اينترنت VDSL و فيبر نوري چه تفاوتي دارند؟

جمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينترنت VDSL و فيبر نوري چه هستند و چه مزايايي دارند؟ مفهوم FTTX چيست و چه تفاوت‌هايي بين انواع اشكال اينترنت فيبر نوري وجود دارد؟
تبليغات

در زندگي امروزي دسترسي به اينترنت سريع، امري ضروري است. اين موضوع به‌خصوص در تجارت يا زماني كه از وب براي برقراري ارتباط يا كار با شخصي در زمان واقعي استفاده مي‌كنيد، اهميت پيدا مي‌كند. چندين امكان براي اتصال به اينترنت پرسرعت وجود دارد، هرچند ممكن است همه‌ي آن‌ها دردسترس نباشند.

هم‌اكنون اتصال‌هايي مانند VDSL (خط اشتراك ديجيتال با نرخ بيت بسيار بالا) و UFB (فيبر نوري) از محبوب‌ترين‌ نوع اتصال در سراسر دنيا هستند كه مزيت‌هاي متنوعي را به متخصصان ارائه مي‌دهند. در اين مقاله با تعريف و مزاياي VDSL، فيبر نوري، FTTx و چند نوع از معماري‌هاي آن آشنا خواهيد شد.

فيبر نوري چيست

فيبر نوري بستري براي انتقال پيام است كه اطلاعات را ازطريق نور منتشر مي‌كند. فيبر نوري رشته‌ي باريك و بلندي از يك ماده شفاف مانند شيشه يا پلاستيك است كه مي‌تواند نوري كه از يك سر آن وارد مي‌شود را از سر ديگر خارج كند. اينترنت فيبر نوري (UFB) فناوري پهناي باند وسيع‌تري (تا ۱۰۰ گيگابيت بر ثانيه و بالاتر) در مقايسه با كابل‌هاي مسي دارد؛ بنابراين كيفيت، ثبات در اتصال، سرعت بالا و تأخير كم (پينگ پايين‌تر) در انتقال پيام از ويژگي‌هاي آن است.

UFB تنها نوع اينترنتي است كه به شما سرعت آپلود و دانلود متقارن مي‌دهد؛ به اين معني كه سرعت آپلود به اندازه سرعت دانلود است. فيبر نوري آينده‌ي اينترنت است. را‌ه‌اندازي اينترنت فيبر نوري هزينه‌ زيادي دارد و در ايران به‌صورت گسترده دردسترس قرار ندارد. استفاده از اينترنت فيبر نوري به تجهيزات مخصوص نياز دارد و مودم‌هاي ADSL و VDSL براي آن متخصصد ندارند.

VDSL چيست

VDSL كوتاه‌شده Very High Bitrate Digital Subscriber Line به معني «خط اشتراك ديجيتال با نرخ بيت بسيار بالا» است. راه‌اندازي اين فناوري به كابل مسي و فيبر نوري وابسته است از اين رو نسبت به ADSL كه فقط با كابل‌هاي مسي كار مي‌كند برتري دارد، اما از اينترنت فيبر نوري ضعيف‌تر است. سرعت VDSL بسته به طول كابل مسي از مودم متخصص تا محل قرارگيري تجهيزات سرويس‌دهنده تغيير مي‌كند.

FTTx

مرجع متخصصين ايران FTTX چيست

FTTx مخفف Fiber to the x به معني «فيبر به X» يك اصطلاح كلي براي شبكه‌هاي ارتباطي فيبر نوري مختلف است كه x در انتهاي آن به مكان‌ نهايي فيبر (خانه، كافوي مخابراتي، دفتر كار و ...) اشاره دارد. با جايگزين كردن خطوط انتقال مسي با فيبر‌هاي نوري، شبكه‌اي پهن‌باند با سرعت انتقال بالا خواهيم داشت. در واقع FTTx شامل هر ساختار شبكه‌ي پهن‌باندي است كه از فيبر‌ نوري در تمام يا قسمتي از آن استفاده شده باشد. پيكربندي‌هاي مبتني بر فيبر، انواع مختلفي دارند كه در ادامه به متداول‌ترين آن‌ها اشاره شده است.

FTTP

FTTP مخفف Fiber to the Premises به معني «اتصال فيبر به اماكن» يا «فيبر به محل مشتري»، شكلي از ارتباط فيبر نوري است كه در آن فيبر نوري در يك شبكه توزيع نوري از مركز سرويس‌دهنده اينترنت تا محل‌هاي اشغال شده توسط مشترك اعمال مي‌شود. فيبر به محل را مي‌توان براساس مكاني كه فيبر نوري به پايان مي‌رسد (FTTH و FTTB)، طبقه‌بندي كرد.

FTTH

FTTH كوتاه‌شده Fiber To The Home به معني «فيبر به خانه» است كه در آن از مركز مخابرات تا منزل متخصص از فيبر نوري استفاده مي‌شود. يعني متخصص ازطريق كابل فيبر نوري اينترنت را به‌طور مستقيم از سرويس‌دهنده اينترنت دريافت مي‌كند، بنابراين قابل حدس است كه با توجه به استفاده كامل از فيبر نوري در اين معماري، متخصص سرعت بسيار بالا و پايداري مطلوبي را تجربه خواهد كرد.

FTTC

FTTC مخفف Fiber To The Cabinet به معني «فيبر به كابين» است كه يك ساختار تركيبي از كابل‌هاي فيبر نوري و كابل‌هاي مسي است. در اين سرويس، فيبر نوري از مركز سرويس‌دهنده اينترنت تا كافو كشيده شده و از كافو تا مكان متخصص از سيم‌هاي مسي استفاده مي‌شود. اتصال فيبر نوري كامل FTTP سرعت بيشتري را نسبت به FTTC فراهم مي‌كند. سرويس FTTC براي مشاغل، به‌ويژه آن‌هايي كه شديدا به اينترنت وابسته هستند، به اندازه كافي قوي نيست. اين سرويس نسبت‌به باقي سرويس‌ها كندتر است؛ زيرا اينترنت را با متخصصان ديگري كه در اطراف منطقه متخصص هستند، به اشتراك مي‌گذارد و عملكرد آن در ساعاتي از روز كه متخصصان زيادي درحال استفاده از اينترنت هستند، كاهش مي‌يابد.

انتخاب بين سرويس‌هايي اينترنتي بيشتر از اينكه براساس معيارهايي چون سرعت و هزينه صورت بگيرد، به دردسترس بودن آن‌ها بستگي دارد. اكنون زيرساخت‌هاي گسترده‌اي جهت استفاده از اينترنت پرسرعت فيبر نوري يا VDSL وجود ندارد. اگر اين موضوع را كنار بگذاريم، با دلايل و تعريف‌هاي ذكرشده در اين مقاله، اينترنت فيبرنوري قطعاً گزينه معقول‌تري به انديشه متخصصين مي‌رسد.

انتخاب از ميان معماري‌هاي متفاوت FTTx تا حد زيادي به سرويس‌هاي ارائه‌شده و ميزان هزينه‌اي كه مي‌توانيد پرداخت كنيد بستگي دارد؛ اما همچنان به‌ياد داشته باشيد، هر شكلي از ارتباط فيبر نوري كه درآن به‌طور كامل از فيبر نوري استفاده شده باشد و كابل‌هاي مسي در آن دخالتي نداشته باشند، سرعت، كيفيت و مزاياي بيشتري را به‌دنبال خواهد داشت.

انديشه متخصصين شما در مورد اين اتصال‌هاي اينترنت سريع چيست؟ آيا تاكنون تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌ايد؟ انديشه متخصصينات و تجربه‌هاي خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات