حالت ناشناس مرورگرها چيست و چه متخصصدهايي دارد؟

سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تقريبا تمامي مرورگرهاي امروزي از قابليتي به‌نام حالت ناشناس بهره مي‌برند كه مي‌تواند متخصصدهاي زيادي براي متخصصان داشته باشد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا با حالت ناشناس و متخصصدهاي آن بيشتر آشنا شويم.
تبليغات

فضاي مجازي اگرچه به بخشي گسست‌ناپذير از زندگي روزمره ما تبديل شده اما مي‌تواند كابوسي از جنس حريم خصوصي برايمان رقم بزند. اگر احتياط‌هاي لازم را به عمل نياوريد ممكن است پيش خانواده، دوستان و آشنايان خود خجالت‌زده شويد. شركت‌ها و توسعه‌دهندگان راه‌هاي زيادي براي محافظت از حريم شخصي متخصصان فراهم آورده‌اند؛ حالت ناشناس (incognito) يكي از اين راه‌حل‌هاست.

قبل از اينكه به حالت ناشناس بپردازيم چند روش ديگر ساده و متخصصدي را مرور مي‌كنيم: استفاده از قفل صفحه در دستگاه‌هاي خود. مهم نيست كه اين قفل از چه نوعي است؛ پين، رمزعبور، الگو، اثرانگشت يا تشخيص چهره. قفل صفحه اولين لايه دفاعي از حريم شخصي شما را تشكيل مي‌دهد و با استفاده از آن تا حد بسيار خوبي از حريم خود دفاع مي‌كنيد. البته اشكال اين روش اين است كه معمولا رمزهاي خود را با خانواده و عزيزانمان به اشتراك مي‌گذاريم و آن‌ها مي‌توانند از آن عبور كنند.

براي اطمينان بيشتر هنگام وب‌گردي اكثر مرورگرها حالتي به‌نام حالت ناشناس يا شخصي دارند تا متخصصان با خيال راحت‌تري بهره‌هاي خاص خود را با نگراني كمتري درباره حريم شخصي خود از آن ببرند. البته كه اين حالت‌ها مصون از خطا نيستند اما متخصصدها و محدوديت‌هايي دارند كه احتمالا از آن‌ها اطلاع نداريد. با ما همراه باشيد تا با اين حالت مرموز از مرورگرها بيشتر آشنا شويم.

حالت ناشناس چيست؟

مرجع متخصصين ايران incogito

تمامي مرورگرها حالتي خاص با ويژگي‌هايي كم و بيش مشابه در انديشه متخصصين گرفته‌اند تا متخصصان بتوانند با خيال راحت‌تري از آن استفاده كنند. اين حالت در مرورگر كروم incognito mode، در فايرفاكس و سافاري private window و در اج InPrivate window نام دارد. اين حالت در ساير مرورگرها نيز با نامي مشابه وجود دارد. نخستين چيزي كه با شنيدن حالت ناشناس به ذهن مي‌آيد، پنهان كردن هويت واقعي است. هدف اصلي اين حالت هم همين است. در حالت ناشناس تاريخچه وب‌سايت‌هايي كه از آن‌ها بازديد مي‌كنيد ذخيره نشده و درنتيجه ديگران از آن‌ها باخبر نمي‌شوند. در حقيقت حالت ناشناس ردپاي شما از وب را پاك مي‌كند.

چگونه از حالت ناشناس استفاده كنيم؟

حالت ناشناس در تمامي مرورگرها و سيستم‌عامل‌ها در دسترس است. در اكثر مرورگرها با كليك بر دكمه سه نقطه و بازشدن منوي مرورگر مي‌توانيد وارد اين حالت شويد. هنگامي كه وارد اين حالت شويد معمولا رنگ صفحه تغيير كرده و آيكوني شبيه نقاب در صفحه ظاهر مي‌شود. متني هم حاكي از ورود به حالت ناشناس مشاهده خواهيد كرد. در قسمت زير نحوه دسترسي به اين حالت در مرورگرهاي مختلف را به‌همراه كليد‌هاي ميان‌بر مشاهده مي‌كنيد.

كروم

مرجع متخصصين ايران

در كروم با كليك بر سه نقطه كنار نوار آدرس و بازشدن منو، روي گزينه New incognito window كليك يا لمس كنيد. صفحه‌اي تيره باز شده كه حالت ناشناس در آن فعال است. همچنين در كروم دسكتاپ مي‌توانيد از ميانبر Ctrl+Shift+N استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران chrome incognito

فايرفاكس

مرجع متخصصين ايران firefox private

در فايرفاكس نيز با كليك بر آيكون سه خط افقي در گوشه بالا و راست صفحه، منو را باز كرده و گزينه New Private Window را بزنيد. همچنين مي‌توانيد از ميانبر Ctrl+Shift+P استفاده كنيد.

سافاري

مرجع متخصصين ايران

در مرورگر سافاري دسكتاپ بايد از نوار منوي بالاي صفحه به File رفته و گزينه New Private Window را انتخاب كنيد. همچنين اين پنجره با ميانبر Shift+⌘+N قابل دسترسي است.

مرجع متخصصين ايران

در سافاري آيفون و آيپد مطابق شكل بالا فهرست تب‌ها را آورده و گزينه Private در گوشه پايين و چپ صفحه را لمس كنيد.

مايكروسافت اج

مرجع متخصصين ايران

در مرورگر اج آيكون روي سه نقطه در كنار نوار آدرس كليك كرده و در منوي باز شده گزينه New InPrivate window را بزنيد.

به همين سادگي شما وارد حالت ناشناس شده و مي‌توانيد از آن بهره ببريد. به‌راحتي مي‌توانيد تب‌هاي مختلفي در اين پنجره ناشناس باز كنيد اما خارج از اين پنجره وب‌گردي شما ناشناس نخواهد بود.

وب‌گردي در حالت ناشناس به چه معنا است؟

حالت ناشناس روشي است وابسته به دستگاه مورد استفاده شما. اگر در يك دستگاه خود از اين روش استفاده كنيد اما در دستگاه ديگر خود آن را به‌كار نبنديد، ممكن است تاريخچه دستگاه دوم موجب بروز اشكالاتي شود، اگرچه تاريخچه‌اي از دستگاه اولتان ثبت نشده‌است.

به بيان ساده، حالت ناشناس حالتي است كه در آن تاريخچه‌اي از وب‌سايت‌هايي كه از آن‌ها بازديد كرده‌ايد ثبت نمي‌شود. در اين حالت كروم آدرس سايت‌هاي بازديدشده و اطلاعات واردشده در اين وب‌سايت‌ها را ذخيره نمي‌كند. همچنين هيچ‌گونه اطلاعاتي از اين وب‌سايت‌ها در فضاي ابري اكانت گوگل شما نيز ثبت نخواهد شد. كروم حين بازديد از يك سايت، آدرس سايت، كوكي‌ها، اطلاعات سايت و دسترسي‌هاي احرازشده را به خاطر مي‌سپارد اما هيچ‌كدام از اين اطلاعات در حالت ناشناس ثبت نخواهند شد. البته تمامي اين اطلاعات به‌طور دستي نيز قابل حذف هستند.

حالت ناشناس چه متخصصدهايي دارد؟

عدم آگاهي ديگران از وب‌سايت‌هاي بازديدشده شما

همه ما ممكن است به دلايلي از وب‌سايت‌هايي بازديد كنيم كه آگاه شدن ديگران از آن‌ها به مذاقمان خوش نيايد. حالت ناشناس با عدم ثبت تاريخچه، امكان مشاهده اين سايت‌ها توسط خودمان يا ديگران را منتفي مي‌سازد. همچنين عبارات وارد شده يا جست‌وجوشده نيز ديگر ذخيره نشده و در نوار آدرس يا جست‌وجو نمايش داده نخواهندشد. اطلاعات واردشده در فرم‌ها نيز ذخيره نخواهند شد مگر آن‌كه خودتان اين اجازه را بدهيد.

دقت كنيد كه سايت‌هاي بوك‌مارك‌شده در حالت ناشناس ذخيره خواهند شد!

جلوگيري از دسترسي به حساب‌هاي اينترنتي

مرجع متخصصين ايران

كوكي‌ها اطلاعاتي هستند كه از طرف سايت‌هاي اينترنتي روي دستگاه شما ذخيره مي‌شوند و به كمك آن در بازديدهاي بعدي شما را شناسايي مي‌كنند. اگر وارد حساب فيسبوك خود شده‌ايد و در بازديد بعدي بدون نياز به ورود، حساب متخصصيتان ظاهر مي‌شود به لطف استفاده از كوكي‌هاست. يكي از ويژگي‌هاي حالت ناشناس عدم ذخيره كوكي جديد و عدم بازخواني كوكي‌هاي قديمي است.

ممكن است شما از دستگاهي به‌طور مشترك با ديگران استفاده كنيد (براي مثال رايانه دانشگاه يا محل كار) يا گاهي پيش آمده باشد كه براي كاري ضروري از دستگاه شخص ديگري استفاده كنيد. حتي در صورتي كه اين اتفاقات هم نيفتد ممكن است لازم باشد دستگاهتان را به شخصي قرض دهيد. باتوجه به ذخيره كوكي‌ها، در همه اين حالات، افراد ممكن است به حساب‌هاي شما دسترسي داشته‌باشند.

با استفاده از حالت ناشناس مي‌توانيد از دسترسي ديگران به حساب‌هاي اينترنتي خود جلوگيري كنيد.

دقت كنيد كه در يك پنجره ناشناس كوكي‌ها به‌طور موقت ثبت شده و با بستن پنجره حذف خواهند شد. پس اگر در يك تب از يك پنجره ناشناس در سايتي وارد شويد، سپس تب را ببنديد و مجددا آدرس سايت را وارد كنيد، وارد حساب خود خواهيد شد.

امكان استفاده هم‌زمان از چند حساب متخصصي

مرجع متخصصين ايران

سرويس‌هاي زيادي نيستند كه اجازه استفاده هم‌زمان از چند حساب متخصصي را مقدور سازند. اگر بخواهيد به‌طور هم‌زمان دو حساب متخصصي اينستاگرام را چك كنيد چه كار خواهيد كرد؟ يك راه‌حل آسان و راه‌گشا استفاده از حالت ناشناس است. در هر پنجره ناشناس جديد مي‌توانيد به‌طور مجزا از هر سرويس و حسابي استفاده كنيد.

همچنين وب‌سايت‌هاي بازديدشده به كوكي‌هاي ذخيره شده در دستگاه شما دسترسي ندارند.

در ويديوي بالا ابتدا به حساب متخصصي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايرانم به‌صورت عادي وارد مي‌شوم. با بازكردن پنجره ناشناس و مراجعه به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مشاهده مي‌كنيد كه اجازه دسترسي به كوكي ورود قبلي من داده نشده و اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران وارد حساب متخصصي من نمي‌شود. حال در پنجره ناشناس وارد حسابم مي‌شوم. با بستن تب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران (نه پنجره ناشناس) و مراجعه مجدد به سايت اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به دليل ورود قبلي در همان پنجره ناشناس به‌طور خودكار وارد حساب متخصصي خود خواهم شد اما با بستن كامل پنجره ناشناس تمامي اطلاعات پاك شده و با بازكردن پنجره ناشناس جديد و مراجعه به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، حساب متخصصي من شناسايي نمي‌شود.

نكاتي مهم درباره حالت ناشناس

حالت ناشناس شما را كاملا ناشناس نمي‌كند

همان‌طور كه ذكر شد حالت ناشناس مانع ثبت اطلاعات شما در دستگاهتان مي‌شود اما اين اصلا به اين معنا نيست كه هويت شما براي سايت‌هاي اينترنتي، مدير شبكه، شركت ارائه‌دهنده خدمات اينترنت (ISP) شما يا مقامات قضايي مخفي مي‌شود. حتي در حالت ناشناس هم سايت‌ها قادر خواهند بود بازديد شما در آن‌ها را به‌همراه آي‌پي‌تان ثبت كنند. دسترسي به موقعيت مكاني شما نيز ممكن است. مديران شبكه و ISP نيز مي‌تواند حتي در صورت استفاده از حالت ناشناس، از تمامي وب‌سايت‌هاي بازديدي شما اطلاع يابند.

حالت ناشناس ممكن است ردي از وب‌سايت‌ها روي دستگاه شما به جا بگذارد

بايد توجه داشته‌باشيد كه فايل‌هاي دانلودي و بوك‌مارك‌ها در حالت ناشناس روي دستگاه شما باقي خواهند ماند. فايل‌هاي دانلودي در مسير پيش‌فرض دانلودها در مرورگرتان قرار خواهد داشت و مي‌توانيد از آن پوشه اقدام به حذف فايل كنيد.

همچنين تمامي تنظيمات اعمال شده در خود مرورگر كروم در اين حالت ذخيره خواهند شد.

حالت ناشناس شما را از كي‌لاگرها و جاسوس‌افزارها مصون نمي‌كند

اگر دستگاه شما به كي‌لاگر (بدافزارهاي ثبت ورودي‌هاي صفحه‌كليد) و جاسوس‌افزارها آلوده شده‌باشد، حالت ناشناس كمكي به محافظت از داده‌هاي شما نمي‌كند. براي مقابله با اين بدافزارها بايد از آنتي‌ويروس‌ها استفاده كنيد. حالت ناشناس همچنين روشي امنيتي در برابر وب‌سايت‌هاي آلوده نيست و اين وب‌سايت كماكان مي‌توانند دستگاه شما را آلوده كنند.

افزونه‌ها ممكن است شما را لو بدهند

نكته بسيار مهم و حائز اهميت استفاده از افزونه‌ها در حالت ناشناس است. از آن‌جايي كه بسياري از افزونه‌ها (Extension) اطلاعاتي از صفحات بازديدي شما جمع‌آوري مي‌كنند، تمامي آن‌ها به‌طور پيش‌فرض در حالت ناشناس غيرفعال هستند. اگر لازم داريد تا افزونه‌هايي را فعال كنيد، در انديشه متخصصين داشته باشيد كه افزونه‌ها ممكن است با جمع‌آوري اطلاعات از سايت‌هاي بازديدي در آينده برايتان اشكال‌ساز شوند.

براي مثال اگر افزونه Adblock در حالت ناشناس را فعال كنيد و سايتي را در اين وضعيت را به فهرست سفيد اين افزونه بيفزاييد، نام آن سايت در اين افزونه حتي پس از بستن پنجره ناشناس نيز باقي خواهد ماند

چگونه از حالت ناشناس خارج شويم؟

بسيار ساده! حالت ناشناس به‌طور مجزا از ساير تب‌ها و در پنجره مخصوص خود اجرا شده و با بستن اين پنجره از حالت ناشناس خارج مي‌شويد.

 در نسخه موبايل كروم به هنگام بازكردن پنجره ناشناس يك اعلانيه در مركز اعلانيه‌ها ظاهر شده كه با لمس اين اعلانيه پنجره ناشناس به سرعت بسته مي‌شود.

آيا ساير نرم‌افزارها نيز از حالت ناشناس بهره مي‌برند؟

در بسياري از سرويس‌هاي گوگل مانند پلي استور و مپس، حالت ناشناس وجود دارد. البته حالت ناشناس براي پلي استور هنوز در مرحله آزمايشي است. ايده مشابهي پشت حالت ناشناس در اين سرويس‌ها وجود داشته و فهرست مكان‌ها، مسيرها و برنامه‌هاي شما ثبت نخواهد شد.

مرجع متخصصين ايران maps

يوتيوب نيز از حالت ناشناس همراهي مي‌كند. با فعال كردن اين حالت جست‌وجوها و ويديوهاي تماشاشده شما ثبت نخواهند شد.

مرجع متخصصين ايران youtube

حالت ناشناس با وجود برخي از ناكارآمدي‌ها، همچنان قابليت مناسب و كارايي براي بسياري از متخصصان است.

انديشه متخصصينات شما در اين باره چيست؟ آيا با حالت ناشناس آشنايي داريد و از آن بهره مي‌بريد؟ آيا اين ويژگي متخصصدهاي ديگري نيز برايتان دارد؟ انديشه متخصصينات‌ها و تجارب خود را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات