ميكرون توليد انبوه حافظه‌ GDDR6 را آغاز كرد

سه‌شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با آغاز توليد انبوه حافظه‌ي GDDR6‌ ميكرون، مي‌توان به‌زودي شاهد عرضه‌ي آن‌ها در كنار پردازنده‌هاي گرافيكي جديد باشيم.
تبليغات

توليد و عرضه‌ي حافظه‌هاي سريع‌تر عموما به معناي پيش‌درآمدي براي عرضه‌ي پردازنده‌هاي گرافيكي جديدتر نيز است. حال امروز شركت ميكرون (Micron) از توليد انبوه حافظه‌ي نسل جديد و بسيار سريع‌ GDDR6 خبر داد كه احتمالا در عموم كارت‌هاي گرافيك مخصوص بازي يا محاسبات سنگين پردازشي در ديتاسنتر‌ها به كار گرفته شود. ميكرون در حال حاضر توليد چيپ‌هاي حافظه‌ي ۸ گيگابايتي را آغاز كرده است. بدين ترتيب درحال حاضر هر سه توليد‌كننده‌ي بزرگ ماژول حافظه (ميكرون، سامسونگ و اس‌كي هاينيكس) عمليات توليد نسل جديد حافظه‌ها را آغاز كرده‌اند. 

طبق اعلام مديران اين شركت، نسل جديد حافظه‌ي GDDR6 سرعتي بين ۱۰ تا ۱۴ گيگابيت بر ثانيه به ازاي هر پين و در ولتاژ ۱.۲۵ تا ۱.۳۵ ولت به همراه خواهد داشت. اين در حالي است كه پين‌هاي GDDR5 هر يك به ولتاژ ۱.۵ تا ۱.۶ ولت نيازمند بود. 

به گفته‌ي ميكرون، نسل جديد حافظه‌ي GDDR ارتقاء قابل توجهي نسبت به نمونه‌ي فعلي به‌كاررفته در كارت‌هاي گرافيك به همراه خواهد داشت. در كنار بازي‌هاي كامپيوتري و محاسبات سنگين و پيچيده‌ي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين، تجهيزات رده‌بالاي شبكه، كنترلر‌هاي RAID و سيستم‌هاي خودرو نيز از اين حافظه‌‌هاي فوق‌سريع بهره خواهند برد. در حال حاضر و در آزمايش‌هاي انجام‌شده، حافظه‌ي GDDR6‌ سرعتي معادل ۴۴۸ گيگابايت بر ثانيه را به همراه خواهد داشت كه بيش از دو برابر سرعت حافظه‌ي LPDDR5 است.

مرجع متخصصين ايران حافظه GDDR6

GDDR6 سرعت به‌‌مراتب بهتري نسبت به GDDR5 و حتي GDDR5X خواهد داشت. چيپ‌هاي ۱۲ گيگابيت‌ بر‌ ثانيه اين نوع حافظه‌ي جديد افزايش پهناي باند ۵۰ درصدي نسبت به قوي‌ترين نمونه‌هاي GDDR5 دارند. اين برتري در خصوص انواع GDDR5X نيز صادق است؛اما حافظه‌ي جديد GDDR6 با چيپ‌ ۱۴ گيگابيت‌ بر‌ ثانيه، ۱۷ درصد پهناي باند بيشتري نسبت به سريع‌ترين نمونه‌ي GDDR5X در اختيار متخصصان قرار خواهد داد.

GDDR5X به هيچ وجه موفق نبود و به‌جز كارت‌هاي گرافيك پاسكال انويديا، در محصول‌ ديگري به كار گرفته نشد؛ اما حافظه‌ي جديد GDDR6 خود را براي متخصصد‌هاي گسترده‌اي آماده مي‌كند. اين نوع حافظه‌ از يك جفت كانال ۱۶ بيتي در هر يك از چيپ‌هاي خود بهره مي‌برد؛ اين در حالي است كه GDDR5 و GDDR5X از تنها يك كانال ۳۲ بيتي در هر يك از چيپ‌هاي خود استفاده مي‌كنند. اين موضوع شايد براي كارت‌هاي گرافيك كه حجم زيادي از داده را به‌صورت پيوسته مي‌نويسند يا مي‌خوانند، تأثير زيادي نداشته باشد؛ اما در ساير متخصصد‌ها بهبود‌هاي محسوسي به همراه خواهد داشت. كانال‌هاي كوچك‌تر و بيشتر حافظه امكان دسترسي تصادفي با سرعت بالاتر به ارمغان خواهند آورد. 

مرجع متخصصين ايران حافظه GDDR6

به گفته‌ي ميكرون، اين شركت در حال حاضر تعدادي از نمونه‌هاي اوليه را در اختيار شركاي تجاري خود قرار داده است تا آن‌ها عمليات طراحي كنترلر‌ها و ساير بخش‌هاي مورد نياز را براي استفاده در كنار نسل جديد اين حافظه‌هاي آغاز كنند. 

با آغاز عرضه‌ي حافظه‌هاي GDDR6، شاهد رقابت جذابي بين آن‌ها و حافظه‌هاي فوق‌سريع HBM2 ساخت AMD‌ خواهيم بود كه به تازگي محبوبيت زيادي پيدا كرده و علاوه بر كارت‌هاي گرافيك ساخت اين شركت، شاهد استفاده‌ي آن‌ها در سريع‌ترين كارت‌هاي گرافيك انويديا نيز بوديم.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات