هشدار توييتر براي لايك توييت برچسب‌دار

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چندي پيش، توييتر قابليت نمايش پيام هشدار براي ري‌توييت محتوايي با برچسب اطلاعات گمراه‌كننده را دردسترس متخصصان قرار داد. حالا اين هشدار حتي براي لايك چنين توييت‌هايي نيز به نمايش درمي‌آيد.
تبليغات

تا چهارده سال پيش اين تصور بسيار سخت بود كه روزي كسي با نوشتن جملات داراي كمتر از ۲۸۰ كاراكتر بتواند تأثير چنداني روي افكار عمومي بگذارد و احساسات افراد زيادي را برانگيزد. پيش از ظهور رسانه‌هاي اجتماعي، اين اتفاق نظير آن بود كه با نوشتن چند جمله‌ي كوتاه و سريع روي برگه يادداشت چسب‌دار، بخواهيد دنيا را عوض كنيد.

بااين‌حال از زمان به‌ميدان‌آمدن توييتر‌، يعني سال ۲۰۰۶ تاكنون، جهان به‌تدريج متوجه اين قضيه شده است كه حتي چند جمله‌ي كوتاه وقتي در پلتفرمي با ۳۵۰ ميليون متخصص فعال در ماه نوشته مي‌شود، شايد نتواند باعث تغيير دنيا شود؛ اما بدون شك باعث به‌راه‌افتادن جريان‌هاي خبري سياسي و اجتماعي مهم و مباحثه‌هاي جديدي مي‌شود كه زندگي و عواطف بسياري را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

دركنار قدرت توييتر در به‌دست‌گرفتن خط اتفاقات و تأثيرگذاري بر افكار عمومي، هميشه اين نگراني از انتشار و گسترش اطلاعات نادرست يا غيردقيق يا پرخطر وجود داشته است و اين سرويس ميكروبلاگ در تلاش است تاحدممكن از رسيدن اين نگراني به حد بحراني جلوگيري كند.

يكي از قابليت‌هاي جديد توييتر براي اين منظور، پيام هشداري است كه هنگام ري‌توييت متني با برچسب اطلاعات گمراه‌كننده به شما نمايش مي‌دهد. اين قابليت از زمان آغاز انتخابات ۲۰۲۰ آمريكا اجرايي شد. حالا توييتر اعلام كرده است كه قصد دارد اين سيستم هشدار را حتي براي لايك‌كردن توييت برچسب‌خورده نيز راه اندازي كند.

رسانه‌ي The Verge به‌نقل از توييتر مي‌گويد قابليت يادشده اين هفته به‌صورت جهاني به نسخه‌ي وب و iOS اضافه مي‌شود؛ اما متخصصان اندرويدي بايد كمي بيشتر صبر كنند. توييتر افزود نمايش اين پيام هشدار تعداد توييت‌هاي كوت‌شده با برچسب اطلاعات گمراه‌كننده را تا ۲۹ درصد كاهش داده است. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين شبكه‌ي اجتماعي با نمايش پيام هشدار هنگام لايك‌كردن چنين توييت‌هايي، اميدوار است از ميزان لايك محتواي برچسب‌دار بكاهد.

البته نمايش پيام هشدار پيش از ري‌توييت يا لايك توييت‌هاي برچسب‌دار، تنها محدوديتي نيست كه توييتر اخيرا براي جلوگيري از انتشار اطلاعات گمراه‌كننده به‌كار گرفته است. درحال‌حاضر، وقتي متخصص مي‌خواهد ري‌توييت را در صفحه‌ي شخصي‌اش به‌اشتراك بگذارد، توييتر پنجره‌اي باز مي‌كند تا به‌جاي اشتراك‌گذاري سريع، متخصص بتواند انديشه متخصصين خودش را در بالاي ري‌توييت بنويسد.

ناگفته نماند نوشتن انديشه متخصصين اجباري نيست و مي‌توان با زدن دكمه‌ي Retweet در پنجره‌ي باز‌شده، توييت را همانند گذشته و به سبك ري‌توييت قديمي بازنشر كرد. يك هفته بعد از انتخابات آمريكا، توييتر اعلام كرد در فاصله‌ي زماني ۲۷ اكتبر تا ۱۱ نوامبر، روي ۳۰۰ هزار توييت برچسب اطلاعات گمراه‌كننده زده است. از اين تعداد، ۴۵۶ برچسب قابليت ري‌توييت يا لايك نداشتند و زير پيام هشداري پنهان شده بودند كه از نمايش بلافاصله‌ي آن‌ها جلوگيري مي‌كرد.

پيش‌تر، توييتر گفته بود كه پيام هشدار براي توييت‌هاي برچسب‌دار و نحوه‌ي جديد ري‌توييت دست‌كم تا پايان هفته‌ي انتخابات در آمريكا ادامه خواهد داشت. با اينكه بيشتر از سه هفته از روز انتخابات مي‌گذرد، اين محدوديت‌ها هنوز ادامه دارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات