رشد ۴۹ درصدي فروش كامپيوتر مك در سه‌ماهه‌ي پاياني سال ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در سه‌ماهه‌ي چهارم ۲۰۲۰ با رشد ۴۹ درصدي، توانسته است بيشترين رشد فروش بازار نوت‌بوك را به ‌خود اختصاص دهد. لنوو، اچ‌پي، دل و ايسر نيز رشد چشمگيري تجربه كرده‌اند.
تبليغات

بر اساس آمار IDC،ا9To5Mac گزارشي درباره‌ي آخرين برآورد فروش محموله‌هاي رايانه‌اي در سه‌ماهه‌ي منتهي به تعطيلات ۲۰۲۰ تدوين كرده است كه نشان مي‌دهد كل صنعت رشد مناسبي دارد. با استناد به گزارش يادشده، اپل با رشد ۴۹ درصدي توانسته است فصل مالي كم‌نظيري در فروش كامپيوتر مك تجربه كند و در مقايسه با تمامي توليدكنندگان، بيشترين رشد را به ثبت برساند؛ اما با وجود عملكرد مناسب، غول دنياي فناوري در آمار كلي، بعد از لنوو، اچ‌پي و دل در مقام چهارم قرار مي‌گيرد.

به نقل از IDC، آخرين باري كه بازار جهاني رايانه‌ي شخصي چنين رشدي تجربه كرده است، به سال ۲۰۱۰ بازمي‌گردد؛ در سه‌ماهه‌ي چهارم ۲۰۲۰ كل بازار ۲۶٫۱ درصد رشد داشته است. يكي از دلايل مهم اين رشد فروش، همه‌گيري ويروس كرونا و به ‌تبع آن، افزايش دوركاري عنوان مي‌شود كه تقاضا براي خريد رايانه‌ي شخصي را با افزايش چشم‌گيري روبه‌رو كرده است. IDC با اذعان بر ادامه‌دار بودن اين روند، مي‌گويد:

تقاضا، بازار رايانه‌ي شخصي را به جلو سوق مي‌دهد و تمامي علائم نشان مي‌دهد كه اين افزايش ادامه خواهد داشت. محرك‌هاي رشد بازار در سال گذشته حول محور كار از خانه و نيازهاي يادگيري از راه دور است؛ اما نبايد از قدرت بازار مصرف غافل شد. از انديشه متخصصين پنج توليد‌كننده برتر رايانه، اپل پس از لنوو، اچ‌پي و دل در رتبه‌ي چهارم قرار گرفته است. بااين‌حال، فروش كامپيوتر مك با ۴۹ درصد رشد، بهترين عملكرد را داشته و تقريبا دو برابر ميانگين صنعت رشد كرده است. در اين ميان، لنوو در سه‌ماهه‌ي منتهي به تعطيلات، رشد ۲۹ درصدي محموله‌ها را تجربه كرد و اچ‌پي با ۱۱٫۳ درصد و دل با ۲۶٫۸ به‌دنبال آن بودند.

IDC مي‌گويد اپل ۷٫۳ ميليون دستگاه مك به ‌فروش رسانده كه باعث ‌شده سهم بازار جهاني‌اش از ۶٫۸ درصد به ۸ درصد افزايش يابد. آمار يادشده تقريبا نيمي از فروش تخميني براي نزديك‌ترين رقيبش يعني دل است. در سه‌ماهه‌ي منتهي به تعطيلات، اهالي كوپرتينو كامپيوترهاي مك را مجهز به تراشه‌‌ي M1 راهي بازار كرده‌اند كه شامل مك‌بوك اير و مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي و مك‌ميني مي‌شود و انتظار مي‌رود در سال جاري ميلادي تعداد بيشتري كامپيوتر مك به پردازنده‌ي اپل سيليكون مجهز شوند. از اين‌رو، گمان مي‌رود رشد فروش اپل در اين صنعت با سرعت بيشتري ادامه داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران سهم شركت‌ها از بازار جهاني رايانه‌ي شخصي در Q4 2020

با نگاهي به چگونگي پايان حمل‌و‌نقل رايانه‌هاي شخصي در كل سال ۲۰۲۰، IDC تخمين مي‌زند كه اپل ۲۳٫۱ ميليون كامپيوتر مك روانه‌ي بازار كرده و بالغ بر ۷٫۶ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ البته بايد به اين نكته توجه داشت كه آمار مذكور تنها برآورد و تخمين فروش هستند و ممكن است با نتايج واقعي متفاوت باشند. اپل قصد دارد در تاريخ ۲۷ ژانويه ۲۰۲۱ (۸ بهمن ۱۳۹۹) گزارش مالي سه‌ماهه‌ي منتهي به سال نوي ميلادي را ارائه دهد و قطعا اطلاعات موثق‌تر و بيشتري از فروش كامپيوتر مك ارائه خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران سهم شركت‌ها از بازار جهاني رايانه‌ي شخصي در Q4 2020

يكي ديگر از شركت‌هاي تحقيقاتي به نام كندليس داده‌هاي مشابهي به اشتراك گذاشته است و تخمين مي‌زند كه كل بازار كامپيوتر در سه‌ماهه‌ي چهارم ۲۰۲۰ در حدود ۲۵ درصد رشد داشته است. گفته مي‌شود غول دنياي فناوري رشد ۴۵ درصدي براي اين دوره به خود اختصاص داده است. اين گزارش تقريبا با آمار IDC مطابقت دارد؛ زيرا نشان مي‌دهد اپل با عرضه‌ي ۷٫۱ ميليون كامپيوتر مك، هشت درصد از سهم بازار را در بازه‌ي زماني يادشده تصاحب كرده است. 

گاتنر نيز يافته‌هاي تحقيقاتي خود را به اشتراك گذاشته است كه نشان مي‌دهد لنوو با فروش ۲۱٫۵ ميليون رايانه شخصي و پس از آن اچ‌پي، با فروش ۱۵٫۷ ميليون رايانه، به ترتيب رتبه‌هاي اول و دوم پرفروش‌هاي بازار جهاني را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش مورد مباحثه، اچ‌پي تنها فروشنده‌اي محسوب مي‌شود كه در مقايسه با سه‌ماهه‌ي قبلي اندكي افت فروش تجربه كرده است. دل با فروش ۱۳٫۲ ميليون رايانه سومين فروشنده‌ي برتر تلقي مي‌شود و ايسر و ايسوس به ترتيب با فروش ۴٫۷ و ۴٫۶ ميليون رايانه سال ۲۰۲۰ را به پايان رسانده‌اند.

به ادعاي گزارش مذكور، تخمين زده مي‌شود كه به‌طور كلي، ۷۹٫۴ ميليون رايانه شخصي در سه‌ماهه‌ي چهارم سال ۲۰۲۰ روانه‌ي بازارهاي بين‌المللي شده است كه نسبت به سه‌ماهه‌ي چهارم سال ۲۰۱۹،  ۱۰٫۷ درصد افزايش نشان مي‌دهد. علاوه بر اين، گفته مي‌شود تعداد محموله‌هاي رايانه شخصي به ۲۷۵ ميليون دستگاه رسيده كه در مقايسه با بازه‌ي زماني مشابه و بالاترين رشد در ۱۰ سال گذشته، ۴٫۸ درصد افزايش داشته است.

در ايالات متحده، اپل با فروش ۲٫۷ ميليون رايانه شخصي چهارمين فروشنده برتر بوده و در مجموع، ۳۲ درصد رشد داشته است؛ در سه‌ماهه قبل اين آمار ۲ ميليون برآورد مي‌شد. مايكروسافت، لنوو، دل و اچ‌پي نيز رشد چشمگيري در محموله‌هايشان تجربه كرده‌اند و شواهد حاكي از آن است كه در كل سال ۲۰۲۰، كوپرتينويي‌ها حدود ۲۲٫۵ ميليون كامپيوتر مك را در سراسر جهان حمل كرده‌اند؛ اين در حالي است كه اپل در بازه‌ي زماني مشابه سال تنها ۱۸٫۳ ميليون مك عرضه كرده بود؛ بدين معني كه ۲۲٫۵ درصد رشد ساليانه تجربه كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات