استراتژي نادرست سامسونگ در آگهي تبليغاتي جديد عليه اپل

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سامسونگ به‌تازگي آگهي تبليغاتي جديدي منتشر كرده است كه متخصصان آيفون را به كنار گذاشتن تعصب و ارتقاء به موبايل‌هاي گلكسي تشويق مي‌كند.
تبليغات

دليل اصلي مباحثه و جدل‌هاي چندساله‌ي غول‌هاي دنياي موبايل‌ هوشمند اين است كه اپل بسياري از فناوري‌هايي كه سامسونگ امروزه در موبايل‌هايش استفاده مي‌كند، سال‌ها قبل پشت سر گذاشته است. اما چرا تبليغ جديد سامسونگ بي‌نتيجه خواهد بود؟ در ادامه انديشه متخصصين جاستين بارسو ،مشاور و طراح تفكر سازماني را در اين مورد مي‌خوانيم.

قبل از شروع مباحثه بايد اعتراف كنم كه من متخصص اپل هستم و اين مقاله را روي آي‌مك مي‌نويسم. همچنين يك مك‌بوك، آيفون و آيپد هم دارم. البته قبلا از محصولات سامسونگ هم استفاده كرده‌ام و موبايل قبلي من سامسونگ بود. من متوجه حق انتخابي كه اپل و سامسونگ و ساير برندها براي مشتريان فراهم مي‌كنند، هستم و قبول دارم كه اغلب معيار اصلي سليقه‌ي شخصي افراد است. اما به دلايل زير ضرر اين تيزر را براي سامسونگ بيش‌تر از منافع آن مي‌دانم.

تمركز روي اصلي‌ترين رقيب سامسونگ

فرض بر اين است كه هدف اصلي اين آگهي تبليغ تجاري بوده ولي اشتباهات فاحشي دارد. اين آگهي با شخصي به نام اريك شروع مي‌شو‌د، اما اولين و آخرين تصويري كه مشاهده مي‌شود، موبايل آيفون است. شخصيت اصلي داستان در كنار صف خريد طرفداران آيفون قدم مي‌زند؛ درحالي‌كه روي ديوار عبارتي كه اشاره به اولين سري‌هاي آيفون دارد، با مضمون «ژوئن ۲۰۰۷ داره مياد» نوشته شده است.

اين تصوير با صحنه‌اي دنبال مي‌شود كه اريك، پس از خريد آيفون با نامزدش تماس گرفته است. در واقع اين سكانس خاطره‌ي قديمي كه آيفون موبايل‌هاي هوشمند را متحول كرد، در ياد زنده مي‌كند. در پايان آگهي اريك دوباره در كنار صف خريداران پرچم‌دار جديد اپل آيفون 10 كه البته به مقدار قابل توجهي كم‌تر شده است، قدم مي‌زند.

اشكال اصلي اين است كه اين صحنه‌ها بيش‌تر خودزني هستند. سامسونگ با اين تبليغ توجهات را به سمت رقيب اصلي خود جلب كرده و عملا تبليغ بادآورده‌اي براي موبايل جديد آيفون (كه به اعتقاد متخصص كارشناسان، استاندارد منحصربه‌فردي براي موبايل‌هاي هوشمند تعريف كرده است) فراهم كرده است.

به رخ كشيدن ناخواسته‌ي قوت اپل

اپل در سال‌هاي اخير به طرز قابل توجهي خلاقيت و نوآروي سابق را از دست داده است؛ اما هم‌چنان قدرتمندانه فعاليت مي‌كند. اپل در چند سال گذشته به جز فناوري تشخيص چهره، خلاقيت جديدي معرفي نكرده؛ اما در عوض نوآوري‌هاي قبلي را به مرحله‌ي بلوغ رسانده است.

مرجع متخصصين ايران اپل

آيفون 10 نمونه‌ي كاملي از موبايل‌هاي هوشمند است. متخصص كارشناسان اعتراف مي‌كنند با اين‌كه سامسونگ اولين شركت استفاده‌كننده از پنل‌ اولد (كه از پنل‌هاي معمولي ال‌سي‌دي يك سر و گردن بالاتر است) در موبايل هوشمند بود؛ اما اكنون اپل متخصصد اين پنل‌ها را (كه بازهم توسط سامسونگ توليد مي‌شوند) اصلاح كرده و بهبود بخشيده است. فناوري‌هاي مورد استفاده در فيس‌ آي‌دي هم با اين‌كه اكنون در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اما با اين مقياس در موبايل‌هاي هوشمند استفاده نشده بود. در مورد حذف جك ۳.۵ ميلي‌متري صدا كه براي عده‌اي آزاردهنده شده است، بايد گفت اين مسئله موضوعي اجتناب‌ناپذير در آينده است كه اپل به دليل پيش‌رو بودن، جلوتر از زمان آن را انجام داده است.

وقتي سامسونگ اعلام مي‌كند كه براي اولين بار در بعضي ويژگي‌ها ابتكار عمل داشته‌ است؛ در واقع به اين حقيقت اشاره مي‌كند كه اپل ويژگي‌هايي بسيار ديگري را توسعه داده و تجاري‌سازي كرده است كه در آينده از آن‌ها كپي‌برداري خواهد شد.

انگشت اتهام به سوي اشتباه اكثر متخصصان اپل

در پايان آگهي وقتي اريك از كنار صف خريداران اپل عبور مي‌كند، مدل موي سر يكي از طرفداران اپل به بريدگي صفحه‌ي بالاي موبايل آيفون 10 شباهت دارد كه تعصب به خريد موبايل جديد اپل با وجود اشكالات معرفي‌شده در فيلم را به تمسخر مي‌گيرد.

نكات مهمي كه سامسونگ فراموش كرده است

بسياري از متخصصان اپل از روي تعصب اقدام به خريد آن نمي‌كنند. براي مثال، من هيچ‌گاه در صف طولاني خريد آيفون نايستاده‌ام، زيرا با وجود فروشگاه‌هاي الكترونيك دليلي براي اين كار وجود ندارد. در ضمن هنوز از آيفون ۵ اس به‌عنوان موبايل اصلي استفاده مي‌كنم و آي‌پد من از آن هم قديمي‌تر است.

دليل استفاده‌ي مصرف‌كنندگان از آيفون‌هاي قديمي چيست؟

من سبك طراحي و ويژگي خلاقانه‌ي اپل را ترجيح مي‌دهم. همچنين يكي از طرفداران سيستم عامل iOS و مكينتاش هستم. دليل بسيار مهم‌تر، كارايي فوق‌العاده محصولات اين شركت است. خريد آن‌ها در واقع نوعي سرمايه‌گذاري حساب مي‌شود. محصولات اپل براي زمان‌هاي طولاني بدون عيب و ايراد كار مي‌كنند.

موبايل آيفون ۵ اس مورد استفاده‌ي من توليد ۴ سال پيش است؛ اما مانند آي‌پد، هم‌چنان مثل روز اول بي‌عيب و نقص كار مي‌كند. شايد باور نكنيد ولي تا قبل از اينكه لپ‌تاپ ويندوزي من خراب بشود و هزينه‌ي تعمير زيادي روي دستم بگذارد، طرفدار ويندوز ۱۰ بودم؛ اما از وقتي مك‌بوك خريدم، معناي واقعي لپ‌تاپ را درك كرده‌ام.

شكي نيست كه سامسونگ محصولات فوق‌العاده‌اي توليد مي‌كند؛ اما در اين دنيا براي اپل و سامسونگ به اندازه‌ي كافي فضاي رقابتي وجود دارد. بهتر است سامسونگ به جاي ترغيب مشتريان اپل، به توانايي‌هاي خود تمركز كند و هر چه مي‌تواند محصول بهتري ارائه دهد. آگهي‌هايي مانند اين هرگز مورد پسند متخصصان نخواهند بود و آن‌ها را به خريد محصولات سامسونگ متقاعد نخواهد كرد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات