قابليت پاسخ هوشمند به كامنتها به يوتيوب اضافه شد
گوگل، تعامل با متخصصان را براي توليدكنندههاي محتوا در يوتيوب آسان ميكند. قابليتهاي جديد به هر توليدكننده امكان ميدهد تا بهصورت هوشمند به انديشه متخصصينهاي ارسالشده براي ويدئو، پاسخ دهد. اين قابليت كه بهنام Smart Reply شناخته ميشود، از هوش مصنوعي براي تنظيم پاسخهاي مناسب با هر انديشه متخصصين بهره ميبرد. متخصصان با تكيه بر تواناييهاي پردازشي الگوريتم هوشمند، ديگر نياز به نوشتن پاسخ براي هر انديشه متخصصين ندارند. Smart Reply در بخش توليد محتواي يوتيوب، YouTube Studio، دراختيار متخصصان قرار ميگيرد.
پاسخ هوشمند درحالحاضر در زبانهاي انگليسي و اسپانيايي همراهي ميشود
گوگل تصويري متحرك از نحوهي استفاده از قابليت پاسخ هوشمند منتشر كرد. از تفاوتهاي مهم قابليت جديد ميتوان به همراهي از زبانهاي گوناگون اشاره كرد. قابليتي مشابه براي متخصصان جيميل هم عرضه ميشود كه البته از زبانهاي زيادي همراهي نميكند. البته Smart Reply درحال حاضر تنها از زبانهاي انگليسي و اسپانيايي همراهي ميكند، اما ظاهرا گوگل تصميم دارد تا زبانهاي ديگر را نيز بهمرور به سرويس اضافه كند.
مهندسان گوگل در پست وبلاگي كه براي قابليت جديد منتشر كردند، چالشهاي توسعهي الگوريتم را شرح دادند. آنها ميگويند براي اضافه كردن قابليت استفاده از شكلك و درك پيامهاي حاوي شكلك در توييتر، مجبور به توسعهي مدل پردازش زبان كاملا جديدي شدهاند. درنتيجهي همين تلاشها، سيستم پاسخ هوشمند توييتر پاسخهايي حاوي شكلك را هم به متخصص پيشنهاد ميدهد. در بخشي از پست وبلاگي گوگل ميخوانيم: «انديشه متخصصينهايي كه در يوتيوب ارسال ميشوند، برخلاف رايانامهها متن طولاني و زبان رسمي ندارند. در پاسخهاي توييتر عمدتا از الگوهاي پيچيدهي زباني استفاده ميشود كه شامل كلمههاي دوپهلو، اصطلاحهاي عاميانه، عدم دقت در علامتگذاري و استفادهي بسيار زياد از شكلك (Emoji) است».
گوگل قابليت پاسخهاي هوشمند را براي همهي انديشه متخصصينهاي يك ويدئو فعال نميكند. درواقع سيستم تشخيص ميدهد كه توليدكنندهي محتوا، بيشتر به تعامل با كدام پاسخ تمايل دارد. سپس، پيشنهادهاي هوشمند براي پاسخ به همان انديشه متخصصينها ارائه ميشوند. برخي از رسانههاي فناوري، بهخاطر همين سياست گوگل تصور كردند كه پاسخها تنها براي برخي از انديشه متخصصينها فعال هستند و حتي آن را باگ گزارش دادند. در ادامهي پست وبلاگي گوگل ميخوانيم:
هدف ما كمك كردن به توليدكنندههاي محتوا است. درنتيجه ما بايد مطمئن شويم كه SmartReply تنها زماني پاسخ پيشنهاد ميكند كه كارايي دارد. درنتيجه پيشنهادها زماني ارائه ميشوند كه احتمال تمايل توليدكنندهي محتوا به پاسخ، بالا باشد. بهعلاوه، سيستم نيز پيش از ارائهي پيشنهاد بايد از مناسب و منطقي بودن آن مطمئن شود.
قابليت پاسخ هوشمند در جيميل، كمك شاياني به متخصصان محبوبترين سرويس رايانامه جهان كرد. آنها ديگر رايانامههاي متعدد را بيپاسخ نميگذارند و پاسخهاي سريعي براي تعامل بهتر دراختيار دارند. پاسخ هوشمند به انديشه متخصصينها در يوتيوب هم با همين هدف افزايش تعامل ارائه شد تا توليدكنندهها، در ارتباط با جامعهي طرفداران خود موفقتر شوند.
گوگل تصميم دارد تا قابليتهايي مشابه با پاسخ هوشمند را در سرويسهاي ديگر خود هم توسعه دهد. بهعنوان مثال آنها بهدنبال توسعهي قابليت Smart Compose براي كيبورد اختصاصي Gboard هستند تا جملههاي متخصص را بدون نياز به تايپ كردن، تكميل كند. قابليت مذكور، خصوصا در اپليكيشنهاي پيامرسان مانند تلگرام و واتساپ بسيار متخصصدي خواهد بود. درنهايت بهانديشه متخصصين ميرسد رباتها و الگوريتمهاي هوشمند، روزبهروز نفوذ خود را به زندگي الكترونيك متخصصان افزايش ميدهند و حتي در تعاملهاي شخصي آنها نيز بهعنوان دستيار وارد ميشوند.
هم انديشي ها