آينده بازاريابي محتوا چگونه است
حوزه بازاريابي همواره در حال تغيير و تحول است. رقباي جديد، تكنولوژي جديد، استراتژيهاي جديد و چشماندازهاي جديد مشتريها معمولا باعث تغييرات بزرگ در كمپينها ميشوند و راهي جز همراهي با آنها وجود ندارد. بازاريابي محتوا نيز از اين قاعده مستثنا نيست. امروزه بازاريابي محتوا به اندازهاي محبوب است كه بهعنوان راه حل مستقلي در بازاريابيهاي دشوار مورد استفاده قرار ميگيرد. همچنين گسترش پلتفرمهاي خواندن كه امروزه به آساني در دسترس هستند، توليد و توزيع محتوا را بسيار آسانتر كردهاند. بنابراين اهميت بازاريابي محتوا بيش از پيش شده است. از طرفي مشتريها مانند گذشته علاقه و اعتماد زيادي به روشهاي سنتي بازاريابي نشان نميدهند. حال اين سؤال پيش ميآيد كه آيندهي بازاريابي محتوا به چه صورت خواهد بود و آيا ما آمادگي لازم براي تغييرات آن را داريم يا خير؟
تغييرات بازاريابي محتوا در آينده چگونه است
محتواي تعاملي: استفاده از واقعيت افزوده (AR) و واقعيت مجازي (VR) در حال افزايش است و احتمال ميرود انقلاب محتوا با تكنولوژي پيشرفتهي اين ابزارها در ارتباط باشد. اما اگر اين اتفاق هم رخ ندهد، آيندهي محتوا بدون شك به صورت تعاملي خواهد بود. مردم دوست دارند بهجاي استفاده از محتوا با آن درگير شوند. بنابراين توليد محتوا به شكل سنتي امروزي پاسخگوي نياز مردم نخواهد بود.
محتواي مبتني بر صدا: در آينده شاهد اين خواهيم بود كه مردم بيشتر به سمت محتواي صوتي جذب شوند. درنتيجه پادكستها از محبوبيت بيشتري برخوردار خواهند شد. گوش دادن به پادكستها با تلفن همراه بسيار راحت است. همچنين بازاريابان متوجه شدهاند ضبط آنها هزينهي چنداني ندارد. درنتيجه انتظار ميرود محبوبيت پادكستها در آينده افزايش پيدا كند. ظهور دستگاههاي صوتي هوشمند و جستجوهاي مبتني بر صدا دليل ديگر تغيير مسير مردم به سمت محتواي صوتي است.
منسوخ شدن محتواي اشتباه: محبوبيت بازاريابي محتوا منجر به توليد حجم بالايي از محتواي كمارزش در تمامي صنايع شده است. امروزه حجم وسيعي از محتوا در اختيار مردم قرار گرفته است و بهزودي حساسيت آنها براي انتخاب محتواي مورد انديشه متخصصين افزايش پيدا خواهد كرد. محتواي اشتباه يا محتوايي كه ايده يا تحقيق خاصي در مورد آن انجام نشده است بهزودي منسوخ خواهد شد و بازخورد كمتري نسبت به محتواهاي كم حجم اما با ارزش خواهد داشت.
شخصيت و اعتبار: اعتبار يكي ديگر از ويژگيهايي است كه انقلاب بزرگي در بازاريابي محتوا ايجاد خواهد كرد. مردم به برندها و شركتها اعتماد ندارند، آنها به ساير مردم و محتوايي كه به دست آنها نوشته ميشود اعتماد دارند. درنتيجه نقش محتوايي كه توسط انسانهاي قابل اعتماد نوشته ميشود بيشتر خواهد شد. هرقدر مردم اعتماد كمتري به شركت و تبليغات آن داشته باشند اهميت اشتراكگذاري داستانهاي شخصي بيشتر ميشود.
تغييرات چه موقع رخ خواهند داد
اين تغييرات چه موقع اعمال خواهند شد؟ تغييراتي كه مورد آنها صحبت كرديم در حال حاضر در حال وقوع هستند. بلندگوهاي هوشمند حضور گستردهاي در بازار پيدا كردهاند و محبوبيت جستجوهاي صوتي، اهميت محتواي مبتني بر صدا را افزايش داده است. همچنين كاهش ارزش هدستهاي واقعيت مجازي مصرفكنندگان بيشتري را به استفاده از اين ابزار تشويق كرده است. پيشبيني ميشود در چند سال يا چند دههي آينده شاهد اعمال تمام تغييرات ذكرشده در صنعت بازاريابي محتوا باشيم. البته شايد تغييرات آن دقيقا مطابق پيشبيني نباشد اما بدون شك اتفاقهاي بزرگي در اين صنعت رخ خواهد داد.
ارزيابي آمادگي
بعد از مطالعه تغييرات احتمالي بازاريابي محتوا، بهترين كار ارزيابي آمادگي محتواي فعلي براي آينده است. شركتي كه همگام با تغييرات پيش نرود جايي در بازار رقابت نخواهد داشت. بنابراين برندي كه آمادگي لازم براي تغييرات را ندارد، بدون شك كار را براي رقيبان خود راحتتر ميكند. مطالعه و ارزيابي عملكرد در چهار دستهبندي زير ديد بهتري نسبت بهجايگاه فعلي برند ميدهد:
۱- تنوع: يكي از بهترين راههاي آماده شدن براي تغييرات اين است كه براي توليد انواع محتوا و استراتژي استفاده از آنها آماده باشيد. در اين صورت ديگر نگران جواب ندادن يك استراتژي نيستيد و با سرمايهگذاري روي ساير راه حلها شانس موفقيت را افزايش خواهيد داد.
۲- افزايش اطلاعات: آيا اخبار مرتبط با بازاريابي محتوا را دنبال ميكنيد؟ آيا نظارت دقيق و منظمي روي رقباي خود داريد؟ هرقدر اخبار مرتبط با بازاريابي محتوا را بيشتر دنبال كنيد، اطلاعات بيشتري در مورد ترندهاي آن پيدا خواهيد كرد. درنتيجه احتمال اينكه از رقبا جا بمانيد كمتر خواهد شد.
۳- چابكي تغيير مسير: آيا شركت شما ميتواند در شرايط بحراني مسير حركت خود را عوض كند؟ چابكي يك شركت با ارزيابي فرآيندها اندازهگيري ميشود. اين فرآيندها تا چه اندازه دقيق هستند و آيا به اعضاي تيم اجازه داده ميشود خلاقيت بيشتري نشان دهند؟ هر قدر فرآيندها انعطافپذيري و آمادگي بيشتري براي تغييرات داشته باشند بهتر است.
۴ –استعداد: درنهايت استعداد اعضاي تيم و متخصصان خود را در انديشه متخصصين بگيريد. مهم نيست اعضاي تيم به صورت تماموقت در شركت حضور دارند يا متخصصان دوركار هستند. افراد تيم بايد با استعداد و با تجربه بوده و علاقهي زيادي به ياد گرفتن مهارتهاي جديد داشته باشند. افرادي كه ويژگيهايي غير از اين داشته باشند سرعت كل تيم را پايين ميآورند و نقش پررنگي در پيشرفت شركت نخواهند داشت.
آيا براي تغييراتي كه در بازاريابي محتوا رخ خواهد داد آماده هستيد؟ هنوز هيچكس دقيق نميداند اين تغييرات به چه صورت هستند و چه موقع اتفاق خواهند افتاد. اما ميدانيم كه اين اتفاق بهزودي خواهد افتاد و شركتهايي كه در اين زمينه فعاليت ميكنند بهتر است از حالا آماده باشند. اگر فكر ميكنيد آمادگي و ابزار كافي براي روبهرو شدن با تغييرات نداريد، بهتر است از همين حالا به فكر راه حل باشيد.
هم انديشي ها