مرجع متخصصين ايران

پينترست چيست؛ شبكه اجتماعي افراد خوش‌سليقه و خلاق

چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 24 دقيقه
اگر فرد خوش‌سليقه و خلاقي هستيد و از هياهوي دنياي سلبريتي‌ها در اينستاگرام خسته شده‌ايد، پينترست جايگزيني ايدئال براي شما است.
تبليغات
فهرست مطالب

اگر از شما بپرسند يك شبكه اجتماعي نام ببريد كه بيش از هر چيز بر اشتراك‌گذاري عكس متمركز باشد، بدون شك مي‌گوييد اينستاگرام؛ كه البته منطقي است. اينستاگرام تا جولاي ۲۰۲۲ نزديك به يك ميليارد متخصص فعال در دنيا دارد كه بيش از ۲۴ ميليون نفر آن‌ها ايراني هستند.

اما اينستاگرام تنها شبكه اجتماعي تصوير محور نيست. پلتفرمي به نام پينترست دقيقاً از مجموعه‌اي از تصاوير تشكيل شده است كه شايد حتي از عكس‌هاي منتشرشده در اينستاگرام زيباتر باشند. چرا؟

چون اينستاگرام متخصص را ترغيب مي‌كند عكس‌هاي متعلق به خود را پست كند و اين واقعيت تلخي است كه تمام متخصصان اين شبكه محبوب اجتماعي، برخلاف آنچه خودشان فكر مي‌كنند، مهارت زيادي در عكاسي ندارند؛ به همين خاطر، احتمال اينكه در اينستاگرام با انواع عكس‌هاي شخصي بي‌كيفيت و عاري از هرگونه اصل زيبايي‌شناختي روبه‌رو شويد، زياد است.

پينترست جايي براي كشف و جمع‌آوري ايده‌هاي خلاقانه

اما رسالت پينترست متفاوت است. اين شبكه اجتماعي به جاي ترغيب متخصص به اشتراك‌گذاري شاهكارهاي عكاسي خود، به او فضايي مي‌دهد تا شاهكارهاي ديگران را مطابق با سليقه و علايق خود جمع‌آوري كند؛ مثل كلكسيوني از ايده‌هاي خلاقانه و جذاب.

مرجع متخصصين ايران پينترست / Pinterest

پينترست براي افرادي كه عاشق ايده و خلاقيت يا دنبال اينفوگرافيك و يادگيري‌هاي متخصصدي‌ هستند، ايدئال است. در پينترست مي‌توانيد مثل اينستاگرام چندين هزار فالوور داشته باشيد و حتي كسب درآمد كنيد. و راستي، در پينترست خبري از سلبريتي‌ها و حكمروايي مطلق آن‌ها نيست كه به متخصصان عادي مجال ابراز وجود نمي‌دهند.

اينجا هركسي براي موفقيت و ديده شدن از شانس يكساني برخوردار است؛ شايد به اين خاطر كه در پينترست اين شما نيستيد كه ديده مي‌شويد، بلكه علايق شما است كه ديده مي‌شود. و هرچه در جمع‌آوري تصاوير، منظم‌تر و خوش‌سليقه‌تر باشيد، تعامل متخصصان ديگر با مجموعه عكس‌هاي شما بيشتر مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت پينترست جاي افراد خوش‌سليقه است.

اگر كنجكاويد بدانيد پينترست دقيقاً چيست، روش كار با آن چطور است و چه مزيت‌هايي نسبت به اينستاگرام دارد، با اين مقاله همراه شويد.

پينترست چيست

مرجع متخصصين ايران پينترست چيست

پينترست Pinterest يك شبكه اجتماعي است كه به متخصصان امكان مي‌دهد تصاوير يا ويديوهاي مورد علاقه خود را (معروف به «Pin» يا همان «پونز») در فضاهاي مجزا و منظمي موسوم به «Board» يا «تخته» كه در واقع كلكسيوني از پين‌هاي مرتبط هستند، به اشتراك بگذارند. اين پين‌ها در اكثر مواقع از وب‌سايت‌هاي مختلف جمع‌آوري مي‌شود و كمتر پيش مي‌آيد متخصص عكس متعلق به خود را در اين پلتفرم به اشتراك بگذارد.

شباهت پينترست با اينستاگرام و تفاوت آن با شبكه‌هاي اجتماعي ديگر نظير توييتر و فيسبوك در تمركز آن بر تصاوير است. به عبارت ديگر، اگر پست شما تصوير يا ويديو به همراه نداشته باشد، نمي‌توانيد آن را در پينترست به اشتراك بگذاريد؛ و اگر مطلبي در اينترنت انديشه متخصصين شما را جلب كرد و خواستيد آن را در پينترست پين كنيد، اين مطلب با تصوير آن پين مي‌شود و متخصصان براي خواندن آن بايد روي عكس يا لينك كليك كنند تا به صفحه اصلي منتقل شوند.

پينترست جايي براي ترويج و كشف سبك زندگي است. متخصصان پينترست از اين شبكه اجتماعي به‌عنوان پلتفرمي براي اشتراك‌گذاري علايق خود، ايده‌پردازي و كشف و جمع‌آوري تصاويري كه با سليقه آن‌ها همخواني دارد، استفاده مي‌كنند. مثلاً مي‌توانيد ايده‌هاي مربوط به دكوراسيون خانه، مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهاي هيجان‌انگيز يا جملات انگيزشي مورد علاقه خود را در پينترست پيدا كرده و بعد در بردهاي مرتبط پين كنيد تا كلكسيوني از آن‌ها را در پروفايل خود داشته باشيد.

پينترست هم مانند ساير رسانه‌هاي اجتماعي، واژگان مخصوص به خود را دارد:‌

پين Pin: هر عكس يا ويديويي كه در پينترست به اشتراك مي‌گذاريد.

ري‌پين Repin: وقتي پين‌هاي متخصصان ديگر را در پروفايل خود به اشتراك مي‌گذاريد.

برد Board: فضايي كه پين‌هاي مرتبط در آن قرار دارند و شبيه تخته‌اي است كه روي آن عكس چسبانده شده باشد.

لنز Lens: قابليتي در اپليكيشن موبايل به شكل آيكون دوربين است و مي‌توان با آن از هر چيزي عكس گرفت تا پينترست به شما پين‌هاي مشابه متخصصان ديگر را نشان دهد.

در پينترست مي‌توانيد محتواي وب‌سايت‌هاي ديگر يا عكس‌هاي گالري خود را به اشتراك بگذاريد. هنگام گشت‌وگذار در اينترنت، هرجا با دكمه Pin It مواجه شديد، مي‌توانيد با كليك بر آن، محتواي مورد علاقه خود را مستقيماً در برد مورد انديشه متخصصين خود در پروفايل پينترست ذخيره كنيد. حتي مي‌توانيد پين‌هاي خود را در توييتر و فيسبوك به اشتراك بگذاريد.

به‌طور كلي، هدف پينترست اين است تا «تمام افراد جهان را ازطريق چيزهايي كه برايشان جالب است، در ارتباط با يكديگر قرار دهد.»

داستان پيدايش پينترست

مرجع متخصصين ايران بنيان‌گذاران پينترست

داستان پيدايش پينترست با سه جوان آمريكايي به نام بن زيلبرمان، ايوان شارپ و پال سيارا شروع شد كه به‌دنبال توسعه محصولي بودند كه براي همه مفيد باشد، نه فقط افرادي كه از تكنولوژي سر درمي‌آوردند. اين سه نفر مي‌خواستند محصولي جديد، اورجينال و در عين حال آشنا توليد كنند؛ چيزي كه متخصصان بتوانند سريع با آن ارتباط برقرار كنند، حتي اگر تا به حال چيزي درباره‌اش نشنيده بودند. اين محصول پينترست بود.

اما زيلبرمان پيش از رسيدن به ايده توسعه پينترست، محصول ديگري به نام Tote را اوايل سال ۲۰۰۹ عرضه كرد كه متخصصان مي‌توانستند از ۳۰ فروشگاه موجود در اين اپليكيشن، ارزش لباس و اجناس ديگر را با يكديگر مقايسه كنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفايل ذخيره كنند و هر زمان اين محصولات شامل تخفيف شد، با نوتيفيكيشن باخبر شوند.

اپليكيشن Tote اگرچه در رسيدن به اهدافش شكست خورد؛ اما براي زيلبرمان سكوي پرتابي شد تا ايده توسعه پينترست به ذهنش خطور كند.

زماني كه زيلبرمان و سيارا در حال آناليز داده متخصصان Tote بودند، متوجه شدند متخصصان به جز جستجو و ذخيره محصولاتي كه به‌دنبال آن بودند، محصولات جديدي نيز پيدا مي‌كردند و تصاوير آن‌ها را براي خودشان مي‌فرستادند. اين رفتار متخصص، ايده توسعه محصول جديدي را به آن‌ها داد كه بر پايه جمع‌آوري كلكسيون مجازي بود.

نمونه اوليه اين محصول جديد تا پاييز ۲۰۰۹ تقريباً به اتمام رسيده بود. زيلبرمان در سفري كه به نيويورك داشت، با ايوان شارپ ديدن كرد كه پيش از ملحق شدن به تيم توسعه پينترست، به‌عنوان طراح محصول در فيسبوك كار مي‌كرد. نفوذ شارپ براي پا گرفتن اين محصول تازه بسيار حياتي بود. او نه‌تنها كدنويسي بخش عمده وب‌سايت را انجام داد، بلكه طراحي شبكه‌اي (grid) كه پينترست همچنان از آن استفاده مي‌كند نيز ايده او بود.

مرجع متخصصين ايران پينترست / Pinterest

اسم اين محصول هم ايده دوست‌دختر زيلبرمان بود كه از كلمه پين Pin به معني پونز و اينترست interest به معني علاقه تشكيل شده است.

مفهوم كلكسيون از همان ابتدا در پينترست لحاظ شده بود. خود زيلبرمان هم در جواني عادت داشت كلكسيون بزرگي از پروانه جمع كند كه به شوخي از آن به‌عنوان اولين نسخه پينترست ياد مي‌كند.

زماني كه نسخه بتا پينترست در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، فيسبوك بيش از ۳۰۰ ميليون متخصص فعال ماهانه و توييتر تقريباً ۲۰ ميليون متخصص داشت؛ بااين‌حال، پينترست در بين اين شبكه‌هاي اجتماعي منحصر‌به‌فرد است. اگر تأكيد فيسبوك و توييتر بر اشتراك‌گذاري اتفاقات روزمره است، پينترست درمقابل بر اشتراك‌گذاري علايق تأكيد داشت و به همين خاطر توانست بين غول‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي جايي براي خود باز كند.

۹ ماه بعد از عرضه عمومي نسخه بتا، وب‌سايت پينترست كمتر از ۱۰ هزار متخصص داشت. زيلبرمان با نيمي از اين متخصصان تماس گرفت و حتي شماره تلفن شخصي خود را به آن‌ها داد و از آن‌ها خواست هر زماني كه خواستند، با او تماس بگيرند.

پينترست اولين رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپليكيشن مخصوص آيفون در مارس ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) تجربه كرد. دومين رشد بزرگ اين پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتي مجله تايم از پينترست به‌عنوان يكي از «۵۰ شبكه اجتماعي برتر» ياد كرد. تا پايان سال ۲۰۱۱، پينترست يكي از ده سرويس بزرگ رسانه اجتماعي بود و هر هفته بيش از ۱۱ ميليون بازديدكننده جديد را به وب‌سايت خود جذب مي‌كرد. اين رشد چشمگير باعث شد وب‌سايت فناوري تِك‌كرانچ، پينترست را بهترين استارتاپ جديد سال ۲۰۱۱ بنامد.

پينترست با تمركز بر متخصصاني كه از قبل داشت و نه متخصصاني كه فكر مي‌كرد بايد داشته باشد، توانست در عرض ده سال به كسب‌وكاري ۱۵ ميليارد دلاري تبديل شود. پينترست اولين محصول الكترونيك بود كه از نحوه تعامل افراد در دنياي واقعي براي سروسامان دادن به زندگي ديجيتالي آن‌ها استفاده كرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زيلبرمان، طبق گزارش فوربز نزديك به ۳٫۴ ميليارد دلار تخمين زده شده است.

روش كار با پينترست

اگر اهل هنر، ايده‌هاي خلاقانه، آشپزي، طراحي داخلي، سفر، طراحي لباس يا نگه‌داري از گل و گياه هستيد يا از تماشاي مناظر چشم‌نواز لذت مي‌بريد يا از طرفداران فن آرت و ميم‌هاي اينترنتي هستيد، همين حالا دست به كار شده و در پينترست براي خود حسابي ايجاد كنيد. مراحل ثبت‌نام در پينترست و نحوه كار با اين شبكه اجتماعي را در ادامه خواهيد خواند.

ثبت‌نام در پينترست

مرجع متخصصين ايران نام نويسي در پينترست

براي استفاده از پينترست حتماً بايد در آن حساب متخصصي داشت، چون اين پلتفرم بدون حساب به متخصص اجازه تعامل با محتواي خود را نمي‌دهد. براي باز كردن حساب پينترست كافي است به سايت Pinterest.com رفته و گزينه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب كنيد. مي‌توانيد با رايانامه و رمز عبور در پينترست ثبت‌نام كنيد يا براي وارد شدن، از اكانت فيسبوك و گوگل خود استفاده كنيد.

در كنار اكانت معمولي، مي‌توانيد اكانت تجاري هم براي معرفي و گسترش كسب‌و‌كار خود ايجاد كنيد. براي اين كار بايد روي Create a free business account كه در انتهاي پنجره نام نويسي قرار دارد،‌ كليك كرده و مراحل نام نويسي را شبيه ساخت اكانت شخصي طي كنيد.

مرجع متخصصين ايران نام نويسي در پينترست

قانون پينترست تمام متخصصاني را كه از اين پلتفرم براي تبليغ كسب‌و‌كار خود استفاده مي‌كنند، مجاب به استفاده از حساب تجاري مي‌كند. اگر تاكنون از حساب شخصي براي معرفي كسب‌و‌كار خود استفاده مي‌كرده‌ايد، مي‌توانيد آن را به‌طور رايگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاري تبديل كنيد و از ابزارهاي مخصوص اين حساب از جمله Pinterest Analytics براي تجزيه‌ و تحليل داده‌هاي مخاطب، بهره‌مند شويد.

ايجاد برد

داشتن حساب پينترست بدون ايجاد برد (Board) تقريباً بي‌معني است چون تنها به كمك برد مي‌توانيد پين‌هاي مرتبط با موضوعات خاص را به‌طور منظم دسته‌بندي كنيد. ايجاد برد در پينترست بسيار آسان است. اگر از نسخه وب پينترست استفاده مي‌كنيد، براي ايجاد برد كافي است روي منوي Profile در سمت چپ آيكون قرمز Save كليك كرده و بعد گزينه Create Board را از انتهاي منو انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران ايجاد برد در پينترست

در اپليكيشن موبايل، روي آيكون + در صفحه پروفايل خود كليك كرده و از آنجا گزينه Board را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران برد پينترست موبايل

بعد از انتخاب Board بايد براي آن نامي انتخاب كنيد و بعد تصميم بگيريد كه آيا مي‌خواهيد بردتان شخصي باشد يا عمومي.

مرجع متخصصين ايران برد پينترست

بردهاي پينترست به‌طور پيش‌فرض عمومي است و براي شخصي كردن آن بايد گزينه secret را فعال كنيد. بردهايي كه عمومي هستند براي تمام متخصصان قابل مشاهده‌اند و پين‌هاي آن در نتايج گوگل مي‌آيند. پين‌هاي بردهاي شخصي تنها براي شما و افرادي كه به برد دعوت مي‌كنيد، قابل مشاهده هستند.

براي آنكه بيشترين بهره را از پينترست ببريد، لازم است هر برد يك موضوع خاص باشد. مثلاً اگر براي دكوراسيون خانه برد ايجاد كرده‌ايد، پين‌هاي آن بايد با پين‌هاي برد ورزشي متفاوت باشد. هرچه نظم بردهاي شما بيشتر باشد، هم دسترسي به آن‌ها براي شما آسان‌تر خواهد شد و هم متخصصان بيشتري به‌دنبال كردن بردهاي شما ترغيب مي‌شوند.

پين كردن عكس و ويدئو به برد

براي پين كردن عكس به برد يا مي‌توانيد از عكس‌هايي كه متخصصان ديگر در پينترست به اشتراك گذاشته‌اند، استفاده كنيد يا محتواي جالبي را كه در وب‌سايت‌هاي مختلف مي‌بينيد، در پينترست به اشتراك بگذاريد.

وقتي براي اولين بار در پينترست ثبت‌نام مي‌كنيد، از شما خواسته مي‌شود برخي از علاقه‌مندي‌هاي خود را انتخاب كنيد كه در واقع موضوعاتي هستند كه دوست داريد پينترست در صفحه اصلي خود (Home Page)، به شما نشان دهد. مي‌توانيد در اين صفحه براي پيدا كردن عكس يا همان پين مورد علاقه خود جستجو كنيد و براي اضافه كردن آن به كلكسيون خود روي آن كليك كنيد تا گزينه‌هاي مختلف براي ذخيره عكس به شما نشان داده شود.

آيكون قرمز Save شبيه Like عمل مي‌كند. وقتي عكسي را در نسخه وب پينترست Save مي‌كنيد،‌ آن را به‌طور خودكار به برد مخصوص عكس‌هاي لايك شده مي‌فرستيد كه برخلاف بردهاي خودتان، نظم خاصي ندارد. اگر دوباره روي اين آيكون كليك كنيد، عكس از كلكسيون شما حذف خواهد شد. عكس‌هاي لايك شده را مي‌توانيد در Your Pinterest Likes مشاهده كنيد، آن‌ها را به بردهاي مخصوص منتقل كرده يا كلا حذف كنيد.

با كليك روي منوي Profile در سمت چپ آيكون Save، با فهرست تمام بردهايي كه ايجاد كرده‌ايد، روبه‌رو مي‌شويد. مي‌توانيد انتخاب كنيد عكس موردانديشه متخصصين شما در كدام برد ذخيره شود. يا اگر براي اين موضوع هنوز برد مخصوص ايجاد نكرده‌ايد، با انتخاب Create board در انتهاي منو مي‌توانيد برد جديد ايجاد كرده و بلافاصله عكس را در آن ذخيره كنيد.

مرجع متخصصين ايران پين كردن در پينترست

آيكون اشتراك‌گذاري اين امكان را به شما مي‌دهد تا عكس را در توييتر يا فيسبوك منتشر كنيد، آن را براي دوستان خود در واتساپ يا رايانامه بفرستيد يا اگر كسي را در پينترست دنبال مي‌كنيد، مي‌توانيد عكس را براي آن‌ها بفرستيد.

براي ذخيره عكس در كامپيوتر روي آيكون سه‌نقطه كليك كرده و گزينه Download image را انتخاب كنيد.

با كليك روي تصاوير، علاوه بر پين كردن و ذخيره آن‌ها مي‌توانيد با انتخاب گزينه Follow، پروفايل متخصصي را كه اين عكس را به اشتراك گذاشته، دنبال كنيد يا در بخش Comments براي آن انديشه متخصصين بگذاريد.

ازآنجاكه پين‌ها معمولاً به جاي بارگذاري مستقيم از خود پينترست، از وب‌سايت‌هاي ديگر به اشتراك گذاشته مي‌شوند،‌ مي‌توانيد لينك وب‌سايت مربوط را نيز مشاهده كرده و براي اطلاعات بيشتر از آن بازديد كنيد.

علاوه بر پين‌هايي كه در Home Page مي‌بينيد يا محتواي وب‌سايت‌هايي كه در پينترست به اشتراك مي‌گذاريد، مي‌توانيد در نوار جستجو نيز پين‌هاي مورد انديشه متخصصين خود را پيدا كنيد. مثلاً مي‌توانيد با جستجوي garden vegetables فهرستي طولاني از سبزيجاتي را كه مي‌توان در باغچه پرورش داد، مشاهده كنيد. البته جستجوي فارسي هم نتايجي در بر خواهد داشت اما احتمالاً به اندازه جستجوي انگليسي مرتبط و كامل نخواهد بود.

استفاده از پينترست لنز

يكي از جالب‌ترين قابليت‌هاي پينترست، «پينترست لنز» (Pinterest Lens) است كه البته تنها در اپليكيشن موبايل آن دردسترس است. اين قابليت فوريه ۲۰۱۷ (بهمن ۹۵) عرضه شد و چند ماه بعد گوگل هم از قابليتي مشابه به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمايي كرد. پينترست لنز فناوري تشخيص تصوير است و به شما اين امكان را مي‌دهد تا با گرفتن عكس از هر چيزي كه مورد انديشه متخصصينتان است يا با باز كردن عكس از گالري موبايل خود، عكس‌هاي مشابه با آن را براي گرفتن ايده مشاهده كنيد.

مرجع متخصصين ايران پينترست لنز

براي استفاده از پينترست لنز، اپليكيشن پينترست را در موبايل هوشمند خود باز كرده، وارد بخش جستجو شويد و آيكون دوربين را انتخاب كنيد.

حالا موبايل خود را به سمت سوژه مورد انديشه متخصصين خود گرفته و از آن عكس بگيريد. الگوريتم‌هاي تشخيص تصوير پينترست نتايج تصاوير مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصوير را به‌طور پرتره بگيريد، نتايج هم عكس‌هاي پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابليت لنز همچنين مي‌توانيد براي ايده گرفتن از عكس‌هايي كه در گالري موبايل شما موجود است، استفاده كنيد. اگر تصاوير شما شلوغ است، مي‌توانيد به كمك آيكون ذره‌بين در گوشه راست پايين صفحه روي سوژه خاصي تمركز كنيد.

Pinterest Story چيست

مرجع متخصصين ايران استوري پينترست

پينترست هم مانند اينستاگرام از قابليت استوري (Story) همراهي مي‌كند كه از برخي جهات مشابه اينستاگرام است؛ اما با آن تفاوت‌هايي نيز دارد. استوري‌هاي پينترست مانند اينستاگرام از تصوير، ويدئو و متن تشكيل شده‌اند و ابزار قدرتمندي در جذب مخاطب هستند. اما برخلاف اينستاگرام، تمام قسمت‌هاي استوري در پينترست با هم مرتبط هستند و درواقع يك داستان واحد را بازگو مي‌كنند. هر استوري پينترست از حداكثر ۲۰ صفحه تشكيل شده و معمولاً شامل لحظات پشت‌صحنه، نكات يادگيريي، دستور آشپزي، ايده‌هاي كاردستي و يادگيري‌هاي گام‌به‌گام است.

استوري‌هاي پينترست را مي‌توانيد مثل هر پين ديگري در بردهاي خود ذخيره كنيد. خوبي اين استوري‌ها نسبت به استوري اينستاگرام اين است كه بعد از ۲۴ ساعت ناپديد نمي‌شوند.

البته در انديشه متخصصين داشته باشيد نسخه بتاي Pinterest Story سال گذشته براي برخي حساب‌هاي تجاري فعال شد و در حال حاضر امكان ساخت استوري براي حساب‌هاي شخصي وجود ندارد.

روش ايجاد استوري در پينترست

اگر اكانت پينترست شما از نوع تجاري است و به قابليت Story Pins دسترسي داريد، مي‌توانيد طبق مراحل زير، اولين استوري خود را در پينترست ايجاد و منتشر كنيد:

۱- بعد از ورود به اكانت تجاري خود، روي تب Create كليك كنيد.

۲- روي Create Story Pin كليك كنيد. اگر به قابليت Story Pins دسترسي نداشته باشيد، اين گزينه براي شما نمايش داده نخواهد شد.

۳- ۱ تا ۲۰ تصوير يا ويدئو را براي آپلود انتخاب كنيد. ويديوها نبايد بيشتر از ۶۰ ثانيه باشند.

۴- صفحات خود را با ابزارهاي موجود تزيين كنيد. مي‌توانيد از فونت‌ها و رنگ‌هاي مختلف استفاده كنيد يا صفحه‌بندي تصاوير را تنظيم كنيد.

۵- روي Next كليك كنيد.

۶- براي Story Pin خود تم مورد علاقه خود را انتخاب كنيد.

۷- به استوري خود جزيياتي مثل مواد لازم اضافه كنيد.

۸- روي Next كليك كنيد.

۹- براي Story Pin عنوان انتخاب كنيد.

۱۰- بردي را كه مي‌خواهيد استوري در آنجا منتشر شود، انتخاب كنيد.

۱۱- براي استوري خود حداكثر ۱۰ تگ مربوط انتخاب كنيد.

۱۲- در نهايت براي انتشار استوري روي Publish كليك كنيد.

دانلود Pinterest براي آيفون و اندرويد

پينترست ابتدا فقط به شكل وب‌سايت وجود داشت؛ اما بعد از افزايش محبوبيت آن، اپليكيشن آيفون و اندرويد آن نيز به بازار عرضه شد. اگرچه استفاده از نسخه وب پينترست بسيار آسان و بي‌دردسر است، مي‌توانيد اپليكيشن دسكتاپ آن را نيز از مايكروسافت استور به‌طور رايگان دانلود كنيد.

علاوه بر اين مي‌توانيد با نصب افزونه پينترست در مرورگر كروم، فايرفاكس و مايكروسافت اج، هر محتواي وبي كه انديشه متخصصينتان را به خود جلب كرد، بلافاصله در بردهاي خود ذخيره كنيد. براي اين كار كافي است روي آيكون قرمز پينترست در بالاي مرورگر خود كليك كرده، گزينه Save را از گوشه بالا سمت چپ انتخاب كنيد و بعد آن را در برد موردانديشه متخصصين خود پين كنيد.

روش استفاده از پينترست در موبايل

مرجع متخصصين ايران پينترست موبايل

درحالي‌كه استفاده از نسخه وب پينترست در كامپيوتر تجربه لذت‌بخشي است و نيازي به دانلود و نصب اپليكيشن آن نيست، در موبايل بهتر است براي بهترين تجربه پينترست از اپليكيشن آن استفاده كنيد. مراحل ثبت‌نام يا ورود به نسخه اپليكيشن موبايل پينترست مشابه نسخه وب است. بعد از ورود به اكانت با صفحه خانه روبه‌رو مي‌شويد كه پين‌هاي مرتبط با علايق شما در اينجا نمايش داده مي‌شود.

آيكون ذره‌بين در انتهاي صفحه جايي است كه مي‌توانيد پين مورد انديشه متخصصين خود را به‌طور خاص جستجو كنيد، يا در جريان پين‌هاي محبوب قرار بگيريد يا با انتخاب آيكون دوربين در سمت راست نوار جستجو، از قابليت لنز استفاده كنيد.

آيكون ابرنويسه يا بالون جايي است كه مي‌توانيد از به‌روزرساني صفحاتي كه دنبال مي‌كنيد، با خبر شويد يا در بخش Messages با متخصصان پينترست در ارتباط باشيد.

آيكون چهارم مربوط به پروفايلتان است كه شامل بردها و پين‌هاي ذخيره شده شما است.

گزينه‌هاي پين در موبايل

وقتي در اپليكيشن پينترست عكسي را براي پين كردن انتخاب مي‌كنيد با گزينه‌هاي مختلفي روبه‌رو مي‌شويد:

  • آيكون سه‌نقطه در گوشه راست بالاي عكس اين امكان را مي‌دهد تا با انتخاب Download image عكس را در گالري موبايل خود ذخيره كنيد.
  • آيكون ذره‌بين در گوشه راست پايين عكس اين امكان را مي‌دهد تا روي بخشي از عكس تمركز كرده و پين‌هاي مشابه آن را مشاهده كنيد.

در نوار سفيد رنگ زير عكس به ترتيب از راست:

  • آيكون اشتراك‌گذاري براي فرستادن عكس به مخاطبان
  • آيكون Save براي پين كردن عكس در برد مورد انديشه متخصصين خود
  • آيكون Visit براي بازديد از سايتي كه اين عكس از آنجا پين شده
  • آيكون بالن براي نوشتن انديشه متخصصينات براي عكس

دانلود ويدئو از Pinterest

درحالي‌كه پينترست ازطريق گزينه Download image، اجازه ذخيره كردن تصاوير را در دستگاه متخصص مي‌دهد، دانلود ويدئو به‌طور مستقيم از پينترست ممكن نيست. براي دانلود ويدئو از پينترست لازم است از وب‌سايت‌هاي مخصوص اين كار استفاده كنيد كه يكي از بهترين‌هاي آن‌ها، Pinterest Video Downloader است.

مرجع متخصصين ايران دانلود ويديو پينترست

اين وب‌سايت ابزار الكترونيك و رايگاني براي دانلود ويدئو، فايل گيف يا حتي عكس از پينترست دراختيار متخصص قرار مي‌دهد و يكي از مزيت‌هاي آن نسبت به وب‌سايت‌هاي مشابه اين است كه با كليك روي گزينه دانلود با پاپ‌آپ‌هاي مزاحم روبه‌رو نمي‌شويد.

براي دانلود ويدئو از پينترست كافي است لينك مربوط به ويدئو را در نوار مخصوص قرار دهيد و بعد روي آيكون قرمز رنگ Download كليك كنيد.

اگر اين وب‌سايت را از كامپيوتر مشاهده مي‌كنيد، روي Download video file راست‌كليك كرده و فايل را با فرمت mp4. در كامپيوتر خود ذخيره كنيد. براي دانلود ويدئو در موبايل، انگشت خود را روي اين آيكون نگه داشته تا قابليت دانلود فايل برايتان ظاهر شود.

كسب درآمد از پينترست

مرجع متخصصين ايران كسب درآمد از پينترست

خواه در پينترست توليدكننده محتوا باشيد يا صاحب كسب‌وكار الكترونيك يا صرفاً قصد داريد ازطريق پينترست ترافيك بلاگتان را افزايش دهيد، پينترست مي‌تواند پلتفرمي براي كسب درآمد شما باشد. اگر جامعه هدف شما در پينترست فعال باشند، احتمالاً آمادگي خريد دارند. طبق آمار دموگرافيك پينترست در سال ۲۰۲۱، ۸۳ درصد متخصصان اين شبكه‌ اجتماعي براساس آنچه در اين پلتفرم مي‌بينند، اقدام به خريد مي‌كنند. پس اگر قصد داريد از پينترست كسب درآمد كنيد، مي‌توانيد از روش‌هاي زير شروع كنيد:

براي محصولات كسب‌وكار الكترونيك خود ترافيك ايجاد كنيد

اگر كسب‌وكار اينترنتي داريد، يكي از ساده‌ترين روش‌ها براي افزايش فروش محصولاتتان،‌ پين كردن مستقيم آن‌ها در پينترست است. ايجاد پين‌هايي كه متخصص را مستقيماً به فروشگاه الكترونيك‌تان هدايت مي‌كنند و همراه كردن آن با كلمه‌هاي كليدي كه مشتريان موردانديشه متخصصين شما در جستجوي آن‌ها هستند، مي‌تواند ترافيك به‌اصلاح معناداري را به سمت وب‌سايت شما جاري كند.

فقط حواستان باشد كه پيش از پست كردن محصولات در پينترست، گزينه‌ي Rich Pins را فعال كنيد تا آخرين به‌روزرساني‌هاي مطالب وب‌سايت‌تان نظير ارزش‌ها و موجودي انبار را با هر پيني كه براي آن ايجاد مي‌كنيد، همگام‌سازي كند. استفاده از گزينه‌ي Rich Pins رايگان است و تنها بايد كد آن را به وب‌سايت خود اضافه كنيد.

با برندهاي ديگر همكاري كنيد

مرجع متخصصين ايران پول در آوردن از پينترست

اگر با برندها و شركت‌هاي ديگر همكاري داريد، مي‌توانيد براي محصولات آن‌ها پين ايجاد كنيد. افيليت ماركتينگ (Affiliate marketing) يا همكاري در فروش روش محبوبي براي آن دسته از افرادي است كه مي‌خواهند به‌صورت منفعل كسب‌درآمد كنند. به‌عنوان افيليت، مي‌توانيد با هر خريد از لينكي كه شما براي‌ آن محصول ايجاد كرده‌ايد، مبلغي را به‌عنوان حق كميسيون دريافت كنيد.

براي استفاده از پينترست براي افيليت ماركتينگ، مي‌توانيد پين‌هايي ايجاد كنيد كه مستقيماً به لينك‌هاي افيليت يا پست‌هاي بلاگ يا ويدئوهاي يوتيوب كه حاوي اين لينك‌ها هستند، لينك دهند. زماني كه لينك‌هاي افيليت را در پينترست به اشتراك مي‌گذاريد، هر متخصصي كه به‌دنبال خريد آن محصول باشد، مي‌تواند آن را پيدا كند و اگر با كليك روي پين شما، محصول را خريداري كند، شما نيز از خريد او حق كميسيون دريافت خواهيد كرد.

براي بلاگ خود ترافيك بيشتر ايجاد كنيد

اگر براي كسب درآمد از تبليغات يا معرفي وب‌سايت خود به ترافيك وب نياز داريد، پينترست مي‌تواند جايگزين به‌مراتب ساده‌تر و سرراست‌تري از گوگل باشد. به‌گفته‌ي پينترست، ۸۵ درصد متخصصان براي شروع پروژه يا يادگيري جديدترين هاي فناوري اطلاعات و تكنولوژي به اين پلتفرم روي مي‌آورند. اگر در توليد محتواي باارزش و حاوي كليدواژه‌هايي كه مخاطبان مورد‌انديشه متخصصينتان به‌دنبال آن‌ها هستند، مهارت داريد، مي‌توانيد بخشي از اين ترافيك ۸۵ درصدي را ازطريق پينترست به سمت وب‌سايت خود هدايت كنيد.

براي مثال، مي‌توانيد به كمك Pinterest Trends كه كاركردي مشابه گوگل ترندز دارد (اما كشورهاي بسيار معدودي را شامل مي‌شود)، از كلمات كليدي كه متخصصان پينترست در حال جستجوي آن‌ها هستند، باخبر شويد. سپس، براي هر پست بلاگ چندين پين ايجاد كنيد كه هر كدام عنوان، توضيحات و تصويري مرتبط با اين كلمات كليدي داشته باشند و براي آن‌ها بهينه شده باشند. اين پين‌ها را در بوردهايي ذخيره كنيد كه آن‌ها نيز عناوين و توضيحات مرتبط با كلمات كليدي داشته باشند. به كمك Rich Pins نيز مي‌توانيد پين‌هايي ايجاد كنيد كه عنوان پست، توضيحات و اطلاعات نويسنده را به‌طور مستقيم از وب‌سايت شما مي‌گيرند.

به Pinterest Creator Rewards پيونديد

تا اينجا، تمام روش‌هاي كسب درآمد از پينترست هيچ ارتباط مستقيمي به خود پينترست نداشت و درآمد ازطريق متخصصان يا كميسيون لينك‌هاي افيليت حاصل مي‌شد. اما اوايل سال ۲۰۲۲، پينترست سرانجام برنامه‌اي به نام Creator Rewards معرفي كرد كه البته هنوز در فاز بتا به سر مي‌برد و براي تمام متخصصان دردسترس نيست.

مرجع متخصصين ايران برنامه Pinterest Creator Rewards

برنامه Creator Rewards مخصوص آن دسته از متخصصاني است كه ايده‌هاي خلاقانه دارند و اين ايده‌ها را در قالب Idea Pin به‌صورت پست‌هايي با چندين اسلايد (بين يك تا ۱۶ اسلايد) و يادگيري‌هاي گام‌به‌گام ايجاد مي‌كنند. درواقع هدف پينترست از معرفي اين برنامه اين است كه متخصصان به‌جاي كليك روي لينك‌هاي خارجي و خروج از اين پلتفرم، زمان بيشتري را به تعامل با پين‌ها بگذرانند. علاوه‌براين، متخصصان براي پيوستن به اين برنامه بايد حساب بيزنس و دست‌كم هزار فالوور داشته باشند و درخواست خود را از اين لينك ثبت كنند.

هر ماه، پينترست اهداف جديدي را براي دريافت پاداش متخصصان معرفي مي‌كند. پاداش نيز براساس ميزان تعامل متخصصان با پست‌ها از جمله تعداد ذخيره‌ها و كامنت‌ها تعيين مي‌شود. پاداش Creator Content نيز هر هفته بين ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار به يكي از پين‌هاي خلاقانه اهدا مي‌شود. در طول و پايان هر ماه، متخصصاني كه عضو اين برنامه هستند، مي‌توانند پين‌هاي خود را ارسال كنند تا پس از مطالعه و تأييد، يك ماه بعد مبلغي را از سمت خود پينترست دريافت كنند. تنها شرطش اين است كه تمام محتواي توليد شده بايد جديد و مرتبط با مخاطبان هدف‌ باشند. به‌عنوان مثال، اگر شما درباره‌ي دستور آشپزي توليد محتوا مي‌كنيد، نمي‌توانيد يك‌باره شروع به يادگيري تعمير خودرو كنيد.

پينترست بهتر است يا اينستاگرام؟

مرجع متخصصين ايران پينترست يا اينستاگرام

اينستاگرام در چند سال گذشته به يكي از محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي در دنيا تبديل شده و ۲۴ ميليون از جمعيت متخصصان آن را ايراني‌ها تشكيل مي‌دهند. درمقابل، پينترست هنوز موفق به جلب انديشه متخصصين متخصصان ايراني زيادي نشده و اين پلتفرم به حدي براي متخصصان ايراني ناشناخته است كه يكي از جستجوهاي رايج آن‌ها در گوگل «پينترست چيست» است.

در پينترست خبري از سلبريتي‌ها نيست

اين در حالي است كه متخصصد پينترست از بسياري از جهات شبيه اينستاگرام است و برخي از ويژگي‌هايش استفاده از اين پلتفرم را حتي از اينستاگرام لذت‌بخش‌تر كرده است. هم اينستاگرام و هم پينترست شبكه‌هاي اجتماعي تصوير محور هستند و متخصص تنها زماني مي‌تواند محتواي خود را به اشتراك بگذارد كه عكسي همراه آن باشد. پينترست مانند اينستاگرام هم متخصصد شخصي دارد هم تجاري و متخصصان مي‌توانند در اين پلتفرم به معرفي و گسترش كسب‌و‌كار خود بپردازند.

اما اينستاگرام و پينترست با هم تفاوت‌هاي اساسي نيز دارند. درحالي‌كه اينستاگرام عمدتا به اشتراك‌گذاري عكس‌هاي ثبت شده توسط خود متخصص تأكيد دارد، پينترست براي ذخيره و جمع‌آوري عكس‌هايي است كه توسط متخصصان ديگر آپلود شده است. به عبارت ديگر، اينستاگرام جايي براي اشتراك‌گذاري است، درحالي‌كه پينترست جايي براي كشف كردن است. همين موضوع باعث تفاوت عمده در نحوه تعامل متخصصان با اين دو پلتفرم مي‌شود.

درحالي‌كه استفاده از عكس‌هاي زيبا در هر دو پلتفرم مخاطبان بيشتري جذب مي‌كند،‌ متخصصان پينترست علاوه بر زيبايي تصاوير دنبال محتواي باارزش نيز هستند. مثلاً عكس بسيار زيبايي از كاپ‌كيك‌هاي تك‌شاخي ممكن است به تنهايي و حتي بدون كپشن در اينستاگرام به‌شدت محبوب شود؛ اما اگر در پينترست با دستور پخت آن همراه نباشد، خيلي موفق عمل نخواهد كرد.

از ديگر مزيت‌هاي پينترست به اينستاگرام نبود هيچگونه محدوديت در اندازه و كيفيت تصاوير است. به همين خاطر پينترست براي به اشتراك‌گذاري اينفوگرافيك‌هاي طولاني و تصاوير پرحجم مناسب‌تر است.

و البته در پينترست خبري از سلبريتي‌ها نيست. اگر جزو آن دسته افرادي هستيد كه دوست داريد در جريان اخبار سلبريتي‌ها و افراد مشهور قرار بگيريد، بدون شك پينترست جاي مناسبي براي شما نخواهد بود؛ براي مثال، محبوب‌ترين حساب‌ در پينترست درحال‌حاضر متعلق به OhJoy@ (۱۲٫۵ ميليون فالوور) است كه طراح داخلي و بلاگر است، درحالي‌كه محبوب‌ترين حساب اينستاگرام (بدون در انديشه متخصصين گرفتن حساب خود اين پلتفرم) متعلق به كريستينا رونالدو (بيش از ۴۸۸ ميليون فالوور) است.

نگاه آماري به پينترست

مرجع متخصصين ايران نگاه آماري به پينترست
  • وب‌سايت: Pinterest
  • سال تأسيس: ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)
  • مديرعامل فعلي: بن زيلبرمان
  • تعداد متخصصان فعال: ۴۳۳ ميليون در ماه (جولاي ۲۰۲۲)
  • درآمد سالانه: ۱٫۶۹۲ ميليارد دلار (۲۰۲۰) - براي مقايسه: ۱۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۱۵
  • ارزش پينترست: ۱۴٫۴۸ ميليارد دلار (۲۰۲۲)
  • درصد متخصصان زن: ۷۶٫۷ درصد (۲۰۲۲)
  • تعداد كسب‌وكارها: ۱ ميليون (۲۰۱۶)
  • تعداد پين‌ها:‌ ۳۰۰ ميليارد پين (۲۰۲۱)
  • تعداد بردها:‌ ۴ ميليارد (۲۰۱۹)
  • تعداد دستورها آشپزي: ۴ ميليارد (۲۰۱۶)
  • تعداد پين‌هاي مد و لباس: بيش از ۱۶ ميليارد (۲۰۱۷)

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • پينترست چيست ؟

    پينترست Pinterest يك شبكه اجتماعي است كه به متخصصان امكان مي‌دهد تصاوير يا ويديوهاي مورد علاقه خود را در فضاهاي مجزا و منظمي موسوم به «Board» يا «تخته» كه در واقع كلكسيوني از پين‌هاي مرتبط هستند، به اشتراك بگذارند.

  • چگونه از پينترست ويدئو دانلود كنيم؟

    دانلود ويدئو به‌طور مستقيم از پينترست ممكن نيست. براي دانلود ويدئو از پينترست مي‌توانيد از وب‌سايت Pinterest Video Downloader استفاده كنيد.آيا مي‌توان از پينترست كسب درآمد كرد؟بله. اگر صاحب كسب‌وكار الكترونيك هستيد، مي‌توانيد محصولات خود را مستقيماً در پينترست معرفي كنيد يا با برندهاي ديگر وارد همكاري شويد و براي محصولات آن‌ها تبليغ كنيد. پينترست نيز در قالب برنامه Creator Rewards به برخي از متخصصان فعال و خلاق خود پول پرداخت مي‌كند، اما اين برنامه فعلاً در فاز بتا است و براي همه دردسترس نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات