ويدئوي تبليغاتي شيائومي مي ۱۱ سرعت واي‌فاي آن را با آيفون ۱۲ پرو مكس مقايسه مي‌كند

دوشنبه ۱۵ دي ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شيائومي با استفاده از روتر AX6000 و انتشار ويدئويي، سرعت واي‌فاي مي ۱۱ را در مقايسه با آيفون ۱۲ پرو مكس محك زده است.
تبليغات

شيائومي اخيرا از اولين روتر Wi-Fi 6E خود موسوم به Mi Router AX6000، با ارزش ۵۹۹ يوان (حدود ۹۱ دلار) رونمايي كرده و طبق زمان‌بندي، قرار است در ۸ ژانويه ۲۰۲۱ (۱۹ دي ۱۳۹۹) در اختيار متخصصان قرار بگيرد. اين روتر به فناوري و ويژگي‌هاي نسل بعدي شبكه‌ي ارتباطي Wi-Fi مجهز شده است كه مي‌تواند وجه ‌تمايز آن با ساير محصولات باشد؛ اما درك درست فناوري جديد بدون يك تصوير عملي دشوار خواهد بود. با استناد به ويدئوي منتشرشده در GSMArena، موبايل پرچم‌دار شيائومي مي ۱۱ با بهره‌گيري از تراشه‌ي فست‌كانكت 6900 و روتر جديد، سرعت واي‌فاي بيشتري در مقايسه با قوي‌ترين پرچم‌دار اپل دارد.

در يك ويدئوي كوتاه، شيائومي براي نشان دادن قدرت Mi Router AX6000، آن را در مركز يك استاديوم بزرگ قرار داده و آيفون ۱۲ پرو مكس و شيائومي مي ۱۱ را به‌عنوان جديدترين پرچم‌دار خود، از انديشه متخصصين سرعت Wi-Fi در زوايا و فواصل مختلف آزمايش كرده است. هدف از آزمون يادشده اين است كه مشخص شود چه مقدار از پهناي باند ۸۰۰ مگابيت بر ثانيه به روتر منتقل و سپس در هر موبايل دريافت مي‌شود؛ البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه آزمايش شيائومي از لحاظ علمي و عملي قابل اتكا نيست و بيشتر به معناي نمايش مزاياي انديشه متخصصيني اتصال روتر بي‌سيم با همراهي از فناوري Wi-Fi 6E به موبايل سازگار مانند مي ۱۱ است.

در آزمون‌هاي انجام‌شده، عقب افتادن آيفون ۱۲ پرو مكس ناشي از اين واقعيت است كه اين موبايل از مودم X55 كمي قديمي‌تر مجهز به زيرسيستم FastConnect 6800 كوالكام براي استاندارد Wi-Fi استفاده مي‌كند؛ درحالي‌كه Mi 11 به لطف پردازنده‌ي اسنپدراگون 888، از جديدترين و بهترين مودم كوالكام موسوم به X60 بهره مي‌گيرد كه در بطن آن تراشه‌ي FastConnect 6900 تعبيه شده است.

تراشه‌ي فست‌كانكت 6900، باند ۶ گيگاهرتز ارائه مي‌دهد كه يكي از مهم‌ترين وجوه‌ تمايز Wi-Fi 6E در مقايسه با نسخه‌ي اوليه يا به‌اصطلاح وانيلا (Wi-Fi 6) محسوب مي‌شود. تراشه‌ي يادشده با ليتوگرافي ۱۴ نانومتري ساخته و به‌صورت يكپارچه، به‌عنوان قسمتي از SOC (سيستم-روي-چيپ) با پردازنده‌ي اسنپدراگون 888 ادغام شده است. اين تراشه از سيستم‌هاي انتقال دوبانده‌ي (DBS) چهارجرياني به‌صورت هم‌زمان (۲×۲ + ۲×۲) بهره مي‌گيرد و از توانايي‌هاي چندبانده‌ي طيف ۶ گيگاهرتز استفاده مي‌كند كه آن را با يك اتصال ۲ در ۲ باند ۵ گيگاهرتزي، براي حداكثر سرعت انديشه متخصصيني ۳٫۶ گيگابيت بر ثانيه تركيب مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تراشه‌ي FastConnect 6900 واي‌فاي 6E

مطمئنا براي نزديك شدن به چنين سرعتي به يك روتر سازگار و توانمند نياز خواهد بود و اين دقيقا جايي است كه Mi Router AX6000 وارد ميدان مي‌شود. جديدترين روتر شركت چيني، از لحاظ تئوري حداكثر سرعت خروجي بي‌سيم ۶ هزار مگابايت بر ثانيه ارائه مي‌دهد. اين مودم به يك پورت LAN با سرعت ۲٫۵ گيگابيت بر ثانيه مجهز شده است كه با استاندارد IEEE 802.3bz مطابقت دارد؛ از اين‌رو مي‌تواند با كابل‌ اترنت Cat 5e كار كند و آن را به‌ يك مسير عالي ارتقا مي‌دهد؛ زيرا اتصالات اينترنت خانگي در مكان‌هاي خاص از مرز يك گيگابيت بر ثانيه شروع مي‌شود.

واي‌فاي 6E در مقايسه با نسخه‌ي استاندارد پيشرفت چشمگيري محسوب مي‌شود؛ البته Wi-Fi 6 نيز به‌عنوان جايگزين واي‌فاي ۵ (802.11ac) يك ارتقا مهم و طولاني‌مدت به‌حساب مي‌آمد. به لطف همراهي از Wi-Fi 6E، روتر AX6000 مي‌تواند پهناي باند چهار در چهار ۱۶۰ مگاهرتزي ارائه دهد. براي مقايسه، اين مقدار در Wi-Fi 6 به ۸۰ مگاهرتز محدود شده است. اين مودم به فناوري انتقال پرسرعت مدولاسيون 4K QAM مجهز است كه ادعا مي‌شود در مقايسه با نسل قبلي (1024 QAM)، انتقال داده را فشرده مي‌كند و ۲۰ درصد تراكم بيشتر و در نتيجه ۲۰ درصد انتقال داده هم‌زمان را سريع‌تر انجام مي‌دهد.

روتر مورد مباحثه با بهره‌گيري از ۵۱۲ مگابايت حافظه‌ي رم، سرعت مناسبي براي اتصال‌هاي تكي ارائه و همراهي از حداكثر ۲۴۸ دستگاه را نويد مي‌دهد؛ قابليتي كه با محبوبيت فناوري اينترنت اشياء اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. در اين ميان، شش تقويت‌كننده‌ي سيگنال مستقل، پوششي عالي به ارمغان مي‌آورند و اين فقط مختص به يك استاديوم بزرگ نيست؛ بلكه اين روتر مي‌تواند به‌آساني يك آپارتمان سه‌طبقه را پوشش دهد.

از مشخصات ديگر اين روتر مي‌توان به همراهي از قابليت Xiaomi Mesh، ويژگي‌هاي نرم‌افزاري هوشمند، از جمله تصادفي‌سازي خودكار رمز عبور واي‌فاي و همگام‌سازي با دستگاه‌هاي هوشمند شيائومي كه از Xiaomi ChangKai Connect همراهي مي‌كنند اشاره كرد. AX6000 مي‌تواند به‌صورت هوشمند برخي از موبايل‌هاي شيائومي و ردمي را شناسايي كند و در صورت لاخبار تخصصي، تنظيمات شبكه مخصوص بازي را براي ترافيك Wi-Fi آن‌ها تغيير دهد.

هنوز اطلاعات زيادي درباره‌ي عرضه‌ي جهاني Mi Router AX6000 در دسترس نيست؛ اما با توجه به عرضه‌ي ديگر روترهاي اين شركت از جمله AX3600 يا AX5، بايد كمي براي عرضه‌ي آن در بازار جهاني منتظر ماند و البته به انديشه متخصصين مي‌رسد نسخه‌ي جهاني آن با ارزش بيشتري عرضه شود.

تماشا در يوتيوب

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات