اينترنت در اروپا ادعا مي‌كنند كه شبكه‌ي آن‌ها توانايي مديريت افزايش تفاضا را دارد. به‌عنوان مثال، BT، اپراتور مخابراتي بريتانيا مي‌گويد افزايش ترافيك در اين مدت ۳۶ تا ۶۰ درصد بوده و هنوز به نصف اوج مصرف بعدازظهرها در شرايط عادي نرسيده است. به‌علاوه آن‌ها ادعا مي‌كنند كه هنوز فاصله‌ي زيادي تا رسيدن به حداكثر ظرفيت شبكه دارند. اپراتورهاي ديگر بريتانيا مانند Vodafone و TalkTalk نيز اظهارانديشه متخصصينهاي مشابه داشته‌اند.

آمازون و اپل هم در بيانيه‌هايي مجزا اعلام كردند كه كيفيت محتواي استريم را خصوصا در شبكه‌هاي اروپايي كاهش مي‌دهند. سخنگوي آمازون در مصاحبه با گاردين گفت:

ما از نياز مديريت دقيق سرويس‌هاي مخابراتي براي پاسخ به نياز روزافزون به شبكه‌ي اينترنت حمايت مي‌كنيم. درحال‌حاضر و با افزايش تعداد متخصصان خانگي به‌خاطر شيوع كوويد ۱۹، اين مديريت اهميت بيشتري پيدا كرده است. سرويس Prime Video در همكاري با مقام‌هاي محلي و اپراتورهاي خدمات اينترنتي، در هر موقعيت مورد نياز، راهكارهايي براي كاهش فشار بر شبكه اجرا مي‌كند.
مرجع متخصصين ايران آمازون پرايم ويديو

اگرچه آمازون فعلا تنها بيت‌ريت محتوا را در اروپا كاهش مي‌دهد، اما ترافيك شبكه در مناطق ديگر جهان و خصوصا آمريكا را هم زير انديشه متخصصين دارد. آن‌ها مي‌گويند آمادگي اتخاذ سياست‌هاي جديد را در هر منطقه‌اي دارند كه با افزايش ترافيك و اشكال براي شبكه‌ روبه‌رو شود. آمازون پرايم بيش از ۱۵۰ ميليون مشترك در ۲۰۰ كشور جهان دارد.

كاهش كيفيت محتواي سرويس استريم اپل، ابتدا توسط متخصصان و رسانه‌هاي دنياي فناوري كشف شد. اپل تي‌وي پلاس كه در ماه نوامبر با ادعا و نقطه‌ي تمايز كيفيت بسيار بالاي محتوا رونمايي شده بود، در روزهاي اخير كاهش مشهودي در كيفيت داشت.

كاهش كيفيت محتواي استريم در زماني اجرا مي‌شود كه فشار بر شبكه‌ي اينترنت، روز‌به‌روز افزايش مي‌يابد. تحليل‌گران Nielsen در اين‌باره مي‌گويند: «در خانه ماندن متخصصان مي‌تواند تا ۶۰ درصد باعث افزايش محتواي مصرفي آن‌ها شود». هرچه مردم بيشتر در خانه بمانند، استفاده از سرويس‌هاي استريم مانند نتفليكس و ديزني پلاس و هولو و تمامي سرويس‌هاي مشابه، بيشتر مي‌شود.

مطالعه‌هاي نيلسن نشان مي‌دهد هم‌اكنون شاهد افزايش استفاده از تلويزيون و اينترنت در مناطقي مانند ايتاليا و كره‌ي جنوبي هستيم كه مركز شيوع ويروس كرونا هستند. به‌عنوان مثال از هفته‌ي دوم تا چهارم ماه فوريه كه رشد شديدي از ابتلا به ويروي در كره‌ي جنوبي گزارش شد، استفاده از تلويزيون هم ۱۷ درصد افزايش داشت كه تقريباً با افزايش ۱/۲ ميليون نفر مخاطب بود. ايتاليا نيز آمار مشابهي را ارائه مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران اپل تي وي پلاس / Apple TV+

سرويس‌هاي استريم بازي‌هاي ويدئويي و وب‌سايت‌هايي همچون توييچ هم درحال آزمايش محدودسازي شبكه هستند. StreamElements از شركت‌هاي تحقيقاتي صنعت استريم، در يك مطالعه ادعا كرد كه توييچ در هفته‌ي گذشته با افزايش ۱۰ درصدي ترافيك روبه‌رو بوده است. طبق آمارهاي همين شركت، مشاهده‌ي زنده‌ي محتواي استريم در ايتاليا از هفته‌ي اول فوريه، به ميزان ۶۶ درصد افزايش داشت. افزايش تماشاي محتوا هم ترافيك كانال‌هاي قبلي را افزايش مي‌دهد و هم موجب افزايش تعداد كانال‌هاي مشاهده‌شده توسط متخصص مي‌شود.

سياست فاصله‌گيري اجتماعي (Social Distancing) باعث شده است تا بسياري از مردم كار در خانه و استفاده از شبكه‌ي اينترنت خانگي را در پيش بگيرند. درواقع امروز استفاده از اينترنت براي كارهايي كه قبلا به‌صورت آفلاين انجام مي‌شد هم رايج‌ شده است. كار كردن و شركت در كلاس‌هاي يادگيريي الكترونيك و بهره‌گيري از سرويس‌هاي مكالمه‌ي ويدئويي، همگي فشار زيادي بر شبكه‌ي اينترنت وارد مي‌كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات