مهمترين عنصري كه صداي برند شما را تاثيرگذار مي كند

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اغلب شركت‌ها مي‌خواهند صداي برند منحصربه‌فرد و ويژه‌اي داشته باشند، ولي فراموش مي‌كنند كه در اين راه، گوش دادن به مشتريان، بسيار مهم‌تر از حرف زدن با آن‌ها است.
تبليغات

صداي برند (Brand Voice)، اصطلاحي است كه براي ادبيات ارتباطي يك برند و سبك گفتمان آن به كار مي‌رود. به‌عبارت‌ديگر صداي برند، بيان هدفمند و واضحي از روش‌هاي نوشتاري و كلامي است كه يك برند براي انگيزه بخشي و تعامل با مشتريان به كار مي‌برد.

امروزه همه‌ي برندهاي بزرگ و مطرح تلاش مي‌كنند صداي منحصربه‌فرد خود را داشته باشند، چراكه صداي برند، شخصيت شركت را تعيين مي‌كند. شركت تصميم مي‌گيرد كه مي‌خواهد چه جلوه‌اي در ذهن مخاطبان خود داشته باشد. يك تصوير صميمي و عاميانه يا استعاري و پيچيده، سنتي يا مدرن، جالب و هيجان‌انگيز يا رسمي و كلاسيك؟

اغلب مردم وقتي به عبارت «صداي برند» برمي‌خوردند، به لوگوي شركت و لحن تبليغات آن فكر مي‌كنند. اما صداي برند نقش مهم‌تري به عهده دارد و سبك كليه‌ي روابط كسب‌وكار را شامل مي‌شود.

صداي برند شما، فرم و جوهره، سبك كاري و شخصيت شركت شما است و همچنين، زبان و ادبيات پيام‌هايي كه ارسال مي‌كنيد و حضور رسانه‌اي شما را تعريف مي‌كند.

حالا بياييد از معني و توصيف صداي برند بگذريم. درهرصورت همه‌ي ما مي‌دانيم كه يك برند خوب، از ادبياتي عالي استفاده مي‌كند. كافي است نام نايك، اپل، الد اسپايس و شينولا را به ياد بياوريم. ولي صداي برند، فقط به اين موضوع كه شما چگونه در رسانه‌ها ظاهر مي‌شويد بستگي ندارد.

آيا كسب‌وكار شما واقعاً به صداي برند احتياج دارد؟

مليسا لفسكي وال، بنيان‌گذار بريك وال مديا، در مقاله‌اي نوشته است:

روح برند شما در محتوايي كه منتشر مي‌كنيد، ديده مي‌شود. اينكه برندتان چه حال و هوايي دارد و مي‌خواهد چه پيامي را به مخاطبان ارسال كند، به خود شما بستگي دارد؛ ولي اگر نتوانيد راهي منحصربه‌فرد براي ابراز خودتان پيدا كنيد، هرگز نمي‌توانيد محتوايي را كه براي آن تلاش كرده‌ايد، در اين بازار شلوغ و پر همهمه از سايرين متمايز كنيد.
مرجع متخصصين ايران Effective Brand Voice

به‌عنوان يك صاحب كسب‌وكار، شما به يك صداي برند خوب و تأثيرگذاري نياز داريد. اين همان كيفيتي است كه شما را از رقبا متمايز مي‌كند و باعث مي‌شود در ذهن مخاطبان فعلي و مشتريان بالقوه، به‌يادماندني و ماندگار شويد. صداي برند حتي باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران بزرگ‌تري را به خود جذب كنيد.

مهم‌تر از همه، صداي برند باعث مي‌شود مردم به‌راحتي با شما معاشرت كنند.

مهم‌ترين اشتباه در توسعه‌ي صداي برند

بدترين حالتي كه ممكن است اتفاق بيفتد، اين است كه شما خودتان را در چهارچوب يك سري عقايد محدود حبس كنيد و شخصيتي براي برند خود خلق كنيد كه فكر مي‌كنيد مشتريان هدفتان را به ذوق مي‌آورد.

رويكرد مؤثر هم اين است كه ابتدا شناخت خوبي از مشتريان و مخاطبان احتمالي به دست آورديد و بعد، زبان و ادبيات و پيامي را بيابيد كه آن‌ها را به شما نزديك‌تر و ارتباط متقابلتان را تسهيل مي‌كند. به آنچه خريداران ايده‌آلتان مي‌گويند گوش دهيد، با آن‌ها همدلي كنيد و به چالش‌ها و مباحثاتشان احترام بگذاريد. تمام ادراك خود را براي شنيدن خواسته‌هاي واقعي آن‌ها به كار بگيريد.

هيچ راه ميانبري براي گذشتن از اين نكته‌ي مهم وجود ندارد. بخشي از مسير حرفه‌اي شما اين است كه ارتباطي واقعي با بازار برقرار كنيد و به مشتريانتان خدمت كنيد. برخي از مردم به‌اشتباه تصور مي‌كنند كه مي‌توانند به‌راحتي تخصص يا محصولي را به‌صورت الكترونيك به اشتراك بگذارند و با فروش آن به غريبه‌ها، درآمد بالايي به دست آورند. آن‌ها فكر مي‌كنند بدون اينكه به صحبت و معاشرت با مردم نيازي باشد، مي‌توانند يك كسب‌وكار پايدار به وجود آورند. واقعيت اين است كه هرگز چنين اتفاقي روي نمي‌دهد. هيچ‌كس بدون گفتمان و مكالمه با مردم و استفاده از بازخورد آن‌ها براي توسعه‌ي محصول (و صداي برند) فروش موفقي نخواهد داشت.

با حلقه‌هاي ارتباطي قبلي‌تان شروع كنيد. با دوستان، خانواده و آشنايان و مخاطبان فعليتان تماس بگيريد. كنار آن‌ها بنشينيد و ايده‌هاي خود را به اشتراك بگذاريد. به عكس‌العمل آن‌ها دقت كنيد. اگر در حال حاضر چند مشتري داريد، با آن‌ها تماس بگيريد و ببينيد چه احساسي نسبت به برند شما دارند.

در آينده، وقتي صداي برندتان را پيدا كرديد و با استفاده از آن به جذب مشتريان پرداختيد، همچنان گوش دادن را ادامه دهيد. بازارها تكامل پيدا مي‌كنند، كسب‌وكار شما پيشرفت مي‌كند. هميشه بايد بتوانيد ارتباط مؤثري بين برند و مشتريانتان برقرار كنيد. گوش دادن، عنصري است كه در اين راه ياري‌تان مي‌كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات