مرجع متخصصين ايران مطالعه iOS 17

مطالعه iOS 17؛ بهترين به‌روزرساني آيفون براي آن‌هايي كه دوستانشان هم آيفون دارند

شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 21 دقيقه
iOS 17 قابليت انقلابي ندارد؛ اما پر است از ويژگي‌هاي ريزودرشت براي هر سليقه‌اي و بيشتر از هر زمان ديگري، محصوربودن باغ اپل را نمايان مي‌كند.
تبليغات

اجازه بدهيد همين ابتداي كار، داستان را برايتان فاش كنم: سيستم‌عامل جديد آيفون هيچ قابليت انقلابي و تأثيرگذار به‌معني واقعي كلمه ندارد. اپل در iOS 17 از ويژگي جادويي يا مهمي براي دنياي موبايل‌هاي هوشمند پرده‌برداري نكرده است؛ چون احتمالاً در سايه‌ي عرضه‌ي هدست ويژن پرو و توسعه‌ي سيستم‌عامل visionOS، فرصت چنداني براي اين كار نداشته است.

بااين‌حال، iOS 17 پر است از ويژگي‌هايي ريزودرشتي كه بالاخره جايي انديشه متخصصين هر متخصصي با هر نياز و سليقه‌اي را به خود جلب خواهد كرد و بسياري از بهبودها و ويژگي‌هاي متنوع اين سيستم‌عامل، سرگرم‌كننده و حتي گاهي به‌دردبخور هستند.

نكته‌اي كه هنگام مطالعه iOS 17 بيش از هرچيز توجه‌ام را جلب كرد، اين بود اگر افرادي كه با آن‌ها در تماس هستيد، آيفون نداشته باشند، بسياري از قابليت‌هاي جديد iOS 17 عملاً برايتان بي‌استفاده مي‌ماند.

البته مفهوم «باغ محصور» اكوسيستم اپل موضوع تازه‌اي نيست و اگر از متخصصان قديمي اپل باشيد، احتمالاً تاكنون به اين وضعيت عادت كرده‌ايد؛ اما در iOS 17 بيش از هر وقت ديگري تلاش اپل به محصوركردن متخصصانش به‌چشم مي‌آيد.

باغ اپل در iOS 17، محصورتر از هميشه

جدا از اين، انگليسي‌ها اصطلاح معروفي دارند كه متأسفانه ترجمه‌‌اش در فارسي عجيب مي‌شود؛ اما به‌خوبي حس من را از iOS 17 بيان مي‌كند: «من براي اپليكيشن Journal آمدم؛ اما براي استندباي و پوستر تماس و ويجت‌هاي تعاملي ماندم.»

فايل PDF اپل از تمام تغييرات و بهبودهاي iOS 17 چيزي حدود ۱۵ صفحه است و من در اين مطالعه صرفاً به قابليت‌هايي اشاره كرده‌ام كه به‌انديشه متخصصينم متخصصدي‌تر از بقيه بوده‌اند. هرچند به‌انديشه متخصصينم همين سه قابليت استندباي و پوستر تماس و ويجت‌هاي تعاملي كافي است تا به‌روزرساني سيستم‌عامل آيفون را به تجربه‌ي رضايت‌بخشي براي اكثر متخصصان تبديل كند.

ناگفته نماند كه تا آخر سال ميلادي از اپليكيشن Journal خبري نخواهد بود؛ اما فعلاً همين‌كه براي صدازدن Siri لازم نيست مدام به آن سلام كنم، كافي است! با مطالعه موشكافانه‌ي iOS 17 همراه من باشيد. پيش‌ از آنكه وارد صحبت درباره‌ي قابليت‌هاي iOS 17 شويم، از شما دعوت مي‌كنم تا براي پي‌بردن به «فهرست آيفون هاي سازگار با iOS 17» مقاله‌ي ديگر ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را مطالعه كنيد.

قابليت Standby

مطالعه را با استندباي شروع مي‌كنم؛ چون چشمگيرترين ويژگي iOS 17 و احتمالاً براي بسياري محبوب‌ترين تغيير سيستم‌عامل آيفون باشد. صادقانه بگويم كه استندباي را واقعاً دوست داشتم و به‌انديشه متخصصينم اپل موفق شده است تجربه‌ي كسالت‌بار شارژ آيفون را به تجربه‌اي سرگرم‌كننده و متخصصدي و چشم‌نواز تبديل كند.

استندباي در iOS 17 به‌طور پيش‌فرض فعال است؛ البته اگر خواستيد، مي‌توانيد آن را از تنظيمات غيرفعال كنيد. زماني‌كه آيفون در حالت لنداسكيپ و كاملاً بي‌حركت به شارژ باشد، با قفل‌كردن صفحه نمايان مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ios 17 standby
حالت Night Mode استندباي
مرجع متخصصين ايران ios 17 standby

خبر خوش اين است قابليت يادشده براي تمام مدل‌هايي كه iOS 17 را دريافت مي‌كنند، در‌دسترس است. گفتني است كه بهترين تجربه را با آيفون‌هاي مجهز به نمايشگر هميشه‌روشن خواهيد داشت؛ چراكه براي تماشاي استندباي در مدل‌هايي غير از آيفون ۱۴ پرو و آيفون ۱۴ پرومكس لازم است با انگشت به صفحه‌ي لاك‌اسكرين ضربه بزنيد.

خبر خوش ديگر اينكه براي مشاهده‌ي استندباي نياز نيست حتماً استند مگ‌سيف داشته باشيد؛ بلكه با كابل شارژ هم استندباي فعال مي‌شود؛ البته به‌شرطي كه آيفون را در حالت لنداسكيپ نگه داريد.

استندباي؛ فعال براي تمام آيفون‌هاي مجهز به iOS 17 فعال

استندباي از سه بخش كلي ويجت و آلبوم تصاوير و ساعت تشكيل شده است كه هركدام متشكل از صفحات مربوط به خودشان هستند. براي مثال، بخش ويجت شامل اپ استور يا ويجت پادكست است. در بخش ساعت هم، مي‌توانيد از بين پنج طراحي مختلف يكي را انتخاب كنيد كه حدس مي‌زنم شما هم مثل من از طراحي Float با آن فونت بزرگ رنگي بامزه بيشتر از بقيه خوشتان بيايد.

مرجع متخصصين ايران ios 17 standby
طراحي Float ساعت در استندباي
مرجع متخصصين ايران ios 17 standby

حالت Night Mode هم كه به‌طور پيش‌فرض فعال است، به‌سبك اپل واچ اولترا نوشته‌ها و آيكون‌هاي استندباي را به رنگ قرمز درمي‌آورد تا چشم‌ها در تاريكي اتاق اذيت نشوند. اين قابليت را مي‌توانيد از بخش تنظيمات غيرفعال كنيد؛ اما توصيه نمي‌شود.

ويجت پادكست در استندباي عالي است

ويجت كه جزو تغييرات اصلي iOS 17 به‌شمار مي‌رود و در‌ادامه بيشتر درباره‌اش صحبت خواهم كرد، بخش دلخواه من در استندباي است. به‌عنوان نمونه، درحالي‌كه Night Mode فعال و همه‌چيز به رنگ قرمز درآمده بود، با ويجت پادكست به پادكست داستاني ترسناكي گوش دادم كه حس‌و‌حال جالبي داشت.

ويجت پادكست هم حالت تعاملي دارد؛ يعني مي‌توانيد پخش آن را با زدن دكمه‌‌ي روي ويجت متوقف كنيد. اين قابليت حالت Live Activities نيز دارد؛ يعني در لحظه UI آن در حال تغيير است كه البته در حالت كوچك صرفاً شامل تغيير مدت‌زمان پخش مي‌شود.

با ضربه‌زدن روي آيكون Live در بالاي ويجت، UI پادكست كل صفحه را مي‌گيرد و گزينه‌هاي تغيير حجم صدا و عقب/جلو بردن محتواي در حال پخش را دراختيارتان مي‌گذارد. درضمن، ويجت پادكست يادش مي‌ماند كه تا چه دقيقه‌اي به پادكست گوش داده‌ايد تا دفعه‌ي بعد پخش را از همان دقيقه از سر بگيرد.

مرجع متخصصين ايران ios 17 standby
صدا زدن Siri در حالت استندباي
مرجع متخصصين ايران ios 17 standby
ويجت پادكست در حالت استندباي

استفاده از Siri در حالت استندباي هم جالب است؛ مثلاً اگر درباره‌ي آب‌وهواي فردا سؤال كنيد، Siri در عين جواب‌دادن به سؤال، كل صفحه را هم با تصويري از اپليكيشن Weather پر مي‌كند. نمايش نوتيفيكشن‌ها و پاسخ به تماس و فيس‌تايم هم در حالت استندباي كل صفحه را مي‌گيرد و جلوه‌ي زيبايي دارد؛ هرچند براي حفظ حريم شخصي مي‌توانيد نمايش نوتيفيكيشن‌ها را در حالت استندباي غيرفعال كنيد.

پوستر تماس

در iOS 17 مي‌توانيد از اپليكيشن Contact و با انتخاب گزينه‌ي Edit، براي خودتان و ديگر اشخاص حاضر در فهرست مخاطبانتان پوستر تماس (Contact Poster) ايجاد كنيد. رابط‌ متخصصي پوستر شباهت زيادي به شخصي‌سازي لاك‌اسكرين دارد. براي نمونه، مي‌توانيد براي خودتان يا هر گيرنده‌ي موجود در فهرست تماس، چندين پوستر با فونت، استايل، تصوير پروفايل و رنگ پس‌زمينه‌ي متفاوت بسازيد.

از اين مانديشه متخصصين، پوستر شبيه كارت ويزيت ديجيتالي خوش‌رنگ‌ولعابي است كه هنگام تماس با افرادي كه آيفون دارند يا زماني‌كه اطلاعات تماستان را ازطريق قابليت جديد NameDrop به‌اشتراك مي‌گذاريد، نمايش داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ios 17 contact poster
مرجع متخصصين ايران ios 17 contact poster
مرجع متخصصين ايران ios 17 contact poster

پوستر تماس شايد صرفاً جنبه‌ي زيبايي داشته باشد؛ اما احتمالاً خيلي‌ها را در روزهاي اول پس از به‌روزرساني سرگرم كند. علاوه‌براين، ديدن سليقه‌ي افراد در ساخت پوسترهايشان مي‌تواند جالب باشد؛ به‌ويژه چون انتخاب Latest Photo از بخش Contact اجازه مي‌دهد پوسترها به‌طور خودكار مناسب با تغييراتي به‌روز شود كه افراد حاضر در فهرست تماس شما در پوسترهايشان ايجاد مي‌كنند؛ هرچند مي‌توانيد با انتخاب Custom Photo از پوستري استفاده كنيد كه خودتان براي آن شخص ساخته‌ايد.

ساخت پوستر تماس، قابليت سرگرم‌كننده iOS 17

قابليت ساخت پوستر با تمام جذابيت‌هايش زماني واقعاً به‌كار مي‌آيد كه دايره‌ي افرادي كه با آن‌ها در تماس هستيد، آيفون به‌روزشده به iOS 17 داشته باشند؛ چون برخلاف قابليت استندباي، پوستر تماس تجربه‌اي جمعي است.

قابليت NameDrop

قابليت جديد نيم‌دراپ‌ (NameDrop) در iOS 17 درواقع بخشي از قابليت محبوب ايردراپ است كه اجازه مي‌دهد با نزديك‌كردن دو موبايل آيفون، اطلاعات تماستان براي يكديگر فرستاده شود. نيم‌دراپ ممكن است «نوآوري» اپل به‌انديشه متخصصين برسد؛ اما شباهت زيادي به قابليت Android Beam دارد كه ۱۲ سال پيش معرفي شد و از‌طريق NFC، تبادل اطلاعات تماس يا بوك‌مارك و ويديوهاي يوتيوب را بين دو موبايل اندرويد ممكن مي‌كرد.

بااين‌حال، UI و UX نيم‌دراپ درحدو‌اندازه‌ي دايناميك آيلند جذاب است؛ با نزديك‌كردن دو آيفون، ويبره‌ي موتور هپتيك را حس مي‌كنيد. سپس انيميشن نور‌مانندي روي آيفون اول نمايان مي‌شود و در آخر، با افكت موج‌واري به آيفون دوم فرستاده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران قابليت نيم‌دراپ در iOS 17
قابليت نيم‌دراپ، سرراست، سرگرم‌كننده و متخصصدي

استفاده از نيم‌دراپ تجربه‌ي سرگرم‌كننده‌اي است؛ به‌طوري‌كه فرداي روز انتشار iOS 17 دفتر اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران غوغا بود و هر‌كسي‌ كه آيفون داشت، در حال ردوبدل‌كردن اطلاعات تماسش با نيم‌دراپ بود. اين قابليت براي افرادي مثل من كه حوصله‌اي براي پرسيدن مشخصات تماس افراد ندارد، واقعاً متخصصدي است. بااين‌حال باز‌هم مثل بسياري از ويژگي‌هاي iOS 17، نيم‌دراپ فقط زماني به‌كار مي‌آيد كه اكثر افرادي كه در فهرست تماستان حاضرند، آيفون داشته باشند.

Siri؛ ساده‌تر، اما بهتر از هميشه

نمي‌دانم چقدر به Siri اهميت مي‌دهيد و چند بار در طول روز سراغش را مي‌گيريد؛ اما دستيار صوتي آيفون در iOS 17 دچار تغييراتي شده است كه استفاده از آن را ساده‌تر و بهتر از قبل كرده است. من معمولاً براي تنظيم آلارم و تايمر، باخبر‌شدن از وضعيت آب‌وهوا و برخي سؤال‌ها كه به‌سرعت به جوابشان نياز دارم و حوصله‌ي تايپ ندارم، از Siri كمك مي‌گيرم. در iOS 17، مهارت‌هاي مكالمه و مولد Siri هنوز فرسنگ‌ها با ChatGPT فاصله دارد؛ اما در همين چند مثالي كه زدم، كارش را به‌خوبي انجام مي‌دهد.

Siri به‌جاي Hey Siri و پاسخ‌گويي پشت‌سرهم

يكي از تغييراتي كه مدت‌ها منتظرش بودم، بالاخره به iOS رسيد. براي صدازدن دستيار صوتي اپل ديگر به‌جاي Hey Siri، گفتن Siri كافي است. مي‌دانم كه اين تغيير بسيار پيش‌وپا‌افتاده به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ ولي اشتياق من را به صدازدن سيري بيشتر كرده است.

تغيير ديگر اينكه سيري حالا اجازه مي‌دهد تا هنگام ارسال پيام يا برقراري تماس با گفتن «text/call»، اپليكيشن مدانديشه متخصصينتان را انتخاب كنيد. براي مثال، وقتي به سيري گفتم «Text Shadan»، از من پرسيد «آيا مي‌خواهم پيام را در Messages براي او بفرستم يا تلگرام؟» سيري براي دفعات بعدي ديگر سؤال نمي‌كند و انتخاب اول شما را مدانديشه متخصصين قرار مي‌دهد؛ اما امكان تغيير اپليكيشن پيش‌فرض وجود دارد.

شايد بهترين بهبودي كه iOS 17 به Siri آورده، قابليت پاسخ‌گويي پشت‌سرهم باشد كه نياز به فعال‌كردن Siri براي سوال‌هاي متوالي را از بين مي‌برد. حالا هر زمان كه Siri را براي بار اول فعال مي‌كنيد، دستيار صوتي آيفون حدود ۱۰ ثانيه همچنان گوش‌به‌زنگ است تا اگر سؤال ديگري داريد به آن جواب دهد.

ويجت‌هاي تعاملي

آدم‌ها دو دسته‌اند: يا عاشق ويجت هستند يا اهميتي به آن نمي‌دهند. راستش من به دسته‌ي اول تعلق دارم. ويجت‌هايي كه در iOS 16 همراهي مي‌شدند، صرفاً براي اين خوب بود كه در يك نگاه بتوانيد اطلاعات دلخواهتان را به‌دست آوريد. به‌عنوان نمونه، ويجت باتري درصد شارژ آيفون و سه دستگاه بلوتوثي متصل به آن را نشان مي‌داد يا ويجت اپليكيشن TVTime بدون اينكه مجبور باشم اپليكيشن را باز كنم، به من مي‌گفت اپيزودهاي جديد سريال‌هاي دلخواهم منتشر شده‌اند يا خير. با iOS 17، ويجت‌ها تعاملي شده‌اند؛ البته فعلاً تعداد محدودي از آن‌ها، اما مطمئنم به‌زودي اكثر اپليكيشن‌هاي ويجت‌دار به تعاملي‌شدن روي خواهند آورد.

مرجع متخصصين ايران interactive widgets in ios 17
ويجت‌هاي تعاملي در هوم‌اسكرين
مرجع متخصصين ايران interactive widgets in ios 17
ويجت‌هاي تعاملي در لاك‌اسكرين
مرجع متخصصين ايران interactive widgets in ios 17
قابليت پنهان ويجت؛ با تكان دادن موبايل ظاهر مي‌شود

ويجت‌هاي جديد هم در هوم اسكرين و هم در لاك اسكرين و هم در حالت استندباي تعاملي هستند. براي مثال، ويجت پادكست يا موزيك دكمه‌اي دارد كه با آن پخش محتوا را متوقف كنيد يا دكمه‌ي ويجت Reminder يا اپليكيشن Structured اجازه مي‌دهد با ضربه روي تسك‌هاي مختلف آن‌ها را به حالت انجام‌شده دربياوريد. ويجت اپليكيشن محبوبم Waterllama كه نوشيدن آب را يادآوري مي‌كند، حالا دكمه‌اي دارد كه مي‌توان با ضربه‌زدن به آن، ميزان آب مصرفي را در همان ويجت مشخص كرد.

احتمالاً اكثر اپ‌هاي آيفون ويجت‌هاي تعاملي خواهند داشت

پاي ويجت‌هاي تعاملي به بازي‌ها هم كشيده شده است! به‌عنوان نمونه، در ويجت بازي Tic Tac Toe مي‌توانيد دوز بازي كنيد يا ويجت بازي Widgle پازل‌هاي تصويري دارد كه با ضربه‌زدن به تايل‌ها مي‌توانيد تصويري را كامل كنيد.

قابليت‌هاي ويجت‌هاي تعاملي اپل و توسعه‌دهندگان ديگر فعلاً بسيار محدود هستند؛ مثلاً ويجت موزيك و پادكست صرفاً دكمه‌ي پخش/قطع دارد؛ درحالي‌كه مي‌شد دكمه‌ي انتخاب آهنگ بعدي هم به آن‌ها اضافه شود. بااين‌حال، مشخص است كه اپل ويجت‌ها را اين بار بسيار جدي گرفته است و به‌احتمال زياد در آينده‌ي نزديك خلاقيت توسعه‌دهندگان در ساخت ويجت‌هاي تعاملي را شاهد باشيم.

بهبودهاي مهم Messages و FaceTime و استيكر

اپليكيشن Messages در iOS 17 بهبود‌ها و قابليت‌هاي كوچك، اما جالبي دريافت كرده است. براي مثال، اپليكيشن‌هاي متعدد iMessage ديگر بالاي كيبورد را شلوغ نمي‌كنند؛ بلكه با طراحي جديدي داخل آيكون + قرار گرفته‌اند. اگر هم روي فهرست بازشده به‌‌سمت بال سوايپ كنيد، باقي اپليكيشن‌ها را منظم‌ و مرتب خواهيد ديد.

مرجع متخصصين ايران تبديل گفتار به متن voicemail در ios 17
اشتباهات فراوان Live Transcribe وويس‌ميل
مرجع متخصصين ايران imessage apps
طراحي جديد اپليكيشن‌هاي iMessage
مرجع متخصصين ايران imessage apps
اپليكيشن جديد Check In

تغيير ديگر Messages اينكه با سوايپ راست روي هر پيام مي‌توانيد به آن پاسخ دهيد؛ درست شبيه قابليتي كه اكثر پيام‌رسان‌ها ازجمله تلگرام دارند. قابليت جديد Check In هم كه نوعي اپليكيشن كوچك در iMessage است، اجازه مي‌دهد به دوستان يا اعضاي خانواده اطلاع دهيد كه چه زماني به مقصد رسيده‌ايد تا خيالشان از سلامتي شما آسوده باشد. اگر هم كسي موقعيت مكاني‌اش را در iMessage با شما به‌اشتراك گذاشت، مستقيماً در همان مكالمه مي‌توانيد آن را مشاهده كنيد، بدون اينكه نياز باشد از اپ خارج شويد.

اگر اهل فرستادن پيام صوتي هستيد، حالا مي‌توانيد ضبط صدايتان را براي مدتي متوقف كنيد و كمي بعد ادامه‌ي آن را از سر بگيريد. براي گوش‌دادن به پيام صوتي ديگران هم مجبور نيستيد در خود اپليكيشن بمانيد. اگر هم پيام صوتي انگليسي دريافت مي‌كنيد، متن پيام برايتان نوشته مي‌شود تا به گوش‌دادن مجبور نباشيد؛ هرچند ايراداتش آن‌قدر زياد است كه فعلاً كارايي چنداني ندارد!

فيس‌تايم هم حالا به قابليت Voicemail مجهز شده است؛ يعني اگر تماس‌ تصويري‌تان بي‌پاسخ ماند، آن را به‌صورت ضبط‌شده مي‌توانيد بفرستيد. گفتني است كه قابليت Voicemail همچنان براي تماس‌هاي عادي هم وجود دارد و خوشبختانه براي متخصصان ايراني نيز دردسترس است.

علاوه‌براين، پيام‌هاي ضبط‌شده اگر به انگليسي باشند، به‌صورت خودكار به حالت متن روي صفحه نمايش داده مي‌شوند تا بدون نياز به پاسخ‌دادن از محتواي تماس آگاه شويد؛ هرچند تبديل گفتار به متن Voicemail اشتباهات زيادي دارد و در اين مرحله، چندان متخصصدي به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد.

اپل در iOS 17 اهميت زيادي به استيكرها داده

تغيير بزرگ ديگر به استيكر‌ها مربوط مي‌شود. در iOS 16 قابليت جداكردن سوژه از پس‌زمينه‌ي تصوير اضافه شد. حالا مي‌توانيم تصاوير جداشده را با اضافه‌كردن افكت‌هاي جالب، به استيكر تبديل كنيم.

البته جا داشت جداگانه درباره‌ي استيكرها صحبت مي‌كردم؛ چون اپل در iOS 17 اهميت زيادي به آن‌ها داده و كلاً آن‌ها را به كيبورد ايموجي اضافه كرده است. اين تصميم بدين‌معني است كه حالا مي‌توانيد استيكرها (چه آن‌هايي كه خودتان ساخته‌ايد و چه استيكرهاي اپليكيشن‌هاي ديگر) را در هر پيام‌رسان ديگري مثل تلگرام و واتس‌اپ بفرستيد و ديگر به فضاي Messages محدود نخواهيد بود.

مرجع متخصصين ايران ios 17 stickers
قابليت ساخت استيكر
مرجع متخصصين ايران ios 17 stickers
افكت‌هاي مختلف استيكر
مرجع متخصصين ايران ios 17 stickers
فرستادن استيكر اپ‌هاي iMessage در تلگرام
مرجع متخصصين ايران ios 17 stickers
اضافه‌شدن استيكرهاي آيفون به كيبورد ايموجي

استفاده از استيكرها در هر اپي غير از Messages با محدوديت رو‌به‌رو است؛ بدين‌ترتيب كه اگر استيكر متحرك باشد، يا به‌صورت تصوير ساكن فرستاده مي‌شود يا فايل گيف. يكي از باگ‌هايي هم كه به آن برخوردم، اين بود كه گاهي استيكر ساخته‌شده در كيبورد نمايان نمي‌شد و تنها با ايجاد استيكر دوم ظاهر مي‌شد و كلاً جاي استيكر دوم را مي‌گرفت‌ (اين باگ با آپديت 17.0.1 برطرف شده است).

گزينه‌هاي بيشتر شخصي‌سازي لاك‌اسكرين

لاك‌اسكرين با iOS 16 جان دوباره‌اي گرفت و حالا فقط چند تغيير كوچك را تجربه مي‌كند؛ مثلاً در بخش Astronomy تصاوير پس‌زمينه، به‌جز كره‌ي زمين و ماه مي‌توانيد سياره‌هاي مختلف را هم با همان انيميشن‌هاي جذاب انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران ios 17 lockscreen customization
اسلايدر تغيير اندازه فونت
مرجع متخصصين ايران ios 17 lockscreen customization
والپيپرهاي جديد
مرجع متخصصين ايران ios 17 lockscreen customization
محدوديت فقط يك رديف ويجت در لاك‌اسكرين

در والپيپر، بخش جديدي به نام Kaleidoscope اضافه شده كه همان‌طور كه از نامش پيدا است، به تصاوير كلايدسكوپ مربوط مي‌شود. من به‌ويژه از قابليت ساخت والپيپر با Live Photo خوشم آمد. براي نمونه، اگر با آيفون تصوير لايوي از حركت موج‌هاي دريا يا شعله‌هاي آتش ثبت كرده‌ايد، از آن‌ها به‌عنوان والپيپرهاي متحرك در لاك‌اسكرين مي‌توانيد استفاده كنيد كه جلوه‌ي بصري زيبايي دارند.

تغيير جزيي ديگر شخصي‌سازي لاك‌اسكرين، اضافه‌شدن اسلايدري براي تغيير اندازه‌ي فونت است. متأسفانه هنوز امكان تغيير فونت تاريخ يا عوض كردن گزينه‌ي دوربين و فلش‌لايت با گزينه‌هاي ديگر وجود ندارد. محدوديت فقط يك رديف ويجت در لاك‌اسكرين هم كماكان پابرجا است.

قابليت‌هاي جديد سلامت

فعلاً از اپليكيشن خاطره‌نويسي Journal خبري نيست؛ البته اپل قول داده تا آخر سال جاري ميلادي اضافه شود. باوجوداين، اپليكيشن Health قابليت‌هاي متعددي دريافت كرده است كه برخي از آن‌ها واقعا متخصصدي هستند.

براي مثال، در بخش Mental Wellbeing > State of Mind مي‌توانيد حس‌وحال روزانه‌تان را با انتخاب فهرستي از صفات و دلايلي كه باعث ايجاد اين حس در شما شده‌اند، ثبت كنيد تا اپليكيشن سلامت روان شما را در طول هفته رديابي كند. همچنين، به آزمون ارزيابي سطح افسردگي و استرس مي‌توانيد پاسخ دهيد و مقاله‌هاي آموزنده‌اي هم درباره‌ي سلامت روان بخوانيد.

مرجع متخصصين ايران ios 17 health features
قابليت State of Mind
مرجع متخصصين ايران ios 17 health features
انتخاب صفات براي توصيف حس‌وحال روزانه
مرجع متخصصين ايران ios 17 screen distance
هشدار بيش‌ازحد نزديك بودن به موبايل
مرجع متخصصين ايران ios 17 screen distance
Screen Distance براي جلوگيري از ابتلا به نزديك‌بيني

يكي ديگر از قابليت‌هاي سلامت جديدي كه دوست داشتم، Screen Distance نام دارد كه ازطريق Settings > Screen Time > Screen Distance دردسترس است. اين قابليت براي جلوگيري از نزديك‌بيني توسعه يافته است و به‌كمك Face ID متوجه مي‌شود كه چه زماني صورت شما به موبايل فاصله‌اي كمتر از ۳۰ سانتي‌متر دارد. چنانچه اين فاصله در سه‌‌چهار دقيقه تغيير نكرد، به شما هشدار مي‌دهد تا موبايل را از صورتتان دور كنيد.

فعال‌كردن Screen Distance را به همه پيشنهاد مي‌كنم

فعال‌كردن Screen Distance را به همه پيشنهاد مي‌كنم؛ چه افرادي كه هنوز دچار نزديك‌بيني نشده‌اند و چه افرادي مثل من كه چشمانشان نزديك‌بين شده تا يادشان بيايد عينك بزنند.

قابليت‌هاي جديد براي ايرپادز

همين چند ماه پيش بود كه ايرپادز پرو ۲ را مطالعه كردم و يكي از اشكالات بزرگي كه با آن داشتم، كيفيت نامطلوب تماس بود؛ به‌گونه‌اي كه مجبور مي‌شدم بدون هدفون به تماس پاسخ دهم. بااين‌حال به‌روزرساني iOS 17 به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كيفيت تماس را تا حدي بهبود بخشيده كه بتوانم حتي در شلوغي خيابان به تماس پاسخ دهم.

با به‌روزرساني iOS 17 قابليت جديدي به نام Adaptive Audio به ايرپادز ۲ پرو اضافه شده است كه پيش‌تر شبيه آن را در گلكسي بادز ۲ پرو ديده بوديم؛ بدين‌صورت كه اگر با ANC روشن مشغول گوش‌دادن به موسيقي باشيد و در آن حال كسي بخواهد با شما صحبت كند، فقط كافي است ايرپادز صداي شما را بشنود تا به‌طور خودكار از حالت ANC به حالت Transparency سوييچ كند.

اين قابليت واقعاً متخصصدي است؛ هرچند حساسيتش كمي زياد است و گاهي با شنيدن صداي سرفه هم فعال مي‌شود. قابليت ديگري كه iOS 17 به هدفون‌هاي اپل آورده، امكان بي‌صداكردن هنگام تماس است كه به ايرپادز پرو نسل اول و دوم، ايرپادز نسل سوم و ايرپادز مكس اضافه شده است.

قابليت‌هاي جزئي، اما جالب‌توجه

در ميان انبوه بهبودها و قابليت‌هاي جديد و جزئي 17 iOS، برخي از آن‌ها انديشه متخصصين من را بيشتر به خود جلب كرد كه در اين‌جا به‌طور خلاصه معرفي‌شان مي‌كنم.

اول از همه، سافاري. در مرورگر سافاري قابليت ساخت پروفايل اضافه شده است تا بتوانيد تب‌ها و افزونه‌ها و تاريخچه‌ي جست‌وجو را براساس موضوع مثلاً كاري يا شخصي از هم تفكيك كنيد. جابه‌جاشدن بين پروفايل‌هاي مختلف هم به‌سادگي سوايپ‌كردن به‌سمت چپ و راست است. علاوه‌براين، حالت Private Browsing حالا امن‌تر از هر وقت ديگر شده است و وقتي با آن كاري نداريد، قفل مي‌شود.

قابليت Personal Voice نيز در بخش Accessibility اضافه شده است تا صداي افرادي را شبيه‌سازي كند كه در خطر از‌دست‌دادن قدرت تكلم هستند. براي راه‌اندازي اين قابليت، آيفون از شما مي‌خواهد ۱۵۰ جمله‌ي مختلف به زبان انگليسي را بلند بخوانيد كه در ايدئال‌ترين حالت، ۱۵ دقيقه طول مي‌كشد.

بعد بايد موبايل خود را قفل كنيد و به شارژ بزنيد تا فرايند پردازش صدا شروع شود. براي رسيدن به بهترين نتيجه، بهتر است زماني‌كه مي‌خواهيد بخوابيد، اين كار را انجام دهيد؛ چون در طول روز مدام لازم مي‌شود موبايل خود را از حالت قفل بيرون آوريد. درضمن، اپل اطمينان داده است كه صداي ضبط‌شده‌ي شما از دستگاهتان خارج نخواهد شد و كاملاً امن خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران ios 17 private browsing
قفل‌شدن Private Browsing
مرجع متخصصين ايران ios 17 safari profiles
پروفايل‌هاي سافاري
مرجع متخصصين ايران ios 17 batch editting photoes
كپي/پيست كردن ويرايش تصاوير
مرجع متخصصين ايران ios 17 personal voice
ساخت صداي شخصي با Personal Voice

در اپليكيشن Photos قابليت ويرايش دسته‌جمعي تصاوير ممكن شده است؛ بدين‌صورت كه بعد از ويرايش‌كردن تصوير مي‌توانيد تمام فرايند ويرايش را كپي كنيد و بعد روي هر تعداد تصوير كه مي‌خواهيد، پيست كنيد؛ به همين راحتي.

در اپليكيشن Notes، مي‌توانيم به يادداشت‌هاي ديگر لينك دهيم كه قابليت متخصصدي و جالبي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ البته به‌شرطي كه از آن دسته‌ افراد منظم و مرتب باشيد. در اپليكيشن Reminder هم، قابليت Subtasks اضافه شده است كه نوعي حال‌وهواي ترلو به آن مي‌دهد. امكان تنظيم‌كردن چندين تايمر به‌طور هم‌زمان هم فراهم شده است كه احتمالاً جايي به كارتان بيايد.

مرجع متخصصين ايران ios 17 linking notes
مرجع متخصصين ايران ios 17 linking notes
قابليت لينك‌ دادن به يادداشت‌هاي ديگر در Notes
مرجع متخصصين ايران ios 17 linking notes

كيبورد هم كه هميشه جزو ضعف‌هاي آيفون بوده، حالا كمي بهتر شده است. البته در بخش Autocorrect و پيش‌بيني كلمات به زبان انگليسي و اسپانيايي و فرانسوي؛ آن هم به اين دليل كه Autocorrect آيفون حالا از مدل ترنسفورمر استفاده مي‌كند كه دقت بيشتري دارد و حتي مي‌تواند تا چند كلمه‌ي بعدي را پيش‌بيني كند. متأسفانه بهبودهاي جديد كيبورد بسيار جزئي است و هنوز براي ما فارسي‌زبا‌ن‌ها بهينه نشده است. شايان ذكر است كه از رديف اعداد در بالاي كيبورد نيز همچنان خبري نيست.

ممنون كه تا انتهاي مطالعه با من همراه بوديد. من مطالعه را براساس نسخه‌ي اول iOS 17 انجام دادم و به‌جز يكي‌دو مورد كوچك، با باگ يا افت شارژدهي رو‌به‌رو نشدم. باوجوداين، برخي از همكارانم از كرش‌كردن و باگ‌ Messages هنگام ريپلاي و فرستان پيام‌ صوتي خبر داده‌اند كه گويا با به‌روزرساني نسخه‌ي 17.0.1 هم برطرف نشده است.

تجربه‌ي شما با iOS 17 چطور بوده است؟ كدام قابليت بيشتر از همه توجه‌تان را جلب كرد و جاي خالي كدام قابليت را در سيستم‌عامل جديد آيفون احساس مي‌كنيد؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات