اينتل با فناوري Optane سرعت حافظه HDD را افزايش مي‌دهد

پنج‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينتل فناوري حافظه‌ي جديدي با نام Optane Memory معرفي كرده است كه با استفاده از آن مي‌توان سرعت حافظه‌هاي HDD را حتي فراتر از سرعت حافظه‌هاي SSD بالا برد.
تبليغات

در سال‌هاي اخير يكي از اصلي‌ترين اركان در تعيين سرعت عملكرد كامپيوترها نوع حافظه‌ي اصلي است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. متخصصان همواره با دو گزينه‌ي اصلي حافظه‌هاي HDD و SSD روبه‌رو هستند كه هر يك مزايايي دارد. هاردديسك‌هاي (HDD) معمولي ارزش ارزان‌تري دارند ولي سرعت عملكرد آن‌ها به‌مراتب كمتر است؛ اما در مقابل، حافظه‌هاي SSD در كنار سرعت بالا و وزن كمتر، ارزش بالاتري دارند. يكي از تصميمات اصلي متخصصان رايانه‌ شخصي در سال‌هاي اخير، انتخاب بين سرعت و ارزش پرداختي بوده است؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد اينتل راه سوم و بهتري براي تصميم‌گيري پيدا كرده است. اين كمپاني مدعي است كه با فناوري جديد حافظه‌ با نام Optane Memory ديگر نيازي به فدا كردن سرعت به دليل ارزش نيست. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اينتل، با حافظه‌ي Optane مي‌توان سرعت حافظه‌هاي HDD را به اندازه‌ي SSD بالا برد.

براي درك چگونگي عملكرد فناوري اينتل بهتر است نگاهي به عملكرد حافظه‌هاي رم داشته باشيم. حافظه‌ي رم يا Random Access Memory بخشي از معادله‌ي سرعت بالاي عملكرد رايانه‌ها است. حافظه‌هاي DRAM در رايانه‌ها وظيفه‌ي آدرس‌دهي به اطلاعات مورد نياز پردازنده را براي دسترسي سريع واحد پردازشي بر عهده دارند. افزايش ظرفيت حافظه‌ي رم به معناي افزايش ميزان فضايي است كه مي‌توان آدرس‌دهي كرد و از آن براي ذخيره‌ي اطلاعات مورد نياز پردازنده بهره برد. اما حافظه‌ي رم اطلاعات را تنها تا زماني كه يك اپليكيشن يا نرم‌افزار در حال اجرا باشد، در خود ذخيره مي‌كند و پس از بستن برنامه‌ي مورد انديشه متخصصين، اطلاعات مرتبط نيز از روي حافظه‌ي رم حذف مي‌شوند. در واقع حافظه‌ي رم قادر نيست عادت شما در به‌كارگيري برنامه‌ها و نحوه‌ي استفاده از رايانه را فرا بگيرد و در نتيجه دسترسي سريع‌ را بيش از پيش مهيا كند.

حافظه‌هاي NAND نيز كه در قلب درايوهاي SSD قرار مي‌گيرند، قطعات مكانيكي نظير حافظه‌هاي HDD ندارند و قادرند اطلاعات را در خود نگهداري كنند. اين حافظه‌ها امروزه در گجت‌هاي مختلفي نظير موبايل‌هاي هوشمند، حافظه‌هاي همراه و رايانه‌هاي شخصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين حافظه‌ها به دليل سرعت بالاتر، ارزش گران‌تري دارند. اين نوع حافظه‌ها با وجود توانايي در ذخيره‌ي انواع اطلاعات، اين امكان را ندارند تا در قالب حافظه‌ي رم مورد استفاده قرار گيرند.

حال پس از توضيحات ارائه‌شده، نوبت به آن رسيده است تا به سراغ حافظه‌ي Optane اينتل برويم. بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط اينتل، حافظه‌ي اُپتان تكنولوژي جديدي از حافظه را معرفي مي‌كند. حافظه‌هاي اُپتان مبتني بر معماري 3D Xpoint Memory است كه اينتل در جولاي ۲۰۱۵ معرفي كرد. اين حافظه سرعتي برابر حافظه‌هاي DRAM دارد، حال آنكه مي‌تواند اطلاعات را همچون حافظه‌هاي NAND در خود ذخيره كند.

ناوين شنوي، قائم‌مقام ارشد اينتل در اين خصوص چنين اظهار انديشه متخصصين كرده است:

فناوري حافظه اُپتان از جمله‌ي پيشرفت‌هاي بزرگ حافظه در دهه‌هاي اخير است.

معماري 3D Xpoint حافظه‌ي اُپتان را بايد حافظه‌اي از نوع DRAM با قابليت غيرفرار خواند كه از ديرباز يكي از اهداف توسعه‌دهندگان بوده است. اطلاعات ارائه‌شده توسط اينتل نشان از اين دارند كه حافظه‌ي اُپتان در كنار حافظه‌ي DRAM كامپيوتر قرار مي‌گيرد و از اين طريق، سرعت عملكرد رايانه به طرز خارق‌العاده‌اي افزايش پيدا مي‌كند؛ به‌طوري‌كه اينتل مدعي است سرعت روشن شدن رايانه تا دو برابر، اجراي مرورگرها تا پنج برابر و بازي‌ها تا ۶۷ درصد در مقايسه با رايانه‌اي كه از حافظه‌ي اُپتان بهره نمي‌برد، بهبود پيدا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران حافظه Optane اينتل

براي استفاده از حافظه‌ي اُپتان نيازي به تغيير ساير ماژول‌هاي موجود در رايانه نيست و در واقع اين حافظه از طريق مادربرد به رايانه اضافه مي‌شود. حافظه‌ي اُپتان بين پردازنده و حافظه‌ي HDD قرار مي‌گيرد و در آن اطلاعاتي كه متخصص بيشتر به آن‌ها دسترسي پيدا مي‌كند، به‌صورت خودكار ذخيره مي‌شود كه البته برخلاف حافظه‌ي رم، پس از بستن برنامه يا خاموش كردن رايانه، اطلاعات پاك نمي‌شود.

با وجود ذخيره‌ي اطلاعات، در صورتي كه اين ماژول دچار نقص متخصص شود، اطلاعات از دست رفتن نخواهد رفت و در واقع حذف اين ماژول نيز تأثيري در حذف اطلاعات ندارد.

اينتل اعلام كرده است كه در مرحله‌ي اول، حافظه‌ي اُپتان در كامپيوترهاي دسكتاپ و كنار پردازنده‌ي كبي ليك عرضه خواهد شد كه مي‌توان از آن‌ها در مادربردهاي Optane memory ready استفاده كرد. به انديشه متخصصين مي‌رسد اينتل در اشاعه‌ي اين فناوري جدي است؛ چراكه تمام مادربردها با همراهي از تراشه‌هاي كبي ليك از حافظه‌ي اپتان نيز همراهي خواهند كرد. انتظار مي‌رود اواخر سال جاري ميلادي شاهد عرضه‌ي اپتان براي لپ‌تاپ‌ نيز باشيم.

ماژول حافظه‌ي اپتان در مادربردهاي همراهي‌كننده از طريق اسلات M.2 قابل استفاده خواهد بود. حافظه‌ي اپتان در دو ظرفيت ۱۶ و ۳۲ گيگابايتي از ۲۴ آوريل با ارزش ۴۴ و ۷۷ دلار راهي بازار خواهد شد.

با مقايسه‌ي ارزش حافظه‌ي اپتان در كنار يك حافظه‌ي HDD مي‌توان مشاهده كرد كه استفاده از روش پيشنهادي اينتل بسيار به‌صرفه‌تر است. ارزش يك حافظه‌ي SSD با ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت و همراهي از اسلات M.2 قريب به ۱۶۸ دلار است؛ حال آنكه ارزش يك حافظه‌ي اپتان ۳۲ گيگابايتي در كنار حافظه‌ي رم يك ترابايتي در مجموع ۱۲۷ دلار مي‌شود. اينتل مدعي است كه مي‌توان اپتان را در كنار هر نوع حافظه‌ي HDD مورد استفاده قرار داد.

بايد ديد پس از عرضه‌ي اين محصول به بازار، آيا بنچمارك‌ها ادعاي اينتل را تأييد مي‌كنند يا خير؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات